23948sdkhjf

Fregat-kollision betød lukkede oliefelter

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

En tiendedel af Norges olieproduktion måtte indstilles, da den norske fregat 'Helge Ingstad' torsdag morgen kolliderede med aframax

Der måtte lukkes ned for en stor del af den norske olieproduktion, da fregatten 'Helge Ingstad' tidligt i går morges kolliderede med aframax-tankeren 'Sota TS'. 

Det skriver Dagens Næringsliv.

Kollisionen skete lige ud for Sture-terminalen, hvorfra 'Sota TS' var afgået få minutter tidligere. 

Læs også: VIDEO: Norsk fregat er tæt på at synke efter kollision med tankskib

Sture-terminalen håndterer store dele af den olie, der bliver udvundet på den norske sokkel, og terminalen blev lukket ned umiddelbart efter kollisionen.

Læs også: 80 såret i japansk færgekollision med havdyr

Det førte til, at store oliefelter som Oseberg, Grane, Edvard Grieg, Ivar Aasen og Troll A – svarende til en tiendedel af den norske olieproduktion – måtte indstille produktionen. 

Først ud på eftermiddagen begyndte Equinor, der driver Sture-terminalen, at åbne gradvist op for operationen igen. 

Udfaldet i produktionen har store økonomiske konsekvenser. I analysehuset Rystad Energy anslår oliekonsulent Per Magnus Nysveen over for Dagens Næringsliv, at de berørte felter har en daglig kapacitet på 365.000 tønder, og at det vil tage fem-syv dage, før produktionen er tilbage på fuldt tryk.

Det betyder en samlet tabt omsætning for olieproducenterne på 164 mio. danske kroner.

Læs også: Passagerskib er kollideret med kaj i Oslo – otte tilskadekomne

Læs også: Tankskib kollideret med fregat i Norge

Meget peger på, at fregatten var skyld i kollisionen. Den pensionerede flagkommandør Jacob Børresen har vurderet over for Bergens Tidende, at fregatten havde vigepligt, og der er meldinger om, at fregatten ikke havde meldt sin position, så det var muligt at følge den i civil trafikovervågning. Dertil kommer, at fregatten er designet til at være svær at opdage med radar. 

Alligevel skal olieproducenterne ikke gøre sig forhåbninger om erstatning for den tabte produktion. Selv hvis skylden ender hos fregatten, er der et forhold i Sjølovens §155, der begrænser en skadevolders erstatningsansvar efter skibets bruttotonnage.

- For tankskibet 'Sola TS' er denne beløbsgrænse på 46 mio. dollar. For slæbebåden 'Tenax' er beløbsgrænsen på to mio. dollar, siger Erik Røsæg, professor på Nordisk institutt for sjørett ved Universitetet i Oslo, til Dagens Næringsliv. 

Bruttotonnagen for 'Helge Ingstad' er ikke umiddelbart tilgængelig, men skønnes dog at være væsentlig mindre end den for 'Sola TS'.

Mere om: Kollision
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Fragtskib stødt på grund ved Assens

Forsvundet fransk ubåd fundet i Middelhavet efter 51 år

Plus

Fremsynet iværksætter med skibsmaling dinglende fra cykelstyret

Hempel beskæftiger i dag flere end 6.500 medarbejdere over hele verden og stod blandt andet bag udviklingen af Mærsks ikoniske, blå farve. Det hele begyndte med J.C. Hempel på kajen i København

Plus

Danmarks værfter havde stor appetit på advokater

Den danske værftsbranche har været vant til at klare sig globalt længe før de fleste andre brancher blev globale - komplicerede kontrakter og enorme beløb på højkant har krævet masser af advokatbistand

Plus

Sådan blev Danmark verdensmester i skibsautomation

Nyhedsbrev

8.325 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Oliekrise blev begyndelsen på æra med maritimt genbrug

PJ Diesel blev stiftet i 1978, da indkøbschef fik lys idé til cirkulær forretningsmodel

Online Avis Arkiv

Efter konkursen: Syv skibe skal sælges

Pårørende og overlevende fra Estonia-ulykke taber retssag

Plus

GALLERI: Her er det bedste fra dansk skibsdesign

Tre danske skibsdesignvirksomheder med mange årtier på bagen har overlevet flere oliekriser, finanskriser og vinder kæmpeordrer på nye skibe. Men branchen lider under for få nye skibsingeniører

Færre piratangreb i farvandet ud for Nigeria

Plus

Mærkværdigt tilfælde fik Hans Jensen ind i skibsbranchen

Hans Jensen Lubricators blev egentlig stiftet som leverandør af vandingsanlæg til gartnerier, men en henvendelse fra B&W fik fabrikanten på andre tanker. I dag er den danske virksomhed kendt over hele verden for sine cylindersmøresystemer

Sommerferie på Søfart

J. Lauritzen-selskab åbner nyt kontor I Dubai

Plus

Færgeforlis viste redningsflåders værdi

Plus

Sådan slap de maritime underleverandører fri af værfternes skygge

Faaborg-rederi konkurs

Efter levering: Ny forsinkelse rammer elfærgen ’Ellen’

Bagmandspolitiet tager Dan-Bunkering-sag tilbage

SØIK bliver igen sat på sag om dansk firmas leverancer af jetbrændstof brugt af russisk militær i Syrien

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Plus 1

Legendariske B&W Dengang en fabrik midt i København forsynede hele verden med skibsmotorer

Sejlskibe i modvind: Tall Ships Races har problemer med besøgstallet

Vinden har drillet voldsomt i optakten - og får formentlig også negativ betydning for det samlede besøgstal

Planetgear sikrer fri skibspassage ved ny bro

Her er årets shipping-dimittender fra Rybners

Plus

Så skete det endelig: 'Ellen' er leveret

Kaptajn på iransk olietanker i Gibraltar er anholdt

Mærsk-familie køber vindmøllefirma

Russiske krigsskibe og ubåd sejler gennem Storebælt

Et af verdens første digitale skibsregistre godt på vej

1

Mærsk Oil skyllede tonsvis af kemikalier ud i Nordsøen

OW Bunker-kurator stævnet med krav på halv milliard

Ny finansdirektør i DFDS kommer fra Nilfisk

Michael Fenger direktør for Norvic Europe

1

Er der virkelig brug for udenlandsk arbejdskraft i Det Blå Danmark?

Søren Skou: Mærsk skal være lige så stor på land

Her er søfartens nye minister

Team Maritime kører igen Sjælsø Rundt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Leder du efter et internationalt første job ?

Kabelslået grommet

Weir Flow Control skifter navn til Trillium Flow Technologies

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

Aktuatorer i rustfrit stål

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

PB 540 RIB SWJ - Et nyt medlem i Palfinger familien

Rundsling

Sommerferien er over os

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

TECHNOFLEX hydraulik testnippel

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Sommer hos Technoflex

Forsyningsskibet Kroonborg er udstyrret med livredningsudstyr og davit systemer fra Palfinger Marine

5 ting du bør vide om CPR

Modulift spredeåg med lastovervågning – den første i verden!

Stor ordre til stålspecialisten til ny kunde i Holland

Roxtec og Solar-samarbejde er godt nyt for offshoreindustrien

Roxtec Denmark Aps og Solar A/S indgår nyt samarbejde

Send til en kollega

0.201