23948sdkhjf

Shippinglab går ind i brint-drevet sandsuger til Hvide Sande

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Drømmen om en ny sandsuger drevet af lokalt fremstillet brint er rykket et skridt nærmere Hvide Sande med støtte til udviklingen af teknologi

Om alt går vel, vil strøm fra vindmøllerne ved Hvide Sande Havn om få år kunne omdannes til brint, som i en brændselscelle derpå kan levere motorkraft til det skib, som holder den lokale indsejling fri for sand.

Drømmen er ikke ny, som det fremgik i Søfart i december 2019. Men eftersom Shippinglab nu har bevilget støtte til projektet, er drømmen rykket et vigtigt skridt nærmere realisering. 

Det er selve udviklingen af det nye brændselscellemodul og det nødvendige udstyr ombord, som har opnået støtte fra Shippinglab. Bag projektet står Hvide Sande Shipyard, Ballard Power Systems og Odense Maritime Technology (OMT), som nu er i fuld gang med at undersøge, hvordan de eksisterende erfaringer med brint-brændselsceller kan bruges på skibe.

For selv om en del busser og lastbiler i dag kører på brint, stiller de særlige forhold ombord på et skib helt andre krav, fortæller Kristina F. Juelsgaard, som er direktør for forretningsudvikling hos Ballard Power Systems Europe.

- Der er stor forskel på at køre på brint igennem byen med Linje 10 og på at bringe samme power-system ombord på et skib til bølgeskvulp og understrøm. Dels er der vejret og påvirkning fra vand og salt, og samtidig skal systemet både kunne klare fremdriften af skibet og øget arbejdseffekt, når skibet ligger stille og graver, siger hun i en pressemeddelelse.

Læs også: Corvus Energy skal levere batterier til ny Fanø-færge

Ifølge Kristina F. Juelsgaard har Ballard dog udviklet en løsning på udfordringerne, og igennem samspillet med eksperterne i Shippinglab bliver der nu mulighed for at prøve tingene af i praksis.

- Ikke alle grønne typer brændstoffer vil egne sig til alle typer skibe, så vi ser frem til at få en god, fælles erfaring med brint, siger Kristina F. Juelsgaard.

Kendt design

Hos Hvide Sande Shipyard glæder adm. direktør Carl Erik Krististensen sig over, at et lokalt behov for en større, stærkere og mere moderne sandsyger samtidig kan danne grundlag for et – måske – epokegørende grønt projekt. Det helt overordnede fælles mål er zero-emission. Om brint er det rigtige at satse på, vil nu vise sig, men der er stor enighed om, at det har stort potentiale.

- Brint fungerer rigtig godt i andre sammenhænge, så om alt går vel, kan det også bruges her, siger Carl Erik Kristensen i pressemeddelelsen og understreger, at perspektiverne i lokalt produceret brint, hvor overskudsvarmen fra produktionen kan gå i fjernvarmenettet. 

Læs også: El-drift deepsea rykker et skridt nærmere

- Uanset hvad, så kommer vi til at lære en masse af projektet, siger han.

Konkret vil det nye skib blive designet ud fra et kendt design til en slæbe- og supplybåd. Men når der skal brint ombord, skal der også tages stilling til, hvordan den kan opbevares og påfyldes sikkert, fordi brint er en brændbar gas, der skal håndteres forsvarligt.

Der skal for eksempel findes løsninger til at sikre ventilation, eventuel brandslukning og monitorering. Derfor kommer selve godkendelsesprocessen og risikovurderingen til at fylde en del, for projektet skal – i samarbejde med myndighederne – være med til at sætte rammen for brug af brint på skibe. Men alt det kan løses, mener parterne bag projektet.

Skal være rentabelt

I sidste ende bliver det afgørende succeskriterium, om projektet kan gøres kommercielt rentabelt. Men parterne er optimistiske, og hos OMT ser Thomas Eefsen, som er kommerciel direktør, et stort potentiale i projektet.

Læs også: Hvide Sande Havn vil gøre sig attraktiv for offshore-industrien med netværk

- Dels er der det lokale perspektiv i at få omsat vindmølleenergien, så den kan bruges til drift af den lokale skibsfart. Samtidig er det vores forventning, at brugen af brint generelt har et stort potentiale i forhold til at reducere klimabelastningen fra specielt nærskibstrafikken, siger han.

Thomas Eefsen forklarer, at OMT's interesse i projektet er at demonstrere og vurdere potentialet af ’grøn’ brint hele vejen fra produktion, lagring, bunkering og til anvendelse som drivmiddel.

