23948sdkhjf

Analytiker om angreb på skibe: Kan være led i Yemen-uro

| Af Ritzau | Tip redaktionen om en historie

Angreb på to tankskibe i Omanbugten er formentlig udført af oprørere i Yemen, vurderer militæranalytiker

Det er – ifølge den amerikanske regerings vurdering – Iran, der står bag de angreb, der torsdag ramte to tankskibe i Oman-bugten.

Militæranalytiker Johannes Riber Nordby fra Forsvarsakademiet vurderer da også, at Iran kan have spillet en rolle i angrebene – men i så fald er det dog en mere indirekte og støttende rolle.

Johannes Riber Nordbys bud er, at angrebene er udført af houthi-oprørere i det borgerkrigsramte Yemen, der ligger på den arabiske halvø. Houthi-oprørerne er vel at mærke støttet af Iran.

- Jeg tror ikke på, at Iran har gjort det her direkte. Så hvis iranerne har en finger med i spillet, tror jeg nærmere, det handler om, at de har fået nogle af de houthi-oprørere, der er i Yemen, til at gøre arbejdet for sig, siger han og fortsætter:

- Fordi den måde, det er foregået på, svarer til den måde, som oprørerne har udført lignende angreb på de sidste to-tre år, siger han.

Læs også: Maersk Product Tankers slipper fra 2019 med 631 millioner i lommen

Læs også: USA: Her er beviset for Irans deltagelse i tank-angreb

Skader forhold

Råolietankskibet 'Front Altair', der er ejet af norske Frontline, blev i går morges ramt af tre eksplosioner og stod siden i flammer. Det andet skib, kemikalietankeren 'Kokuka Courageous', er ejet af selskabet Bernhard Schulte og fik skader på skroget.

- Det er klart, at det er en videreudvikling af det dårlige forhold, der er mellem Iran og USA. Egentlig kan amerikanerne ikke gøre ret meget ved det – andet end at vi måske vil se, at de vil iværksætte nogle flere flådeoperationer i Oman-bugten, siger Johannes Riber Nordby.

For at forklare, hvorfor det er muligt, at Iran er indblandet i angrebene på de to tankskibe, henviser han blandt andet til Yemen.

Læs også: Rystad: Olieprisen har kurs mod 10 dollar

- Det handler om at straffe emiraterne og sauderne, som er de to lande, der er allermest aktive i Yemen mod houthierne i borgerkrigen. Tidligere har houthierne gået efter emiratiske og saudiske skibe. Det kan være, iranerne støtter det indirekte – det kan man sagtens forestille sig, siger Johannes Riber Nordby.

USA på modstanderes hold

Mens Iran spiller en rolle i borgerkrigen i Yemen ved at støtte houthi-oprørerne, har USA på den anden side støttet den saudisk-ledede koalition, som kæmper mod houthierne.

Forholdet mellem USA og Iran har været særligt spændt, siden præsident Donald Trump i maj sidste år trak USA ud af atomaftalen med Iran og genindførte tidligere sanktioner mod landet.

Atomaftalen blev indgået under præsident Barack Obama.

Læs også: Hafnia spejder efter opsving i tankrater

Hændelserne i Oman-bugten øger dog ikke kun spændingerne mellem Iran og USA. Skibsfarten i området vil formentlig kræve mere beskyttelse fra lande som USA, Storbritannien og Frankrig, forklarer Johannes Riber Nordby.

- Det er en industri, der er ret ømtålelig i den type sager, siger han. 

Læs også: Iran afviser beskyldninger om skibsangreb i Omanbugten

Mere om: Iran | sabotage | tankrederier
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus 1

Tilbageblik på den jyske Oslobåd

HISTORISK GALLERI: Rutelukning er et foreløbigt punktum for 80 års bilfærgetrafik mellem Frederikshavn og Oslo

Niels Smedegaard til DSV

Plus

Danske fendere eksporteres i stor stil

95 procent af Dan Hill Plasts produktion ender i udlandet - især takket være virksomhedens eget produkt, Dan-Fender

Korslagte arme på broen gavner ikke kvinder

Danske Rederier er i gang med en historisk indsats for at få flere kvinder til at kigge mod shipping. Indsatsen har fået stor opbakning af branchen. Men vi gør det ikke for vores blå øjnes skyld - vi gør det for Det Blå Danmark

1

El-færgen ’Ellen’ er nomineret til dansk designpris

E-ferry-projektet anerkendes nu også uden for søfartsbranchen med nominering til Danish Design Award

Nyhedsbrev

8.581 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Scandinavian Star: Skibets nye liv efter den skæbnesvangre brand

Ulykkesfærgen, hvorpå 158 mennesker mistede livet, havde en lang historie både før og efter branden

Online Avis Arkiv

Galleri: Slider og slæber under fjerne himmelstrøg

GALLERI: Det danske rederi, Svitzer, har slæbebåde over hele verden. Kom med slæbebådene på arbejde i den brasilianske havneby, Santos

