23948sdkhjf

Rederi bestiller flere vindassisterede LR2-tankere med dual-fuel LNG-fremdrift

Rederiet Union Maritime sætter nye standarder med en investering i yderligere to vindassisterede LR2-tankskibe med dual-fuel LNG-fremdrift

Det britiske rederi Union Maritime har sikret en finansiering på 130 mio. dollar til yderligere to avancerede vindassisterende Long Range 2 (LR2) tankskibe.

Skibene, 'Suzuka' og 'Long Beach', vil hver få to 37,5 meter høje Windwings-sejl fra BAR Technologies og dual-fuel LNG-fremdrift og forventes leveret fra kinesiske Yangzijiang Shipbuilding i 1. kvartal af 2027.

I juni navngav Union Maritime sit - og verdens - første vindassisterede LR2-tanker, 'Brands Familierederi satser hele butikken på banebrydende miljøteknologiHatch', som har tre 37,5 m Windwinds-sejl og dual-fuel LNG-motorer. Lloyd’s Register har klassificeret 'Brands Hatch' som verdens første vindassisterede LR2-tanker.

Windwings og LNG i kombination

Forventningen er, at 'Brands Hatch' og de to søsterskibe hver vil levere årlige brændstofbesparelser på 1.200 ton og CO2-reduktioner på over 3.800 ton. Ifølge Union Maritime svarer det til en effektivitetsforbedring på 30 pct. i forhold til sammenlignelige fartøjer, skriver rederiet i et opslag på LinkedIn

- 'Brands Hatch' er et eksempel på, hvordan Union Maritime reagerer på det skiftende reguleringslandskab med smarte og bæredygtige teknologier. Vores første fartøj med Windwings markerer begyndelsen af en ny æra for Union Maritime, udtaler Union Maritimes topchef, Laurent Cadji. 

Del af en større strategi

Nybygningerne er et led i rederiets langsigtede strategi om emissionsreduktioner og forbedret driftseffektivitet.

Union Maritime har foreløbig bestilt 34 nybygninger med Windwings-systemet. Der er tale om 14 LR2 tankskibe, 12 kemikalietankskibe og otte Medium Range (MR) tankskibe.

Finansieringen af de 130 mio. dollar til de to aktuelle LR2-nybygninger er sikret via Société Générale og Export-Import Bank of China og er tilrettelagt som et fælles lån fra en gruppe af banker.

Om Windwings

  • WindWings fra BAR Technologies er et rigidt vingesejl konstrueret som faste, aerodynamiske overflader, der ligner flyvinger
  • De fremstilles af kompositmaterialer og har en højde på op til 37,5 meter
  • De er skabt til installation på store skibe, som tankskibe, bulkcarriers og containerskibe
  • Monteres lodret på dækket, hvor de kan roteres og vinkles automatisk for optimal vindudnyttelse
  • Systemet er fuldautomatisk, så sejlet justerer sig selv i forhold til vindretning og -styrke
  • Sejlene kan også foldes ned for at komme under broer eller ved havneanløb.

Læs også: Medvind for rotorsejl - vindassisteret fremdrift på vej mod et tipping point

Læs også: Familierederiet Tern Tank satser hele butikken på banebrydende fremdriftsteknologi

Læs også: Maersk Tankers tror på avanceret sejlteknologi

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.848