23948sdkhjf

IMO tager fat på første sværdslag om vejen til skibsfartens  klimaneutralitet

Den internationale søfartsorganisation IMO mødes i disse dage til den første af tre forhandlingsrunder om skibsfartens køreplan frem mod klimaneutralitet i 2050

I disse dage afholder IMO's klimakomité, Marine Environment Protection Committee (MEPC) stormøde i London til det første af tre afgørende forhandlingsrunder om søfartens vej mod klimaneutralitet i 2050.

I sommeren 2023 vedtog medlemslandene den historiske aftale om, at skibsfarten skal være klimaneutral i 2050. Man aftalte også, at klimareguleringerne skal være aftalt i 2025 og implementeret i 2027. 

Møderne skal ende i en revideret IMO-strategi, som skal være klar til vedtagelse på MEPC 82 til næste år. Her skal køreplanen ligge klar for søfartens CO2-regulering frem mod 2030, 2040 og 2050. 

I disse dage gælder det de såkaldte midterm measures, der med økonomiske og tekniske greb skal få rederierne til at vælge de klimavenlige brændstoffer. 

Allerede næste år skal de have vedtaget en teknisk standard for skibsbrændstof, der mindsker udledningen af drivhusgasser, og hvor andelen af grønt brændsel opjusteres løbende, 

Der skal også være aftalt en prismekanisme, som regulerer rederiernes forbrug af fossile skibsbrændstoffer. 

Hvordan den skal se ud, er der stor uenighed om, og IMO's klimakomité har modtaget flere bud. 

Blandt dem er et forslag fra Mærsk, Hapag-Lloyd og andre rederier via International Shipping Council. De foreslår en global og IMO-administreret skat på skibes brug af fossile skibsbrændsler, som fordeles mellem de rederier, der sejler grønt. 

Landene skal også aftale regler for, hvordan data for skibes brændstofforbrug kan overvåges, rapporteres og kontrolleres for at følge, om rederierne lever op til kravene.

Læs mere om aftalen fra 2023 om IMO's klimastrategi om skibsfartens klimaneutralitet i 2050 her 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094