Konsensus var ret klar, inden året gik i gang.
Med overkapacitet skrevet hen over krystalkuglen, måtte containerrederierne i 2023 nok opgive ævred og begynde at parkere stadigt flere af deres skibe - den klassiske drejebog i tider som denne.
Sådan er det bare ikke gået endnu.
Efter en kort stigning indtil i februar, er andelen af oplagt TE...
Rederier dropper klassisk trick - "Man klør sig lidt i skægget"
Raterne er pressede, og flere og flere skibe kommer ind i flåderne. Alligevel vil containerrederier ikke for alvor begynde at lægge skibe op, som ellers har været kutyme i tidligere tiders overkapacitet
![](https://image.nordjyske.dk/users/nordjyske/images/91119611.jpg?t%5Bstrip%5D=true&t%5Bcrop%5D%5Bwidth%5D=2592&t%5Bcrop%5D%5Bheight%5D=1944&t%5Bcrop%5D%5Bx%5D=0&t%5Bcrop%5D%5By%5D=0&t%5Bresize%5D%5Bwidth%5D=660&t%5Bresize%5D%5Bheight%5D=495&accessToken=8903948d28faace78d3029d2887eaaec0342318028945dd271ecdabacec2bc42)
Andelen af oplagt TEU-kapacitet var lige efter finanskrisen oppe på omkring 10 pct. af rederiernes flåde. I dag er den på under 1 pct. Her Mærsk-feederskibe, oplagt i Wilhelmshaven i 2014. Arkivfoto: Ein Dahmer via Wikimedia Commons
Vil du have det hele med?
Prøv 30 dage for 0 kr.
Ingen binding eller kortoplysninger påkrævet.
Prøv nu
Køb et abonnement
Udforsk vores abonnementer, og vælg den løsning, der matcher dine behov.
Vælg dit abonnement