23948sdkhjf

Tikkende CO2-bombe under krydstogtindustrien

MILJØ: En passager på et gennemsnitligt krydstogtskib har op til tre gange så stort et CO2-aftryk i forhold til en flypassager

Krydstogtindustriens tonnage er som alle andre handelsskibe med et IMO-nummer underlagt både regional og global miljøregulering som ECA, og herudover de kommende globale svovlgrænser på 0,5 pct. fra 2020. Derfor bygges i øjeblikket 18 af de 113 nye krydstogtskibe i ordre til LNG-drift.

Læs også: Krydstogtindustrien mødes i stigende grad af skepsis

Tonnagesegmentet er imidlertid stort set ikke repræsenteret i den database, værfter og flagstater frivilligt kan indberette til med EEDI-tal, som er det Energy Efficiency Design Index, IMO anvender i branchens bestræbelser på at nå 2050-målene om en 50 pct. CO2-reduktion.

Tal fra den danske rådgivende skibsingeniørvirksomhed, HOK Marineconsult, viser, at krydstogtskibes CO2-udledning per passager/per transporteret kilometer ligger væsentligt over niveauet for luftfart, som ellers normalt regnes som den mest miljøbelastende transportform.

Krydstogtskibe vs. fly

Tallene bygger på data fra 157 krydstogtskibe i hele størrelsesspekteret fra de mindste ekspeditionskrydstogtskibe til de største skibe i RCLs Oasis-klasse med kapacitet til mere end 6.000 passagerer. Tallene bygger endvidere på, at hele passagerkapaciteten er udnyttet, hvilket reelt placerer de nedenstående tal på den optimistiske side. Dog sikrer krydstogtsindustriens prisstruktur en general høj belægningsgrad på skibene.

Et gennemsnitligt krydstogtskib i dette spekter udleder således ifølge tallene typisk mellem 200 og 500 gram CO2 per passager/per transporteret kilometer med fuldt udnyttet kapacitet, baseret på skibets installerede kW-output og dets servicefart.

Ifølge websitet Greenmatch.dk er tallene for et indenrigsfly 160 gram, mens det er 110 gram for et oversøisk fly. Dieseltog, benzinbil med fire passagerer - og en bus ligger til sammenligning henholdsvis på 55, 48 og 30 gram.

Visse fair forbehold

Ikke overraskende er det de krydstogtskibe med den største passagerkapacitet, der udleder mindst per passager. Fra plus 6.000 ned til 1.000 passager ligger niveauet under 400 gram, mens det stiger kraftigt under 1.000 passagerer. Krydstogttonnage-segmentet under 1.000 passagerer er særligt kendetegnede ved to ting; Dels en langt højere gennemsnitsalder, og dels den største repræsentation af nyere ekspeditions- og ultra luksusskibe.

Umiddelbart kan der dog rejses spørgsmål om, hvorvidt det er fair, at sammenligne krydstogt, en-til-en, med fly, tog, biler og busser, da krydstogtproduktet ikke kan regnes som et egentligt transportprodukt fra A til B. Krydstogt er snarere en hybrid mellem et transportprodukt og en række leisure- og ferieprodukter, hvorfor et helt fair sammenlignende CO2-regnestykke kompliceres.

HOK Marineconsult har også opgjort CO2-tallene for en cruise-færge med en kapacitet på 2.000 passagerer og 1.337 lanemeter med en servicefart på 20 knob. Med en passagerbelægning på 75 pct. ender CO2-tallet per passager per kilometer her på 82 gram, altså det halve af CO2-aftrykket fra et kortdistancefly, f.eks. mellem København og Oslo, samtidigt med, at der potentielt også flyttes 1,3 km trailere og gods væk fra landevejede.



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Kommentarer

Sven Thormod Petersen
EU siger 244g co2 per passagerkilometer i Europæisk lufttrafik,
https://www.eea.europa.eu/data-and-maps/...

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Derfor sank norsk fregat

Storebæltsfyr får en overhaling

13 storebæltsfyr vogter de 20.000 årlige gennemsejlinger i dybhavsrenden i Storebælt - netop nu er Søfartsstyrelsen i færd med at vedligeholde de vigtige afmærkninger mellem Yderflak Fyr i nord til Gedser Rev i syd

Plus

GALLERI: Helikopterpilot på hårdt arbejde

Det kræver pilotegenskaber på højeste niveau at manøvrere rundt mellem supertankere og bulk carriers i de travle sejlrender omkring Danmark - Derfor står det ikke lige for, at opgaven bliver overtaget af droner

Plus

DF kræver montørordning for lærlinge

I Region Nordjylland forsøger DF, at finde flertal, så virksomhederne kan få refusion, når de tager montørlærlinge med ud på skibe

Plus

Hvis du ikke sidder med ved bordet, ender du på menuen

Nyhedsbrev

Plus

Stregerne sættes til nyt havforskningsskib

SKIBSDESIGN: Længenæret ønske om afløser til ’Dana’ konkretiseres nu for DTU Aqua af Knud E. Hansen

