23948sdkhjf

Shippinglab går ind i brint-drevet sandsuger til Hvide Sande

Drømmen om en ny sandsuger drevet af lokalt fremstillet brint er rykket et skridt nærmere Hvide Sande med støtte til udviklingen af teknologi

Om alt går vel, vil strøm fra vindmøllerne ved Hvide Sande Havn om få år kunne omdannes til brint, som i en brændselscelle derpå kan levere motorkraft til det skib, som holder den lokale indsejling fri for sand.

Drømmen er ikke ny, som det fremgik i Søfart i december 2019. Men eftersom Shippinglab nu har bevilget støtte til projektet, er drømmen rykket et vigtigt skridt nærmere realisering. 

Det er selve udviklingen af det nye brændselscellemodul og det nødvendige udstyr ombord, som har opnået støtte fra Shippinglab. Bag projektet står Hvide Sande Shipyard, Ballard Power Systems og Odense Maritime Technology (OMT), som nu er i fuld gang med at undersøge, hvordan de eksisterende erfaringer med brint-brændselsceller kan bruges på skibe.

For selv om en del busser og lastbiler i dag kører på brint, stiller de særlige forhold ombord på et skib helt andre krav, fortæller Kristina F. Juelsgaard, som er direktør for forretningsudvikling hos Ballard Power Systems Europe.

- Der er stor forskel på at køre på brint igennem byen med Linje 10 og på at bringe samme power-system ombord på et skib til bølgeskvulp og understrøm. Dels er der vejret og påvirkning fra vand og salt, og samtidig skal systemet både kunne klare fremdriften af skibet og øget arbejdseffekt, når skibet ligger stille og graver, siger hun i en pressemeddelelse.

Ifølge Kristina F. Juelsgaard har Ballard dog udviklet en løsning på udfordringerne, og igennem samspillet med eksperterne i Shippinglab bliver der nu mulighed for at prøve tingene af i praksis.

- Ikke alle grønne typer brændstoffer vil egne sig til alle typer skibe, så vi ser frem til at få en god, fælles erfaring med brint, siger Kristina F. Juelsgaard.

Kendt design

Hos Hvide Sande Shipyard glæder adm. direktør Carl Erik Krististensen sig over, at et lokalt behov for en større, stærkere og mere moderne sandsyger samtidig kan danne grundlag for et – måske – epokegørende grønt projekt. Det helt overordnede fælles mål er zero-emission. Om brint er det rigtige at satse på, vil nu vise sig, men der er stor enighed om, at det har stort potentiale.

- Brint fungerer rigtig godt i andre sammenhænge, så om alt går vel, kan det også bruges her, siger Carl Erik Kristensen i pressemeddelelsen og understreger, at perspektiverne i lokalt produceret brint, hvor overskudsvarmen fra produktionen kan gå i fjernvarmenettet. 

- Uanset hvad, så kommer vi til at lære en masse af projektet, siger han.

Konkret vil det nye skib blive designet ud fra et kendt design til en slæbe- og supplybåd. Men når der skal brint ombord, skal der også tages stilling til, hvordan den kan opbevares og påfyldes sikkert, fordi brint er en brændbar gas, der skal håndteres forsvarligt.

Der skal for eksempel findes løsninger til at sikre ventilation, eventuel brandslukning og monitorering. Derfor kommer selve godkendelsesprocessen og risikovurderingen til at fylde en del, for projektet skal – i samarbejde med myndighederne – være med til at sætte rammen for brug af brint på skibe. Men alt det kan løses, mener parterne bag projektet.

Skal være rentabelt

I sidste ende bliver det afgørende succeskriterium, om projektet kan gøres kommercielt rentabelt. Men parterne er optimistiske, og hos OMT ser Thomas Eefsen, som er kommerciel direktør, et stort potentiale i projektet.

- Dels er der det lokale perspektiv i at få omsat vindmølleenergien, så den kan bruges til drift af den lokale skibsfart. Samtidig er det vores forventning, at brugen af brint generelt har et stort potentiale i forhold til at reducere klimabelastningen fra specielt nærskibstrafikken, siger han.

Thomas Eefsen forklarer, at OMT's interesse i projektet er at demonstrere og vurdere potentialet af ’grøn’ brint hele vejen fra produktion, lagring, bunkering og til anvendelse som drivmiddel.

- Så når vi forhåbentlig lykkes med dette, kan brugen af brint blive et stærkt kort i den grønne omstilling af den nære skibsfart. Og i det øjeblik, at vi sejler mere klimavenligt, vil vi forhåbentlig se langt mere godstransport flytte over på skibe og dermed kunne øge omsætning i branchen. Så der er mange spændende perspektiver i dette projekt, siger Thomas Eefsen.

Arbejdet med at udarbejde businesscasen og afprøve mulighederne i praksis vil strække sig over de kommende to år. I Shippinglab er formand Kjeld Dittmann glad for at have fået endnu et spændende projekt med i det efterhånden vidt forgrenede samarbejde i Shippinglab.

Han understreger, at skibsfarten står over for store udfordringer med at omstille driften fra traditionelle brændsler til mere miljøvenlige løsninger, og at brændselsceller ser ud til at være et lovende alternativ for nærskibsfarten.

- Samtidig er det konkrete projekt spændende for Shippinglab, fordi der er mulighed for at skabe et lokalt økosystem omkring brinten. Det kan give os værdifuld læring om problemstillinger og løsninger for produktion, distribution og forbrug af brint som drivmiddel til nærskibsfart, siger Kjeld Dittmann.

Foruden midlerne fra Shippinglab arbejder partnerne nu på at finde yderligere finansiering til projektet.

Læs også: DSV kræver stor CO2-reduktion af rederier

Artiklen er en del af temaet E-Fuels og PtX .

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.109