Itinera har milliarder ude at svømme i Storstrømmen: - Det er ikke normalt

Trods massive problemer er Itinera blevet med ved at skyde penge i byggeriet af Storstrømsbroen.
Sådan lyder det i et brev, underskrevet af den italienske entreprenørkoncerns nordeuropæiske chef, Barry Crouchman, til erhvervsminister Morten Bødskov (S) og beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen (S).
Itinera er totalentreprenør på milliardprojektet via SBJV-konsortiet. Og i brevet, som er sendt forud for et samråd i Folketinget, fremgår det, at Itinera ved udgangen af april har tilført knap 4 mia. kr. (535,9 mio. euro) alene til byggeriet af Storstrømsbroen. Og mere vil komme til.
- På den måde har vi sikret, at alle leverandører og underentreprenører har modtaget betaling, mens vi afventer voldsgiftssagen med Vejdirektoratet, skriver Barry Crouchman.
Kræver 3,4 mia. kr.
Voldgiftssagen, som Crouchman referer til, er nedlagt af SBJV mod den danske stat.
I april 2023 var det tydeligt for offentligheden, at broprojektet økonomisk set var kørt helt skævt for SBJV og dermed Itinera, der sidder på 99,99 pct af aktierne i konsortiet.
Licitationen gennemgik dengang en række regnskaber fra moderselskabet Itinera, der allerede i forbindelse med regnskabet for 2021 skrev om en "eksplosioner af problemer relateret til designprocessen".
Tidslinje, Storstrømsbroen
- August, 2014: Vejdirektoratet, VD, inviterer til teknisk dialog med interesserede bydere på projektet
- Maj 2015: Folketinget vedtager loven om en ny Storstrømsbro og nedrivningen af den gamle bro
- Februar, 2015: VD udsender udbudsbekendtgørelsen for kontrakten
- Marts, 2015: Syv konsortier og virksomheder anmoder om prækvalifikation
- Juli, 2017: Et konsortium af de italienske firmaer, Itinera, Condotte og Grandi Lavori Fincosit, tildeles licitationen ud af fire ansøgere. De vinder på laveste pris, som er 2,057 mia.kr.
- December, 2017: Underskrift på kontrakt er udskudt efter Condotte og GLF rammes af korruptionssag i Italien
- Januar, 2018: Condotte går i rekonstruktion
- Januar, 2018: Kammeradvokaten offentliggør rapport om forløbet efter politisk uro. Der intet til hinder for at gå videre med konsortiet, hvis VD føler sig trygge med økonomien i konsortiet
- Februar, 2028: Vejdirektoratet offentliggør vinderen: Storestrom Bridge Joint Venture (SBJV) med en entreprisesum på 2,1 mia. kr. Arbejdet skal starte maj 2028, så broen åbner i 2023. Inklusive nedrivning af den eksisterende bro er prisen 4,1 mia. kr.
- September, 2018: Første spadestik ved transportminister Ole Birk Olesen
- September, 2020: VD meddeler, at byggeriet er forsinket mindst et år.
- Maj, 2021: VD meddeler igen, at byggeriet er forsinket. Nu meldes åbningen i 2026.
- Maj, 2021: Tidsplanen revideres, så broen åbner første kvartal 2027
- Januar, 2022: Entreprenøren SBJV varsler milliardkrav til VD.
- Oktober, 2022. SBJV indleder voldgiftssag mod VD og den danske stat
- Juni, 2023: VD får adgang til tillægsbevilling på op til 750 mio. kr.
- Juni, 2023: Licitationen kan fortælle, at SBJV kræver 2,785 mia. kr. i kompensation. Årsagerne er blandt andet covid-19, Ukraine-krigen samt energi- og materialepriser.
- Juni, 2023: VD oplyser, at SBJV's krav nu er steget til 3,4 mia. kr. Entreprenøren kræver samtidig fristforlængelse på 27 måneder
- Oktober, 2024: Pylonen når fuld højde på 102 meter
- Forventet åbning er 2025 for biler og 2027 for tog.
I juni 2023 kunne vi fortælle, at SBJV krævede knap 2,8 mia. kr. af Vejdirektoratet i kompensation for udgifterne. Den oprindelige entreprisesum lød på godt to mia. kr.
En aktindsigt i det oprindelige klageskriftet viste, at der set med italienske øjne var 10 hovedårsager til problemerne i broprojektet.
Få dage senere oplyste Vejdirektoratet, at SBJV-konsortiet i et opdateret klageskrift løftede beløbet til 3,4 mia. kr. Siden da har der været lukket ned for kommunikationen omkring voldgiftssagen.

