Før var det umuligt: Nu indleder Molslinjen elektrisk milliardprojekt på Kattegat
Molslinjens ejere, Nordic Ferry Infrastructure, har netop bestilt to batteridrevne "kæmpe‑katamaraner" til ruten over Kattegat - et projekt, der forventes at løbe op i cirka 3,5 mia. kr. Udover de to bestilte færger inkluderer prisen også omfattende landinfrastruktur til opladning og en tredje færge, som selskabet er i gang med at finde en leverandør til. Færgerne forventes i Danmark i løbet af 2027 og 2028.
Det oplyser Molslinjen A/S i en pressemeddelelse.
- Molslinjen har i mange år været kritisk infrastruktur og skabt sammenhængskraft med en flydende bro mellem Jylland og Sjælland. Nu sørger vi for, at den flydende bro bliver langt mere grøn og sætter samtidig en milepæl i den grønne omstilling for både færgedriften og for Danmark, siger Carsten Jensen, adm. direktør i Nordic Ferry Infrastructure.
De tre katamaraner bliver 129 meter lange og 30,5 meter brede, med plads til 1.483 passagerer og 500 biler - en kapacitetsforøgelse på over 25 pct. i forhold til Express 5, der sejler på Bornholmsruten i dag og som ifølge Molslinjen er verdens største katamaran målt på antal biler.
Umuligt i marts
Hvert af de nye skibe får batteripakker på 45.000 kWh og kan opnå hastigheder over 40 knob.
- Det er et enormt projekt, som ud over de tre færger handler om omfattende byggerier af infrastruktur på land samt systemer til lagring af strømmen til de nye færger, siger Kristian Durhuus, administrerende direktør i Molslinjen.
Selvsamme Kristian Durhuus var dog ude med en mindre optimistisk melding i marts, da Søfart spurgte ham ind til netop elektrificeringen af ruten over Kattegat:
- Udfordringen er, hvad batteriet vejer over for færgens samlede lastevægt. Det gælder både færger, der skal sejle langt og hurtigt, men faktisk også dem, der skal sejle langt og langsomt. Teknologien er heller ikke klar til fragtskibe på langfart, sagde han dengang til Søfart.
Men det har altså ændret sig over de seneste måneder.
Projektet estimeres til ca. 3,5 mia. kr. og inkluderer ladestationer i Aarhus og på Sjællands Odde, hvor hver katamaran kan lade med 55 MW i 30 minutter - svarende til cirka 25.000 kWh pr. opladning. Molslinjen har ansøgt om statslig støtte via den grønne skattepakke, hvilket skal muliggøre en årlig reduktion på 132.000 tons CO₂.