Skoleskibet ’Georg Stage’ på værft i Assens

| Af Tekst og foto: Ebbe Fischer | Tip redaktionen om en historie

Assens Skibsværft har for anden gang på to år ‘Georg Stage’ inde til en større overhaling. Søfart tog forbi og besigtigede arbejdet på den tre-mastede fuldrigger fra 1934

Vi skriver d. 5. september 2017, og skoleskibet ’Georg Stage’ har nu ligget tre døgn ved Assens Skibsværft.

Masterne er taget af og ligger pænt langs skibet, der skal igennem anden fase af en gennemgribende overhaling.

Overhaling - fase 1

Ejer og direktør for værftet, Erling Pedersen tager imod og viser rundt på det gamle skib. Han slår ud med armen, da vi står på dækket.

- Georg Stage fik lavet forskibet i fase 1 for halvandet år siden her på Assens Skibsværft. Det var en gennemgribende renoveringsopgave, siger han og uddyber:

- Nu er vi så nået til fase 2, hvor vi var heldige at ramme et tal, så vi vandt udbuddet,.Og den kom til Assens igen. I fase 1 skiftede vi alle skotterne med brandhæmmende materiale, og nu er turen kommet til en anden del af skibet, siger han.



Renoveringen indbefatter nye miljørigtige toiletter og andre forbedringer. Samtidig er stålkonstruktionen renoveret på de steder, hvor det er påkrævet. Men de oprindelige hængekøjer til banjerne findes endnu.

Overhaling - fase 2

Anden del af renoveringen består af at rykke alting ud af i både banjerne og hele agterskibet, der skal ’ryddes totalt’, som Erling Pedersen udtrykker det.

- Vi skal bygge skibet op igen med materialer, der ikke er brandbare og lave nye vandinstallationer og møblerne skal renoveres siger han og uddyber:

- I gamle dage fandtes der ikke brandhæmmende materiale, der kunne holde til skibet, men i dag er vi nået så langt, at man tænker meget på sikkerhed, siger han og tilføjer, at man regner med at være færdige om 8 måneder.

Under dæk

Nede i skibet rammer vi banjerne. Der er rodet alle steder, og arbejdet er påbegyndt, en række danske og enkelte polakker render rundt mellem hinanden og smiler, når de ser kameraet komme frem.

- Her er vi ved at rykke det hele ud, og vi skal begynde at tænke på at få sandblæst det hele, siger direktøren

Vi møder også Kurt Larsen, der er i gang i agtersalonen, hvor dronningen bl.a. har været gæst flere gange. Han er smed og maskinarbejder (og ugens profil, se s. 25). Kurt Larsen synes Georg Stage er en interessant opgave.

- Det er en stor opgave; vi skal lægge ny rørføring og nye toiletter, men det vigtigste er at se, hvordan skroget ser ud, når det bliver sandblæst - hvor meget, der skal skiftes. Den er jo gammel, så den er lidt tæret. Det finder man først helt ud af, når den er sandblæst, siger han, mens hans kolleger banker i baggrunden.


FAKTA - 'Georg Stage'

Skoleskibet Georg Stage er en tre-mastet fuldrigger. Det er 58 meter langt, 8 meter bredt og har en dybgang på 4,2 meter.
Georg Stage har 10 besætningsmedlemmer og 60 elever. En elev var tidligere 14-15 år, men er nu mellem 17-23 år.
Det første Georg Stage blev søsat i 1882 og sejlede frem til 1934, hvor det andet skib - skoleskibet ’Georg Stage’, som vi kender det i dag - blev bygget ved ”Frederikshavns Værft og Flydedok”.
I dag sejler Georg Stage stadig under den samme buste, som blev lavet for 135 år siden.


Historien bag

Skibsreder Frederik Stage bestilte og navngav det første skoleskib ’Georg Stage’ efter sin søn, der døde af tuberkulose som 23-årig. I sin tid var ’Georg Stage’ forbillede for andre skoleskibsinstitutioner i Tyskland, England og Norge.
Den 3. april 1882 blev ’Stiftelsen Georg Stages Mindeø’ en realitet, og den første ”Georg Stage” blev bygget på B&W i København.
Det gamle skib sejlede indtil 1934, hvor det blev besluttet at bygge et nyt skoleskib. Den nye ”Georg Stage” blev større, bredere og rummeligere end sin forgænger. Det er det skib, der sejler frem til i dag, og har uddannet unge mennesker på et nyt togt hvert eneste år siden.
Skoleskibet drives af en selvejende stiftelse. Som privat søfartsskole får den omtrent 66 % af udgifterne dækket af staten, og det resterende beløb får man ind via diverse legater og sponsorstøtte.



