23948sdkhjf

Drømmen om et skib med vinger

| Af Ursula Rechnagel Taylor | Tip redaktionen om en historie

Brian Boserup har i 10 år arbejdet på at udvikle et forureningsfrit skib med kæmpe vingesejl. Det ambitiøse projekt, som har til formål helt at eliminere behovet for fossile brændstoffer i skibsfarten, har nu fået støtte fra Den Danske Maritime Fond

Fartøjet ligner mest af alt en futuristisk udgave af piratskibet ’Black Pearl’ fra filmen Pirates of the Caribbean. Det er en trimaran udført i et blankt sort materiale og udstyret med to enorme vingesejl, der rager svimlende 110 meter op i luften.

Endnu findes fartøjet kun som 3D-tegninger på en skærm. Men idéen om et forureningsfrit skib med vinger har huseret i Brian Boserups hjerne i de sidste 10 år.

Den 49-årige opfinder er oprindelig uddannet inden for shipping og er samtidig en ivrig sejler. Han fortæller om, hvordan projektet tog form:

- Jeg fik tæsk engang i sejlads, hvor jeg blev så hidsig over at tabe til en mindre båd, at jeg gik hjem og studerede, hvad jeg kunne gøre for at sejle hurtigere. Det er 10 år siden, og dér faldt jeg over vingesejlet og tænkte, at det måtte kunne bruges. I første omgang rent egoistisk i forhold til min egen båd. Men senere tænkte jeg: Hvorfor ikke også til maritim transport?

Brian Boserup henviser til, at mennesket gennem årtusinder har sejlet uden fossile brændstoffer.

- Vi har jo også tidligere i historien brugt vinden og sejldug som drivkraft. Og i dag har vi kulfibre og andre skrogtyper med lavere friktion og vægt. Vi kan optimere på alle fronter, og vi kan bygge meget højere master. Selvfølgelig har vi i dag også meget større mængder, vi skal transportere, men det kan lade sig gøre. Det er jeg sikker på, siger han.

Klimaforandringer skræmmer

På rejser i Østasien har Brian Boserup set de voldsomme konsekvenser af tyfoner i blandt andet Filippinerne. Det gav også stof til eftertanke.

- Jeg har kæmpe respekt for havets kræfter. Og at klimaet nu får større muskler, synes jeg er forfærdeligt. Så mit drive i projektet er, at jeg gerne vil redde nogle mennesker - mere end at jeg bare skal tjene en masse penge, siger han.

Han er skeptisk over for skibsfartens øvrige tiltag for at nedbringe CO2-udslippet - eksempelvis ved hjælp af LNG.

- LNG er også et fossilt brændstof, der ikke rigtig hjælper, men kræver store investeringer. Der skal helt andre ambitiøse teknologier på bordet. Hvis vi skal nå IMO’s klimamål, har vi kun én mulighed, og det er at få nogle ’zero emission’ skibe på vandet, siger Brian Boserup.

Han henviser dermed til målet fra FN’s søfartsorganisation om at nedbringe skibsfartens udledninger med mindst 50 pct. i 2050.

Brian Boserup allierede sig tilbage i 2010 med 3D-designeren Lars Roug, som har hjulpet med at få ideerne fra opfinderens hoved og ind i computeren. Så gik han i gang med at samle et advisory board bestående af en række tunge kapaciteter inden for branchen til at hjælpe projektet videre.

- Jeg har brugt 10 år og al min fritid på projektet. Det har taget noget tid at trænge igennem og få opbakning, konstaterer han.

Gennembruddet

Men i sommer skete der et gennembrud, da Brian Boserup stiftede selskabet Blue Technology til at rumme aktiviteterne omkring udvikling af vingesejlet. Kort efter modtog han 1 mio. kr. i støtte fra Den Danske Maritime Fond.

Pengene skal bruges til at udvikle og designe en mindre udgave af vingesejlet med en højde på ca. 60 meter. I testfasen er vingen fastgjort til dækket - som i projektet er en platform - via tre stag. På den måde kan der opnås den nødvendige styrke og alsidighed, der åbner for, at vingen kan anvendes til kommerciel maritim transport, forklarer Brian Boserup.

