23948sdkhjf

Scrubber-affald kan sætte sig i fødekæden

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

En ny rapport udarbejdet for IMO advarer om, at giftstoffer i vaskevandet fra åbne scrubbere kan forplante sig i fisk og skaldyr

Imens scrubbere er så god en business case, at selv hårdnakkede modstandere som tankrederiet Euronav nu begynder at bestille nybygninger med røgrensere, er der endnu stor usikkerhed om, hvilke konsekvenser teknologien fører med sig for miljøet. 

En ny rapport, som er udarbejdet for IMO, peger på, at de giftige stoffer i skibes udstødning, som igennem en scrubber bliver vasket ud af udstødningen og i stedet ledt ud i havet, kan forplante sig til fisk og skaldyr.

På den måde kan forureningen overgå fra at udgøre en primær forgiftning for de mennesker, der er udsat for de giftige gasser, til at blive en sekundær forgiftning for de mennesker, der indtager fisk og skaldyr.

Det skriver The Guardian, der er kommet i besiddelse af rapporten.

IMO's rapport peger blandt andet på, at aromatiske kulbrinter, der findes i udstødningen fra forbrændingsmotorer, kan føre til kræft i hud, lunger, lever, mave og blære. Rapporten understreger dog også, at der ikke er tilstrækkelige data tilgængelig tli at konkludere noget endeligt.

Læs også: Nordjysk firma vil fjerne NOx fra skibe

- Gennemførelsen af en foreløbig risikovurdering har ikke været mulig på baggrund af den tilgængelige information, fremgår det ifølge The Guardian af rapporten. 

Bør forbydes

Den scrubber-kritiske rapport kommer i en tid, hvor shippingindustrien globalt set har brugt mere end 80 mia. kroner på at retrofitte scrubbere på flere tusinde handelsskibe.

IMO's krav om, at der maksimalt må være 0,5 pct. svovl i skibenes brændstof, med mindre de er forsynet med en scrubber til at vaske svovlen ud, trådte i kraft ved indgangen til 2020.

Derefter steg prisen på lavsvovlsholdigt bunker kraftigt. Tal fra Monjasa (se galleri) viser, at prisforskellen i forhold til den traditionelle heavy fuel oil med 3,5 pct. svovl i nogen grad blev udjævnet i løbet af januar, men ikke desto mindre er tilbagebetalingstiden på en scrubber stadig så favorabel, at det ligner en oplagt løsning, når en skibsreder kigger i regnearket. 

Læs også: Desmi-ejer skruer ned for salgs-ambitioner

I interesseorganisationen Transport & Environment er holdningen dog, at den seneste rapport bør få IMO til at skride til handling.

- Skibe bør ikke få tilladelse til at bruge scrubbere, hvis IMO ikke har nogen idé om konsekvenserne for menneskeligt helbred og forurening af fødekæden, siger kampagneleder Lucy Gilliam til The Guardian og fortsætter:

- Stigningen i scrubber-brug betyder, at stigende mængder aromatiske kulbrinter vil ophobe sig i sedimenter over tid, og ingen ved, hvad påvirkningen af menneskeligt helbred vil være. 

Vandlopper reagerer

Flere studier har tidligere påvist, at der ikke er nogen nævneværdig risiko forbundet med udledningen af vaskevand fra scrubbere. Sidste år viste forskning fra IVL Svenska Miljöinstitutet dog, at små organismer som vandlopper, der er en central del af fødekæden, reagerer kraftigt på vaskevandet. 

Miljøinstituttet påpegede, at flere af urenhederne i vaskevandet bliver nedbrudt hurtigt, og selvom de er akut giftige, er der ikke nogen risiko forbundet med, at et enkelt skib med aktiv scrubber passerer. Problemet er derfor størst i sejlrender, flodmundinger og havne

- Når havmiljøet uafbrudt udsættes for scrubbervand fra nye fartøjer, bliver den akutte gift vedvarende. Jeg ser en stor risiko for, at biodiversiteten kommer til at formindskes på grund af scrubber-teknologien, sagde Kerstin Magnusson, maritim økotoxikolog på IVL og medforfatter til rapporten.

Læs mere: Svensk studie retter kraftig kritik af scrubbere

Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu
Plus

Danske Rederier: Vigtigt at rekruttere og fastholde flere kvinder i søfartsbranchen

For organisationen Danske Rederier er det positivt, at flere kvinder søger ind på de maritime uddannelser på Simac. Og der er brug for øget fokus på kvinder i branchen, mener organisationen

Dansk handelsflåde holder sin femteplads

Den danske handelsflåde holder sin femteplads på verdensplan og den samlede tonnage, som danske rederier har opereret med, er på samme niveau som for et år siden

Plus

Eimskip-nybygningen 'Dettifoss' havde sin første tur fredag

21 personer kvæstet under eksplosion på amerikansk krigsskib

Plus

Flere kvinder søger ind på Simac: "Det er jo fantastisk positivt"

På Simac er antallet af kvindelige ansøgere i 2020 steget markant og i alt er 20,5 pct. af ansøgerne kvinder. Flere af de maritime uddannelser arbejder på at få flere kvinder til at søge ind

Kæmpe interesse for danske gratis-færger

83.000 gående og cyklister har i løbet af de I løbet af de første fem dage i juli benyttet sig af muligheden for at sejle gratis i Danmark. Det viser en foreløbig opgørelse fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.

