23948sdkhjf

Fregat-kollision betød lukkede oliefelter

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

En tiendedel af Norges olieproduktion måtte indstilles, da den norske fregat 'Helge Ingstad' torsdag morgen kolliderede med aframax

Der måtte lukkes ned for en stor del af den norske olieproduktion, da fregatten 'Helge Ingstad' tidligt i går morges kolliderede med aframax-tankeren 'Sota TS'. 

Det skriver Dagens Næringsliv.

Kollisionen skete lige ud for Sture-terminalen, hvorfra 'Sota TS' var afgået få minutter tidligere. 

Læs også: VIDEO: Norsk fregat er tæt på at synke efter kollision med tankskib

Sture-terminalen håndterer store dele af den olie, der bliver udvundet på den norske sokkel, og terminalen blev lukket ned umiddelbart efter kollisionen.

Læs også: 80 såret i japansk færgekollision med havdyr

Det førte til, at store oliefelter som Oseberg, Grane, Edvard Grieg, Ivar Aasen og Troll A – svarende til en tiendedel af den norske olieproduktion – måtte indstille produktionen. 

Først ud på eftermiddagen begyndte Equinor, der driver Sture-terminalen, at åbne gradvist op for operationen igen. 

Udfaldet i produktionen har store økonomiske konsekvenser. I analysehuset Rystad Energy anslår oliekonsulent Per Magnus Nysveen over for Dagens Næringsliv, at de berørte felter har en daglig kapacitet på 365.000 tønder, og at det vil tage fem-syv dage, før produktionen er tilbage på fuldt tryk.

Det betyder en samlet tabt omsætning for olieproducenterne på 164 mio. danske kroner.

Læs også: 'World Bora'-kaptajn blev løsladt mod kaution

Læs også: Tankskib kollideret med fregat i Norge

Meget peger på, at fregatten var skyld i kollisionen. Den pensionerede flagkommandør Jacob Børresen har vurderet over for Bergens Tidende, at fregatten havde vigepligt, og der er meldinger om, at fregatten ikke havde meldt sin position, så det var muligt at følge den i civil trafikovervågning. Dertil kommer, at fregatten er designet til at være svær at opdage med radar. 

Alligevel skal olieproducenterne ikke gøre sig forhåbninger om erstatning for den tabte produktion. Selv hvis skylden ender hos fregatten, er der et forhold i Sjølovens §155, der begrænser en skadevolders erstatningsansvar efter skibets bruttotonnage.

- For tankskibet 'Sola TS' er denne beløbsgrænse på 46 mio. dollar. For slæbebåden 'Tenax' er beløbsgrænsen på to mio. dollar, siger Erik Røsæg, professor på Nordisk institutt for sjørett ved Universitetet i Oslo, til Dagens Næringsliv. 

Bruttotonnagen for 'Helge Ingstad' er ikke umiddelbart tilgængelig, men skønnes dog at være væsentlig mindre end den for 'Sola TS'.

Mere om: Kollision
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Hanstholm Havn slår Skagen og Thyborøn med et torskeskæg

Plus 1

Clipper har solgt skibene - forfølger fremtid som operatør

Som en konsekvens af flere års dårlig indtjening har rederiet Clipper i al diskretion frasolgt hele sin flåde af ejede skibe - fremtiden ligger i rollen som operatør, og selskabet disponerer i dag ca. 100 tørlastskibe

Banker freder Erria indtil nytår

Maersk sælger sidste aktier i Total

Plus

Handysize-skibene tjener ingen penge

Plus

Masser af dansk skibsdesign bag nye DFDS-skibe

OSK-Ship Tech satte de første konceptstreger til DFDS’ nye mega-skibe, mens Knud E. Hansen fulgte projektet til dørs på værftet

Nyhedsbrev

BW overtager Epic Gas

Online Avis Arkiv

Stena Bulk i stor scrubber-ordre

Sidste Blue Innoship-projekt sparer ti pct. brændstof

Plus

Stavnsbundet i Kolding: 50 mio kroner binder H. Daugaard til dødsdømt erhvervshavn

Med en stor investering i nye faciliteter kan transportvirksomheden H. Daugaard ikke bare forlade den lukningstruede Kolding Havn. Adm. direktør betvivler dog gennemførelse af lukning

