150 år på bølgerne: DFDS markerer milepæl for fragtrute

DFDS kan i år fejre lidt af en fødselsdag.
Der er tale om 150-året for ruten mellem Esbjerg og England, der har været en central fragtforretning for DFDS, siden 1875, hvor den blev taget i brug.
Og alderen til trods er ruten ikke blevet mindre relevant for rederiet.
Hvert år håndterer ruten mere end 100.000 lastbiltrailere, svarende til 1,5 millioner lanemeter gods - hvilket gør den til en vigtig fragtforbindelse i Nordeuropa.
Fra 1925 til 2014 var der også passagertrafik på ruten, men fragt har altid været det bærende fundament.
I begyndelsen transporterede skibene levende kvæg; i det 20. århundrede transporterede de bacon, smør, æg og andre eksportvarer.
- Vi er stolte af at være en del af en arv, der strækker sig over halvandet århundrede. Ruten er i dag en pålidelig fragtkorridor og et stærkt symbol på det tætte handelsforhold mellem Danmark og England. Storbritannien er et af Danmarks største eksportmarkeder. Den forbindelse har vi støttet op om i generationer og det vil vi fortsætte med at gøre, siger Torben Carlsen, CEO i DFDS.
Ny virkelighed
I dag er fragten til England blevet en mere bureaukratisk affære; først med Brexit og siden med den nylige handelsaftale mellem Storbritannien og EU.
- I en verden, hvor handelsruter og alliancer konstant udvikler sig, er vores rolle at skabe stabilitet og holde vores kunders forsyningskæder i gang. Ruten har modstået politiske og lovgivningsmæssige forandringer og økonomisk modvind, og er i dag en stabil forbindelse mellem Danmark og England, siger Torben Carlsen.
To skibe sejler på ruten - 'Ark Dania' og 'Ark Germania' - med seks ugentlige afgange og en sejltid på cirka 18,5 timer.
Ruten er en af 17 dedikerede fragtruter og 13 kombinerede fragt- og passagerruter, der forbinder det kontinentale Europa, England og Irland, Tyrkiet og Nordafrika i DFDS' færgenetværk.