23948sdkhjf

Mærsk-partner snuppet med HFO i tanken

Det 9200 teu store containerskib 'MSC Joanna' fra Mærsks alliancepartner MSC er blevet forvist fra De Forenede Arabiske Emirater i et år, efter at det kaldte Jebel Ali med 700 ton heavy fuel i tanken. 

Kaptajnen på skibet har tilmed fået forbud mod at anløbe landet ombord på andre skibe, skriver flere medier. 

Ifølge MSC bakker man fuldt op om IMO's 2020-regler, der siden 1. marts har gjort det ulovligt for handelsskibe at sejle med den traditionelle HFO i tankene, med mindre skibet er forsynet med en scrubber. 

Over for Tradewinds forklarer MSC, at 'MSC Joanna' netop skulle have haft monteret en scrubber. Monteringen har dog trukket ud, fordi der er opstået lange forsinkelser på de kinesiske værfter som følge af corona-pandemien. 

- Vi er ved at lave en dybdegående undersøgelse af, hvordan det kunne ske, at det traditionelle brændstof til test af scrubber-installation blev efterladt ombord på 'MSC Joanna' i en forseglet tank under dets nylige havnekald i FAE, udtaler MSC. 

Læs også: Endelig rapport mangler konklusion på 'Maersk Honam'-brand

Tradewinds skriver med henvisning til Alphaliner, at MSC er særligt ramt af forsinkelserne på de kinesiske værfter, og at mere end 20 af rederiets skibe har befundet sig på forskellige værfter i mere end 100 dage. 

MSC har været en af de kraftigste fortalere for scrubbere og har tidligere luftet planer om at montere en røgrenser på halvdelen af rederiets 520 skibe. 

Det 337 meter lange 'MSC Joanna' er bygget i 2006. Skibet forlod angiveligt Jebel Ali uden at efterkomme myndighedernes krav om, at de 700 ton HFO skulle tappes, før skibet kunne fortsætte.

Læs også: Ærgerlig Mærsk-topchef: ”Vi har installeret 30 scrubbere, og det er en drøngod forretning”

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.094