23948sdkhjf

Esbjerg Havn gik tilbage i jubilæumsår

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Trods stigende godsmængder i ro/ro, flere skibsanløb og et fortsat højt aktivitetsniveau inden for offshore vind gik Esbjerg Havn en smule tilbage i 2018, hvor havnen også fejrede 150 års jubilæum.

Omsætningen faldt med små seks mio. kroner til 229,7 mio. kroner, imens overskuddet faldt til 71,2 mio. kroner fra 80,7 mio. kroner i 2017.

Ifølge Esbjerg Havn hænger tilbagegangen især sammen med afskrivninger på de investeringer, havnen har foretaget i forbindelse med anlægningen af Østhavnen og de nye multiterminaler. Refusion af leje samt jubilæumsaktiviteter har også spillet ind. Trods tilbagegangen er bestyrelsesformand Flemming N. Enevoldsen godt tilfreds. 

Resultatet bekræfter, at Esbjerg Havn er en kernesund forretning. Det er et godt udgangspunkt for at sikre fortsat udvikling og fremgang på havnen, siger han i en pressemeddelelse.

Forventer vækst

Ro/ro-godsmængderne var i 2018 de højeste i fem år, og der blev udskibet 1.210 MW havvind, hvilket er det næsthøjeste niveau de seneste fem år. På begge områder forventer Esbjerg Havn vækst de kommende år.

Læs også: Unesco forsinker havneudvidelse i Esbjerg

- Opførelsen af Danmarkshistoriens største havvindpark ud for den jyske vestkyst og den store pipeline i resten af Europa og verden betyder, at udsigterne ser rigtigt fornuftige ud for vores vindforretning, siger Flemming N. Enevoldsen og fortsætter:

- Kigger vi på ro/ro og skibstrafik, er tendensen, at mere og mere gods flyttes fra vejnettet til søvejen. Det er en naturlig konsekvens af trængselskrisen på de europæiske veje. Og i kraft af vores størrelse, placering og den direkte forbindelse til jernbane og motorvej er Esbjerg Havn en oplagt del af løsningen. Også som alternativ til de hårdt belastede havne ved den Engelske Kanal.

Læs også: Semco Maritime vinder Tyra-ordre

Oliemarkedet er stadigvæk ustabilt og vanskeligt, men genopbygningen af Tyra-feltet er et lyspunkt for olie-og gasindustrien i Esbjerg, mener bestyrelsesformanden.

Læs også: Chauffører vil ikke forbi Esbjerg Havn: Frygter kæmpe bøder

Siden år 2000 har Esbjerg Havn investeret godt 1,7 mia. kroner i udvidelser og modernisering af havnen. I 2018 beløb investeringer sig til 66,9 mio. kroner.

Bestyrelsesformanden forventer i øvrigt, at den igangværende VVM-undersøgelse af en mulig havneudvidelse på op til 1 mio. kvm forventes at være afsluttet i slutningen af 2019. Han betegner timingen som perfekt.

- Udviklingen inden for vind og ro/ro vil andet lige øge efterspørgslen på arealer. Og vi skal være klar til at rykke hurtigt, så vi også i fremtiden har plads nok til at imødekomme vores kunders behov, siger han. 

Læs også: Unesco forsinker havneudvidelse i Esbjerg

Esbjerg Havn
mio. kr. 2018 2017
Nettoomsætning 229,7 235,5
Resultat af primær drift 92,9 98,0
Årets resultat 71,2 80,7
Godsomsætning (mio. ton) 4,4  4,5
Regnskabsåret blev afsluttet 31. december 2018.
Mere om: Esbjerg Havn
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Sådan sluttede den gyldne epoke for Lauritzens køleskibe

Anden halvdel af historien om J. Lauritzens køleskibe. Pool-samarbejder, familie-skibene og containers indtog

27 trainees uddannet hos Danske Rederier

Stor udskiftning i direktionen hos Navig8

Plus

VIP-sejlads under Folkemødet

USA’s ambassadør var med om bord og sikkerheden var i top, da ’Postbåden Peter’ repræsenterede Det Blå Danmark under Folkemødet

Kendt natfærge på visit i hovedstaden

Nyhedsbrev

Plus

Torm tager hul på ny skibsserie fra Guangzhou

Første MR-tanker købt på roden sidste år, er nu leveret og sat i Dansk International Skibsregister

Online Avis Arkiv
Plus

Nyt forskningsskib skal sikre Danmark som arktisk stormagt

For første gang i 100 år risikerer Danmark at stå uden et stort havforskningsskib - nu har skibsdesigner Knud E. Hansen udviklet konceptet for et topmoderne havforskningsskib. DTU mangler dog fortsat skaffe finansieringen

Plus

Damptræf byder på sejlture i det historiske Dunkirk-skib ’Ladye Dora’

