23948sdkhjf

Blue Water-direktør venter gerne med ny havnelov

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

For Blue Water Shippings adm. direktør betyder det mere, at en ny havnelov bliver forberedt grundigt, end at den bliver lavet nu og her, skriver Jydske Vestkysten

Imens Danske Havne i går tordnede imod regeringens prioritering af en ny havnelov – eller manglen på samme – er stemningen en helt anden i Blue Water Shipping. 

Her har adm. direktør Søren Nørgaard Thomsen på ingen måde travlt med at få en ny havnelov igennem i det folketingsår, som netop er begyndt. Han frygter, at en omlægning af de kommunale selvstyrehavne til kommunale aktieselsskaber kan betyde, at havnene bevæger sig ind på forretningsområder, der i dag tilfalder private aktører.

Det skriver Jyske Vestkysten

- Blue Waters ønske er en god og fair havnelov. Så må der gerne bruges tid på at få den godt gennemarbejdet. En ny lov skal sætte en stopper for offentligt opgavetyveri og sikre mærkbare sanktioner mod de havne, der måtte bryde loven. Vi er tilfredse, hvis disse elementer bliver en del af den nye havnelov, siger han til Jyske Vestkysten.

Her henviser han til den konflikt, som Blue Water tidligere har haft med den kommunale aktieselskabshavn Lindø Port of Odense, der gik på lastning og losning af skibe samt brug af en kran.

Læs også: Havnenes direktør ny forkvinde for TØF

Tag branche med på råd

Arbejdet med en ny havnelov gik i gang i 2017, hvor den daværende transportminister Ole Birk Olesen (LA) nedsatte et ekspertudvalg, som i 2018 kom med en række anbefalinger.

Ifølge Søren Nørgaard Thomsen har ekspertudvalgets rapport startet en frontkrig. Derfor opfordrer han i stedet transportminister Benny Engelbrecht (S) til at inkludere hele branchen, og ikke kun havnene, i arbejdet med at udforme en ny havnelov. 

- Uanset hvilken proces og tidshorisont ministeren vælger, kan vi fra Blue Waters side bekræfte, at vi fortsætter vores konstruktive involvering i at sikre en god og fair havnelov. Dette vil fortsat ske i eget navn såvel som via vores nye brancheorganisation, Danske Shipping- og Havnevirksomheder, siger han til Jyske Vestkysten.

Som Søfart skrev i går, er brancheorganisation Danske Havne mere end almindeligt utilfreds med, at en ny havnelov ikke var at finde i den nye regerings lovkatalog, da det blev fremsat tidligere på ugen. 

Læs også: Danske Havne melder sig klar til mere offshore vind

Her pointerer direktør Tine Kirk, at havnene på nuværende tidspukt opererer under forskellige forudsætninger for at låne penge, eftersom de kommunale aktieselskabshavne ikke kan låne med en kommunegaranti i ryggen, hvilket de kommunale selvstyrehavne kan. Dertil kommer, at uvisheden om havnenes fremtidige selskabsstruktur gør det svært at planlægge fremtiden. 

- Nu sidder de (havnene, red.) så og tænker på, hvordan de nu skal agere. Vi trænger til at få sat nogle søm i kisten, så vi ved, hvilken vej sektoren skal gå. Skal vi være aktieselskaber eller noget helt andet? Den klarhed får vi ikke uden en ny havnelov, siger hun til Søfart. 

Læs mere: Danske Havne-direktør: Jeg blev meget, meget ærgerlig over det

 

Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Marstal lancerer ny uddannelse som færgenavigatør

Plus

Danske Maritime vil fastholde hjælp til handlingslammede virksomheder

Mange maritime virksomheder er ikke lukkede, de er bare handlingslammede, og derfor er det er farligt at udfase hjælpepakker for hurtigt, lyder det fra Danske Maritime

Danske Rederier vil have åbne grænser eller mere hjælp

Kasper Friis Nilaus ny CEO i Svitzer

Skoleskibet 'Danmark' vil afsted igen til juni

Nyhedsbrev

8.588 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Ny bestyrelse på plads i Danske Rederier

Henriette H. Thygesen valgt som ny næstformand efter generalforsamling afholdt online

