23948sdkhjf

Regeringen klar med fregat til Hormuz

| Af Claus Drørup | Tip redaktionen om en historie

Danmark deltager sammen med otte andre EU-lande i en overvågningsmission i Den Persiske Havbugt

Danmark sender en fregat til Hormuz-strædet til august som bidrag til den europæiske flådemission kaldet Agénor.

Udenrigsminister Jeppe Kofod (S) fremsatte torsdag (26. marts) beslutningsforslaget, der giver grønt lys for at sende et orlogsfartøj af 'Iver Huitfeldt'-klassen med i alt 195 mand og en Seahawk-helikopter af sted i fire måneder, som med lidt held når at komme hjem til jul.

- Som verdens femtestørste søfartsnation er retten til fri sejlads af afgørende betydning for Danmark. Danske skibe sejler igennem Hormuz-strædet på daglig basis og udgør derfor en vigtig kilde til beskæftigelse og velstand for Danmark, erklærer Jeppe Kofod.

Forslaget har været ventet siden 6. september, da statsminister Mette Frederiksen (S) bekendtgjorde dansk deltagelse i en håndfuld internationale operationer.

- En europæisk ledet operation skal ikke skal ses som et alternativ til den amerikanske tilstedeværelse, men som et supplement, understregede Mette Frederiksen ved den lejlighed.

Læs også: MAN og Novenco vinder kontrakt til britiske fregatter

Del af Emasoh

Agénor indgår i en bredere indsats under navnet ”European Maritime Awareness in The Strait of Hormuz (Emasoh)”, som blev lanceret den 20. februar af ni EU-lande, nemlig Frankrig, Tyskland, Italien, Belgien, Finland, Grækenland, Holland, Portugal og Danmark.

Man bemærker, at Storbritannien ikke er med i denne mission, selv om landet oprindeligt selv foreslog en europæisk ledet Hormuz-mission. Briterne deltager til gengæld i den maritime sikkerhedsindsats "International Maritime Security Construct" (IMSC) sammen med USA.

Japan, Indien og Sydkorea har også orlogsfartøjer i området på national basis.

Frankrig leder missionen

Frankrig og Holland stiller med de to første skibe i Agénor, og den danske fregat skal formentlig afløse hollænderen. Missionen blev erklæret fuldt operativ den 25. februar 2020. Frankrig står for kommando- og kontrolhovedkvarteret i Abu Dhabi.

Læs også: Bimco advarer om risiko i Hormuz

Operationsområdet er Den Persiske Havbugt, Hormuz-strædet og Det Arabiske Hav.

Også diplomati

Emasoh indeholder et diplomatisk spor under ledelse af en særlig repræsentant for maritim sikkerhed, som er udpeget af de deltagende lande, fremgår det af beslutningsforslaget.

Repræsentantens overordnede formål er at bidrage til regional nedkøling af spændingerne og til maritim sikkerhed. Videre vil repræsentanten koordinere med andre aktører, herunder EU, for at sikre, at de diplomatiske initiativer ikke spænder ben for hinanden.

Baggrunden for flådemissionen er stadig de angreb på kommercielle skibe med sprængladninger i maj og juni 2019.

Læs også: Flere lande tilslutter sig flådemission i Hormuz

- Skibsangrebene har skabt utryghed på havene og har skærpet den i forvejen tilspidsede sikkerhedssituation i regionen, skriver Jeppe Kofod.

Samtidig har han fremsat forslag om et fortsat dansk engagement i Irak. Hæren sender cirka 285 personer til NATO's træningsmission i Irak (NMI) fra ultimo 2020 til medio 2022.

Denne mission til lands lyder som den farligste, når man sammenligner FE's trusselvurderinger.

Læs også: Bimco advarer om risiko i Hormuz

Mere om: fregat | Hormuzstrædet
Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

DFDS indfører nye tiltag forud for genåbning af Oslo-ruten

DP World overgiver sig til Mærsks blockchain-platform

11 organisationer stiller borgerforslag: Stop oliejagt i Nordsøen

Det Blå Danmark sammen om ny klynge

Ny klynge vil arbejde for dansk bæredygtighed, logistik og innovation til søs

Havnenes direktør ny forkvinde for TØF

Nyhedsbrev

8.587 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Seks ud af 10 danske redere forventer nedgang

