23948sdkhjf

Besætning fra konkursskib får løn efter halvandet år

| Af Redaktionen/jhm | Tip redaktionen om en historie

Efter halvandet år kan den syv mand store besætning på coasteren ‘Henriette’, der strandede i Marstal i 2016, få sin løn.

- Endelig og langt om længe får besætningen fra konkurs-skibet ‘Henriette’ sit tilgodehavende, siger ITF-inspektør Morten Bach i en pressemeddelelse fra CO-Søfart.

Via advokat er der indbetalt i alt 86.000 USD, som nu udredes til de filippinske søfolk og den islandske kaptajn, der alle har ventet i knap halvandet år.

Op til julen 2016 strandede den syv mand store besætning i Marstal, hvor de 22. december var ankommet om bord på den norsk ejede coaster ‘Henriette’. Oprindeligt skulle skibet på værftsophold, men rederen meddelte sin konkurs i samme moment, som skibet ankom. Besætningen var uden løn fra november, uden billetter hjem fra skibet – og med proviant til kun godt en uge.

- Vi blev i ITF den gang gjort opmærksom på sagen, og jeg var om bord umiddelbart efter, vi havde modtaget henvendelsen først i januar, siger Morten Bach.

Dels gjorde ITF arrest i skibet for besætningens tilgodehavende og de beregnede udgifter, der ville være for besætningens hjemrejse. Dels blev besætningens hjemrejse koordineret efter kontakt til det daværende Handelsflådens Velfærdsråd.

Læs også: Fagforbund: Norsk forslag er en trussel mod europæiske søfolk

Kompliceret forløb

- Rent juridisk er det temmeligt kompliceret, når et konkursramt rederi efterlader både skib og besætning i en havn. Derfor tager sagerne også så lang tid. For den enkelte søfarende, der har penge til gode, er halvandet år rigtig længe at vente på tilgodehavende løn, siger Morten Bach.

- Men heldigvis er alt nu faldet på plads, og via advokat er pengene på vej til de rette modtagere, tilføjer han.

Skibet blev først i marts i år bugseret fra Marstal til Frederikshav, formentlig til ophugning. Den nuværende ejer – Orla Rasmussen, der også ejer ophugningsvirksomheden Jatob – har haft henvendelser fra flere interesserede købere til det 46 år gamle skib. Men endnu er ingen handel faldet på plads.

Det norske rederi, Minor Shipping & Trading, med postboksadresse i Karmsund, havde kun ‘Henriette’ i flåden. Da krisen kradsede i rederiet hen på efteråret 2016 forsøgte rederiet sig med en omflagning fra færøsk flag til at registrere skibet på Dominica. Redningsforsøget mislykkedes dog, som det fremgår.

Læs også: Color Line får lov at omflage Kiel-færger

Rederiet havde ingen forsikring til dækning af besætningens tilgodehavender og hjemrejse.

Umiddelbart efter sagens start i januar sidste 2017 trådte nye internationale regler i kraft den 18. januar under MLC (Maritime Labour Convention). Ifølge konventionen er skibsredere forpligtede til at have gyldig forsikringsdækning for løn- og hjemrejseomkostninger til besætningen i tilfælde af, at skibet efterlades sådan som eksemplet med ‘Henriette’ i Marstal.

De danske regler på området var allerede sidste år tilrettet de internationale krav og var trådt i kraft.

Mere om: CO-Søfart | ITF
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Hurtigrutens danske hotelchef har en krævende opgave

Danske Thomas Westergaard er strøget til tops i Norges store kystpassagerrederi, Hurtigruten. Men det lå ikke i kortene, at hotelmanden skulle ende i søfart

Ny formandspost til Ole Ingrisch

Ny konsulent på plads hos Sea Health & Welfare

Plus

Folketinget sender søværnet på langfart

Danske orlogsskibe skal hvert år udstationeres i NATO-flådestyrker. Den første mission er bevogtning af Frankrigs hangarskib, der deltager i flyoperationer over Syrien og Irak. Det civile mål er sikrere sejlruter

Plus

Mere gods sejles uden om Danmark

SHORTSEA: Color Line køber ro/ro-skib fra Finnlines for at øge trailerkapacitet mellem Oslo og Kiel