Online Avis Arkiv

DP World overgiver sig til Mærsks blockchain-platform

DFDS indfører nye tiltag forud for genåbning af Oslo-ruten

11 organisationer stiller borgerforslag: Stop oliejagt i Nordsøen

Det Blå Danmark sammen om ny klynge

Ny klynge vil arbejde for dansk bæredygtighed, logistik og innovation til søs

Havnenes direktør ny forkvinde for TØF

Seks ud af 10 danske redere forventer nedgang

Plus

Esbjergs maritime familievirksomheder kæmper imod krisen

På havnen i Esbjerg er der en lang tradition for at møde familieejede virksomheder med en lang historie. Tjek kortet, hvor Søfart har samlet nogle af de maritime producenter med en lang familiehistorie

Plus

TS Tech-stifter: “Det var til tider en hindring, at jeg var så tæt på hverdagen"

Stifteren af TS Tech i Esbjerg måtte for nogle år siden sande, at der var brug for en anden adm. direktør end ham. Nu kører hverdagen i den delvist familieejede virksomhed trods corona-krisen

Plus

Acurail: “Nu kæmper vi for at overleve"

Det er hårdt at være forholdsvist nyopstartet, maritim familievirksomhed. Men Acurail i Esbjerg kæmper for overlevelse og tror på fordele ved at være familiebaseret

Plus

Blue Water forbereder sig på at løfte 1000-tons-komponenter

Tyske turister sikrer fuld drift på Rømø-Sild

Maersk Drilling ser ingen bedring i nær fremtid

Otte løsladt efter kidnapning fra Mærsk-chartret skib

Plus

Wavefoil-finner sparer olie på færøsk færge

Finnestabilisatorers reducering af vertikale bevægelser i modgående sø har vist sit værd på vejrudsat færgerute på Færøerne

Northern Offshore indtager US-marked med nyt partnerskab

Sådan rammer corona-krisen Esbjerg Havn

Plus

Står for logistikken bag vind-teknikernes sikkerhedsudstyr

Fra havnen i Esbjerg sikrer Helippe, at teknikere på havmøllerparker i hele Nordeuropa altid har optimal personligt sikkerhedsudrustning

Galleri: Nu sejler 'Copenhagen' med rotorsejl

Plus 1

Ugens leder: Er værftskrisen første tegn på den nye tid?

VR-briller har stort træningspotentiale

Norsk tankskib i ildkamp i Aden-bugten

Plus

Global Risk Management skifter ud i toppen

Plus

Forsea henter ny topchef fra Københavns Lufthavn

Plus

DEBAT: At rejse er at overleve

Plus

Vestager: Femern kan og skal nøjes med statsgaranti i 16 år

Dan-Bunkering Stamford forfremmer Bunker Trader

Ny brancheforening afholdt sin første generalforsamling

Verdens største maritime messe udskudt

Plus

Femern: Miljøretssag i oktober

Danpilot-lods var på havet, da konen ringede...

Se alle Medlemmernes egne nyheder

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Siemens Simatic Drive Based Controller

Technoflex Koblinger

30.000 brugere over hele verden

Hold styr på dokumentationen på løftegrejet med CS-Portalen

AutoCAD: Gode muligheder for opgradering af kompetencerne

Specialfremstillede gummiprofiler i europæisk topkvalitet

SynFlex udvider sit tape-sortiment markant

Brugte kranløsninger hurtig levering billig pris

MarineShaft A/S udvider værkstedet

Når standard-modellen bliver opgraderet

Har du fået din udgave af NOS A/S nye katalog?

Skal vi skræddersy din brandsikre container?

Applied Kompressor

SEACAT - Schmeding melder "Business as usual" - næsten

Smart Termisk lommekamera FLIR C5 med Wi-Fi og gratis Cloud

WiFi temperatur alarm

Danskproducerede pakninger og tætninger i teknisk gummi

NOS A/S har surringer, der holder!

Øg din viden om sjækler, svirveløjebolte m.m.

Fjederstyrede sikkerhedsventiler fra ProMetal

Technoflex Koblinger

Hein & Sønner A/S er hurtigt tilbage på fuldt blus

Er du på udkig efter nyt faldsikringsudstyr?

Send til en kollega

0.253