23948sdkhjf

Danske Havne vælger ny formand

Carsten Aa, der til daglig er adm. direktør i Lindø Port of Odense, bliver ny bestyrelsesformand for brancheorganisationen Danske Havne. Det er Ole Ingrisch, der takker af efter 16 års aktivitet i organisationen, de seneste fire som formand, og nu giver stafetten videre til Carsten Aa.

Ole Ingrisch træder samtidig helt ud af Danske Havnes bestyrelse, da han hidtil har siddet på et mandat fra Esbjerg Havn. Posten overtages af Esbjerg Havns direktør Dennis Jul Pedersen.

I en pressemeddelelse vurderer Ole Ingrisch, at han overlader en brancheorganisation i fin form. Der kun én enkelt ting, han gerne havde fulgt til dørs i sin tid i formandsstolen:

- Jeg ville gerne have afsluttet arbejdet med den nye havnelov, men den er nu udskudt, og derfor er der nu også god tid til, at en ny formand kan sætte sig til rette og kæmpe for vores medlemmers interesser, når havneloven skal revideres. Det er Carsten den helt rette til, siger Ole Ingrisch i meddelelsen.

Erfaringer fra succes på Fyn

Den nye formand, Carsten Aa, er 55 år og bor i Odense. Han har været adm. direktør for Lindø Port of Odense siden 2005, og inden da arbejdede han i Esbjerg Havn. Med ham i spidsen har Lindø Port of Odense haft vokseværk de senere år. Siden havnen flyttede til Munkebo fra Odense centrum i 2014, har den gennemgået en omfattende specialisering, og der er investeret mange hundrede millioner kroner på det gamle værftsområde. Det er blandt andet erfaringerne fra denne transformation, som Carsten Aa vil drage nytte af i sin nye rolle.

Læs også: Regler skal opdateres efter nabostrid på Lindø

Da landets erhvervshavne omkring årtusindskiftet skiftede ejere fra staten til kommunerne, gik en transformation af sektoren i gang. Carsten Aa ser de kommende år som den næste store transformation for havnene.

- Selvom der selvfølgelig er konkurrence mellem havnene i dag, så ser jeg os som en samlet branche, og det er også det, der skal løfte hele sektoren ind i fremtiden. Havnene vil blive yderligere specialiserede i takt med kommercialiseringen, og vi skal samarbejde endnu bedre end i dag for at imødekomme et nyt og ændret ønske fra markedet, siger han i pressemeddelelsen.

Han ser for sig, at hvis havnene indretter sig efter en bæredygtig fremtid, vil der være endnu flere arbejdspladser og endnu mere vækst for havnene at generere.

- Så kan de i endnu højere grad være vækstmotorer rundt omkring i hele landet. Industrien vokser, og det er i det billede, vi skal se havnene: Som dem, der betjener store dele af en voksende industri, siger Carsten Aa.

Læs også: DEBAT: Havne vil gå forrest i grøn omstilling

Vil på dagsordnen

Han opfordrer til, at samarbejdet mellem havne og resten af den maritime industri fortsætter, og bebuder, at havnene med ham i spidsen fortsat vil løfte deres del af opgaverne i Det Blå Danmark, hvor havnene arbejder på at flytte mere gods fra asfalt til de blå motorveje. 

- Det gavner miljøet, og det giver bedre sikkerhed og fremkommelighed på vejene. Som formand vil jeg samarbejde bredt for multimodale løsninger, så jeg vil også række hånden ud mod eksempelvis transport- og logistikbranchen, siger han og indikerer, at han vil have havnene længere op på den politiske dagsorden.

- Havnene skal naturligt være en del af regeringens nye infrastrukturplan, det har manglet indtil nu, siger Carsten Aa.

Læs mere: Havneboss: Danske havne må skrue op for innovationen

 

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.22