23948sdkhjf

Blue Water-direktør venter gerne med ny havnelov

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

For Blue Water Shippings adm. direktør betyder det mere, at en ny havnelov bliver forberedt grundigt, end at den bliver lavet nu og her, skriver Jydske Vestkysten

Imens Danske Havne i går tordnede imod regeringens prioritering af en ny havnelov – eller manglen på samme – er stemningen en helt anden i Blue Water Shipping. 

Her har adm. direktør Søren Nørgaard Thomsen på ingen måde travlt med at få en ny havnelov igennem i det folketingsår, som netop er begyndt. Han frygter, at en omlægning af de kommunale selvstyrehavne til kommunale aktieselsskaber kan betyde, at havnene bevæger sig ind på forretningsområder, der i dag tilfalder private aktører.

Det skriver Jyske Vestkysten

- Blue Waters ønske er en god og fair havnelov. Så må der gerne bruges tid på at få den godt gennemarbejdet. En ny lov skal sætte en stopper for offentligt opgavetyveri og sikre mærkbare sanktioner mod de havne, der måtte bryde loven. Vi er tilfredse, hvis disse elementer bliver en del af den nye havnelov, siger han til Jyske Vestkysten.

Her henviser han til den konflikt, som Blue Water tidligere har haft med den kommunale aktieselskabshavn Lindø Port of Odense, der gik på lastning og losning af skibe samt brug af en kran.

Læs også: Danske Havne-direktør: Jeg blev meget, meget ærgerlig over det

Tag branche med på råd

Arbejdet med en ny havnelov gik i gang i 2017, hvor den daværende transportminister Ole Birk Olesen (LA) nedsatte et ekspertudvalg, som i 2018 kom med en række anbefalinger.

Ifølge Søren Nørgaard Thomsen har ekspertudvalgets rapport startet en frontkrig. Derfor opfordrer han i stedet transportminister Benny Engelbrecht (S) til at inkludere hele branchen, og ikke kun havnene, i arbejdet med at udforme en ny havnelov. 

- Uanset hvilken proces og tidshorisont ministeren vælger, kan vi fra Blue Waters side bekræfte, at vi fortsætter vores konstruktive involvering i at sikre en god og fair havnelov. Dette vil fortsat ske i eget navn såvel som via vores nye brancheorganisation, Danske Shipping- og Havnevirksomheder, siger han til Jyske Vestkysten.

Som Søfart skrev i går, er brancheorganisation Danske Havne mere end almindeligt utilfreds med, at en ny havnelov ikke var at finde i den nye regerings lovkatalog, da det blev fremsat tidligere på ugen. 

Læs også: Danske Havne præsenterer ny vicedirektør

Her pointerer direktør Tine Kirk, at havnene på nuværende tidspukt opererer under forskellige forudsætninger for at låne penge, eftersom de kommunale aktieselskabshavne ikke kan låne med en kommunegaranti i ryggen, hvilket de kommunale selvstyrehavne kan. Dertil kommer, at uvisheden om havnenes fremtidige selskabsstruktur gør det svært at planlægge fremtiden. 

- Nu sidder de (havnene, red.) så og tænker på, hvordan de nu skal agere. Vi trænger til at få sat nogle søm i kisten, så vi ved, hvilken vej sektoren skal gå. Skal vi være aktieselskaber eller noget helt andet? Den klarhed får vi ikke uden en ny havnelov, siger hun til Søfart. 

Læs mere: Danske Havne-direktør: Jeg blev meget, meget ærgerlig over det

 

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Mærsk har standset indtaget af dual-kadetter

Mærsk er holdt op med at optage såkaldte dual-kadetter på sine skibe. Dualofficeren har den længste og mest krævende søfartsuddannelse i Danmark og er maskinmester og navigatør på samme tid. Men i langfarten foretrækker rederierne stadigvæk at ansætte deres officerer som enten maskinmestre eller navigatører

Plus

Se skibene: Årets største, dyreste og nyeste

Endnu en hektisk krydstogtsæson i København lakker mod enden. Søfart har samlet et udvalg af de mange spændende skibe, der anløb København i løbet af sommeren. Fotografierne er alle taget af den garvede skibsfotograf Anders Rydberg

Plus 1

Nyt Esbjerg-eventyr i at genopbygge Tyra-feltet

Esbjerg Havn kom aldrig i spil som skrothavn for Tyra-feltet, og Frederikshavn løb med det USA-baserede skrotværft MARS. Men virksomheder fra Esbjerg skal nu bygge Tyra-feltet op igen, og de fleste af de nye 2.000 arbejdspladser vil gå til Esbjerg

Plus

"Fredericia er den naturlige arvtager til lukningstruede Kolding-virksomheder"

Plus

LA-boss om syltet havnelov: "Helt uforståeligt"

