23948sdkhjf

Dansk startup udvikler løsning til "når helvede bryder løs" på vogndækket

Den maritime industri skal drives af innovation, og innovation er der masser af blandt de fem virksomheder, der er udvalgt til første generation af BlueTech Startup Hub

En autonom båd, der skal afhjælpe Grønlands affaldsproblemer. En havnerobot, der skal forbinde drukneulykker. Et interaktivt kort, der skal gøre livet lettere for sejlere og havnepersonale. 

BlueTech Startup Hub kunne fredag præsentere de fem maritime startups, der som de første er blevet optaget i et etårigt skræddersyet acceleratorprogram, der skal styrke den enkelte virksomhed og sikre, at de er levedygtige og i vækst om tre år. 

Og blandt de fem virksomheder befinder sig måske løsningen på færgerederiernes store bekymring.

Fra skibsofficer til iværksætter 

En af de fem virksomheder, der har fået plads i et acceleratorprogram i Startup Hubs første år, er EVstinguish. 

Selvom virksomheden er under to år gammel, har medstifter og direktør Karl Johan Kristensen et selvsikkert svar på, hvad selskabet er for en størrelse: 

- Vi er en maritim startup-virksomhed, der laver en brandslukningsløsning til brande i elbiler på færger, skibe og i beredskab, siger han. 

Det er en sætning, de i virksomheden har talt længe om. Faktisk helt fra starten, for når man laver noget nyt og skal forklare andre om det nye, er der behov for en definition, der sidder på rygraden. 

Karl Johan Kristensen og to tidligere klassekammerater på SIMAC, Magnus Græsborg Frederiksen og Jakob Rasmussen, startede EVstinguish tilbage i slutningen af 2022, mens de stadig var under uddannelse som dual-skibsofficerer - eller, som Karl Johan Kristensen formulerer det: 

- Vi er i realiteten uddannet både skibsførere og maskinmestre. 

Når helvede bryder løs - hvad gør man så? Karl Johan Kristensen

Det var, da de tre var i praktik til søs, at de fik øjnene op for problemet.

- Når helvede bryder løs - hvad gør man så? spørger Karl Johan Kristensen retorisk.

Når helvede bryder løs 

Blandt de flere end otte mio. biler, der hvert år transporteres på færgers vogndæk alene i Danmark, er en god og voksende del el- og hybridbiler.

Går der først ild i en elbil, bliver det besværligt.

En brand i en elbils litium-ion-batteripakke kan nemlig ikke altid slukkes med konventionelle brandslukningsmetoder. Denne type brand kræver oftest betragteligt større mængder vand at slukke end brande i fossiltdrevne køretøjer, ligesom der udledes giftig røg, når en batteripakke brænder. Derudover er der risiko for, at branden genantænder i op til 24 timer efter, den er nedkæmpet.

Som tidligere beskrevet i Søfart er der stor bekymring blandt færgerederierne for, at el- og hybridbiler bryder i brand, når fartøjerne står tæt på hinanden på et vogndæk.

En kompakt løsning 

EVstinguish har udviklet det, de ser som en løsning på problemet; EV-X. 

Den består af en løfteenhed og en barriere i én enhed, der placeres under bilen, når den er til at komme til. Man påbegynder altså brandslukningsarbejdet inden, man så kan placere EV-X-enheden under bilen. 

- Når enheden er placeret under bilen, tilkobler man en brandhydrant. Så løfter den bilen med det hydrauliske tryk og indkapsler bilen i en barriere, der så fyldes med vand, forklarer Karl Johan Kristensen.

Ideen er, at branden holdes i skak, til skibet er i havn. Vand-barrieren begrænser ifølge selskabet også spredning af giftig røg. 

Ind og skubbe på! 

De tre iværksættere betegner deres maritime baggrund som en positiv faktor for EVstinguish, men der er alligevel rum til ny og anden ekspertise. 

- Der er jo utroligt mange ting, man ikke ved. Der er ingen af os tre, der er uddannet i entreprenørskab. Så det er godt, der er nogen, der kan hjælpe os med at sætte perspektiv på, siger Karl Johan Kristensen med reference til forløbet hos BlueTech Startup Hub. 

Hos BlueTech Startup Hub glæder man sig til samarbejdet. 

- EVstinguish har et enormt stærkt produkt. Nu kan de godt bruge noget hjælp til forretningssiden. Det handler om at få markedsført deres produkter. Vi skal ind og skubbe på, siger Pascal Gyldenberg, der er leder af Startup Hub. 

Vi drømmer om, at det bliver en gavnlig succes - selvom vi håber, den aldrig bliver brugt Karl Johan Kristensen

Hos EVstinguish er ambitionerne ret enkle.

- Vi drømmer om, at det bliver en gavnlig succes - selvom vi håber, den aldrig bliver brugt. Men forstået på den måde, at vi håber, vi kommer på markedet med et produkt, der virker, og som er relevant, siger Karl Johan Kristensen. 

De tre stiftere af EVstinguish kan på nuværende tidspunkt leve som fuldtids-iværksættere takket en donation fra Den Danske Maritime Fond.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094