Nyhedsbrev

8.595 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Plus

Rektor om nye ansøgertal: "Det er gået over alle forventninger"

Nye tal fra Uddannelses- og Forskningsministeriet viser, at der har været en stigning på 17 pct. i antallet af 1. prioritetsansøgninger til de maritime uddannelser i 2020. Rektorerne på flere maritime uddannelse er glade for tallene

Online Avis Arkiv
Plus

Ny maritim organisation udfordrer klassiske fagforeninger

Den nyoprettede organisation, Maritime People Club, med Fritz Ganzhorn i spidsen som direktør er netop nu i gang med at hverve medlemmer blandt søfartens folk, der er ansat på individuelle kontrakter. De vil ikke ses som en fagforening og har ingen interesse i overenskomster eller rammevilkår. Her er det rådgivning til den enkelte, der betyder noget

Plus

Rektor: "Man er ikke dømt til en karriere til søs"

Helle Bak Poulsen har siden februar været rektor på Marstal Navigationsskole på Ærø. Hun har gået på søfartsskole og sejlet med mange forskellige skibe, inden hun gik i land og blev søfartslærer

Plus

Værft i Fåborg kan tabe prestigeordre

Ordren på miljøskibene Sif og Frigg er vundet uden de nødvendige tilladelser, mener folketingsmedlem

Plus

Klaveness-selskab udnytter grøn finansiering til to nybygninger

Klaveness Combination Carriers vil bruge grøn finansiering til sine to nybygninger

Plus

Kriseramte Kleven Verft begærer sig konkurs

Det norske værft Kleven har søgt om konkurs, skriver Dagens Næringsliv. Det påvirker omkring 400 ansatte

Passagertal i danske færger fordoblet

Sommergæster er vilde med gratis færger

Conaramte containerrederier vinker farvel til 35 pct. af aktieværdien

Stabil udvikling på Kolding Havn i første halvår

Med syv pct. større godsmængde i første halvår lægger Kolding Havn godt fra land i 2020. Det er vækst i byggebranchen og fortsat levering til landbruget, som især bidrager til resultatet

Ren brint skal skubbe EU mod klimamål

Atomdrevet russisk ubåd passerede Storebælt torsdag

En russisk ubåd fra Oscar-klassen, der har kapacitet til atomvåben, befinder sig fredag i Østersøen

Plus

Fratrædende J. Laurtizen-topchef: "The job is done"

Mads P. Zacho, som hidtil har været adm. direktør for J. Lauritzen, forlader posten som direktør og koncernen. J. Lauritzen splittes op i to og får ny ledelse. Et skridt, der var forventeligt, mener Mads P. Zacho, som er tilfreds med, at hans arbejdsopgave hos rederiet er løst

Ny bestyrelsesformand i Total Danmark

Arnaud Le Foll bliver bestyrelsesformand for Total Danmark. Han er også direktør for Totals russiske forretning, skriver Shippingwatch

Plus 1

Lederne Søfart afviser kritik fra ny maritim organisation

Lederne Søfart afviser kritik fra Maritime People Club, der påstår, at Lederne Søfart har bragt "misinformationer" om den nye, maritime organisation. Maritime People Clubs direktør står ved kritikken men vil videre

Plus

Dan-Bunkerings indtjening holder niveau trods fald i omsætning

Dan-Bunkerings omsætning faldt i regnskabsåret 2019/2020. Dog fastholdt selskabet indtjeningen, viser nyt regnskab

Gigantfærge sat i produktion

Byggeriet af Molslinjens største hurtigfærge nogensinde er nu begyndt hos Austal Philippines

Plus

Brancheforening gransker ordre til værft i Fåborg

Danske Maritime vil have sikkerhed for, at det vindende værft har de nødvendige miljøtilladelser i orden, inden kontrakten på miljøskibene Sif og Frigg underskrives

Stena Line går i gang med byggeriet af nye superfærger

I Kina er byggeriet af Stena Lines to nye, store færger i gang. Færgerne blev bestilt i 2018 og er begge 30 pct. større og mere energieffektive end de tidligere færger.Det forventes, at leveringen sker i 2022, men det er ikke offentliggjort, hvilken rute, der er tale om

Svitzer Europe får ny COO fra Maersk Drilling

Danske Rederier udnævner vice-administrerende direktør

Tysk-kinesisk brændselscelle på vej ud i skibsfarten

Plus

Leder: Desperate søfolk! Hvem banker i bordet?

CEO: Løsningen på Maersk Drillings kvaler er olie og gas

DEBAT: Danske Havne tager helt fejl

Transmissions-gigant slår sig ned i Danmark

Ørsteds topchef siger farvel efter otte år i front

Lad os tænke folkesundhed bredere end krydstogt

Plus

Lods nummer 1 går fra borde – sådan da

Desmi-ejer køber værft i Aalborg

Aarhus' nye havnedirektør er tiltrådt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Du skal da ikke kede dig i din sommerferie!

PMC Hydraulics ønsker dig en rigtig dejlig sommer

NOS A/S - din specialist i løfteklør.

KAG – rørprofilering der giver sikkerhed

Markant kapacitets udvidelse hos Grumsen Equipment i Esbjerg

Intern Auditor Kvalitet

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Tacho uden bøvl!

Alt i stålwire og tilbehør - Fyns Kran Udstyr A/S

RID Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Gode ideer bliver til succesfulde produkter

Robot fjerner triviel flaskehals i corona test

Hvornår skal du kassere dit rundsling?

Vi har åbent som normalt - hele sommeren! -Fyns Kran Udstyr

Manuelle taljer fra TOHO hos Carl Stahl A/S

Vidste du, at du kan spare plads ved at stable beholdere?

ADR Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Mobil sikkerhed på byggepladser

Ny kran, ude eller inde? Vi er klar - Fyns Kran Udstyr A/S

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

NOS A/S - din specialist i test og eftersyn.

HUSK! Vi har åbent som normalt hele sommeren!

Lej dit løftegrej hos Carl Stahl A/S

Hvad siger du til et gratis miljøtjek?

Er du leverandør til Banedanmark?

Send til en kollega

0.172