3.000 lastbiler under byen: Ny tunnel er godt nyt for containerhavn
En ny tunnel er på vej til Aarhus.
Folketinget har netop stemt ja til den tunnel under Marselis Boulevard, der skal lede den tunge trafik uden om Aarhus. Den to kilometer lange tunnel ventes at åbne for trafik i 2035.
Og den nye genvej er godt nyt for Aarhus Havn, der er Danmarks største containerhavn.
For tunnelen betyder, at trafikken fra havnen til motorvejen kan føres under og ikke igennem byen. Det giver en mere direkte vejforbindelse for trafikken, som samtidig giver grønne områder, mindre trafikstøj og færre køretøjer gennem Aarhus midtby.
Alt i alt glæder det direktør i Port of Aarhus Thomas Harber Borch.
- Det er en stor anerkendelse af havnens nationale betydning og erhvervslivets indsats for at sikre den danske forsyning. Tunnelen er vigtig for at fremtidssikre en effektiv transport til og fra havnen (...). Nu arbejder vi videre sammen med Vejdirektoratet og Aarhus Kommune om at sikre den bedst mulige infrastruktur omkring tunnelen, siger han.
Tal fra Vejdirektoratet viser, at 18.000 kørertøjer hver dag kører på Marselis Boulevard (tal fra 2019). Den tunge trafik, som hovedsagelig kører til og fra havnen, har i perioden 2015-2019 i gennemsnit udgjort mellem 16 og 19 pct.
Det svarer til, at der i gennemsnit kører cirka 3.000 lastbiler og sættevognstog i døgnet på strækningen.
Tilfreds mininster
Dagens afstemning i Folketinget vækker glæde hos landets transportminister.
- Transportbranchen er en livsnerve i vores samfund, der sørger for varer i butikkerne, materialer til fabrikkerne og at danske varer kommer ud i verden. Med Marselistunnelen får trafikken mellem havnen og motorvejsnettet en god, hurtig forbindelse, og aarhusianerne får mindre trafik gennem byen og byrum, de kan gøre til deres eget, siger transportminister Thomas Danielsen (V).
Overskudsjord fra byggeriet bruges lokalt til at anlægge en støjvold ved Stavtrup. Anlægsarbejdet ventes at gå i gang i 2028.
Lovforslaget om Marselis-tunnelen rummer også en udbygning af rute 9 ved Nørreballe på Lolland, hvor der etableres en omfartsvej uden om Nørreballe.
Den nye omfartsvej vil forbedre trafikafviklingen og mindske støjgenerne. Anlægsarbejdet på rute 9 ventes at gå i gang i 2027, og vejen forventes færdig i 2029.