- Så når vi forhåbentlig lykkes med dette, kan brugen af brint blive et stærkt kort i den grønne omstilling af den nære skibsfart. Og i det øjeblik, at vi sejler mere klimavenligt, vil vi forhåbentlig se langt mere godstransport flytte over på skibe og dermed kunne øge omsætning i branchen. Så der er mange spændende perspektiver i dette projekt, siger Thomas Eefsen.

Arbejdet med at udarbejde businesscasen og afprøve mulighederne i praksis vil strække sig over de kommende to år. I Shippinglab er formand Kjeld Dittmann glad for at have fået endnu et spændende projekt med i det efterhånden vidt forgrenede samarbejde i Shippinglab.

Læs også: Ballard udvikler maritim brændselscelle i Hobro

Han understreger, at skibsfarten står over for store udfordringer med at omstille driften fra traditionelle brændsler til mere miljøvenlige løsninger, og at brændselsceller ser ud til at være et lovende alternativ for nærskibsfarten.

- Samtidig er det konkrete projekt spændende for Shippinglab, fordi der er mulighed for at skabe et lokalt økosystem omkring brinten. Det kan give os værdifuld læring om problemstillinger og løsninger for produktion, distribution og forbrug af brint som drivmiddel til nærskibsfart, siger Kjeld Dittmann.

Foruden midlerne fra Shippinglab arbejder partnerne nu på at finde yderligere finansiering til projektet.

Læs også: DSV kræver stor CO2-reduktion af rederier

Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Atomdrevet russisk ubåd passerede Storebælt torsdag

En russisk ubåd fra Oscar-klassen, der har kapacitet til atomvåben, befinder sig fredag i Østersøen

Plus

Flere kvinder søger ind på Simac: "Det er jo fantastisk positivt"

På Simac er antallet af kvindelige ansøgere i 2020 steget markant og i alt er 20,5 pct. af ansøgerne kvinder. Flere af de maritime uddannelser arbejder på at få flere kvinder til at søge ind

Plus

Rektor om nye ansøgertal: "Det er gået over alle forventninger"

Nye tal fra Uddannelses- og Forskningsministeriet viser, at der har været en stigning på 17 pct. i antallet af 1. prioritetsansøgninger til de maritime uddannelser i 2020. Rektorerne på flere maritime uddannelse er glade for tallene

Passagertal i danske færger fordoblet

Sommergæster er vilde med gratis færger

Plus

Værft i Fåborg kan tabe prestigeordre

Ordren på miljøskibene Sif og Frigg er vundet uden de nødvendige tilladelser, mener folketingsmedlem

Stabil udvikling på Kolding Havn i første halvår

Med syv pct. større godsmængde i første halvår lægger Kolding Havn godt fra land i 2020. Det er vækst i byggebranchen og fortsat levering til landbruget, som især bidrager til resultatet

Nyhedsbrev

8.593 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Conaramte containerrederier vinker farvel til 35 pct. af aktieværdien

Online Avis Arkiv
Plus

Ny maritim organisation udfordrer klassiske fagforeninger

Den nyoprettede organisation, Maritime People Club, med Fritz Ganzhorn i spidsen som direktør er netop nu i gang med at hverve medlemmer blandt søfartens folk, der er ansat på individuelle kontrakter. De vil ikke ses som en fagforening og har ingen interesse i overenskomster eller rammevilkår. Her er det rådgivning til den enkelte, der betyder noget

Ren brint skal skubbe EU mod klimamål

Plus

Klaveness-selskab udnytter grøn finansiering til to nybygninger

Klaveness Combination Carriers vil bruge grøn finansiering til sine to nybygninger

Gigantfærge sat i produktion

Byggeriet af Molslinjens største hurtigfærge nogensinde er nu begyndt hos Austal Philippines

Plus

Brancheforening gransker ordre til værft i Fåborg

Danske Maritime vil have sikkerhed for, at det vindende værft har de nødvendige miljøtilladelser i orden, inden kontrakten på miljøskibene Sif og Frigg underskrives

Plus

Rektor: "Man er ikke dømt til en karriere til søs"

Helle Bak Poulsen har siden februar været rektor på Marstal Navigationsskole på Ærø. Hun har gået på søfartsskole og sejlet med mange forskellige skibe, inden hun gik i land og blev søfartslærer

Plus

Dan-Bunkerings indtjening holder niveau trods fald i omsætning

Dan-Bunkerings omsætning faldt i regnskabsåret 2019/2020. Dog fastholdt selskabet indtjeningen, viser nyt regnskab

