23948sdkhjf

EU-sanktionerer 16 navngivne skyggeskibe - inklusive 'gammel kending' fra kollision ud for Amager

EU blacklister nu råolietankeren 'Andromeda Star' og 15 andre tankskibe fra Ruslands 'skyggeflåde', der transporterer russisk olie i strid mod Vestens sanktioner 

USA sanktionerede i februar 14 navngivne, russiske olietankere fra Ruslands skyggeflåde af aldrende tankskibe, som transporterer og eksporterer russisk olie i strid mod Vestens sanktioner.

Nu følger EU efter. 

Som led i fællesskabets 14. sanktionspakke mod Rusland har EU udpeget 11 råolietankere og fem produkttankskibe på den sorte liste over skibe, som bl.a. betyder, at de nægtes adgang til alle havne i EU. 

- Indgrebet retter sig mod tankskibe, der indgår i Putins skyggeflåde, som omgår EU's og den vestlige koalitions olieprislofter ved at anvende vildledende skibsfartspraksis i total tilsidesættelse af internationale standarder, skriver Europarådet i sin detaljerede gennemgang om sanktionspakken.

Det betyder sanktionerne 

  • Forbud mod adgang til EU-havne: Skibene må ikke lægge til kaj i nogen havn i EU, og kan dermed ikke hverken laste eller losse olie i noget EU-land
  • Forbud mod forsikring og finansiering: EU-virksomheder må ikke yde forsikrings- eller finansiering  til de sanktionerede skibe 
  • Forbud mod ejerskab og registrering: EU-borgere og virksomheder må ikke eje eller registrere de sanktionerede skibe
  • Undtagelser: Sanktionerede skibe kan få adgang til at lægge til kaj i EU-havne i nødsituationer. 

Blandt skibene på den sorte liste er råolietankeren 'Andromeda Star', som 2. marts var involveret i en kollision med det bulgarske fragtskib, 'Peace', i det smalle stræde mellem Amager og Saltholm i Øresund. 

Råolietankeren på 115.600 dwt. var på vej sydgående med kurs mod Østersøen og sejlede i ballast, da det ifølge Søfartsstyrelsen blev ramt af det mindre fragtskib. Søfartsstyrelsen påbød efter ulykken tankskibet at få udbedret mindre skader på skroget, hvorfor skibet måtte en tur forbi Fayard på Fyn, før det fik lov til at sejle videre.

Skib-til-skib overførsler 

Ifølge EU deltager 'Andromeda Star' og de 10 andre blacklistede råolietankere 'rutinemæssigt i skib-til-skib overførsler af olie på åbent hav i strid mod Vestens oliesanktioner, som udgør en yderligere risiko for miljøkatastrofer. 

Ifølge EU har de 11 råolietankere i snit over 20 år på bagen - enkelte er næsten 30 år gamle, og har alle en lang række mangler, som er dokumenteret i nylige havneinspektioner.  

Det drejer sig blandt andet om skrogskader, der kompromitterer sødygtigheden, brændstoftanke med svækket bæreevne og manglende ansvarsforsikring for olieforurening. Flere mangler også certificerings- eller planlægningsdokumenter for skib-til-skib overførslerne og beredskabsplaner for håndtering af olieudslip.

Hvad angår de fem sanktionerede produkttankskibe, hvis gennemsnitsalder nærmer sig 20 år, har de ifølge EU en lang historik med overtrædelser af brandsikkerhed og forureningsforebyggelse.

Her er de 16 sanktionerede russiske skyggetankskibe

  • 'Andromeda Star' (IMO 9402471)
  • 'NS Lotus' (IMO 9339337)
  • 'Hebe' (IMO 9259185)
  • 'Vela Rain' (IMO 9331141)
  • 'Ocean AMZ' (IMO 9394935)
  • 'Galian 2' (IMO 9331153)
  • 'Robon' (IMO 9144782)
  • 'Kemerovo' (IMO 93128840)
  • 'Krymsk' (IMO 9270529)
  • 'NS Creation' (IMO 9312896)
  • 'NS Captain' (IMO 9341067)
  • 'Hana' (IMO 9353113)
  • 'Canis Power' (IMO 9289520)
  • 'NS Spirit' (IMO 9318553)
  • 'SCF Amur' (IMO 9333436)
  • 'Beks Aqua' (IMO 9277735)

Kilde: EU

Udover de 16 olietankere blacklister EU 11 andre fartøjer, som bl.a. transporter militært udstyr, stjålet ukrainsk korn eller LNG-komponenter samt skibe, som deltager i omladning af russisk LNG i EU-havne, som Søfart i sidste uge beskrev.

I alt er 116 navngivne personer eller juridiske enheder - herunder skibe, sanktioneret i denne omgang. 

  

Læs også: EU sætter prop i hullet for Ruslands omladning af LNG i EU-havne

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094