23948sdkhjf

Færgedirektørs fremtidsdrøm: Brug færgeturen til Tyskland til at oplade din elbil

Flere og flere vil køre på bilferie sydpå i elbil. Så når Femern-tunnelen åbner, vil Scandlines forsøge at lokke elbils-ejerne ud af tunnelen og over på færgen med henblik på opladning og kaffepause

Der skal være flere stikkontakter om bord på færgen til Tyskland i fremtiden.

Sådan lyder i hvert fald drømmen fra adm. direktør, Carsten Nørland, Scandlines.

Han vil bruge de næste år på at skærpe Scandlins’ klimaprofil for derigennem at kunne lokke klimabevidste privatbilister og godstransportører over på færgen.

- Når tunnelen åbner, vil færgerne på Rødby-Puttgarden være 0-emissionsfærger. Du kan lade din bil op - enten på havnen eller om bord. Når du kommer fra Sverige, er det tid til at lade bilen op. Mindst halvdelen af os vil køre i elbil. Så du kan altså vælge enten at stoppe på en rasteplads i Nordtyskland eller du kan holde en pause på færgen og spise morgenmad eller frokost samtidig med, at din bil lader op.

Ser du et specifikt produkt eller konkurrencefordel i at kunne tilbyde hurtigladning til elbiler på færgen?

- Absolut. Den mulighed vil vi meget gerne kunne tilbyde. Men det er nok lidt for tidligt at blive meget mere specifik på dette lige nu, og vores fokus er i første omgang at minimere Scandlines’ egen CO2-udledning. Men al den stund, at vi kigger så langt ud i fremtiden i forhold til Femern-tunnellen, så er dette da helt klart vores ambition at kunne have dette på plads som en ekstra service, der kan gøre os endnu mere konkurrencedygtige. Og med rotorsejl og grønne thrustere, og snart også strøm i havnen, så har vi helt klart en meget klimavenlig transportform at tilbyde bilisterne mellem Sverige/Danmark og Tyskland. Det er helt realistisk, at vi får et 100 pct. grønt produkt. Vi vil tilbyde en perfekt pause på turen mellem Skandinavien og Tyskland og en transportform, der kan reducere klimaaftrykket.

Sænker udslippet

Hvordan går det med jeres arbejde for at reducere CO2-udledningen?

- Det går godt, Scandlines har allerede før klimaet for alvor kom på dagsordenen investeret massivt i grøn teknologi. Vi har i dag verdens største flåde af hybridfærger, er i færd med at installerede rotorsejl på Berlin på Gedser-Rostock og har udskiftet thrustere på tre ud af fire færger på Rødby-Puttgarden. Så vi er virkelig nået langt og har en god idé og projektportefølge til at drive dette videre.

Hvilket tilbud håber du på at have klar til fragtselskaberne, når Femern-forbindelsen åbner?

- Hvad jeg hører fra fragtselskaberne er, at de oplever en efterspørgsel fra kunderne om at banke CO2-udledningen i deres forsyningskæder helt i bund. Det er jo sød musik i vores ører, fordi vi med en færgeoverfart på Rødby-Puttgarden uden fossile emissioner vil kunne tilbyde den grønnest mulige transportkorridor mellem Danmark og Tyskland.

Scandlines har netop bestilt den første emissionsfrie færge til overfarten mellem Rødby og Puttgarden. Hvor vigtigt er det?

- Det gør mig helt og aldeles begejstret, at vi om så kort tid vil kunne tilbyde et så unikt transportprodukt til vores kunder.

- Der er ingen tvivl om, at fremtiden tilhører Scandlines og det klimavenlige produkt vi er i fuld gang med at stable på benene.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.125