23948sdkhjf

Tank: Alles øjne hviler på Saudi-Arabien efter angreb

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Særligt VLCC-rederierne vil kunne mærke fald i efterspørgsel, men også produkttank kan blive ramt, vurderer Bimco

Aldrig før har verden set så stor en nedgang i den globale produktion af olie, som da saudiske produktionsfaciliteter i weekenden blev sat ud af spil af droneangreb. 

Ifølge det saudiske olieselskab Saudi Aramco er produktionen nedsat med 5,7 pct., hvilket svarer til mere end fem pct. af den globale produktion. På den første åbningsdag siden angrebet er råolie i dag blevet handlet til priser op mod 20 pct. over niveauet inden angrebene, om end prisen nu lader til at have stabiliseret sig på ved en stigning på omtrent 10 pct.

Alt imens venter både olieindustrien, tankrederierne og iagttagere på særligt én ting: Vished for, hvornår Saudi Aramco vil være tilbage i normal produktion igen. 

- Det er en uafklaret situation, hvor vi hverken ved, hvornår eksporten kommer tilbage, eller om der kommer flere angreb, siger Bimcos chefanalytiker Peter Sand til Søfart og fortsætter:

- Men det er klart, at fundamentalt står vi jo og kigger på nogle mængder, der går ned, og det er entydigt negativt for markedet.

Læs også: Norsk tankskib i ildkamp i Aden-bugten

Kan booste rater

Blandt andre iagttagere er der langt fra enighed om, hvad konsekvenserne af weekendens angreb bliver for shipping.

Én ting er, at nedgangen i produktion svarer til 2,5 VLCC’ere ud af Saudi-Arabien på daglig basis. En anden ting er, at når der sker noget i én del af tankmarkedet, har det som regel også konsekvenser for andre dele af tankmarkedet, hvor danske tankrederier er mere eksponerede end i fragten af råolie. Og en tredje ting er, at der i nogen grad vil blive kompenseret for den tabte produktion i Saudi-Arabien ved at trække på lagre i både Saudi-Arabien og andre lande.

I Arctic Securities vurderer senioranalytiker Ole-Rikard Hammer over for Tradewinds, at angrebene kommer til at føre til højere rater. 

- Vi mener, at indkøberne hos raffinaderierne nu fokuserer på at opbygge lagre og sikre forsyningen. Det vil blive sværere at få fat på olie, og olien vil blive nødt til at rejse længere fra USA, Brasilien og Rusland, siger han og tilføjer, at der på den måde er højere rater og mindre udbud af tonnage i vente. 

Læs også: Nu bliver produkttankskibe brugt som flydende lagre i Nordeuropa

Omvendt ser researchchef Joakim Hannisdahl fra Cleaves Securities mere skeptisk på sagen. 

- Vores foreløbige vurdering på baggrund af den tilgængelig information er, at det her vil komme som et midlertidigt chok for efterspørgslen efter olietankere, siger han ifølge Tradewinds i en orientering til investorer.

Han tilføjer, at effekten dog i nogen grad vil blive afværget af træk på lagre i Saudi-Arabien samt forøget eksport fra andre OPEC-lande og måske også Rusland. 

Spørgsmål om tid

I og med at den direkte effekt af angrebene først og fremmest vil kunne mærkes for VLCC’ere, kommer konsekvenserne for de danske rederier først lidt længere henne ad banen, vurderer Peter Sand.

Læs også: Maersk Product Tankers slipper fra 2019 med 631 millioner i lommen

Ingen danske rederier har de største råolietankere i flåden, og selvom der måske også kan blive tale om et øjeblikkeligt fald i eksporten af nafta fra Saudi-Arabien, afhænger effekten for produkttankrederier i høj grad af, hvor hurtigt Saudi-Arabien for reetableret sin produktion. 

Én ting står dog klart, fortæller Bimcos chefanalytiker. Verden mangler ikke olie, for der er blevet opbygget store lagre ad flere omgange siden olieprisens bratte fald i 2014.

- Ingen ved med sikkerhed, hvor store lagre, der befinder sig rundt omkring i verden, men vores bud er, at der i OPEC og USA er i omegnen af 3000 mio. tønder. På den måde er vi dækket nok ind bare i den ene halvdel af verden, så jeg forventer ikke, at vi kommer til at mangle olie her og nu, siger han.

Saudi Aramco forventes at frigive flere detaljer om skadernes omfang i løbet af de kommende døgn. 

