23948sdkhjf

Drømmen om et skib med vinger

| Af Ursula Rechnagel Taylor | Tip redaktionen om en historie

Brian Boserup har i 10 år arbejdet på at udvikle et forureningsfrit skib med kæmpe vingesejl. Det ambitiøse projekt, som har til formål helt at eliminere behovet for fossile brændstoffer i skibsfarten, har nu fået støtte fra Den Danske Maritime Fond

Fartøjet ligner mest af alt en futuristisk udgave af piratskibet ’Black Pearl’ fra filmen Pirates of the Caribbean. Det er en trimaran udført i et blankt sort materiale og udstyret med to enorme vingesejl, der rager svimlende 110 meter op i luften.

Endnu findes fartøjet kun som 3D-tegninger på en skærm. Men idéen om et forureningsfrit skib med vinger har huseret i Brian Boserups hjerne i de sidste 10 år.

Den 49-årige opfinder er oprindelig uddannet inden for shipping og er samtidig en ivrig sejler. Han fortæller om, hvordan projektet tog form:

- Jeg fik tæsk engang i sejlads, hvor jeg blev så hidsig over at tabe til en mindre båd, at jeg gik hjem og studerede, hvad jeg kunne gøre for at sejle hurtigere. Det er 10 år siden, og dér faldt jeg over vingesejlet og tænkte, at det måtte kunne bruges. I første omgang rent egoistisk i forhold til min egen båd. Men senere tænkte jeg: Hvorfor ikke også til maritim transport?

Brian Boserup henviser til, at mennesket gennem årtusinder har sejlet uden fossile brændstoffer.

- Vi har jo også tidligere i historien brugt vinden og sejldug som drivkraft. Og i dag har vi kulfibre og andre skrogtyper med lavere friktion og vægt. Vi kan optimere på alle fronter, og vi kan bygge meget højere master. Selvfølgelig har vi i dag også meget større mængder, vi skal transportere, men det kan lade sig gøre. Det er jeg sikker på, siger han.

Klimaforandringer skræmmer

På rejser i Østasien har Brian Boserup set de voldsomme konsekvenser af tyfoner i blandt andet Filippinerne. Det gav også stof til eftertanke.

- Jeg har kæmpe respekt for havets kræfter. Og at klimaet nu får større muskler, synes jeg er forfærdeligt. Så mit drive i projektet er, at jeg gerne vil redde nogle mennesker - mere end at jeg bare skal tjene en masse penge, siger han.

Han er skeptisk over for skibsfartens øvrige tiltag for at nedbringe CO2-udslippet - eksempelvis ved hjælp af LNG.

- LNG er også et fossilt brændstof, der ikke rigtig hjælper, men kræver store investeringer. Der skal helt andre ambitiøse teknologier på bordet. Hvis vi skal nå IMO’s klimamål, har vi kun én mulighed, og det er at få nogle ’zero emission’ skibe på vandet, siger Brian Boserup.

Han henviser dermed til målet fra FN’s søfartsorganisation om at nedbringe skibsfartens udledninger med mindst 50 pct. i 2050.

Brian Boserup allierede sig tilbage i 2010 med 3D-designeren Lars Roug, som har hjulpet med at få ideerne fra opfinderens hoved og ind i computeren. Så gik han i gang med at samle et advisory board bestående af en række tunge kapaciteter inden for branchen til at hjælpe projektet videre.

- Jeg har brugt 10 år og al min fritid på projektet. Det har taget noget tid at trænge igennem og få opbakning, konstaterer han.

Gennembruddet

Men i sommer skete der et gennembrud, da Brian Boserup stiftede selskabet Blue Technology til at rumme aktiviteterne omkring udvikling af vingesejlet. Kort efter modtog han 1 mio. kr. i støtte fra Den Danske Maritime Fond.

Pengene skal bruges til at udvikle og designe en mindre udgave af vingesejlet med en højde på ca. 60 meter. I testfasen er vingen fastgjort til dækket - som i projektet er en platform - via tre stag. På den måde kan der opnås den nødvendige styrke og alsidighed, der åbner for, at vingen kan anvendes til kommerciel maritim transport, forklarer Brian Boserup.

I modsætning til andre projekter, hvor vinden kun supplerer andre fremdriftsmidler, tager Blue Technologys projekt udgangspunkt i, at vingesejlet skal være det primære drivmiddel. Vingerne kan så suppleres af andre bæredygtige energikilder som eksempelvis solenergi, hydrogen eller batterier, der oplades ved hjælp af skibets propeller, når der i perioder er overskudsenergi fra vinden.

- Vinden er der jo altid, og der er tilpas meget af den, så hvis vi formår at høste vinden, kan vi bruge den til primær fremdrift, siger Brian Boserup.