Nyhedsbrev

Plus

Københavnsk specialrederi sælger til Tyskland

Tysk tankrensningsselskab overtager specialfartøj fra Føniks

Online Avis Arkiv

Peter Madsen Rederi skal fjerne sten for millioner

Mærsk-konkurrent opgraderer på Asien-Europa og forlænger alliance

Medie: Maersk sælger snart dele af Hamburg Süd

Tredje bugserskib ankommet til brændende containerskib

Plus

Prisseddel på Evergas’ otte ethylen-skibe

Ny rapport: Guinea-bugten er farlig

Plus 1

Sådan vil Det Blå Danmark tiltrække kvinder

En forsker, en oberst og en kommunikationsrådgiver kom med bud på, hvordan Det Blå Danmark får flere kvinder til søs, da branchen forleden afholdt workshop på DFDS-færgen 'Crown Seaways'. Et fleksibelt arbejdsliv kan være nøglen, lød et af rådene til branchen

Plus

Rollemodeller står øverst på ønskelisten

Plus

"Vi er ikke fordrukne sømænd - eller kvinder"

Plus

Succesfuld Granly-direktør træder ud af den daglige koncern-ledelse

En ny generation er klar til at tage over efter 58-årige Keld Vogt, der i stedet rykker til bestyrelsen

Maersk laver stikprøvekontroller efter containerbrand

Semco forlænger med skotsk rig-havn efter travlt 2018

Danske Havne advarer: Hårdt Brexit kan blive dyrt for fiskerihavnene

Danish Maritime Fair indgår aftale med Bella Center

Marcod udvider succesfuld ordning for lærlinge

Plus

Eksperter undrer sig over hurtig havnelukning

Plus

Så hurtigt kan man lukke en 175 år gammel erhvervshavn

Byrådsmedlemmet, der som den eneste stemte imod, kritiserer processen bag lukningen af Kolding Havn og kalder den forhastet

Plus

Handelsflåden viser muskler - Danmark er verdens hurtigst voksende flagstat

Maersk Line, Nordic Tankers og Navigare Capital er blandt de rederier, som var mest ivrige med at flage ind til Dannebrog i 2018

Plus

Hvilke tank-tradelanes rykker i 2019?

IMO-chef åbner konference på 'Pearl Seaways'

Hans Jensen Lubricators udnævner CCO

Tidligere hoteldirektør på plads hos DFDS

40 år hos C.C. Jensen

Plus

Orskov-familie hiver 9 mio. kr. ud i udbytte

Maersk Drilling får ny næstformand

Aalborg Havn får ny driftschef

Ny direktør i Uni-Tankers

Plus

Fra hippie i Troense til chef for Georg Stage

Julemirakel eller vintermarked?

Ny direktør fundet til Esbjerg Havn

Se alle Medlemmernes egne nyheder

2019 IHF Handball World Championship

Nu skyder vi fødselsdagsåret i gang

Boat Show

Faldsikring på den nemme måde - Fyns Kran Udstyr A/S

Certex Peter Harbo og Certex Danmark fusionerer

600 mio. kr. skal give et teknologisk boost

Undgå brand i maskinrummet!

Vores tekniske afdeling er specialister i at designe og fremstille løfteudstyr

Technoflex Afbalancering

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

LinkedIn, Twitter, Facebook og Instagram.

Endnu en nyhed i vores produktsortiment hos Carl Stahl A/S: Dynamometer med bluetooth forbindelse

Specialfremstilling af gummi/metal bøsninger

Spidex kobling

JUMO Vibrotemp

Hvordan kan de stigende krav til emissioner fra skibsfarten imødegås?

West Diesel leverer akut et generatoranlæg

Tid til nyt arbejdstøj?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

De nye Roxtec tætningskit gør det nemmere at installere Roxtec kabel- og rørgennemføringer

Åbent hus HF-søfart

Sædbank og sikkerhed

Hvad er stærkest: en bulldozer eller en gummiged?

Mullion SOLAS brandmandsudrustning sammen med MariTeam.

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Send til en kollega

0.211