I et interview med Licitationen siger Barry Crouchman, Itineras nordeuropæiske chef:
- Vi har fremsat krav, og i øjeblikket har vi finansieret projektet med mere end 500 mio. euro. Vi har haft et betinget lån, som tog over et år at forhandle på plads. Og gennem årene – projektet har nu stået på i syv år – er kun én procent af kravene blevet afgjort, siger han.
- Det er ikke normalt. Vi bliver ikke behandlet retfærdigt.
Projektchef i Vejdirektoratet, Niels Gottlieb, afviser, at Itinera/SBJV skulle blive uretfærdigt behandlet.
- Det kan jeg ikke genkende. Vi har betalt de krav, som vi mener er berettigede, men vi betaler jo ikke krav, vi er uenige i. Det ville ikke være en klog måde at forvalte skatteborgernes penge på, siger Niels Gottlieb, som ikke kan kommentere på tallene fra SBJV.
- SBJV har valgt at rejse en række meget store krav, og umiddelbart ligger vi meget langt fra hinanden. Derfor er der ikke lavet delforlig, lyder det fra projektchefen.
Afviser krav
Vejdirektoratet har undervejs blankt afvist milliardkravet fra SBJV.
Her mener man, at kontrakterne med SBJV tager højde for prisstigninger ved, at der er et indeks for prisstigninger. SBJV mener omvendt ikke, at indekset dækker udgifterne.
Økonomiprofessor ved Aalborg Universitet Per Nikolaj Bukh har tidligere givet udtryk for, at der er en vis rimelighed i kravene fra den italienske entreprenør. Den oprindelige kontrakt er underskrevet i 2017, hvilket er længe før corona-pandemi, krigen i Ukraine og de markant stigende materiale- og energipriser, lød det den 12. juni 2023.
Ingen, sagde Bukh, kunne have forudset den udvikling, der har været i markedet, og som har skabt problemer for økonomien i rigtig mange byggerier og anlægsprojekter.
- Men hvis entreprenørerne skal bære alle fordyrelser, skifter de fra at være nødlidende til at være synkende. Det er naturligvis helt utilfredsstillende for begge parter, sagde Per Nikolaj Bukh dengang.
Låner penge
I begyndelsen af 2023 var økonomien så presset, at den danske stat gik med til at låne penge til SBJV-konsortiet gennem en såkaldt likviditetsbro på op til 700 mio. kr.
Med en likviditetsbro stiller staten finansiering til rådighed for SBJV/Itinera for at sikre fremdrift i projektet. Lånene ydes i rater efter en række milepæle. Derudover lånene er garanterede, så staten ikke kan tabe penge, hvis entreprenøren skulle gå konkurs.
I sit memorandum giver Barry Crouchman udtryk for, at "indsprøjtningen" på de knap fire mia. kr. er et udtryk for "Itineras dedikation (commitment, red) over for det danske folk".
- Dette sker på et bagtæppe af en pandemi og efterfølgende krise med at sikre leverancer, der blev fulgt af en periode med Ruslands krig i Ukraine, hvilket betød markante stigninger i materialepriser, skriver han i ministerbrevet.
I brevet til ministerne anfører byggechefen fire konkrete punkter, hvor virksomheden mener at have bidraget til det danske samfund.
Dels er projektet 98 pct. færdigt trods udfordringerne, der er ansat 62 lærlinge, hvilket er mere end krævet, man har interageret åbent med lokalsamfundet og haft 1.400 specialister fra 38 lande, lyder det.
- Dette, mener vi, er den bedste måde at besvare negative historier, skriver Barry Crouchman.
Itinera
- Etableret i 1938 og er i dag en af Italiens største entreprenørkoncerner med ca. 5.000 medarbejdere, en omsætning på 2,09 mia. euro (15,6 mia. kr.) og en ordrebog på 48 mia. kr. i 2024.
- Har hovedkontor i Tortona nord for Genova og aktiviteter i en række lande over hele verden.
- Indgår i ASTM-koncernen, som er et af Italiens største industrikonglomerater med omkring 14.500 medarbejdere og aktiviteter i mere end 15 lande inden for bl.a. infrastruktur, transport, logistik, energi og den maritime sektor. medaktiviteter i mere end 15 lande og beskæftiger.
- Itinera er i Danmark især kendt som totalentreprenør på Storstrømsbroen, Odense Universitetshospital (OUH) og Sjællands Universitetshospital Køge.