23948sdkhjf

15 søfolk strandet på konkursskib i Aarhus Bugt

Trods arrest i heavylift-skibet 'HHL Amur' og konkurs i rederiet er besætningens forhold i orden, vurderer Søfartsstyrelsen efter inspektion
På tredje uge ligger heavyliftskibet 'HHL Amur' for anker i Aarhusbugten med 15 søfolk om bord efter konkursen i det tyske rederi Hansa Heavy Lift den 11. december.

Det skriver CO-Søfart på sin hjemmeside.

Fogedretten har på foranledning af et bunkerfirma gjort arrest i skibet, og Søfartsstyrelsen har yderligere tilbageholdt det på baggrund af arresten. Men trods arrest i skibet og konkurs i rederiet er forholdene for skib og besætningen i orden, konstaterede Søfartsstyrelsen ved en inspektion sidste fredag.

Det bekræfter synschef Martin John fra Søfartsstyrelsen efter en havnestatskontrol.

-Der er rigeligt med proviant, besætningsforholdene og diverse forsikringer er i orden, og det er bekræftet, at alle har fået udbetalt løn for december, fortæller Martin John til CO-Søfart.

- Både besætning og rederi var i forbindelse med inspektionen meget samarbejdsvillige, tilføjer han.

Løsning kan være på vej

Hos Søfartsstyrelsen følger man nu fortsat skibet. Om bord var det forventningen, at en løsning i form af et salg til nyt rederi er nært forestående.

Fra ITF var inspektør Morten Bach også med om bord.

- Besætningen har det ok. Vi har kontakt med dem. De er meget fortrøstningsfulde og var glade for, at vi kontaktede dem, skriver han i en mail til Søfart.

Læs også: Besætning fra konkursskib får løn efter halvandet år

'HHL Amur' er bygget i 2009, har en dødvægt på 12.700 ton og sejler under Liberia-flag. Skibet ankom 19. december til Aarhus fra Vestafrika for at losse, da konkursen i rederiet indtraf.

Besætningen består af officerer fra hhv. Rusland og Ukraine, mens de menige er fra Filippinerne og Polen, skriver CO-Søfart.

Ifølge Søfartsstyrelsen sker det kun et par gange om året, at et skib og besætning efterlades i dansk farvand.

For et år siden blev den tyrkisk-russiske produkttanker 'Natig Aliyev' fra rederiet Palmali med en besætning på 19 søfolk efterladt for anker ud for Skagen under kummerlige forhold. Først i september 2018 - efter otte måneder for anker i Aalbæk Bugt - kunne skibet omsider lette anker og sætte kursen mod Østersøen efter en ny charter havde udbetalt løn til besætningen.

Læs også: Nu kan 'Natig Aliyev' endelig lette anker i Aalbæk Bugt
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.097