Online Avis Arkiv
Plus

Wavefoil-finner sparer olie på færøsk færge

Finnestabilisatorers reducering af vertikale bevægelser i modgående sø har vist sit værd på vejrudsat færgerute på Færøerne

Otte løsladt efter kidnapning fra Mærsk-chartret skib

Plus

TS Tech-stifter: “Det var til tider en hindring, at jeg var så tæt på hverdagen"

Stifteren af TS Tech i Esbjerg måtte for nogle år siden sande, at der var brug for en anden adm. direktør end ham. Nu kører hverdagen i den delvist familieejede virksomhed trods corona-krisen

Tyske turister sikrer fuld drift på Rømø-Sild

Northern Offshore indtager US-marked med nyt partnerskab

Maersk Drilling ser ingen bedring i nær fremtid

Plus

Blue Water forbereder sig på at løfte 1000-tons-komponenter

Plus

Esbjergs maritime familievirksomheder kæmper imod krisen

På havnen i Esbjerg er der en lang tradition for at møde familieejede virksomheder med en lang historie. Tjek kortet, hvor Søfart har samlet nogle af de maritime producenter med en lang familiehistorie

Plus

Acurail: “Nu kæmper vi for at overleve"

Det er hårdt at være forholdsvist nyopstartet, maritim familievirksomhed. Men Acurail i Esbjerg kæmper for overlevelse og tror på fordele ved at være familiebaseret

Plus

Står for logistikken bag vind-teknikernes sikkerhedsudstyr

Fra havnen i Esbjerg sikrer Helippe, at teknikere på havmøllerparker i hele Nordeuropa altid har optimal personligt sikkerhedsudrustning

Sådan rammer corona-krisen Esbjerg Havn

Galleri: Nu sejler 'Copenhagen' med rotorsejl

Udrejsende søfolk kan nu få corona-certifikat med på turen

CMP vil fyre 55 i København

Både havnearbejdere og funktionærer står for skud som følge af corona-krisen

Mærsk, DFDS og DSV planlægger enorm brintfabrik i København

Store danske selskaber vil opføre en brintfabrik, der blandt andet kan levere brændstof til lastbiler og fly

Galleri: Kanalens længste færge søsat i Kina

40 containere røg overbord fra APL-skib

Strandede fragtbreve forsinker containere

Plus 1

Ugens leder: Er værftskrisen første tegn på den nye tid?

VR-briller har stort træningspotentiale

Norsk tankskib i ildkamp i Aden-bugten

Plus

Global Risk Management skifter ud i toppen

Plus

Forsea henter ny topchef fra Københavns Lufthavn

Plus

DEBAT: At rejse er at overleve

Plus

Vestager: Femern kan og skal nøjes med statsgaranti i 16 år

Dan-Bunkering Stamford forfremmer Bunker Trader

Ny brancheforening afholdt sin første generalforsamling

Verdens største maritime messe udskudt

Plus

Femern: Miljøretssag i oktober

Danpilot-lods var på havet, da konen ringede...

Se alle Medlemmernes egne nyheder

SynFlex udvider sit tape-sortiment markant

Brugte kranløsninger hurtig levering billig pris

MarineShaft A/S udvider værkstedet

Når standard-modellen bliver opgraderet

Har du fået din udgave af NOS A/S nye katalog?

Skal vi skræddersy din brandsikre container?

Applied Kompressor

Panasonic eneloop pro vinder i test

SEACAT - Schmeding melder "Business as usual" - næsten

Smart Termisk lommekamera FLIR C5 med Wi-Fi og gratis Cloud

WiFi temperatur alarm

Danskproducerede pakninger og tætninger i teknisk gummi

NOS A/S har surringer, der holder!

Øg din viden om sjækler, svirveløjebolte m.m.

Fjederstyrede sikkerhedsventiler fra ProMetal

Technoflex Koblinger

Hein & Sønner A/S er hurtigt tilbage på fuldt blus

Er du på udkig efter nyt faldsikringsudstyr?

Gode muligheder for opgradering af Revit-kompetencerne

Reparationer crew’et selv kan udføre - mere aktuelle end før

Konfiguration og dokumentation i 'skyen'

Få overblik over vores udvalg af løfteåg på vores hjemmeside

GRIMSHOLM klar til fangst igen

Er din jordforbindelse helt skæv?

Opnå sikkerhed når det gælder tætningsløsninger

Send til en kollega

0.173