23948sdkhjf

Miljøskibe skal ombygges

Miljøstyrelsen vil ombygge sine nuværende katamaranbåde i stedet for at købe nye miljøskibe

Det kan ikke betale sig at købe nye skibe til overvågning af vandkemi, bunddyr og iltsvind. I
stedet skal Miljøstyrelsens to nuværende havgående katamaranbåde ombygges og forlænges,
så de bliver hurtigere og bruger mindre brændstof.

Miljøstyrelsen har gennemført en markedsundersøgelse, der viser, at nybygning af to egnede
kulfiberskibe ikke er økonomisk fordelagtigt set over skibenes forventede levetid på 20 år.

Læs også: Ballastvand giver hovedbrud i skibsfarten

Allerede i efteråret 2017 var Miljøstyrelsen klar til at sende ombygning og forlængelse af
styrelsens to aluminiumskatamaraner i udbud. Men man valgte at trykke på pauseknappen
for at undersøge, om nybyggede skibe kunne løse opgaven med en bedre driftsøkonomi. Men
det er altså ikke tilfældet.

Læs også: Rederierne: Svovlovervågning sikrer lige konkurrence

- Ombygningen af katamaranerne imødekommer vores to primære forudsætninger: At der
er fornuftig økonomi målt over 20 år, og at skibene bliver en robust arbejdsplatform, hvor
vi effektivt og sikkert kan udføre prøvetagningen, også når vejret viser tænder, siger
kontorchef Morten Jepsen, Miljøstyrelsen.

Miljøstyrelsen har truffet beslutning om at ombygge katamaranerne efter en
markedsundersøgelse og dialog med en række danske værfter og værfternes
brancheforening, Danske Maritime. Danske og udenlandske skibsmæglere har også vurderet
en forventet salgspris på styrelsens katamaraner. Udbuddet forventes offentliggjort på EU's
udbudsportal i starten af uge
Mere om: Miljøstyrelsen | udbud
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Esbjerg Havns altmuligmand

Foga var egentlig et bindeled mellem Nordsøens fiskere og offshoreindustrien, men opgaverne er nu bredt ud, så man varetager alt fra seismik til fugletælling

Plus

GALLERI: Hurtigrutens nye ekspeditionsskibe tager form

Positionsbillede

Plus

Fra hippie i Troense til chef for Georg Stage

Preparation is key in cable service

Plus

Nu kan Søby Havn udvide for 115 mio. kr.

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv
Plus

Danmarks reservefærge rykker tæt på mål

Med en opstartsgaranti på 15 mio. kr. på finansloven er vejen nu banet for en reservefærge til de danske øer

Skoleskibet ’Danmark’ skal sejle mere i danske farvande

Martec melder ud, at man i sommeren 2019 vil tilbyde sine elever et togt rundt i Danmark

Livbåde til bygninger

Danish Cruise & Ferry Group får ny koordinator

Plus

Konsolidering i Danmarks mæglerstand

Danmarks Skibsmæglerforening er gået fra 116 til 103 medlemmer på få år, siden de store danske mæglere spiser nogle af de små

Walney – the world’s largest offshore wind farm

Danske Rederier utilfredse med forlænget transportøransvar

Celsius køber endnu en produkttanker

2

Agersø-færge grundstødt fordi skibsfører faldt i søvn

To nye bestyrelsesmedlemmer til Norden

VIDEO
Efter whistleblower-video: Rederi idømt millionbøde

Optagelser fra et besætningsmedlem har ført til, at rederiet Navimax er blevet idømt en bøde på 13 mio. kroner i USA

Direktør for Søfartsmuseum i VisitDenmarks bestyrelse

Plus

Endnu et Kina-værft ind i ro/pax

RO/PAX: Nu har Kina 17 ordrer på færger til vestlige kunder i bøgerne. TT-Line har netop meldt sig i feltet med nybygning til Østersøen

Bunker Holding-direktør vinder pris

Scandlines forbereder nyt sagsanlæg mod Femern A/S

Det er ikke i orden, at Femern A/S i tiden op til gårsdagens dom i EU-Domstolen sikrede sig ekstra lån med statsstøtte, lyder det fra Scandlines

EU-Domstolen skrotter godkendelse af Femern-finansiering

Det er ikke undersøgt grundigt nok, hvorvidt der er givet ulovlig statsstøtte til Femern-forbindelsen

Plus

Strid mellem Danpilot og Næstved Havn om lodskrav

Maersk Broker i opkøbsræs

Christiansøfarten vinder sejlads til Christiansø

Maersk Drilling får påtale i Norge

Plus

Tre kaptajner modtager fornem hæder

Plus

DEBAT: Grænseløst sammenhold nødvendigt

Maersk Supply henter ny CFO hos Svitzer

Esbjerg lægger hus til MSSM 2019

Ny formand for Samsø Linien

Glæde på Lindø over MHI-Vestas udvidelsen

Plus

KRONIK: Hvis du ikke sidder med ved bordet, ender du på menuen

Camps giver kendskab til den maritime industri

Michael Krabbe ny CFO i Bunker Holding

Plus

Mød skibsmæglernes ankermand

Danske havne tæt på de mest effektive i verden

Plus

Havneudvidelse har givet aktivitetsboom ved Vesterhavet

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Intern Salgsassistent

Robotmarked i vækst kræver dygtige partnere

Hvilke Siemens softwareversioner benyttes der i dag?

ABB bidrager til banebrydende fjernstyret færge

MARTEC udvider - plads til flere studerende og erhvervsprojekter

Glædelig jul og godt nytår

Intern Salgsassistent

Service og Reparationer af Dørsystemer

Hurtigere stål til travle producenter

Vi fejrer Hans Lauridsens 20+ års jubilæum

NCC Civil Egineering holder styr på certifikater, løfteudstyr og omkostninger med EasyCert

Process Engineering donerer igen i år penge til velgørende formål

Nyt VETEC dynamometer hos Carl Stahl A/S

JOFRA takker for et stærkt år

Det er ikke hver dag vi sælger en løfteklo som denne til en kunde →

Svingnings- og Chokdæmpere fra WILLBRANDT Gummiteknik

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

HF udvider vores Sales Support/Purchase

Technoflex ønsker alle en glædelig Jul samt Godt nytår

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Gasudslip i maskinrummet !

Ny energiledelsesuddannelse - med certifikatmulighed

Tyverisikret cykelparkering

Så kaster vi los med butterflyventilen GEMÜ 480 Victoria

PALFINGER MARINE - din globale service partner

Send til en kollega

0.28