Isbrydere sikrer stabilt regnskab for sydvestjysk ophugger

Business as usual.
Den konklusion er fristende at drage, når man kaster blikket på ophugningsvirksomheden Smedegaardens netop aflagte regnskab for 2024.
Overskuddet før skat beløber sig til 863.000 kr. mod 924.000 kr. året før. Altså et mindre dyk på 61.000 kr. eller knap syv pct.
Driftsresultatet viser heller ingen store udsving: 2,56 mio. kr. i 2023 og 2,45 mio. i seneste regnskabsår.
Regnskabsår | 2024 | 2023 | 2022 |
Valuta | mio. DKK | mio. DKK | mio. DKK |
Bruttofortjeneste | 20,0 | 16,0 | 14,1 |
Resultat af primær drift | 2,3 | 2,5 | 1,5 |
Resultat før skat | 0,9 | 0,9 | 0,6 |
Årets resultat | 0,7 | 0,7 | 0,5 |
Balancestatus | 40,0 | 42,8 | 36,6 |
Egenkapital | 10,5 | 10,1 | 9,9 |
Antal ansatte | 29 | 22 | 22 |
Kilde: CVR |
Respekt for historien
Men selvom regnskabet er mere eller mindre en gentagelse fra 2023 til 2024, har der været spektakulære fartøjer til ophug i Esbjerg-virksomheden.
Det var nemlig i sensommeren 2023, at Smedegaarden vandt opgaven med at ophugge de to forhenværende isbrydere 'Danbjørn' og 'Isbjørn,' der siden 2016 lå på en form for lit det parade i Hals Havn. I september 2023 blev skibene trukket med slæbebåd til Esbjerg; inventaret blev bortauktioneret og selve arbejdet med at nedbryde de to fartøjer gik i gang i februar 2024.
Og selvom det bare er endnu en genvindingsopgave for foretagendet i Esbjerg, så mærkede man alligevel historiens vingesus undervejs.
De danske isbrydere
- Isbryderne var en trio bestående af Thorbjørn, Danbjørn og Isbjørn, der havde hjemme i Frederikshavn.
- Isbryderne blev søsat i hhv. 1965 (Danbjørn), 1966 (Isbjørn) og 1979 (Thorbjørn).
- Thorbjørn blev solgt til Nordane Shipping i Svendborg i 2015, mens de to andre blev flyttet til Hals i 2016. Kortvarig talte flåden af isbrydere også Elbjørn, der dog og udgik efter et haveri i 1996.
- I Frederikshavn lå isbryderne klar til at rykke ud i perioden december til marts, hvis isvinteren for alvor skulle ramme Danmark. Øjnede man forestående isvinter blev der tanket op med brændstof og proviant, så skibene kunne rykke ud hurtigt.
- Sidste gang isbryderne var i aktion var i vinteren 1995-1996.
Det fortalte direktør i Smedegaarden Morten Smedegaard til Søfart, da det stod klart, at de 77 meter lange isbrydere skulle ophugges i Esbjerg.
- For os er det skibe ligesom alle andre og en forretningen lige som alt andet. Når det er sagt, er der noget historie, der gør opgaven speciel. Det ville være mærkeligt at se isbryderne med deres historie blive hugget op et andet sted end i Danmark, sagde Morten Smedegaard til Søfart.

Direktørens egen vurdering var, at 99 pct. af fartøjerne ville blive genanvendt efter nedbrydningen.
- Skibene bliver strippet for kabler, isolering og så videre. Alle tanke og rørsystemer bliver tømt og renset. Så trækker vi dem på land og klipper dem i stykker. Herefter bliver metaller solgt til videre brug og omsmeltning, forklarer Morten Smedegaard.
Direktøren oplyser, at over 3000 ton LDT (Light Displacement Tonnage) bliver klippet i småstykker i forbindelse med skrotningen af de to skibe.
Dermed var det endestationen for et stykke dansk søfartshistorie.
Søfart forsøger at få en kommentar til årsregnskabet fra Morten Smedegaard.

Læs også:
Datoen er sat: Nu skal historisk isbryder-inventar under hammeren
Direktør har købt isbrydere til ophug med respekt for historien: En fin og handy opgave
Engang var de flotte isbrydere - nu skæres de i stykker