Læs mere: Prisen på råolie ryger i vejret efter angreb i Saudi-Arabien

Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Vettels gamle Formel 1-racer blev sluppet løs på havnen i Fredericia

F1-racer sluppet løs på en helt tom havn i Fredericia

Plus

Danske Maritime vil fastholde hjælp til handlingslammede virksomheder

Mange maritime virksomheder er ikke lukkede, de er bare handlingslammede, og derfor er det er farligt at udfase hjælpepakker for hurtigt, lyder det fra Danske Maritime

Marstal lancerer ny uddannelse som færgenavigatør

Danske Rederier vil have åbne grænser eller mere hjælp

Kasper Friis Nilaus ny CEO i Svitzer

Nyhedsbrev

8.588 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Skoleskibet 'Danmark' vil afsted igen til juni

Online Avis Arkiv

Ny bestyrelse på plads i Danske Rederier

Henriette H. Thygesen valgt som ny næstformand efter generalforsamling afholdt online

DP World overgiver sig til Mærsks blockchain-platform

11 organisationer stiller borgerforslag: Stop oliejagt i Nordsøen

Seks ud af 10 danske redere forventer nedgang

Det Blå Danmark sammen om ny klynge

Ny klynge vil arbejde for dansk bæredygtighed, logistik og innovation til søs

DFDS indfører nye tiltag forud for genåbning af Oslo-ruten

Havnenes direktør ny forkvinde for TØF

Plus

Esbjergs maritime familievirksomheder kæmper imod krisen

På havnen i Esbjerg er der en lang tradition for at møde familieejede virksomheder med en lang historie. Tjek kortet, hvor Søfart har samlet nogle af de maritime producenter med en lang familiehistorie

Plus

TS Tech-stifter: “Det var til tider en hindring, at jeg var så tæt på hverdagen"

Stifteren af TS Tech i Esbjerg måtte for nogle år siden sande, at der var brug for en anden adm. direktør end ham. Nu kører hverdagen i den delvist familieejede virksomhed trods corona-krisen

Plus

Acurail: “Nu kæmper vi for at overleve"

Det er hårdt at være forholdsvist nyopstartet, maritim familievirksomhed. Men Acurail i Esbjerg kæmper for overlevelse og tror på fordele ved at være familiebaseret

Tyske turister sikrer fuld drift på Rømø-Sild

Plus

Blue Water forbereder sig på at løfte 1000-tons-komponenter

Maersk Drilling ser ingen bedring i nær fremtid

Otte løsladt efter kidnapning fra Mærsk-chartret skib

Northern Offshore indtager US-marked med nyt partnerskab

Plus

Wavefoil-finner sparer olie på færøsk færge

Finnestabilisatorers reducering af vertikale bevægelser i modgående sø har vist sit værd på vejrudsat færgerute på Færøerne

Sådan rammer corona-krisen Esbjerg Havn

Plus

Står for logistikken bag vind-teknikernes sikkerhedsudstyr

Fra havnen i Esbjerg sikrer Helippe, at teknikere på havmøllerparker i hele Nordeuropa altid har optimal personligt sikkerhedsudrustning

Plus 1

Ugens leder: Er værftskrisen første tegn på den nye tid?

VR-briller har stort træningspotentiale

Norsk tankskib i ildkamp i Aden-bugten

Plus

Global Risk Management skifter ud i toppen

Plus

Forsea henter ny topchef fra Københavns Lufthavn

Plus

DEBAT: At rejse er at overleve

Plus

Vestager: Femern kan og skal nøjes med statsgaranti i 16 år

Dan-Bunkering Stamford forfremmer Bunker Trader

Ny brancheforening afholdt sin første generalforsamling

Verdens største maritime messe udskudt

Danpilot-lods var på havet, da konen ringede...

Plus

Femern: Miljøretssag i oktober

Se alle Medlemmernes egne nyheder

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Siemens Simatic Drive Based Controller

Technoflex Koblinger

30.000 brugere over hele verden

Hold styr på dokumentationen på løftegrejet med CS-Portalen

AutoCAD: Gode muligheder for opgradering af kompetencerne

Specialfremstillede gummiprofiler i europæisk topkvalitet

SynFlex udvider sit tape-sortiment markant

Brugte kranløsninger hurtig levering billig pris

MarineShaft A/S udvider værkstedet

Når standard-modellen bliver opgraderet

Har du fået din udgave af NOS A/S nye katalog?

Skal vi skræddersy din brandsikre container?

Applied Kompressor

SEACAT - Schmeding melder "Business as usual" - næsten

Smart Termisk lommekamera FLIR C5 med Wi-Fi og gratis Cloud

WiFi temperatur alarm

Danskproducerede pakninger og tætninger i teknisk gummi

NOS A/S har surringer, der holder!

Øg din viden om sjækler, svirveløjebolte m.m.

Fjederstyrede sikkerhedsventiler fra ProMetal

Technoflex Koblinger

Hein & Sønner A/S er hurtigt tilbage på fuldt blus

Er du på udkig efter nyt faldsikringsudstyr?

Send til en kollega

0.22