23948sdkhjf

Ørsteds Hornsea 2 skal producere brint

Finansiering på plads til Gigastack-projektets anden fase, der skal demonstrere billig, CO2-neutral brint i industriel skala. Projektkonsortiet omfatter bl.a. danske Ørsted og deres Hornsea 2 havmøllepark

Det britiske erhvervs- og energiministerium har som en del af deres brintforsynings-konkurrence tildelt 7,5 mio. pund til anden fase af Gigastack-projektet, der er et nyt projekt vedrørende fornybar brint.

Gigastack-projektet, der ledes af ITM Power, Ørsted, Phillips 66 Ltd. og Element Energy, skal vise, hvordan fornybar brint produceret på havvind kan understøtte Storbritanniens mål om at blive klimaneutral inden 2050.

Det skriver Ørsted i en pressemeddelelse.

Udover Ørsteds centrale position i projektet, er det britiske Gigastack-projekt også på lidt længere sigt interessant i en dansk maritim sammenhæng. Dels med den danske regerings 70 pct. reduktionsmål for Danmarks CO2-udledning i 2030. Noget, der bl.a. indbefatter, at dele af skibsfarten skal anvende såkaldte e-fuels, der skal genereres med CO2-neutral produceret brint som en kernekomponent.

Og dels interessant fordi Det Blå Danmark allerede er en førende aktør inden for offshore vind. Et segment i energisektoren, der med det såkaldte Power-to-X, hvor overskydende vindenergi kan bruges til at producere brint, kommer til at spille en endnu større rolle i de kommende årtiers energinetværk.

Stakke på 5 MW

Brintproduktion har traditionelt været forbundet med høj CO2-udledning, men ved at bruge vedvarende energi, f.eks. fra en havvindmøllepark, kan processen med at producere brint fra vand via elektrolyse blive fuldstændig CO2-neutral. Energiintensive industrier og transportsektoren vil have muligheden for at reducere deres brændstoffers CO2-intensitet ved at anvende fornybar brint.

Læs også: Ørsteds topchef siger farvel efter otte år i front

Som en del af Gigastack-projektets forundersøgelse, som blev færdiggjort i 2019, udviklede ITM Power designs til billige, modulopbyggede elektrolysestakke på 5 MW.
I den forbindelse samarbejdede ITM Power med Ørsted for at få en bedre forståelse af potentielle synergier med havvindmølleparker og med Element Energy om at udarbejde markedsanalyser og udforske forretningsmodeller for de første elektrolysatorer på 100 MW i industriel skala.

I projektets anden fase, som nu har modtaget finansiering fra det britiske erhvervs- og energiministerium, vil konsortiet gennemføre et FEED-studie (Front-End Engineering Design) af et elektrolysesystem på 100 MW, hvor der anvendes trinvise installationer med en nominel kapacitet på 20 MW.

Industriel kunde

FEED-studiet vil beskrive det faktiske design af et brintproduktionssystem, der er forbundet til en vindmøllepark og en industriel erhvervskunde, og basere sig på ITM Powers nye generation af teknologi inden for elektrolysestakke samt vedvarende energi direkte fra Ørsteds havvindmøllepark Hornsea 2, hvor den resulterende, fornybare brint leveres til en industriel erhvervskunde: Humber-raffinaderiet ejet af Phillips 66 Ltd.

En af Gigastack-projektets vigtigste målsætninger er at identificere og fremhæve lovgivningsmæssige, kommercielle og tekniske udfordringer, når det kommer til reel anvendelse af systemer til produktion af fornybar brint i industriel skala.

Som en del af anden fase vil ITM Power også installere og afprøve både deres næste generation af elektrolysestakke og de halvautomatiske produktionsmaskiner, der er nødvendige for at producere disse nye, store og billige stakke i stor skala og i stor volumen. Dette vil bidrage til valideringen af et komplet produktionssystem, der vil være i stand til at levere hundredvis af megawatt af elektrolysatorer pr. år.

Mere om: Ørsted
Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu
Plus

Rektor om nye ansøgertal: "Det er gået over alle forventninger"

Nye tal fra Uddannelses- og Forskningsministeriet viser, at der har været en stigning på 17 pct. i antallet af 1. prioritetsansøgninger til de maritime uddannelser i 2020. Rektorerne på flere maritime uddannelse er glade for tallene

Ny kæmpekatamaran øger søkrigen på Skagerrak

Fjord Line har solgt katamaranen HSC Fjord Cat efter 16 års tjeneste og indsætter en ny på ruten Hirtshals-Kristiansand

Plus

Ny maritim organisation udfordrer klassiske fagforeninger

Den nyoprettede organisation, Maritime People Club, med Fritz Ganzhorn i spidsen som direktør er netop nu i gang med at hverve medlemmer blandt søfartens folk, der er ansat på individuelle kontrakter. De vil ikke ses som en fagforening og har ingen interesse i overenskomster eller rammevilkår. Her er det rådgivning til den enkelte, der betyder noget

Plus

Kriseramte Kleven Verft begærer sig konkurs

Det norske værft Kleven har søgt om konkurs, skriver Dagens Næringsliv. Det påvirker omkring 400 ansatte

Plus

Rektor: "Man er ikke dømt til en karriere til søs"

Helle Bak Poulsen har siden februar været rektor på Marstal Navigationsskole på Ærø. Hun har gået på søfartsskole og sejlet med mange forskellige skibe, inden hun gik i land og blev søfartslærer

