23948sdkhjf

Næstved Havn klar til at flytte ud af byen

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Ifølge en ny rapport er der fornuft i at flytte Næstved Havn ud af byen. Havnen er klar til at betale selv

Det giver god mening at flytte Næstved Havn ud af byen.

Det skriver Sn.dk på baggrund af en rapport bestilt af både havnen og kommunen, som mediet har fået adgang til. 

Rapporten, en såkaldt forretningsplan for Næstved Havn, skildrer fire alternative placeringer og indeholder også et samlet regnestykke over, hvad det vil koste at flytte den eksisterende erhvervshavn ud på den anden side af svingbroen.

Prisen forventes at være 130 mio. kroner for et af disse fire alternativer:

  • En mark på højre side af kanalen nær landsbyen Stenbæksholm.
  • Et areal bag lystbådehavnen.
  • Byggeri af ny havn med spunsjern og landind-
    vinding i forlængelse af lystbådehavnen for enden af kanalen.
  • Ny havn inde i den eksisterende Pouls Vig Havn med anlæggelse af ny sejlrende.

Står det til havneudvalgsformand Kristian Skov-Andersen (S), så peger pilen mod at bygge ny havn på begge sider af kanalen.

Læs også: Liberalisering af DanPilot truer Næstved Havn

Læs også: Så hurtigt kan man lukke en 175 år gammel erhvervshavn

Næstved Havn skal selv finansiere flytningen. 

- Og vi har pengene. Næstved Havn har en egenkapital på 170 mio. kroner og nul gæld, siger Kristian Skov-Andersen til Sjællandske.

Det er i sidste ende op til byrådet at beslutte, om erhvervshavnen skal ud af byen for at give plads til mere moderne havnedrift for enden af kanalen og samtidig frigive et attraktivt område i bymidten til boligbyggeri.

Mere om: Næstved Havn
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Peter Madsen Rederi skal fjerne sten for millioner

Plus

Rollemodeller står øverst på ønskelisten

Plus

Sådan vil Det Blå Danmark tiltrække kvinder

En forsker, en oberst og en kommunikationsrådgiver kom med bud på, hvordan Det Blå Danmark får flere kvinder til søs, da branchen forleden afholdt workshop på DFDS-færgen 'Crown Seaways'. Et fleksibelt arbejdsliv kan være nøglen, lød et af rådene til branchen

Medie: Maersk sælger snart dele af Hamburg Süd

Plus

"Vi er ikke fordrukne sømænd - eller kvinder"

Emma Wain Grønsund, styrmand hos DFDS, fortæller hvad hun fik ud af workshoppen 'More Women at Sea'

Nyhedsbrev

Tredje bugserskib ankommet til brændende containerskib

Online Avis Arkiv

Mærsk-konkurrent opgraderer på Asien-Europa og forlænger alliance

Ny rapport slår fast: Fortsat store piratproblemer i Guineabugten

Maersk laver stikprøvekontroller efter containerbrand

Plus

Succesfuld Granly-direktør træder ud af den daglige koncern-ledelse

En ny generation er klar til at tage over efter 58-årige Keld Vogt, der i stedet rykker til bestyrelsen

Danish Maritime Fair indgår aftale med Bella Center

Danske Havne advarer: Hårdt Brexit kan blive dyrt for fiskerihavnene

Semco forlænger med skotsk rig-havn efter travlt 2018

Marcod udvider succesfuld ordning for lærlinge

Nyt mega-ro/ro-skib på prøvetur

Første foto af DFDS' nye generation af ro/ro-skibe til søs

Plus

Så hurtigt kan man lukke en 175 år gammel erhvervshavn

Byrådsmedlemmet, der som den eneste stemte imod, kritiserer processen bag lukningen af Kolding Havn og kalder den forhastet

Behov for flere søfolk i 2040 trods autonome skibe

Plus

Eksperter undrer sig over hurtig havnelukning

England et skridt nærmere hårdt Brexit

DSV byder 26,5 milliarder kroner for konkurrent

1

Svensk projekt skal bekæmpe krænkelser til søs

#MeeToo-bølgen har ramt søfarten i Sverige, hvor opråbet #lättaankar fra 1150 kvindelige søfolk har givet genlyd i branchen. Nu vil forskere kortlægge metoder og strategier, der kan mindske risikoen for krænkelser til søs

IMO-chef åbner konference på 'Pearl Seaways'

Plus

Hvilke tank-tradelanes rykker i 2019?

Plus

Handelsflåden viser muskler - Danmark er verdens hurtigst voksende flagstat

Maersk Line, Nordic Tankers og Navigare Capital er blandt de rederier, som var mest ivrige med at flage ind til Dannebrog i 2018

Hans Jensen Lubricators udnævner CCO

Tidligere hoteldirektør på plads hos DFDS

40 år hos C.C. Jensen

Plus

Orskov-familie hiver 9 mio. kr. ud i udbytte

Maersk Drilling får ny næstformand

Aalborg Havn får ny driftschef

Ny direktør i Uni-Tankers

Plus

Fra hippie i Troense til chef for Georg Stage

Julemirakel eller vintermarked?

Ny direktør fundet til Esbjerg Havn

Plus

Tre kaptajner modtager fornem hæder

Torm mister sin CFO

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Boat Show

Faldsikring på den nemme måde - Fyns Kran Udstyr A/S

Certex Peter Harbo og Certex Danmark fusionerer

600 mio. kr. skal give et teknologisk boost

Undgå brand i maskinrummet!

Vores tekniske afdeling er specialister i at designe og fremstille løfteudstyr

Technoflex Afbalancering

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

LinkedIn, Twitter, Facebook og Instagram.

Endnu en nyhed i vores produktsortiment hos Carl Stahl A/S: Dynamometer med bluetooth forbindelse

Specialfremstilling af gummi/metal bøsninger

Spidex kobling

JUMO Vibrotemp

Hvordan kan de stigende krav til emissioner fra skibsfarten imødegås?

West Diesel leverer akut et generatoranlæg

Tid til nyt arbejdstøj?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

De nye Roxtec tætningskit gør det nemmere at installere Roxtec kabel- og rørgennemføringer

Åbent hus HF-søfart

Sædbank og sikkerhed

Hvad er stærkest: en bulldozer eller en gummiged?

Mullion SOLAS brandmandsudrustning sammen med MariTeam.

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Installationsvirksomheden Elinco vælger Roxtec tætningsløsninger af flere å...

Torsdag den 31. januar: Kom til Festival for selvstændige helt gratis

Send til en kollega

0.182