23948sdkhjf

Besætning fra konkursskib får løn efter halvandet år

| Af Redaktionen/jhm | Tip redaktionen om en historie

Efter halvandet år kan den syv mand store besætning på coasteren ‘Henriette’, der strandede i Marstal i 2016, få sin løn.

- Endelig og langt om længe får besætningen fra konkurs-skibet ‘Henriette’ sit tilgodehavende, siger ITF-inspektør Morten Bach i en pressemeddelelse fra CO-Søfart.

Via advokat er der indbetalt i alt 86.000 USD, som nu udredes til de filippinske søfolk og den islandske kaptajn, der alle har ventet i knap halvandet år.

Op til julen 2016 strandede den syv mand store besætning i Marstal, hvor de 22. december var ankommet om bord på den norsk ejede coaster ‘Henriette’. Oprindeligt skulle skibet på værftsophold, men rederen meddelte sin konkurs i samme moment, som skibet ankom. Besætningen var uden løn fra november, uden billetter hjem fra skibet – og med proviant til kun godt en uge.

- Vi blev i ITF den gang gjort opmærksom på sagen, og jeg var om bord umiddelbart efter, vi havde modtaget henvendelsen først i januar, siger Morten Bach.

Dels gjorde ITF arrest i skibet for besætningens tilgodehavende og de beregnede udgifter, der ville være for besætningens hjemrejse. Dels blev besætningens hjemrejse koordineret efter kontakt til det daværende Handelsflådens Velfærdsråd.

Læs også: Rederier jubler over udvidet DIS-ordning

Kompliceret forløb

- Rent juridisk er det temmeligt kompliceret, når et konkursramt rederi efterlader både skib og besætning i en havn. Derfor tager sagerne også så lang tid. For den enkelte søfarende, der har penge til gode, er halvandet år rigtig længe at vente på tilgodehavende løn, siger Morten Bach.

- Men heldigvis er alt nu faldet på plads, og via advokat er pengene på vej til de rette modtagere, tilføjer han.

Skibet blev først i marts i år bugseret fra Marstal til Frederikshav, formentlig til ophugning. Den nuværende ejer – Orla Rasmussen, der også ejer ophugningsvirksomheden Jatob – har haft henvendelser fra flere interesserede købere til det 46 år gamle skib. Men endnu er ingen handel faldet på plads.

Det norske rederi, Minor Shipping & Trading, med postboksadresse i Karmsund, havde kun ‘Henriette’ i flåden. Da krisen kradsede i rederiet hen på efteråret 2016 forsøgte rederiet sig med en omflagning fra færøsk flag til at registrere skibet på Dominica. Redningsforsøget mislykkedes dog, som det fremgår.

Læs også: John Ibsen forlader CO-Søfart

Rederiet havde ingen forsikring til dækning af besætningens tilgodehavender og hjemrejse.

Umiddelbart efter sagens start i januar sidste 2017 trådte nye internationale regler i kraft den 18. januar under MLC (Maritime Labour Convention). Ifølge konventionen er skibsredere forpligtede til at have gyldig forsikringsdækning for løn- og hjemrejseomkostninger til besætningen i tilfælde af, at skibet efterlades sådan som eksemplet med ‘Henriette’ i Marstal.

De danske regler på området var allerede sidste år tilrettet de internationale krav og var trådt i kraft.

Mere om: CO-Søfart | ITF
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

27 trainees uddannet hos Danske Rederier

Plus

Sådan sluttede den gyldne epoke for Lauritzens køleskibe

Anden halvdel af historien om J. Lauritzens køleskibe. Pool-samarbejder, familie-skibene og containers indtog

Stor udskiftning i direktionen hos Navig8

Kendt natfærge på visit i hovedstaden

Plus

VIP-sejlads under Folkemødet

USA’s ambassadør var med om bord og sikkerheden var i top, da ’Postbåden Peter’ repræsenterede Det Blå Danmark under Folkemødet

Nyhedsbrev

Plus

Torm tager hul på ny skibsserie fra Guangzhou

Første MR-tanker købt på roden sidste år, er nu leveret og sat i Dansk International Skibsregister

Online Avis Arkiv
Plus

Damptræf byder på sejlture i det historiske Dunkirk-skib ’Ladye Dora’

I weekenden er der i Maribo mulighed for at få en sejltur med træskibet ’Ladye Dora’, der sejlede soldater over den engelske kanal i 1940. Renoveringen af skibet fra 1909 har været både dyr og tidskrævende

Plus

Nyt forskningsskib skal sikre Danmark som arktisk stormagt

For første gang i 100 år risikerer Danmark at stå uden et stort havforskningsskib - nu har skibsdesigner Knud E. Hansen udviklet konceptet for et topmoderne havforskningsskib. DTU mangler dog fortsat skaffe finansieringen