Mærsk køber svensk logistikselskab for milliardbeløb

A.P. Møller-Maersk har købt den svenske logistikvirksomhed KGH Customs Services, oplyser selskabet

Nyhedsbrev

8.592 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Plus

Fratrædende J. Laurtizen-topchef: "The job is done"

Mads P. Zacho, som hidtil har været adm. direktør for J. Lauritzen, forlader posten som direktør og koncernen. J. Lauritzen splittes op i to og får ny ledelse. Et skridt, der var forventeligt, mener Mads P. Zacho, som er tilfreds med, at hans arbejdsopgave hos rederiet er løst

Online Avis Arkiv
Plus 1

Lederne Søfart afviser kritik fra ny maritim organisation

Lederne Søfart afviser kritik fra Maritime People Club, der påstår, at Lederne Søfart har bragt "misinformationer" om den nye, maritime organisation. Maritime People Clubs direktør står ved kritikken men vil videre

Stena Line går i gang med byggeriet af nye superfærger

I Kina er byggeriet af Stena Lines to nye, store færger i gang. Færgerne blev bestilt i 2018 og er begge 30 pct. større og mere energieffektive end de tidligere færger.Det forventes, at leveringen sker i 2022, men det er ikke offentliggjort, hvilken rute, der er tale om

"Jeg læste det på Twitter tirsdag aften kl. 22.53 og tænkte: Åhh nej"

Småøernes Færgeselskaber er skeptisk over for regeringens sommerpakke, der blandt andet indebærer gratis færgebilletter til danske øer i sommeren. Men det giver flaskehalsproblemer i højsæsonen og færgerederierne skal kompenseres, lyder kritikken. Og så har politikerne ikke taget branchen med på råd

Galleri: Her er skrot-skibet, der ikke skulle have været skrottet

E-Fuels og PtX
Norske afskibere sender nulemissions-skib i udbud

Maritime leverandører kigger langt efter ordrer

Gratis færger skaber lange køer flere steder i landet

Øboer må blive på fastlandet, fordi færger er fyldt op af turister, skriver TV2 Øst

Ni kidnappet fra BW-fartøj ved Nigeria

Plus

Rapport: Maritime uddannelser er for meget maskine og for lidt menneske

Ny rapport kortlægger de seks væsentligste årsager til, at kvinder ikke vil forfølge en karriere i søfarten. Det anbefales f.eks. at gøre mere for at ændre arbejdskulturen til søs

Ærøfærgerne blæst bagover af gratis bookinger

Damen-værft ramt af corona-udbrud

DFDS lukker rejsebureau i Litauen

Lempet seksdages regel kommer danske rederier tilgode

Plus

Sejlede verden rundt med Nordkaperen og rekrutterer nu nye Maersk-kadetter

Christina Stephanie Andersson står i dag for rekruttering af nye Maersk-kadetter i Svendborg. Hun er selv styrmand og har lånt Nordkaperen i 2,5 år

Plus

"Når man arbejder på et skib i fem måneder, får man virkelig lært noget"

23-årige Andy Cecil Brink Jensen er dækskadet hos Mærsk og uddanner sig til skibsfører på Simac i Svendborg

Grenaa Havn i ny udvidelse

J. Lauritzen bliver delt op i to og finder nye topchefer

Mads P. Zacho bliver ikke en del af ledelsen i de to nye selvstændige rederier, Lauritzen Kosan og Lauritzen Bulkers

Svitzer Europe får ny COO fra Maersk Drilling

Danske Rederier udnævner vice-administrerende direktør

Tysk-kinesisk brændselscelle på vej ud i skibsfarten

Plus

Leder: Desperate søfolk! Hvem banker i bordet?

CEO: Løsningen på Maersk Drillings kvaler er olie og gas

DEBAT: Danske Havne tager helt fejl

Transmissions-gigant slår sig ned i Danmark

Ørsteds topchef siger farvel efter otte år i front

Lad os tænke folkesundhed bredere end krydstogt

Plus

Lods nummer 1 går fra borde – sådan da

Desmi-ejer køber værft i Aalborg

Aarhus' nye havnedirektør er tiltrådt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

HUSK! Vi har åbent som normalt hele sommeren!

Lej dit løftegrej hos Carl Stahl A/S

Hvad siger du til et gratis miljøtjek?

Er du leverandør til Banedanmark?

Sommerferie – men vi holder åbent

Busch Vakuumteknik Ønsker god sommerferie

Leverandørsamarbejde er en tillidssag for Lindab

Produktnyhed hos Carl Stahl A/S: Ergolash surringer

ISO 14001 Inspirationsseminar

NOS A/S – din faldsikrings specialist.

Nye og Brugte kranløsninger sælges af stålspecialisten

Vi bygger en Kran App - vil du hjælpe os?

Anna bygger outlet-butik til designmøbler

Kæmpeordre på 20-mands moduler til Nyt OUH

Hvad er Dyneema®?

Hvorfor er der en blå label på dit løfteudstyr?

Løfteposer og værktøjsholdere hos Carl Stahl A/S

Spidex kobling

Safeguards: Undgå varmvalset fra Tyrkiet, køb EU-stål

Lemvigh-Müller kåret som Eliteleverandør for andet år i træk

Planåg med unik kapacitet

NOS A/S – din løftegrejs specialist

Tre trin for at finde dit nye brandsikre skab fra DENIOS

Formstøbte gummikomponenter i topkvalitet

Få konkrete værktøjer og sparring til dine interne audits

Send til en kollega

0.172