Helsingør Havn brugte over 2,3 mio. kr. på mulig krydstogtkaj

Plus

Kriseramte Kleven Verft begærer sig konkurs

Det norske værft Kleven har søgt om konkurs, skriver Dagens Næringsliv. Det påvirker omkring 400 ansatte

Ny bestyrelsesformand i Total Danmark

Arnaud Le Foll bliver bestyrelsesformand for Total Danmark. Han er også direktør for Totals russiske forretning, skriver Shippingwatch

Østerby Havn mangler tusindvis af svenske gæster

På Læsø lider Østerby Havn under corona-krisen. For de mange svenske lystbådsgæster må stadig ikke komme til havnen

Styrelse giver grønt lys til afslutning af Nord Stream

Energistyrelsen giver selskab bag russisk gasledning til Tyskland lov til at anvende fartøjer med ankre

Affald fra skibe skal nu sorteres i Aarhus Havn

90 procent af skibenes affald i Aarhus skal sorteres i 2030

Plus

Fratrædende J. Laurtizen-topchef: "The job is done"

Mads P. Zacho, som hidtil har været adm. direktør for J. Lauritzen, forlader posten som direktør og koncernen. J. Lauritzen splittes op i to og får ny ledelse. Et skridt, der var forventeligt, mener Mads P. Zacho, som er tilfreds med, at hans arbejdsopgave hos rederiet er løst

Plus 1

Lederne Søfart afviser kritik fra ny maritim organisation

Lederne Søfart afviser kritik fra Maritime People Club, der påstår, at Lederne Søfart har bragt "misinformationer" om den nye, maritime organisation. Maritime People Clubs direktør står ved kritikken men vil videre

Stena Line går i gang med byggeriet af nye superfærger

I Kina er byggeriet af Stena Lines to nye, store færger i gang. Færgerne blev bestilt i 2018 og er begge 30 pct. større og mere energieffektive end de tidligere færger.Det forventes, at leveringen sker i 2022, men det er ikke offentliggjort, hvilken rute, der er tale om

"Jeg læste det på Twitter tirsdag aften kl. 22.53 og tænkte: Åhh nej"

Småøernes Færgeselskaber er skeptisk over for regeringens sommerpakke, der blandt andet indebærer gratis færgebilletter til danske øer i sommeren. Men det giver flaskehalsproblemer i højsæsonen og færgerederierne skal kompenseres, lyder kritikken. Og så har politikerne ikke taget branchen med på råd

Svitzer Europe får ny COO fra Maersk Drilling

Danske Rederier udnævner vice-administrerende direktør

Tysk-kinesisk brændselscelle på vej ud i skibsfarten

Plus

Leder: Desperate søfolk! Hvem banker i bordet?

CEO: Løsningen på Maersk Drillings kvaler er olie og gas

DEBAT: Danske Havne tager helt fejl

Transmissions-gigant slår sig ned i Danmark

Ørsteds topchef siger farvel efter otte år i front

Lad os tænke folkesundhed bredere end krydstogt

Plus

Lods nummer 1 går fra borde – sådan da

Desmi-ejer køber værft i Aalborg

Aarhus' nye havnedirektør er tiltrådt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Tacho uden bøvl!

Alt i stålwire og tilbehør - Fyns Kran Udstyr A/S

RID Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Gode ideer bliver til succesfulde produkter

Robot fjerner triviel flaskehals i corona test

Hvornår skal du kassere dit rundsling?

Vi har åbent som normalt - hele sommeren! -Fyns Kran Udstyr

Manuelle taljer fra TOHO hos Carl Stahl A/S

Vidste du, at du kan spare plads ved at stable beholdere?

ADR Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Mobil sikkerhed på byggepladser

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Ny kran, ude eller inde? Vi er klar - Fyns Kran Udstyr A/S

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

NOS A/S - din specialist i test og eftersyn.

HUSK! Vi har åbent som normalt hele sommeren!

Lej dit løftegrej hos Carl Stahl A/S

Hvad siger du til et gratis miljøtjek?

Er du leverandør til Banedanmark?

Sommerferie – men vi holder åbent

Busch Vakuumteknik Ønsker god sommerferie

Leverandørsamarbejde er en tillidssag for Lindab

Produktnyhed hos Carl Stahl A/S: Ergolash surringer

ISO 14001 Inspirationsseminar

NOS A/S – din faldsikrings specialist.

Send til en kollega

0.172