Sveriges regering lokker rederier med ny forbedret tonnageskat
Den svenske regering lægger op til at udvide og forenkle landets tonnageskatteordning i håbet om at øge antallet af svensk-flagede skibe.
Det rapporterer mediet Sjöfartstidningen fra den maritime del af Almedalsugen, der er Sveriges svar på Folkemødet på Bornholm.
– Vi fremlægger nu det forslag til tonnageskat, som vi har varslet, som endnu et skridt i regeringens arbejde for at øge antallet af svensk-registrerede skibe, siger infrastruktur- og boligminister Andreas Carlson (KD) til mediet.
I et memorandum til en ændring af den svenske tonnageskat foreslår regeringen, at specialskibe som kabel- og rørlægningsfartøjer, bjærgnings- og isbryderskibe samt offshore-fartøjer kan omfattes af tonnageskatten.
Desuden vil regeringen forbedre rederiernes mulighed for at leje godkendte skibe uden besætninger (bareboat-charter) og stadig bruge tonnageskatten.
Man vil også fjerne kravet om, at kun rederier med skibe, som sejler i international trafik, kan opnå tonnagebeskatning. Regeringen vil desuden åbne for, at alle skibe, der opererer i trafik, som er udsat for international konkurrence, vil kunne opnå tonnagebeskatning.
Direktøren for den svenske rederiforening, Anders Hermansson, siger til Sjöfartstidningen, at flere af de punkter, som branchen indtil nu har efterlyst, nu ser ud til være med i regeringens udspil.
Omvendt ser efterlyser rederiforeningen fortsat, at det gøres lettere for rederier med store, ubeskattede reserver i Sverige at skifte fra selskabs- til tonnagebeskatning, og at den ændrede tonnageskat omfatter bareboat-charter inden for selskaber i samme koncern.
Ifølge Sjöfartstidningen er næste skridt processen, at den svenske regering fremlægger et lovforslag til behandling i Riksdagen. Regeringen sigter efter, at den nye svenske tonnageskatteordning kan træde i kraft fra indkomståret 2027.