Plus

Frederikshavn-Oslo var i højrisikogruppen

ANALYSE: Stena Line har været hårdt udfordret af konkurrenter både i Oslo og i Nordjylland siden midt-nullerne, så den permanente lukning af Oslo-ruten var ventet

Ny kulturhistorisk inspektør til Fiskeri- og Søfartsmuseet

4

Scandinavian Star blev et traume for Søfartsstyrelsen

Hvad blev læren af mordbranden på Scandinavian Star? Hvordan reagerede myndigheder i Danmark og udlandet? Og ville katastrofen kunne ske igen? Søfart kortlægger, hvad branchen har gjort for at forebygge en lignende katastrofe i fremtiden

Esbjerg Havn bruger 120 mio. kroner på corona-støtte

Andre danske havne bør følge det gode eksempel, lyder det fra Danske Shipping- og Havnevirksomheder.

"At lukke Tattoo Ole svarer til at fjerne Den Lille Havfrue"

Det bliver heldigvis ikke aktuelt at dreje nøglen om hos Tattoo Ole i Nyhavn. Den historiske tatovør har vundet sag mod udlejer i Østre Landsret

Indonesien smækker døren i for danske rederier

Color Line genindsætter 'Super Speed 1' som godsfærge

Regeringen klar med fregat til Hormuz

Danmark deltager sammen med otte andre EU-lande i en overvågningsmission i Den Persiske Havbugt

Fjord Line vil trække færge ud af DIS

Bestyrelsen i Fjord Line har intentioner om at flage 'Oslofjord' hjem til Norge. Ifølge fagforening er der uklarhed om de mulige konsekvenser for de danske søfolk

Plus

Færger i Middelhavet værst ramt

Corona forårsager strenge begrænsninger selv i indenrigstrafikken på Middelhavet

Plus

Her er den eneste shipping-optur netop nu

Bimcos chefanalytiker gennemgår coronakrisens effekt på de store shipping-segmenter

CORONA: Bemalingen bedrager i container-shipping

Lige nu ser alt godt ud, men en ny bølge af aflyste sejladser venter i de kommende uger, vurderer Lars Jensen, der frygter nedgang som under finanskrisen

E-Fuels og PtX
Wärtsilä laver forsøg med ammoniak

Første række af ammoniakforsøg på testbænk skal danne grundlaget for ammoniakdrift på firetaktsområdet

Mistanke om coronavirus på Maersk-skib

Plus

Strid mellem Molslinjen og Rønne Havn fortsætter i retten

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vil ikke behandle klage over priserne for at anløbe Rønne Havn, som Molslinjen har arvet

Plus

Scandlines-boss om dramatisk passagernedgang: ”Vi kommer til at bede regeringen om hjælp”

Branche-direktør: "Jeg blev oprigtigt ked af det"

Hver anden virksomhed i den maritime industri forventer at fyre medarbejdere, viser en rundspørge fra Danske Maritime

Plus

DEBAT: Ligestilling til søs - er det lidt af et blålys?

4.690 virksomheder har søgt lønkompensation på et døgn

Pressede virksomhedsejere lægger hjemmeside ned

Storaktionær langer ud efter Mærsk-formandens honorar

Monjasa udpeger adm. direktør for Europa

Hempel-chef navigerer hurtigt i rørte vande

Grænselukning er sten i skoen for Fayard

Corona: Dansk shipping-boss kritiserer forhold for besætningsskift

3F: Trepartsaftale er et afgørende værn mod massefyringer

SMVdanmark: Selvstændige lades i stikken

Plus

Brancheforening om miljøskibe: "Det er Ikke rimeligt"

Hemmingsen på vej til bestyrelse i A.P. Møller Holding

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Brugte kraner købes og sælges

STEMPELVENTIL – Hvad er fordelene?

70 år med Klingspor Kronenflex® skæreskiver

NOS A/S har surringer, der holder!

Undgå tunge manuelle løft med en vakuumhåndteringsløsning!

Ingeniørens trøst - Tip fra Siemens

Pakninger, som sidder lige i skabet!

Har du en reguleringsopgave?

NOS A/S Vi tilbyder kvalitets RHINO taljer

Ny traverskran? Få det hurtigste og skarpeste tilbud nu!

Sikker og hurtig fortøjning af skibe og færger med vakuum

Roxtec Transit Quality Assurance Program

Skal du have et mobilt laboratorium?

Dokumentér din indsats med en Verdensmålcertificering

Miljøvenlige smøremidler fra Carl Stahl A/S

Hvad siger DENIOS til Covid-19?

Forsynings-sikkerhed

Desinficerende ozonbehandling

Må vi hjælpe dig i gang med kemikaliedokumentationen?

NOS A/S har stålwirer i mange størrelser og konstruktioner

Forårs kampagne på mobil filterenhed - spar 5.000,00

Copenhagen Pump fører Esay Box trykforøger pumpe fra DAB

MTS E Serien af sensorer føres af Summit

Selvkørende kran til brug ved arbejde på din båd

Så du vores video i sidste uge med maskindonkraften DK JACK?

Send til en kollega

0.221