Nyhedsbrev

Plus

Stena mister sin danske topchef

Erfaren dansk shippingmand har forladt både Stena Rederi A/S og posten som COO i Stena-konglomeratets tankskibsdivision

Online Avis Arkiv
Plus 1

Kommende måneder bliver afgørende for nyt forskningsskib

Ny ’Dana’ skal på den næste finanslov, hvis Danmark ikke skal stå uden et oceangående havforskningsskib i 2023

Plus

Et klimamatch med det offentlige

Rubjerg Knude Fyr flyttes tirsdag

Det ikoniske fyrtårn i Nordjylland er sat på ”rulleskøjter”, der skal fragte fyret væk fra kystlinjen og dermed sikre fyret for fremtiden. Hvis vejrudsigten holder, bliver flytningen sat i gang på tirsdag

Plus

Esbjerg øjner guld i de gamle vindmøller

Når udtjente vindmøller skal pilles ned, er Esbjerg Havn klar til at tage imod. Havnen har afsat et kæmpe areal på 100.000 m2 til at tage imod mølledele og tårne, men har endnu ikke svaret på, hvad de skal gøre af de store glasfibervinger

Plus

"Dem, der vil rejse længst væk, skal altid have ret"

Den store udstilling om Troels Kløvedal på M/S Museet for Søfart giver et enestående indblik i en kaptajn, der vendte op og ned på befolkningens syn på Søfart

Plus

Dansk-tysk rederisamarbejde i offshore vind har base i Esbjerg

FOGA i Esbjerg er kernen i O.S. Energys danske base, hvor en serviceminded flagstat også er en afgørende faktor hos det Glückstadt-baserede rederi for at se mod nord

Plus

Norge udsteder millionbøde for mislykket ophugningssejlads

ITF kræver fortsat eftersøgning efter 'Bourbon Rhode'

Plus

Nu tager Hafnia beskidte laster for at få del i ratefest

De tårnhøje rater for store tankskibe smitter også af på Hafnia og Norient Product Pool, der forventer opsving lige straks

Iran beskylder regeringer for at stå bag angreb på tankskib

Plus

Mærsk-direktør donerer motorbåd til studerende

Plus

Semco vil fange kunderne ved tegnebrættet

Esbjerg-virksomheden Semco Maritime satser med et nyt forretningsområde på at nå kunderne på et tidligt stadie i udviklingen af nye projekter inden for offshore-vind

Norsepower indgår servicekontrakt med Wärtsilä

Fire vindmøller rejses på Hirtshals Havn

MSC løfter option hos DSME på fem 23.000-TEU-skibe

Greenpeace protesterer på Shells Nordsø-platforme

DFDS vinder ny brexit-kontrakt

'Ellen'-projektleder følger norsk batteribrand med spænding

Det kan komme til at kræver måneders arbejde og 15 mio. kroner at udbedre skaderne efter en batteribrand, hvis årsag endnu er uvis

Plus

"Mærsk er opmuntrende grøn"

Plus

Hvad er et CO2-neutralt skib egentlig?

ADP ansætter ny udviklings-chef

Plus

Der er mere havnekapacitet end nogensinde før

Susanne Isaksen er ny vicedirektør i Danske Havne

Aabenraa Havn henter Ole Ingrisch til bestyrelse

Plus

Skab vækst gennem langt klogere udbud

Plus

Ny presse- og kommunikationschef hos Danske Maritime

Danske Havne præsenterer ny vicedirektør

Plus

Landstrøm: Politiker frustreret over dansk lovgivning

Fin gæst hos Hammeken

DSV's bestyrelsesformand trækker sig

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Envotherm vinder millionordre til England

Ultragas' first scrubber installation carried out at FAYARD

Ugens tilbud brugt Durma kantpresser 400 ton x 6000MM sælges

VIND en Bruder-bil -Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse

HF Jensen præsenterer nye motorsensorer på KORMARINE

Reguleringsventiler til manuel eller automatisk regulering - ProMetal

Siemens sætter nye standarder med lanceringen af Simatic PCS neo

VKST i front for landbrugets CO2 kamp med nyt solcelleanlæg

Original Char-Lynn motor

Har du styr på din dunk?

Antflame strømper hydraulik slanger

Nyt og nemt overblik til kabelbrugere

Bliv opgraderet! Som 6.400 andre - Det tager kun ét minut

Fremstilling af stort kædesling

Resultatorienterede og værdiskabende løsninger i pakkeriet

NOS A/S tilbyder alt i løftegrej, også de mindre dele.

Bliver wirestropper produceret i Danmark?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Palfinger Marine fremstiller speciel udviklede redningsbåde til polar klima

Er du pumpet op til lir med dine pumper?

Undervandscoating viser fremragende vedhæftning i test

Hvordan skal du gribe de nye regler om kemisk APV an?

Gummimåtter til al slags beskyttelse

Vi udvider endnu engang vores sortiment af sikkerhedsudstyr

Ny hjemmeside

Send til en kollega

0.21