Online Avis Arkiv
Plus

Lauritzen-boss vil jagte brugte gastankskibe

Gastank- og tørlastrederiet skruer op for ambitionerne om flådevækst efter et kvartal med positive tegn i begge divisioner

J. Lauritzen ser positive tegn i tørlast trods handelskrig

Gastank- og tørlastrederiet mindskede underskuddet i tredje kvartal, selvom markedet for de største gastankskibe fortsat er udfordret

Danske havne tæt på de mest effektive i verden

Danish Agro bliver hængende på Kolding Havn

Positionsbillede

Torm går kraftigt tilbage i presset marked

Kortere sejladser og lavere efterspørgsel gav tankrederiet Torm et underskud på 164 mio. kroner i tredje kvartal

Plus

Havneudvidelse har givet aktivitetsboom ved Vesterhavet

Kolding Havn lukker: Direktør er chokeret og trist

I Kolding har et enstemmigt byråd besluttet af lukke erhvervshavnen, der netop har præsenteret en ny helhedsplan

Plus

Norge og Nordjylland mødes i Hirtshals

Under overskriften Skagerrak Business Summit 2018 mødes erhvervslivet på tværs af brancher og Skagerrak – ikke mindst de maritime industrier

M.A.R.S. i Frederikshavn er magnet på ledige

Lejer: Plan for Vejle Havn er dødsstød

Koldings borgmester taler for centralisering af havne

I Kolding kan borgmester Jørn Pedersen (V) fint leve med, at gods og arbejdspladser i Kolding Havn fremover finder vej til andre havne

Plus

Mærsk-søfolk får hurtigere internet

De søfarende hos Maersk Line får nu op til otte gange så hurtigt internet, og rederiet honorerer dermed et mangeårigt ønske fra de søfarende

Plus 1

Molslinjens direktør æder millionbøde - og efterlyser saglig dialog

Molslinjens direktør Carsten Jensen svarer på spørgsmål om rederiets fejl og mangler på Bornholmerruten

Plus 1

Ærø holder vejret: 100 mio. kr. på spil til stor havneudvidelse

Plus

Helikopter-patrulje flyver helt tæt på skibstrafikken

En garvet helikopterpilot og en kemiingeniør har til opgave at beflyve Danmarks maritime motorveje og holde øje med den internationale skibstrafik

Plus

Skou: Mærsks transformation i god gænge

Efter et tredje kvartal med pæn vækst på toplinjen og plus på bundlinjen, glæder Mærsks topchef sig over, at koncernens transformation er på skinner

Norsk krigsskib synker - kun radartårnet over vand

Flere trosser, der har holdt fregatten "KNM Helge Ingstad", er røget. Nu er kun radartårnet over vand.

Plus

Mød skibsmæglernes ankermand

Plus

Pirateriet i Nigeria har ændret karakter

Maersk Drilling sælger oplagt rig

Plus

Danske Rederier: Forskellige strategier skal opfylde svovlkrav

Verdens største LNG-supplier klar

Plus

Navne: Christian Bonfils fylder 40

42-årig bliver første havnechef i Strandby Havn

Plus

Danske Rederier er glade for London-resultat

Fritz Ganzhorn fratræder

Michael Guldmann Petersen ny COO i Scandlines

Plus

Nyt salgssamarbejde på Esbjerg Havn

Royal Arctic Line udskifter bestyrelsesformand

Se alle Medlemmernes egne nyheder

TomTom Telematics er udnævnt til Europe’s største udbyder af flådestyringsløsninger for 4. år i træk

Buet glas til mange formål, i høj kvalitet

Marton Gazelle som er den 4 på stribe er kommet i hus ved Process Engineering A/S

Avanceret Energilagring - konference den 29. november 2018

Nyt certifikat fra Søfartsstyrelsen

Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse >>

Høj præcision og sikkerhed med RON dynamometre

NOS A/S leverer wirestropper

Månedens mest solgte produkt.

Hent jeres kantbukkede emner hos VPD bearbejdning

Technoflex Afbalancering

Process Engineering A/S kåret som en af Danmarks Bedste Arbejdspladser

Implementering af AMCS Intelligent Optimering software til ruteplanlægning gennemført hos CNC

Mange nye ansigter styrker Ajos

Siemens TIA-portal: Hvordan benytter jeg nye enheder med ældre versioner af TIA-portalen?

VIDEO: Hvordan renser du dine lastrum med højtryk i højden?

Nyt kompensator katalog fra WILLBRANDT Gummiteknik

Siemens Industrial Edge er det bedste fra begge verdener

Hør om Blå HF/HF-søfartsuddannelsen

TESS støtter sporten i Esbjerg

Systematisk arbejdsmiljøindsats betaler sig

HUSK: Køb faldsikringsudstyr godkendt til hele 150 kg hos Fyns Kran Udstyr ...

JUMO SafetyM Sikkerhedstemperaturbegrænsere og –vagte. Nu til ATEX zone

Geopal detektor for CO2 for montering under fenderliste

Ved du, at stiger skal have årlige eftersyn?

Send til en kollega

0.291