Konsensus var ret klar, inden året gik i gang.
Med overkapacitet skrevet hen over krystalkuglen, måtte containerrederierne i 2023 nok opgive ævred og begynde at parkere stadigt flere af deres skibe - den klassiske drejebog i tider som denne.
Sådan er det bare ikke gået endnu.
Efter en kort stigning indtil i februar, er andelen af oplagt TE...
Rederier dropper klassisk trick - "Man klør sig lidt i skægget"
Raterne er pressede, og flere og flere skibe kommer ind i flåderne. Alligevel vil containerrederier ikke for alvor begynde at lægge skibe op, som ellers har været kutyme i tidligere tiders overkapacitet

Andelen af oplagt TEU-kapacitet var lige efter finanskrisen oppe på omkring 10 pct. af rederiernes flåde. I dag er den på under 1 pct. Her Mærsk-feederskibe, oplagt i Wilhelmshaven i 2014. Arkivfoto: Ein Dahmer via Wikimedia Commons
Få adgang til hele artiklen
- nemt og hurtigt
Prøveabonnement
Opret prøveabonnement
Opret nu
- Ingen kortoplysninger
- Ingen binding
Køb abonnement
Vælg mellem vores abonnementer til Søfart, og find det, der passer dig og/eller dit firma
Se abonnementer