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

M/S Isefjord kom i mål med overskud

Daglig farlig sejlads foran Molslinjen i Aarhus Havn

Næsten hver eneste dag må kaptajnen på Molslinjen tude i hornet ved ind- og udsejlingen til Aarhus Havn.

Scandlines masseaflyser afgange midt i ferietrafikken

Denne uge kommer der halvt så mange afgange mellem Gedser og Rostock for rejsende med Scandlines.

2

Minister: Skoleskibe er supervigtige

De unge strømmer til skoleskibene, og det nyrenoverede 'Georg Stage' vakte begejstring hos den nye uddannelsesminister, som bød eleverne velkommen og lover øget fokus på området

Positionsbillede

Nyhedsbrev

Molslinjens godstransport bekymrer vognmænd

Online Avis Arkiv

Forsvaret vinker farvel til russiske skibe i dansk farvand

Dansk skibsdesign til Canada

Atomdrevet russisk ubåd sejler i dansk farvand

En russisk ubåd sejler syd for Langeland. Den forventes at være ude af landet torsdag aften.

Mærsk drosler ned i efteråret

Færre Mærsk-skibe mellem Asien og Nordeuropa i lavsæson.

Gamle boreplatforme laver kunstige rev i Nordsøen

Derfor opfordrer et internationalt hold af forskere nu til at lade flere af dem blive.

SDK Group runder milliarden

Det bedste resultat nogensinde for shippingvirksomhed fra Fredericia.

Plus

Sommerferie på Søfart

Plus

Danish Maritime Fair til udbryder: Vi holder øje med dig

Danish Maritime Fair vil holde øje med, hvorvidt manden bag en ny, konkurrerende messe ikke ulovligt gør brug af sin viden fra dengang han arbejdede for Danish Maritime Fair

Total sælger ud af Mærsks tidligere oliefelter

De første skibsmontører stævner ud fra Skjern

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Endelig: Hybridfærge er klar

Folketinget går ind i Mærsk-salg

Udvalget får adgang til emails relateret til Mærsks salg til Total.

Køge-virksomhed lander endnu en hjemmebane-ordre

Gigant køber ny luns af Hafnia Tankers

Ejer nu 43,5 procent af det danske tankskibsselskab.

VIDEO
Ta' med kaptajnen rundt på det nye 'Georg Stage'

Nyt maritimt topmøde i København

Kongsberg køber Rolls-Royce Marine i mia-handel

Norske Kongsberg overtager de kommercielle aktiviteter i Rolls-Royce i en handel til 4,2 mia. kroner.

Dansker modtager IMO's International Maritime Prize

Ny bestyrelse i Erria

Plus

Funktionel belægning i 100 år

Plus

Norges maritime industri står sammen om elfærger

Mærsk-formand gør status: Har fuld tillid til strategi

Containerrater falder op til højsæson

Plus

Frygt for radioaktivt lager i Frederikshavn

Ny chef i A. Henriksen Shipping

Plus

Fra Lolland til maskinchef i DFDS

Forsvarsadvokat: OW Bunker-hovedsæde burde have vidst alt

Nyt fald i containerrater

Søfartens Ledere siger ja til sammenlægning

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Maritime job market booming in Denmark

TESS-Tall-Ship-Tilbud!

Endnu en Prysmian fabrik modtager OHSAS certificering

Sådan gik det GTS-nettet i 2017

Energieksperter slutter sig til Synergi

Skab tillid med klima ikon

Lille speciallås stor fleksibilitet

Pålidelig vakuumforsyning til plasma nitrering

Hands-on introduktion til design og fremstilling af kompositmaterialer

Om en uge går det løs!

Prysmian investerer i dets offshore kapacitet

VM-konkurrence fra Scankab

NOS A/S leverer Modulift løfteåg

Vi har lige nu tre nye test-lastbiler under opbygning hos Fyns Karosseribyg A/S

Ny adsorptionstørrer til lave serviceomkostninger

Vinder af konkurrencen om en tur til TRIMBLE DIMENSION

Ajos bruger CRM-system til præcis kundebetjening

RS Components introducerer nyt trådløst tilbehør til brug med PELTOR-høreværn

Lær AutoCAD og AutoCAD LT fra bunden – deltag på grundkursus fra d. 29/8

Præstmark har TEPRA® låse til Jeres projekt!

NOS A/S overtages af Jensen Offshore Holding A/S

TEMAR - Prysmians serie af skibskabler

TESS gør klar til TSR 18

Lær Revit Architecture trin for trin - deltag på 4-dages grundkursus fra d....

Sommerferien nærmer sig!

Send til en kollega

0.298