23948sdkhjf

Sjællandsk havn midt i Danmark er nået langt i den grønne omstilling

Korsør Havn har gennemført mange tiltag og er nu i gang med dokumentationsfasen, der indebærer en ISO 14001-certificering og frivillig ESG-rapportering fra 2025. Havnedirektøren efterlyser en international standard og forpligtelse for skibene til at modtage landstrømmen med ensartede strømstik.

Korsør Havn har taget mange skridt i den grønne omstilling, og det skal nu dokumenteres. Det fortæller Jimmi Jørgensen, havnedirektør i Korsør Havn.

”Vi er en lille organisation med få ressourcer, så vi har fokuseret mere på at få gennemført praktiske tiltag. Nu står vi i en position, hvor vi skal til at dokumentere de mange ting, vi faktisk har gjort. Derfor er vi nu i gang med at få en ISO 14001-certificering og fra foråret 2025 vil vi lave vores første frivillige ESG-rapport,” siger havnedirektøren.

Nu står vi i en position, hvor vi skal til at dokumentere de mange ting, vi faktisk har gjort. Derfor er vi nu i gang med at få en ISO 14001-certificering og fra foråret 2025 vil vi lave vores første frivillige ESG-rapport. Jimmi Jørgensen, havnedirektør i Korsør Havn

Mange grønne tiltag

De mange tiltag omfatter et skifte til elbiler, etablering af landstrømsanlæg på havnen og om kort tid også solcelleanlæg. Havnen deltager også i det EU-støttede projekt REDII PORTS, som indebærer etablering af et batteri på størrelse med en mindre campingvogn. Batteriet betyder, at havnen kan lagre strøm, når det er mest fordelagtigt og anvende strømmen, når der er mest brug for det.

De mange tiltag betyder ikke, at den grønne omstilling dermed er slut. Der vil altid være flere muligheder for forbedringer, påpeger Jimmi Jørgensen.

”Man kan sige, at vores næste større opgave bliver at få alle havnens aktører med. Den store del af aktiviteten på havnen er jo lastning og losning af skibe, og det er private virksomheder, der gør det. Vores opgave bliver egentlig at blive rollemodel og sige – nu har vi som havn taget vores områder og gjort dem grønne. Skulle I så ikke også se at komme i gang? På en pæn måde selvfølgelig, hvor vi samtidig stiller os til rådighed med rådgivning.”

Behov for standard i strøm og stik

I eksempelvis anvendelse af den landstrøm, der tilbydes på havnen, ligger bolden hos skibene og rederne. Strømmen skal være økonomisk attraktiv for skibene, for der er ikke nogen lovgivning, der tvinger dem til at bruge landstrømmen frem for deres egne dieselgeneratorer, der skaffer dem strøm på havet.

Det vil også være et vigtigt skridt i den grønne omstilling af skibsfarten, at man på internationalt plan beslutter sig for en standard for tilslutningen til landstrøm på skibene.

”En af vores største udfordringer med landstrømmen er jo, at skibene skal have forskellige stik og alt muligt. Der kunne man godt fra IMO’s side sige, at I skal tage imod en bestemt spænding og strømstyrke og have bestemte stik. Det vil gøre vores proces meget mindre kompliceret og gøre hele processen mere strømlinet,” siger Jimmi Jørgensen.

Om Korsør Havn

Korsør Havn nyder godt af den centrale infrastruktur med direkte forbindelse til det europæiske motorvejs- og jernbanenet. Havnen er nem at finde – og nem at besejle med Storebæltsbroen placeret lige ved indsejlingen. Korsør Havn kan tilbyde alle de faciliteter, der kendetegner en effektiv erhvervshavn.

Kilde: Korsør Havn

Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.105