I weekenden er der i Maribo mulighed for at få en sejltur med træskibet ’Ladye Dora’, der sejlede soldater over den engelske kanal i 1940. Renoveringen af skibet fra 1909 har været både dyr og tidskrævende

Plus

Forsea sender færge til Estland

HH-færge vender tilbage til estisk ø-trafik som ekstra sommerkapacitet til populære ferieøer i Østersøen

Oliedirektør skal fem år i fængsel for at ruinere OW Bunker

Vestre Landsret forhøjer straffen til tidligere OW Bunker-direktør fra halvandet til fem års fængsel

Iran afviser beskyldninger om skibsangreb i Oman-bugten

DFDS indsætter autonom trækker i Gøteborg

Formodet angreb i Oman-bugten giver Danske Rederier panderynker

Plus 2

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Navigatører sender papirsøkort på pension

Når elever på Marstal Navigationsskole møder op efter sommerferien, er det gamle utidssvarende stof skåret ind til benet og erstattet med undervisning på kortplottere og i fremtidens autonome systemer. It-revolution skal lokke unge til

VIDEO
USA: Her er beviset for Irans deltagelse i tank-angreb

En video, der ifølge USA viser iranske tropper fjerne en intakt klæbemine fra 'Kokuka Courageous' er blevet offentliggjort. Se den her

Plus

A1 Offshore køber skibe fra Bourbon

Flådeopbygningen fortsætter med to norskbyggede søsterskibe, der bliver 10. og 11. enhed hos A1 Offshore Solutions

Torpedoangreb: Tre eksplosioner ryster norsk tankskib

Det norske olietankskib 'Front Altair' er i brand i Omanbugten efter torpedoangreb - ifølge iranske myndigheder er skibet sunket, men dette benægtes af skibets ejer, rederiet Frontline

Analytiker om angreb på skibe: Kan være led i Yemen-uro

SDK Cruise laver aftale med stort krydstogtrederi

Kollisionskaptajn løsladt mod kaution

Kaptajnen fra krydstogtskibet 'Viking Sigyn', der for to uger siden kolliderede med en mindre turistbåd på Donau i Budapest, er løsladt mod kaution

Plus

Mega-konstruktion til søs: Høj som en femetagers bygning og lang som en håndboldbane

Den tekniske udfordring er skyhøj, når kæmpe-molehoved skal bugseres fra Polen til Hanstholm og monteres

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Nyt skolehjem giver mindre frafald

Martec i Frederikshavn åbnede for snart et år siden et skolehjem, der giver unge på den grundlæggende skibsassistentuddannelse mulighed for at bo på skolen.

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
"Der er sket en stor kulturforandring"

Uddannelse: Sasha Krugstrup valgte en karriere som maskinmester selv om uddannelsen er meget mandedomineret. Her fortæller hun om, hvordan det er at være ung kvindelig studerende i en verden, der traditionelt har været meget mandedomineret

Maersk Drilling indtager plads i C25

Torm henter ny CFO med erfaring fra Danske Bank

1

10 dræbt i CO2-lækage på bulkskib

Esvagt styrker fokus på offshore vind

Topchef smutter til Vestas: Hempel udpeger ny CEO

Plus

Nykøbing Falster Havn på vej mod lukning

To Mærsk-chefer stopper sammen med Energy-divisionen

Ny bestyrelsesformand i Maersk Supply Service

Udvidede Iran-sanktioner kan ramme tank

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Technoflex Afbalancering

Vil du have den bedste kranløsning på markedet? Og skal prisen være den HELT rigtige?

Solar åbner nyt kundecenter i København

Knowhow er baggrunden for Ajos’ kraneventyr i udlandet

Ny pladsbesparende RFID-læser med standardiseret forbindelse til cloud-applikationer fra Siemens

Prysmian er med til at holde Danmark rent

Vi har, heldigvis, mange forskellige opgaver

Bruger du den rigtige automatsikring?

Ubro SystemPac introducerer en ny biobaseret strækfilm

Trimble SiteVision

3G-netværket har talte dage

Fuld GNSS Tilt Compensation

Teknologi og innovation på folkemødet

Danmarks største udvalg af LØFTEGREJ online →→→→

Hydraulikslanger og Indstik

Buet hærdet glas i bedste kvalitet

Læs nyeste kompensator katalog fra WILLBRANDT Gummiteknik

Nyt luftfilter fra Des-Case

Dansk Energirådgivning deltager i innovative energioptimeringsprojekter i samarbejde med DAMRC

Står du med et komplekst løfte- eller håndteringsproblem?

Vi kan levere meget andet end produkterne i vores standardsortiment hos Car...

Produktfokus: pewag levo LH

Palfinger Marine Tender Boats

Nye controllere fra Siemens

Fint besøg ved vores afdeling i Vallensbæk Strand her til morgen.

Send til en kollega

0.179