23948sdkhjf

Nu vil ITF hjælpe 200.000 søfolk af skibene

Nok er nok for de 200.000 søfolk, der er fanget til søs, lyder det fra internationalt forbund, som advarer om store trusler for verdenshandlen

Skibe kan komme til at ligge stille hen i langt større omfang, end den corona-relaterede opbremsning i verdenshandlen tilsiger. 

Sådan lyder advarslen fra International Transport Workers’ Federation (ITF), der sammen med de affilierede forbund nu ændrer sin tilgang til situationen for de omtrent 200.000 søfolk, som på grund af rejserestriktioner er fanget ombord på skibe verden over. 

I en pressemeddelelse understreger ITF's formand Paddy Crumlin, at forbundet gentagne gange har forsøgt at råbe regeringer op og gøre opmærksom på det, han kalder en humanitær krise under udfoldelse. Alligevel er det stadig overordentligt vanskeligt for de mange søfolk at på- og afmønstre skibene, og nu er grænsen nået, siger han. 

- Nok er nok. Vi er nødt til at trække en streg i sandet, og i dag er dagen, hvor vi gør det krystalklart for regeringer, at fra den 16. juni vil søfolk begynde at bruge deres ret til at nedlægge arbejdet og tage hjem. Det er slut med at forlænge kontrakter, siger Paddy Crumlin i meddelelsen. 

IFT's generalsekretær Steve Cotton tilføjer, at der ikke skal andet til for at undgå en forsyningskrise, end at regeringerne gør et par praktiske undtagelser i deres corona-restriktioner, så de udkørte søfolk kan komme hjem og lade op.

Regner med havnenes støtte

Rent praktisk afhænger effekten af den nye linje fra ITF af, om der vil være opbakning fra havne verden over. Mange havnearbejdere er dog organiseret i datterforbund til ITF, ifølge Steve Cotton er både ITF, associerede forbund og ITF-inspektører parat til at hjælpe de søfarende, der måtte ønske at afmønstre. 

- Vi forventer fuldt ud, at havnemyndigheder i alle lande, hvor skibe lægger til, vil efterleve deres forpligtelser under Maritime Labour Convention og få disse søfolk sikkert hjem. Det er deres lovmæssige forpligtelse, siger han.

Eftersom det også er en vanskelig opgave at få påmønstrende søfolk frem til skibene, kan ITF's nye strategi potentielt få store konsekvenser for verdenshandlen, hvor 90 pct. af alt gods bliver flyttet til søs. Det kan bare ikke være de søfarendes ansvar længere, mener Steve Cotton.

- Hvis det fører til kaos i forsyningskæderne, at søfolkene afmønstrer, hvis havne fra Singapore til San Francisco bakker op, og hvis det fører til, at maritime forsikringsudbydere annullerer deres dækning, og verdenshandlen går i stå – så ligger ansvaret på politikernes skuldre, ikke på alverdens søfolk, siger han. 

Til strandede søfolk kommer beskeden fra Dave Heindel, der er formand for ITF Seafarers:

- Vi sender et meget stærkt budskab til søfarende: Du har uselvisk forlænget dine kontrakter igen og igen for at gøre dit for at sørge for kritiske forsyninger verden over i løbet af denne pandemi, siger han og fortsætter:

- Nogle søfarende har været ombord i mere end et år, og i løbet af pandemien har mange været afskåret af regeringer fra at komme i land – selv for at gå en tur – og er på alarmerende vis blevet afskåret fra lægehjælp. Rent ud sagt er der søfolk, som begår selvmord på grund af udsigten til, at denne elendighed forsætter i det uendelige. De kalder det "flydende fængsler". Situationen kan ikke tolereres af ITF-familien.

Læs også: Canada og Hongkong åbner op for besætningsskifte


Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.266