Det kan ikke betale sig at købe nye skibe til overvågning af vandkemi, bunddyr og iltsvind. I stedet skal Miljøstyrelsens to nuværende havgående katamaranbåde ombygges og forlænges, så de bliver hurtigere og bruger mindre brændstof. Miljøstyrelsen har gennemført en markedsundersøgelse, der viser, at nybygning af to egnede kulfiberskibe ikke er økonomisk fordelagtigt set over skibenes forventede levetid på 20 år. Allerede i efteråret 2017 var Miljøstyrelsen klar til at sende ombygning og forlængelse af styrelsens to aluminiumskatamaraner i udbud. Men man valgte at trykke på pauseknappen for at undersøge, om nybyggede skibe kunne løse opgaven med en bedre driftsøkonomi. Men det er altså ikke tilfældet. - Ombygningen af katamaranerne imødekommer vores to primære forudsætninger: At der er fornuftig økonomi målt over 20 år, og at skibene bliver en robust arbejdsplatform, hvor vi effektivt og sikkert kan udføre prøvetagningen, også når vejret viser tænder, siger kontorchef Morten Jepsen, Miljøstyrelsen. Miljøstyrelsen har truffet beslutning om at ombygge katamaranerne efter en markedsundersøgelse og dialog med en række danske værfter og værfternes brancheforening, Danske Maritime. Danske og udenlandske skibsmæglere har også vurderet en forventet salgspris på styrelsens katamaraner. Udbuddet forventes offentliggjort på EU's udbudsportal i starten af uge
Miljøskibe skal ombygges
Miljøstyrelsen vil ombygge sine nuværende katamaranbåde i stedet for at købe
nye miljøskibe
Det kan ikke betale sig at købe nye skibe til overvågning af vandkemi, bunddyr og iltsvind. I stedet skal Miljøstyrelsens to nuværende havgående katamaranbåde ombygges og forlænges, så de bliver hurtigere og bruger mindre brændstof. Miljøstyrelsen har gennemført en markedsundersøgelse, der viser, at nybygning af to egnede kulfiberskibe ikke er økonomisk fordelagtigt set over skibenes forventede levetid på 20 år. Allerede i efteråret 2017 var Miljøstyrelsen klar til at sende ombygning og forlængelse af styrelsens to aluminiumskatamaraner i udbud. Men man valgte at trykke på pauseknappen for at undersøge, om nybyggede skibe kunne løse opgaven med en bedre driftsøkonomi. Men det er altså ikke tilfældet. - Ombygningen af katamaranerne imødekommer vores to primære forudsætninger: At der er fornuftig økonomi målt over 20 år, og at skibene bliver en robust arbejdsplatform, hvor vi effektivt og sikkert kan udføre prøvetagningen, også når vejret viser tænder, siger kontorchef Morten Jepsen, Miljøstyrelsen. Miljøstyrelsen har truffet beslutning om at ombygge katamaranerne efter en markedsundersøgelse og dialog med en række danske værfter og værfternes brancheforening, Danske Maritime. Danske og udenlandske skibsmæglere har også vurderet en forventet salgspris på styrelsens katamaraner. Udbuddet forventes offentliggjort på EU's udbudsportal i starten af uge