23948sdkhjf

Analyse af potentialet for mere landstrøm i Skagen

Skagen Havn har hyret Noenco og Aarhus Universitet til at klarlægge havnens fulde potentiale for grøn landstrøm via ny software

I dag leverer Skagen Havn allerede 1,3 mio. kWh landstrøm til skibe i havnen. En analyse lavet af Noenco med assistance fra Aarhus Universitet skal belyse potentialerne for at etablere endnu mere landstrøm.

Det fremgår af havnens nyhedssite.

- Vi ønsker at nedbringe udledningen af emissioner, CO2 og nedbringelse støjniveauet. Så det er interessant for os at få undersøgt, hvad behovet er for yderligere landstrøm, og hvilke infrastrukturudfordringer, der er. Vores kunder er blevet mere miljøbevidste, og analysen skal vise, om der er et økonomisk incitament til at koble sig på landstrøm, siger Jesper Rulffs, forretningsudvikler Skagen Havn.

Det er det maritime energirådgivningsfirma Noenco, der har vundet udbuddet og skal lave analysen i et samarbejde med Aarhus Universitet.

- Vi går i gang med at undersøge mulighederne for at udbygge tilbuddet for landstrøm til skibe, som i dag bruger deres egne diselgeneratorer i havn. Vores opgave er at lave en forretningsmodel for havnen, men også for de skibe, som anløber, så de kan se, om det er en god forretning for dem. Vi laver en business case, som undersøger fornuften i landstrøm i en given situation, siger energirådgiver hos Noenco Niels Dal og fortsætter:

Læs også: Bunker One overtager Skagen-terminal fra Monjasa

- Vi skal analysere en stor datamængde for at kortlægge trafikken i havnen og se, hvem det er interessant at tilbyde landstrøm. Her bruger vi vores viden om operations- og driftsprofiler på forskellige typer af skibe. Skibene kommer fra hele verden, så analysen ser også på, hvilke teknologier de forskellige skibe indeholder i forhold til at kunne koble til landstrøm.

Data fra grøn energiproduktion

Assisterende professor på Center for Energiteknologi på Aarhus Universitet Peter Enevoldsen har fokus på forsyningen af så grøn og billig strøm som muligt.

- Vi hjælper med en optimering, så havnen får den grønneste og billigste strøm leveret til dens kunder. Det gør vi ved at se på data for den grønne energiproduktion i Danmark og energibehovet i Skagen havn. Målet er at lave en software, hvor Skagen Havn til hver en tid kan taste ind – at I morgen kommer dette skib, hvordan leverer vi den billigste strøm. Skagen Havn går forrest i at være med til at konkretisere den grønne omstilling, som andre havne kan lade sig inspirere af, så vi kan nå vores fælles klimamål, fortæller Peter Enevoldsen.

Analysen sker som led i projektet Skandinavisk Elektrisk Transport System (SETS), som er støttet af EU's Interreg-ØKS program. Det centrale omdrejningspunkt for SETS-projektet er at bidrage til udviklingen af den elektriske transport i KASK-regionen.

Havne og transportcentre er kernen i den regionale infrastruktur, og disse vil derfor være i fokus. Målet er at teste, videndele og udvikle en strategi, der kan reducere CO2-udledningen og inspirere andre havne. Resultatet af analysen, der ventes at foreligge til sommer, bliver derfor delt, så andre havne også kan lade sig inspirere af resultaterne.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.109