I modsætning til andre projekter, hvor vinden kun supplerer andre fremdriftsmidler, tager Blue Technologys projekt udgangspunkt i, at vingesejlet skal være det primære drivmiddel. Vingerne kan så suppleres af andre bæredygtige energikilder som eksempelvis solenergi, hydrogen eller batterier, der oplades ved hjælp af skibets propeller, når der i perioder er overskudsenergi fra vinden.

- Vinden er der jo altid, og der er tilpas meget af den, så hvis vi formår at høste vinden, kan vi bruge den til primær fremdrift, siger Brian Boserup.

Han peger på, at den gennemsnitlige vindhastighed på den nordlige halvkugle er omkring 7 sekundmeter. Og hvis vindhastigheden fordobles til 14 sekundmeter, ottedobles den mængde energi, som kan hives ud af vinden.

Læs også: Her er modtagerne af nye maritime fonds-millioner

Samtidig betyder vingesejlets højde kombineret med skrogets bredde, at der åbnes helt nye muligheder for at høste vindens energi.

- Man har aldrig før været i stand til at udnytte vinden i den højde. Og man har heller ikke kunnet udnytte kraftig vind, men har været nødt til at rebe sejlene - altså reducere sejlarealet - for at skibet ikke skal krænge. Så vi ser en mulighed for at udnytte vinden på en helt ny måde.

Satser på cruise og biler

Vingesejlet er opdelt horisontalt i otte individuelt styrede elementer og konstrueret med lange sallinger, som holder stagene på masten fri af vingen. Dermed kan elementerne rotere 360 grader rundt om masten for at udnytte vinden optimalt uden at støde på nogle forhindringer.

Målet er på sigt at bygge et fartøj, der kan transportere store mængder gods. Men i første omgang satses på et mindre cruise- eller bilskib.

- Vi er jo lidt usikre på, hvor meget power, vi får ud af vingerne. Vi ved, at skibet vil kunne fragte passagerer og biler, men vi ved endnu ikke, om det kan lade sig gøre med containere. Det afhænger lidt af de målinger, vi får, siger han.

Blue Technology sigter efter at udvikle et skib på 200 meter, som vil kunne rumme op til 2.000 skibscontainere. Men Brian Boserup vurderer, at fartøjet vil være konkurrencedygtigt allerede ved en kapacitet på 1.000 TEU.

To gange vindens hastighed

Han peger på, at målet kan nås, hvis man reducerer skibets størrelse og fjerner behovet for ballastvand - som i dag udgør omkring en tredjedel af det, skibene fragter - og ligeledes fjerner behovet for en tung forbrændingsmotor, undgår flere tusinde tons brændstof, pumper, rørføring m.v.

- Hvis man anvender komposit frem for traditionelt stål, to vinger, og mindre elmotorer, så mener jeg, at vi kan reducere behovet for motorkraft i et omfang, der baner vejen for zero emission skibe, siger han.

Hvor hurtigt skibet vil kunne sejle er endnu uvist, men Brian Boserup anslår, at det vil kunne sejle med to gange vindens hastighed.

Læs også: Hybrid- og el-drift kommer på skemaet i Fredericia

En anden fordel ved konceptet er ifølge ham, at man vil kunne laste og losse fartøjet uden store kraner og dermed ikke længere har behov for store og kostbare havneanlæg.

- Skibet stikker kun 4,5 meter, så vi har ikke behov for de store vanddybder. Det betyder også, at skibet kan sejle på andre ruter og servicere mindre havne.

Når de indledende test er overstået, håber Brian Boserup, at der vil være interesse i branchen for at tage konceptet videre til næste skridt. Prisen for en fuldskala model af skibet kan nemt løbe op i milliardklassen, men det bekymrer ham ikke ved udsigten til at kunne tilbyde en forureningsfri løsning.

Brian Boserup har allerede været i dialog med flere af de store rederier og har ansøgt om EU-midler til flere test af teknologien.

- Vi ved, at vi har et skib, der kan flyde, og vinger, der genererer fremdrift. Hvis vi kombinerer de to ting, så ved vi også med sikkerhed, at vi kan sejle forureningsfrit ligesom i gamle dage, siger han.

