23948sdkhjf

Milliard-rederi satser på Capesize: To nybygninger på vej fra Japan

Rederiet Norden har på kort tid genopbygget sin Capesize-flåde og føjer nu yderligere to nybygninger på charteraftaler med købsoptioner til samlingen 

Med tro på positive udsigter for Capesize-fragtraterne øger rederiet Norden nu sin flåde af Capesize-skibe med to nybygninger på lejekontrakter med købsoptioner.

Ordrene på de to nybygninger er lagt hos et værft i Japan med forventede leveringer i 2026 og 2027. 

Det oplyser rederiet i en pressemeddelelse

- Som led i vores opbygning af en højeffektiv, moderne Capesize-flåde forbedrer vi vores evne til at betjene kunderne pålideligt og sikkert, samtidig med at vi forbliver på forkant med bæredygtig og omkostningseffektiv søfragt i et marked med en aldrende flåde og en historisk lav ordrebog, skriver Norden. 

Opererer 23 Capesize-skibe

Efter leveringen vil Nordens kerneflåde af ejede og lejede Capesizes være på 13 skibe - heraf syv nybygninger, med en gennemsnitsalder på to år. 

Hertil kommer 10 chartrede Capesize på kortere kontrakter for kunder i minesektoren. 

Med nybygningerne fra Japan er Norden i mål med ambitionen om at operere mellem 20-25 Capesizes, som led i de langsigtede muligheder, som rederiet ser på tørlastmarkederne. 

Nordens administrerende direktør, Jan Rindbo, har tidligere fortalt i Søfart om, hvorfor rederiet satser på Capesize igen efter nogle år ude af skibsklassen. 

Om Capesize

  • Capesize bulkskibe er normalt mellem 150.000-210.000 ton i dødvægt
  • Fartøjerne har en længde på ca. 289 meter og en bredde på 45 meter 
  • Deres dybgang er på omkring 18 meter, når de er fuldt lastet
  • Navnet stammer fra en tid, hvor skibene var for store til at passere Suez- og Panamakanalen og måtte krydse mellem oceanerne via de to "capes", Kap det Gode Håb eller Kap Horn.
Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078