23948sdkhjf

Jobi Værft klager efter dyr udbudsrunde

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Jobi Værft A/S bød som den eneste på ombygning af miljøskibe. Så aflyste styrelsen udbuddet.

En ombygning af to miljøovervågningsskibe, som siden 2015 har ligget oplagt i Svendborg Havn, er nu endt på Miljø- og Fødevareminister Jakob Ellemann-Jensens (V) skrivebord.

Det skriver DR Fyn.

Kort før jul annullerede Miljøstyrelsen et udbud om ombygning af de to skibe, som kun Jobi Værft A/S i Strandby havde budt ind på at udføre. Og den beslutning undrer værftsdirektør Jesper Faurholt Jensen.

- Vi har lagt et stort stykke arbejde i at prøve at opfylde de krav, der er stillet i udbudsmaterialet. Det har været en lang proces. Så det var nedslående at få sådan en meddelelse, siger han til DR Fyn.

Skibene, som er købt i England, skal bruges til en opgave med at indsamle vandprøver i de danske farvande. Men før skibene må bruges i Danmark, skal de bygges om. Samtidig skal de leve op til de danske myndigheders krav om sikkerhed og arbejdsmiljø.

Læs også: Miljøskibe skal løftes på land

Eneste byder

Selv om fem værfter var prækvalificeret til at byde på opgaven, var det kun Jobi Værft A/S, som aflevererede et bud på opgaven. Tilbuddet lød på knap 20 mio. kroner. Mere end dobbelt så dyrt som den pris, styrelsen havde budgetteret med.

Inden det endelige tilbud blev afgivet, holdt Jobi Værft A/S og Miljøstyrelsen et forhandlingsmøde, som ifølge værftsdirektøren i vid udstrækning koncentrerede sig om teknik, og om hvordan kravene til vægt og hastighed på skibene kunne opfyldes.

På mødet blev der ifølge Jesper Faurholt Jensen spurgt ind til, om udbuddet kunne blive annulleret.

- Vi kan se, at vi er langt over den budgetterede pris. Er der nogen mulighed for, at man aflyser udbuddet, fordi så vil det jo være smart at melde det ud nu, inden vi lægger ekstra meget arbejde ned i det her?, siger værftsdirektøren til DR, at han sagde til mødet.

Læs også: Nybygningsordre til Jobi Værft

Kendte til cirkapris

Repræsentanterne for Miljøstyrelsen oplyste på mødet, ifølge værftsdirektøren, at selvom indikationsprisen er det dobbelte af budgetprisen ”så sidder vi her for, at vi skal videre med sagen”.

En bemærkning som Jesper Faurholt Jensen tolkede som en erkendelse af, at det ikke var muligt at gennemføre udbuddet til den oprindelige budgetpris.

Værftet blev af Miljøstyrelsen bedt om yderligere dokumentation for de valgte løsninger, som kostede værftet ekstra ressourcer.

Men på trods af forhandlingerne, som har ligget efter, at Miljøstyrelsen har kendt til værftets cirka pris, modtog Jobi Værft A/S i Strandby kort før jul meddelelsen om annullering af udbuddet fra Kammeradvokaten.

Læs også: Minister kaldt i samråd om miljøskibe

Direktøren i Jobi Værft A/S mener, at Miljøstyrelsen på et tidligt tidspunkt var orienteret om, at prisen ville blive højere. Han anerkender derfor ikke begrundelsen for annulleringen.

- Det svarer jo til, at man vil bygge et hus på 200 m2, men man har reelt kun budgetteret med et på 100 m2, så skal det jo gå galt, siger Jesper Faurholt Jensen og fortsætter:

- Der er brugt rigtig mange penge og ressourcer på det.

Klager til minister

Tirsdag den 8. januar 2019 sendte den nordjyske værftsdirektør Jesper Faurholt Jensen og bestyrelsesformand for værftet, advokat Jens Stadum derfor en klage til miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V).

Læs også: Branchebosser: Miljøstyrelsen handler amatøragtigt

I brevet skrev de blandt andet:

- Miljøstyrelsen og dens rådgiveres håndtering af processen vedrørende den mulige ombygning af miljøskibene 'Sif' og 'Frigg' er så hårrejsende og grotesk, at jeg bliver nødt til at klage over den af Miljøstyrelsen tilrettelagte fremgangsmåde og proces, der fuldstændigt lader hånt om andres arbejde og engagement(...).

Folketingsmedlem Bjarne Laustsen (S), som ad flere omgange gennem de senere år har spurgt ind til sagen om de to uvirksomme miljøskibe, mener, at værftet er blevet dårligt behandlet i sagen.

- Jobi Værft har handlet med åbne øjne, og det burde man også anerkende fra dem, som skulle træffe beslutningen om det her. Det er helt urimeligt at sætte et dansk værft i den situation her, siger han til DR Fyn.

DR Fyn har forsøgt at få en kommentar fra miljøministeren. Han har endnu ikke haft lejlighed til at kigge på brevet og henviser til Miljøstyrelsen, som oplyser, at der snarest vil blive lavet et nyt udbud, hvor nogle af kravene fra det tidligere udbud er fjernet.

