23948sdkhjf

Skal havneloven til afstemning i Folketinget til februar?

Forhandlingerne om en ny havnelov er først gået i gang i december, og transportordførerne ser problemer med at nå deadline. Et EU-direktiv kan overhale udviklingen

Havneloven er sat til at blive behandlet i Folketinget til februar, men kan trække ud langt ind i det nye år.

For transportordførerne er først midt i december indkaldt til forhandlinger, oplyser de til Søfart. Mens Transport-, Bygnings- og Boligministeriet oplyser følgende:

- Regeringen er i gang med at afdække, om der kan skabes bred parlamentarisk opbakning til et lovforslag om en revision af havneloven i tråd med anbefalingerne fra ekspertudvalget om havneloven. Se anbefalingerne her

Politikere: Det trækker ud

Rasmus Prehn, transportordfører for Socialdemokratiet, har været til det første møde med ministeren i sidste uge og er ikke imponeret over tempoet. 

- Der er ingen tvivl om, at man er sent ude – at man ligesom har undladt at stikke en finger i jorden i tide for at få samlet kræfterne omkring det, der skal ske, siger han og tilføjer:

- Men jeg vil ikke udelukke, at der findes en vej, hvis man er klar med noget primo januar. Så er der en måned til høring, og så kan man måske fremsætte noget i februar. Men det er helt afgørende, at man får lavet en lov, der bygger på, at alle berørte parter bliver hørt.

Mens tidligere transportminister og nuværende ordfører for Venstre, Hans Chr. Schmidt, også efterlyser handling.

- Jeg har ingenting hørt. Skal man lave en god havnelov, skal man tage sig god tid og lave det ordentligt, siger han og tilføjer:

- Der er meget arbejde endnu og mange synspunkter, der skal bøjes mod hinanden. Så jeg tror, at det vil tage noget tid.

Nyt EU-direktiv

Særligt arbejder lovgiverne på at sikre, at et nyt EU-direktiv, der kommer til marts, skal kunne overholdes. 

Direktivet skal sikre, at de private aktører ikke bliver tromlet af det offentlige. Herunder, at de kommunale selvstyrehavne ikke har fordelagtig adgang til kredit. Eller benytter offentlige midler, der var tiltænkt infrastruktur, på serviceydelser i konkurrence med private aktører. 

Det bakker Danske Havne op om, om end der har været udbredt uenighed havnene imellem. Brancheorganisationen henviser til dette indlæg på Altinget.dk af direktør Tine Kirk Pedersen. Hun skriver bl.a.:

- Den nye havnelov skal være med til at sikre lige konkurrencevilkår – særligt i forhold til lånemulighederne – for havnene i hele landet.

Undtagelser for små havne 

Mens der altså lægges op til, at havnene skal konkurrere med hinanden på lige vilkår, kan der forekomme undtagelser for små havne, der er med til at holde liv i yderområder.

Eksperudvalget lægger op til, at grænsen går ved 10 mio. kr i årlig omsætning.

- Jeg vurderer, at det vil EU acceptere, siger Rasmus Prehn og tilføjer:

- Vi socialdemokrater er optaget af, at man tager hele Danmark i brug – også ift. vækst og udvikling i de tyndt befolkede områder. Så nytter det ikke noget, at vi laver en strategi, som kun giver de største havne mulighed for at klare sig.

Hvad har du ellers sagt til transportministeren?

- Jeg foretrækker at holde drøftelser internt med regeringen i forhandlingerne – men vi skal finde en form for gylden middelvej.

Også Kim Christensen, transportordfører for Dansk Folkeparti, er optaget af de små havne.

- En bagatelgrænse på 10 mio. er fin. Kunsten er, at de store havne skal vækste og udvikle sig, for det er en vigtig ting, men omvendt skal vi også passe på, at vi ikke slår de mindre havne ihjel, siger han og uddyber:

- Vi har været til indledende møder, hvor vi har tilkendegivet, hvad vi mener om sagen. Vi vil dog ikke stå i vejen for en ny havnelov – men det kan være, at der er ting i udspillet, som vi vil flytte lidt.

De private ønsker liberal lov

Hos de private erhvervsdrivende på havnene er der overordnet set bred enighed om at rulle de offentlige virksomheder lidt tilbage. Et ønske man længe har haft. Bl.a. har en omfattende strid mellem Lindø og Blue Water trukket overskrifter.

Fra Danmarks Skibsmæglerforenings side understreger man, at de offentligt ejede havne er forvaltere af infrastruktur - mere end serviceudbydere.

- Netop ud fra det grundsynspunkt ønsker vi os derfor, at havneloven snarest muligt revideres, siger Jesper Sebbelin, direktør i Danmarks Skibsmæglerforening og tilføjer:

- Der er et behov for at få en klar rollefordeling for at få lukket diskussionen om unfair konkurrence mellem havnene og de private operatører på havnene. Og for at få skabt forudsigelige rammer for de private operatørers investeringer i levering af havnetjenester.

Jesper Sebbelin understreger, at man ser meget fornuft, i at havnene - som essentiel infrastruktur - har adgang til offentlig støtte.

- Men for at private operatører ikke møder en sådan støtte på deres marked, kræver det bedre værn, end dem vi har i dag, lyder det fra mæglernes repræsentant.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.109