Plus

Forsea sender færge til Estland

HH-færge vender tilbage til estisk ø-trafik som ekstra sommerkapacitet til populære ferieøer i Østersøen

Oliedirektør skal fem år i fængsel for at ruinere OW Bunker

Vestre Landsret forhøjer straffen til tidligere OW Bunker-direktør fra halvandet til fem års fængsel

VIDEO
USA: Her er beviset for Irans deltagelse i tank-angreb

En video, der ifølge USA viser iranske tropper fjerne en intakt klæbemine fra 'Kokuka Courageous' er blevet offentliggjort. Se den her

DFDS indsætter autonom trækker i Gøteborg

Plus 2

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Navigatører sender papirsøkort på pension

Når elever på Marstal Navigationsskole møder op efter sommerferien, er det gamle utidssvarende stof skåret ind til benet og erstattet med undervisning på kortplottere og i fremtidens autonome systemer. It-revolution skal lokke unge til

Iran afviser beskyldninger om skibsangreb i Oman-bugten

Formodet angreb i Oman-bugten giver Danske Rederier panderynker

Plus

A1 Offshore køber skibe fra Bourbon

Flådeopbygningen fortsætter med to norskbyggede søsterskibe, der bliver 10. og 11. enhed hos A1 Offshore Solutions

Torpedoangreb: Tre eksplosioner ryster norsk tankskib

Det norske olietankskib 'Front Altair' er i brand i Omanbugten efter torpedoangreb - ifølge iranske myndigheder er skibet sunket, men dette benægtes af skibets ejer, rederiet Frontline

Analytiker om angreb på skibe: Kan være led i Yemen-uro

SDK Cruise laver aftale med stort krydstogtrederi

Kollisionskaptajn løsladt mod kaution

Kaptajnen fra krydstogtskibet 'Viking Sigyn', der for to uger siden kolliderede med en mindre turistbåd på Donau i Budapest, er løsladt mod kaution

Plus

Mega-konstruktion til søs: Høj som en femetagers bygning og lang som en håndboldbane

Den tekniske udfordring er skyhøj, når kæmpe-molehoved skal bugseres fra Polen til Hanstholm og monteres

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Nyt skolehjem giver mindre frafald

Martec i Frederikshavn åbnede for snart et år siden et skolehjem, der giver unge på den grundlæggende skibsassistentuddannelse mulighed for at bo på skolen.

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
"Der er sket en stor kulturforandring"

Uddannelse: Sasha Krugstrup valgte en karriere som maskinmester selv om uddannelsen er meget mandedomineret. Her fortæller hun om, hvordan det er at være ung kvindelig studerende i en verden, der traditionelt har været meget mandedomineret

Maersk Drilling indtager plads i C25

Torm henter ny CFO med erfaring fra Danske Bank

1

10 dræbt i CO2-lækage på bulkskib

Esvagt styrker fokus på offshore vind

Topchef smutter til Vestas: Hempel udpeger ny CEO

Plus

Nykøbing Falster Havn på vej mod lukning

To Mærsk-chefer stopper sammen med Energy-divisionen

Ny bestyrelsesformand i Maersk Supply Service

Udvidede Iran-sanktioner kan ramme tank

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Technoflex Afbalancering

Vil du have den bedste kranløsning på markedet? Og skal prisen være den HELT rigtige?

Solar åbner nyt kundecenter i København

Knowhow er baggrunden for Ajos’ kraneventyr i udlandet

Ny pladsbesparende RFID-læser med standardiseret forbindelse til cloud-applikationer fra Siemens

Prysmian er med til at holde Danmark rent

Vi har, heldigvis, mange forskellige opgaver

Bruger du den rigtige automatsikring?

Ubro SystemPac introducerer en ny biobaseret strækfilm

Trimble SiteVision

3G-netværket har talte dage

Fuld GNSS Tilt Compensation

Teknologi og innovation på folkemødet

Danmarks største udvalg af LØFTEGREJ online →→→→

Hydraulikslanger og Indstik

Buet hærdet glas i bedste kvalitet

Læs nyeste kompensator katalog fra WILLBRANDT Gummiteknik

Nyt luftfilter fra Des-Case

Dansk Energirådgivning deltager i innovative energioptimeringsprojekter i samarbejde med DAMRC

Står du med et komplekst løfte- eller håndteringsproblem?

Vi kan levere meget andet end produkterne i vores standardsortiment hos Car...

Produktfokus: pewag levo LH

Palfinger Marine Tender Boats

Nye controllere fra Siemens

Fint besøg ved vores afdeling i Vallensbæk Strand her til morgen.

Send til en kollega

0.179