Maersk forlænger med stor aluminiumskunde i Emiraterne

Plus

Vigtigt komma i historisk nybygningsprogram

Leveringen og indsættelsen af mega ro/ro-skibet ’Ephesus Seaways’ er milepælen i DFDS’ store flådesatsning

Plus

Indsats mod sexchikane til søs deler vandene

Lederne Søfart møder bred opbakning til initiativ mod seksuelle krænkelser, men får kold skulder af Danske Rederier og CO-Søfart/Metal Maritime

Plus

Meget større kapacitet uden meget mere power

DFDS’ nye mega-skibe er ligeså adrætte som de forlængende Blomsterbåde, men med 40 pct. større kapacitet

Container-indeks fortsætter fald frem mod kontraktforhandlinger

DFDS sikret lukrativ brexit-kontrakt trods udskydelse

Force nægtet tegninger til komfortundersøgelse af 'Express 1'

Plus 1

Sea Health overvejer tiltag mod sexchikane

Plus

Havnelukning kickstarter valgkamp i Kolding

Kolding Byråds beslutning om at lukke byens erhvervshavn var dråben for den lokale erhvervsmand Paw Kristensen, der har samlet over 2500 støtter til den nye lokalliste “Kolding - By og Havn i Balance"

Plus

Hong Kong bejler til Det Blå Danmark

En ministerdelegation fra Hong Kong besøgte i sidste uge Danmark som led i et maritimt fremstød, der har til formål at øge samarbejdet mellem de to parter

J. Lauritzen går med i ShippingLab

Plus

Ny svovlsensor skal ikke være bedre end god nok

Med Teknologisk Institut som primus motor har et nyt projektkonsortium sat sig for at udvikle en kosteffektiv sensor til at måle svovlemissioner. Det skal lette den økonomiske byrde for rederierne og dermed sikre en bred implementering

Plus

Stena sætter yderligere tre skibe under dansk flag

Varslet Stena-udflagning fra Sverige sidste år endte i favør af Dansk International Skibsregister

Plus

Kalundborg-mægler med vokseværk

Schultz Shipping er en af Danmarks store havnemæglere og har de senere år købt en række mindre spillere. Søfart tog forbi Kalundborg for at møde en klassisk skibsmægler

Tidligere Samskip-CEO ny COO hos Wrist

Plus

Fregatten Jylland får ny kaptajn

Plus

National regulering vil betyde havnelukninger

Hollændere på vej ind i Mærsk-bestyrelse

Hvide Sande Shipyard åbner ny afdeling

Scandlines-CEO fylder rundt

RAL's COO stopper efter 25 år

VIDEO: Se hele hævningen af 'Helge Ingstad' på et kvarter

'Helge Ingstad' er kommet hjem til flådebasen

DFDS-direktør på plads i grøn alliance

Sikkerheds-CEO fylder rundt

H. J. Lubricators øger salget i vanskeligt marked

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvide solceller til administrationsbygning

Grundfos køber WATS Test Data Management platform

Kemisk hærdet glas, når der skal bruges tyndt, stærkt og hårdt glas

NY silikone til fødevareindustrien og i drikkevandssektoren - Silikone LP NSF P1

Undgå driftsforstyrrelser i hydrauliske systemer!

Visualiserer dit BIM-design i VR - Twinmotion seminar d. 25/4

Gør som SCT transport! Køb løftegrejet online! Få samme muligheder på Transport 2019 eller lige her

Hvide facader med solceller

Prevas udvikler nyt software framework til testsystemer

PRODUKTFOKUS: Ergolash surringer

Sæsonen står for døren!

Sitop 6200 - ny serie af strømforsyninger fra Siemens

Bragende start på 2019!

Kunst og industri i harmoni

Hvide Sande Shipyard vælger Envotherm

Siemens udbyder kurser i digitaliseringsværktøjer

Hvordan bliver en standard til – og kan jeg få indflydelse på den?

Nødbruser fra DENIOS

ALBATROS ULTIMATE IMPULSE præmieret med iF Design Award 2019

En stærk partner igennem 25 år

Tag en rundtur på CKE-kortet; første stop er på landet

Gør som Grønhøj Vognmandsforretning Aps!

Indstøbning af kabler hos Gravlund Industrigummi A/S

Nye koordinationstabeller til 3VA-serien fra Siemens

Fastholdelse via vakuum - hvad er mest økonomisk?

Send til en kollega

0.355