FAKTA: Blue Technology

Blue Technology har fået støtte fra Den Danske Maritime Fond til udvikling af et staget vingesejl, der er opdelt horisontalt i otte individuelt styrede elementer, herunder tests i vindtunnel. Målsætningen er at udvikle en ny skibstype, der eliminerer behovet for fossile brændstoffer til fremdrift af skibe. Projektet skal validere, at maritim transport igen kan anvende vinden som primær energikilde til fremdrift.

Projektet sigter efter at udvikle skibe i en størrelse på op til ca. 200 meter i længden og 55 meter i bredden med to vingesejl (vingehøjde 110 meter), med en kapacitet svarende til ca. 1.000 20-fods containere. Projektet har til formål at udvikle og designe en mindre udgave af vingen (vingehøjde ca. 60 meter). Når vingen er designet, vil den blive modeltestet for styrke, effekt og belastning.

Målet med projektet at udvikle et vingedesign, der løser de nødvendige funktioner, og som kan modstå de kræfter, der regerer på verdenshavene. Ligeledes forventes et sejldiagram, der viser vingens effekt ved forskellige vindforhold, samt målinger på belastning af mast og stag. Med ovennævnte data, kan vingens potentiale verificeres og skroget kan tilpasses yderligere til at supportere vingen. Denne vingestørrelse er tiltænkt skibe som fx større Ø-færger og mindre feeder- eller krydstogtsskibe.

Blue Technology er grundlagt af Brian Boserup. Virksomheden har tilknyttet et advisory board bestående af: Henrik O. Madsen, fhv. CEO i DNV, Sofia Fürstenberg, Business Development Manager for Nor-Shipping, Niels Bjørn Mortensen, selvstændig rådgiver, Lars Robert Pedersen, vicegeneralsekretær i Bimco, Hans Otto Kristensen, skibsingeniør og indehaver af HOK Marineconsult, samt Søren Vinther Hansen, COO, Vessel Performance Solutions.

Kilde: Den Danske Maritime Fond/Blue Technology

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (1)
Forsiden lige nu

DFDS navngav fjerde mega-ro/ro

Mærsk og ADP vil bygge for en milliard kroner i Taulov

Mærsk forfølger nu strategien om at gå i land igennem stort projekt ved Fredericia

Plus

Da Søværnet lukkede de danske stræder - del I

Det neutrale Sverige havde masser af efterretningssamarbejde med NATO-landet Danmark under Den Kolde Krig

Plus

Vred politiker udfordrer Kammeradvokaten i sag om udbudsfejl

Miljøminister Lea Wermelin skal svare på, hvem der opdagede fejlen i kontrakten om ombygning af Sif og Frigg

Plus 1

Molslinjen tuner ’Express 1’ til Østersøen

SE BELLEDERNE: Bornholmerne får toptunet hurtigfærge til Rønne - Ystad-ruten tilbage fra Orskov Yard

Nyhedsbrev

8.550 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Nu er Stena Line tilfreds med Orskovs kommende flydedok

Online Avis Arkiv

Superstudent står til søs

Thyborøn fik andet end fisk i nettet i 2019

Plus

Mr. Triple-E vender tilbage til Mærsk – skal udvikle det CO2-neutrale skib

Mærsk har været på rov i krydstogtindustrien i Miami for at finde en ekspert, der kan gøre ambitionen om et CO2-neutralt containerskib til virkelighed

Bimco: 2020 bliver et svært år for tørlast

Flåden kommer til at vokse, og corona-udbrud kommer til at koste. Sådan lyder Bimcos forudsigelse for tørlast i 2020

Plus

KOMMENTAR: Skabelsen af større partnerskaber kræver vedholdenhed og åbenhed

I december måned blev der afholdt workshop i Det Blå Danmarks klimapartnerskab. Dermed startede processen med at skabe et nyt, stort tværgående samarbejde i Det Blå Danmark og formentlig i samarbejde med aktører fra andre industrier

Plus

Skibsreparation og vedligehold
North Sea Yard rammes af kvotehalvering og Brexit – men tager det hele i stiv arm

