Færgen er i havn: Nu venter de sidste test for Molslinjens hybridfærge

'Nerthus' er endelig i havn.
Efter tre ugers sejlads fra værftet i Cemre i Tyrkiet lagde Molslinjens nybyggede hybridfærge stille og roligt til ved kajen i Kalundborg tirsdag morgen.
Tillægningen markerer afslutningen på et kapitel, hvor forsinkelser ramte færgebyggeriet og udskød leveringen til Danmark med seks måneder. Samtidig starter der nu et nyt kapitel, hvor færgen skal i gennem den sidste tilpasning, inden den kan sættes i drift den 16. juni.
Besætningerne skal trænes, og der skal gennemføres alle de lovpligtige syn og øvelser, så myndighederne kan sende Nerthus ud i farvandet mellem Ballen og Kalundborg.

Færgerokade
Og det bliver da heller ikke på den tiltænkte rute, at 'Nerthus' får sin debut.
Færgen er bygget til Alslinjens rute mellem Bøjden og Fynshav, men på grund af de omtalte forsinkelser, der både har ramt 'Nerthus' og søsterfærgen 'Tyrfing', bliver sommertrafikken lidt anderledes end det, Molslinjen ellers havde planlagt.
Rederiet har derfor lavet en mindre færgerokade, der sætter 'Nerthus' i drift på Samsølinjen mellem Ballen og Kalundborg, mens øresundsfærgen 'Mercandia IV' er sat ind på Alsruten denne sommer.
Først på den anden side af sommerferien, skal 'Nerthus' sættes ind på Alslinjen.
- Trafikken på Samsølinjen stiger meget om sommeren, så vi og Samsø har brug for den kapacitet, som en ny og større elfærge kommer med, og så har vi andre færger, som passer trafikken på den lidt mindre sommerudsatte rute mellem Als og Fyn, forklarer Molslinjens administrerende direktør, siger Kristian Durhuus.
'Nerthus' forventes at tage sin første elektriske tur på den første morgenafgang fra Ballen mandag den 16. juni 2025.
Molslinjen venter stadig på den kommende Samsø-færge 'Tyrfing', der endnu befinder sig på værftet i Tyrkiet. Der er ikke meldt en dato ud for, hvornår den forventes at ankomme til Danmark.