Læs også: Miljøskibe skal ombygges

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Mærsk sender flere skibe til ophug i Alang

Containerskibene ’Thomas Mærsk’ og ’Clara Mærsk’ er solgt til ophugning i Alang. Dermed har Mærsk i alt sendt ni skibe til indiske beachingværfter siden 2016

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
'Mette Maersk' får madolie i tanken

I et nyt forsøg skal 'Mette Maersk' sejle til Shanghai og retur på 20 pct. biobrændsel

General cargo-skib kæntrer i Iransk havn

Plus

CMP angribes for udsagn om pladsmangel

Cowi-rapport peger på, at man kan halvere NOx-emissionerne ved etablering af landstrøm til krydstogtskibe i Københavns Nordhavn. CMP afviser, at Langeliniekaj har den fornødne plads - også selv om at selve anlægget kan placeres andetsteds

Esbjerg Havn gik tilbage i jubilæumsår

EU-professor: Ny udsættelse af brexit kan ikke udelukkes

Selv om EU's ledere er blevet enige om nye brexit-datoer, betyder det ikke, at de holder, mener EU-professor

Nyhedsbrev

Spildt masterplan koster 2018-overskud i Kolding Havn

Trods en ny omsætningsrekord kom Kolding Havn ud af 2018 med det første underskud i nyere tid. Årsagen er byrådets beslutning om at lukke havnen, forklarer direktør

Online Avis Arkiv

Semco Maritime vinder Tyra-ordre

Skibsinspektioner skaffede 160 mio kroner til snydte søfolk

Det internationale Transportarbejderforbunds skibsinspektioner skaffede i 2018 knap 24 mio. dollars i til udenlandske søfolk, der blev snydt for løn på skibe, skriver 3F.

Aalborg Havn tjener stort på ejendomme

Plus

Aalborgs havnechef runder 60 år

Nu vil Københavns borgmester have landstrøm

Cosco klar med 25.000 TEU-skib

Plus 1

Clipper har solgt skibene - forfølger fremtid som operatør

Som en konsekvens af flere års dårlig indtjening har rederiet Clipper i al diskretion frasolgt hele sin flåde af ejede skibe - fremtiden ligger i rollen som operatør, og selskabet disponerer i dag ca. 100 tørlastskibe

Plus

DFDS’ nye nybygningsafdeling debuterede i Kina

Nybygningsdirektør: Vi har udpeget nogle vitale hovedsystemer på Jinling-serien, vi ønsker at være fuldstændig hånd i hanke med

Hanstholm Havn slår Skagen og Thyborøn med et torskeskæg

Maersk sælger sidste aktier i Total

Banker freder Erria indtil nytår

Plus

Handysize-skibene tjener ingen penge

Plus

Masser af dansk skibsdesign bag nye DFDS-skibe

OSK-Ship Tech satte de første konceptstreger til DFDS’ nye mega-skibe, mens Knud E. Hansen fulgte projektet til dørs på værftet

Plus

Stavnsbundet i Kolding: 50 mio kroner binder H. Daugaard til dødsdømt erhvervshavn

Med en stor investering i nye faciliteter kan transportvirksomheden H. Daugaard ikke bare forlade den lukningstruede Kolding Havn. Adm. direktør betvivler dog gennemførelse af lukning

Stena Bulk i stor scrubber-ordre

BW overtager Epic Gas

Sidste Blue Innoship-projekt sparer ti pct. brændstof

Tidligere Samskip-CEO ny COO hos Wrist

Plus

Fregatten Jylland får ny kaptajn

Plus

National regulering vil betyde havnelukninger

Hvide Sande Shipyard åbner ny afdeling

Hollændere på vej ind i Mærsk-bestyrelse

Scandlines-CEO fylder rundt

RAL's COO stopper efter 25 år

VIDEO: Se hele hævningen af 'Helge Ingstad' på et kvarter

'Helge Ingstad' er kommet hjem til flådebasen

DFDS-direktør på plads i grøn alliance

Sikkerheds-CEO fylder rundt

H. J. Lubricators øger salget i vanskeligt marked

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Børneinstitutioner hitter som samlesæt

Der er fuld gang i den på vores stand på Transport 2019!

Siemens: Motorgear med reluktansmotor, bedre end IE4

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Roxtec' nye brandlaboratorium har mere end fordoblet kapaciteten

Innovationsfonden kan blive endnu bedre

Har I styr på virksomhedens IT-sikkerhed? | Gratis gå-hjem-møde i ISO 27001

Gummipakninger og tætninger til alle formål

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Hvide solceller til administrationsbygning

Grundfos køber WATS Test Data Management platform

Kemisk hærdet glas, når der skal bruges tyndt, stærkt og hårdt glas

NY silikone til fødevareindustrien og i drikkevandssektoren - Silikone LP NSF P1

Undgå driftsforstyrrelser i hydrauliske systemer!

Visualiserer dit BIM-design i VR - Twinmotion seminar d. 25/4

Gør som SCT transport! Køb løftegrejet online! Få samme muligheder på Transport 2019 eller lige her

Hvide facader med solceller

Prevas udvikler nyt software framework til testsystemer

PRODUKTFOKUS: Ergolash surringer

Sæsonen står for døren!

Sitop 6200 - ny serie af strømforsyninger fra Siemens

Bragende start på 2019!

Kunst og industri i harmoni

Hvide Sande Shipyard vælger Envotherm

Siemens udbyder kurser i digitaliseringsværktøjer

Send til en kollega

0.287