23948sdkhjf

Fregat-kollision betød lukkede oliefelter

En tiendedel af Norges olieproduktion måtte indstilles, da den norske fregat 'Helge Ingstad' torsdag morgen kolliderede med aframax

Der måtte lukkes ned for en stor del af den norske olieproduktion, da fregatten 'Helge Ingstad' tidligt i går morges kolliderede med aframax-tankeren 'Sota TS'. 

Det skriver Dagens Næringsliv.

Kollisionen skete lige ud for Sture-terminalen, hvorfra 'Sota TS' var afgået få minutter tidligere. 

Læs også: VIDEO: Norsk fregat er tæt på at synke efter kollision med tankskib

Sture-terminalen håndterer store dele af den olie, der bliver udvundet på den norske sokkel, og terminalen blev lukket ned umiddelbart efter kollisionen.

Det førte til, at store oliefelter som Oseberg, Grane, Edvard Grieg, Ivar Aasen og Troll A – svarende til en tiendedel af den norske olieproduktion – måtte indstille produktionen. 

Først ud på eftermiddagen begyndte Equinor, der driver Sture-terminalen, at åbne gradvist op for operationen igen. 

Udfaldet i produktionen har store økonomiske konsekvenser. I analysehuset Rystad Energy anslår oliekonsulent Per Magnus Nysveen over for Dagens Næringsliv, at de berørte felter har en daglig kapacitet på 365.000 tønder, og at det vil tage fem-syv dage, før produktionen er tilbage på fuldt tryk.

Det betyder en samlet tabt omsætning for olieproducenterne på 164 mio. danske kroner.

Læs også: Tankskib kollideret med fregat i Norge

Meget peger på, at fregatten var skyld i kollisionen. Den pensionerede flagkommandør Jacob Børresen har vurderet over for Bergens Tidende, at fregatten havde vigepligt, og der er meldinger om, at fregatten ikke havde meldt sin position, så det var muligt at følge den i civil trafikovervågning. Dertil kommer, at fregatten er designet til at være svær at opdage med radar. 

Alligevel skal olieproducenterne ikke gøre sig forhåbninger om erstatning for den tabte produktion. Selv hvis skylden ender hos fregatten, er der et forhold i Sjølovens §155, der begrænser en skadevolders erstatningsansvar efter skibets bruttotonnage.

- For tankskibet 'Sola TS' er denne beløbsgrænse på 46 mio. dollar. For slæbebåden 'Tenax' er beløbsgrænsen på to mio. dollar, siger Erik Røsæg, professor på Nordisk institutt for sjørett ved Universitetet i Oslo, til Dagens Næringsliv. 

Bruttotonnagen for 'Helge Ingstad' er ikke umiddelbart tilgængelig, men skønnes dog at være væsentlig mindre end den for 'Sola TS'.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Send til en kollega

0.11