Værftet North Sea Yard i Hanstholm forventer nedgang i omsætningen i 2020 på grund af brexit og fiskekvoter, men værftets direktør bekymrer sig ikke over udviklingen

Plus

Skibsreparation og vedligehold
Stor rift om specialiseret værft fra træskibsmiljøet

Der er nok at se til for den familieejede virksomhed J. Ring-Andersen Skibsværft i Svendborg. Dokken og beddingen er fyldt op de næste to måneder, og der er først ledige pladser igen til maj

Mærsk-ansatte sendes hjem efter rejser til Norditalien og Sydkorea

23 søfolk løslades i sag om kæmpe kokainfund

VIDEO: Ny Samsø-færge søsat

Trods udbruddet af corona-virus er det lykkedes det kinesiske værft at få 'Lilleøre' i vandet

Mærsks nye milliard-lån afhænger af CO2-reduktion

Mærsk giver formand det største honorar i dansk erhvervstop

Plus

Skibsreparation og vedligehold
Grønlandsk værft opruster maskiner og værktøj

Nuuk Værft håber, at nye investeringer kan øge aktiviteten på værftet og hjælpe selskabet med at gentage succesen fra et tilfredsstillende 2019, siger direktør

Plus

Skibsreparation og vedligehold
Korsør-værft venter på flere skibsopgaver

HRS Korsør laver både skibe og stålkonstruktioner, men mens det går fremad for ståldelen, så står skibsdelen mere stille

Dansk millionaftale med rumagentur kan gavne skibsfarten

Nørresundby-virksomheden Gate House Telecom skal hjælpe det europæiske rumagentur med bedre satellitkommunikation, som dermed kan være hovedvej for Internet-of-Things til søs

Hafnia hev en halv milliard hjem sidste år

Særligt fjerde kvartal bidrog til, at Hafnias første efter sammenlægning med BW Tankers gav gode resultater

Blue Water om corona-udbrud: "Nu begynder det at blive alvorligt"

Blue Water åbner endnu et kontor i Caribien

Så meget tjener Mærsk-cheferne

Dan-Bunkering ansætter Finance Director

Ny mand i front hos SH Group i Esbjerg

Plus

Havdyr og dollars skal sætte skub i dansk udviklet sonar

Ny jurist hos Danske Maritime med søfart i blodet

Coronavirus rammer den globale transportsektor

Maersk Supply henter ny COO fra Tidewater

Næstved Havns næste direktør er fundet

Plus 1

Ugens Leder: Søværnet er kun toppen af isbjerget

USTC udvider direktionen med ejerens datter

Afmatning i Nordens største havn

Plus

Diversitet - hvorfor går det så langsomt?

Se alle Medlemmernes egne nyheder

AL-Laser bliver en del af Elma Instruments

Ajos investerer massivt i nye semimobilkraner

Ny kran i jeres virksomhed?

Estimator søges for support til Intern Salg

NOS A/S tilbyder manuelle RHINO Taljer!

Er du træt af vand i kælderen?

Ny Fjordline færge med levering fra Nordhavn A/S

16 nordjyske kunstnere udstiller hos DMT i Sæby fra 21/3

Fugtresistent Cyanoacrylat Lim

Se hvorfor et kursus i Sikker Anhugning kan være en god ide

Iltning af biofiltre indenfor Aqua kulter

Mangler du et stationært tankanlæg?

Siemens frigiver Simatic PCS neo V3.0 til salg og levering

Sådan implementerer du ISO 45001 standarden...

NOS A/S tilbyder løfteklør fra TERRIER

AAG leverer koniske propper til scrubbere

Intern sælger med lyst til at arbejde med kraner

Omfattende Panduit program

Løfteåg leveret til finsk kunde - Fyns Kran Udstyr A/S

Hastelevering af dit glas fra Mirit Glas

ABB leverer strøm til skibe i havn

Hvordan øger du effekten af ISO 14001:2015?

Meldgaard Silikat A/S gør klar til Vestfyn Trækker 2020

NOS A/S Tilbyder kædesling i klasse 8, 10 og 12

Vores serviceydelser overrasker!

Send til en kollega

0.188