Han peger på, at den gennemsnitlige vindhastighed på den nordlige halvkugle er omkring 7 sekundmeter. Og hvis vindhastigheden fordobles til 14 sekundmeter, ottedobles den mængde energi, som kan hives ud af vinden.

Læs også: Her er modtagerne af nye maritime fonds-millioner

Samtidig betyder vingesejlets højde kombineret med skrogets bredde, at der åbnes helt nye muligheder for at høste vindens energi.

- Man har aldrig før været i stand til at udnytte vinden i den højde. Og man har heller ikke kunnet udnytte kraftig vind, men har været nødt til at rebe sejlene - altså reducere sejlarealet - for at skibet ikke skal krænge. Så vi ser en mulighed for at udnytte vinden på en helt ny måde.

Satser på cruise og biler

Vingesejlet er opdelt horisontalt i otte individuelt styrede elementer og konstrueret med lange sallinger, som holder stagene på masten fri af vingen. Dermed kan elementerne rotere 360 grader rundt om masten for at udnytte vinden optimalt uden at støde på nogle forhindringer.

Målet er på sigt at bygge et fartøj, der kan transportere store mængder gods. Men i første omgang satses på et mindre cruise- eller bilskib.

- Vi er jo lidt usikre på, hvor meget power, vi får ud af vingerne. Vi ved, at skibet vil kunne fragte passagerer og biler, men vi ved endnu ikke, om det kan lade sig gøre med containere. Det afhænger lidt af de målinger, vi får, siger han.

Blue Technology sigter efter at udvikle et skib på 200 meter, som vil kunne rumme op til 2.000 skibscontainere. Men Brian Boserup vurderer, at fartøjet vil være konkurrencedygtigt allerede ved en kapacitet på 1.000 TEU.

To gange vindens hastighed

Han peger på, at målet kan nås, hvis man reducerer skibets størrelse og fjerner behovet for ballastvand - som i dag udgør omkring en tredjedel af det, skibene fragter - og ligeledes fjerner behovet for en tung forbrændingsmotor, undgår flere tusinde tons brændstof, pumper, rørføring m.v.

- Hvis man anvender komposit frem for traditionelt stål, to vinger, og mindre elmotorer, så mener jeg, at vi kan reducere behovet for motorkraft i et omfang, der baner vejen for zero emission skibe, siger han.

Hvor hurtigt skibet vil kunne sejle er endnu uvist, men Brian Boserup anslår, at det vil kunne sejle med to gange vindens hastighed.

Læs også: Hybrid- og el-drift kommer på skemaet i Fredericia

En anden fordel ved konceptet er ifølge ham, at man vil kunne laste og losse fartøjet uden store kraner og dermed ikke længere har behov for store og kostbare havneanlæg.

- Skibet stikker kun 4,5 meter, så vi har ikke behov for de store vanddybder. Det betyder også, at skibet kan sejle på andre ruter og servicere mindre havne.

Når de indledende test er overstået, håber Brian Boserup, at der vil være interesse i branchen for at tage konceptet videre til næste skridt. Prisen for en fuldskala model af skibet kan nemt løbe op i milliardklassen, men det bekymrer ham ikke ved udsigten til at kunne tilbyde en forureningsfri løsning.

Brian Boserup har allerede været i dialog med flere af de store rederier og har ansøgt om EU-midler til flere test af teknologien.

- Vi ved, at vi har et skib, der kan flyde, og vinger, der genererer fremdrift. Hvis vi kombinerer de to ting, så ved vi også med sikkerhed, at vi kan sejle forureningsfrit ligesom i gamle dage, siger han.

FAKTA: Blue Technology

Blue Technology har fået støtte fra Den Danske Maritime Fond til udvikling af et staget vingesejl, der er opdelt horisontalt i otte individuelt styrede elementer, herunder tests i vindtunnel. Målsætningen er at udvikle en ny skibstype, der eliminerer behovet for fossile brændstoffer til fremdrift af skibe. Projektet skal validere, at maritim transport igen kan anvende vinden som primær energikilde til fremdrift.

Projektet sigter efter at udvikle skibe i en størrelse på op til ca. 200 meter i længden og 55 meter i bredden med to vingesejl (vingehøjde 110 meter), med en kapacitet svarende til ca. 1.000 20-fods containere. Projektet har til formål at udvikle og designe en mindre udgave af vingen (vingehøjde ca. 60 meter). Når vingen er designet, vil den blive modeltestet for styrke, effekt og belastning.

Målet med projektet at udvikle et vingedesign, der løser de nødvendige funktioner, og som kan modstå de kræfter, der regerer på verdenshavene. Ligeledes forventes et sejldiagram, der viser vingens effekt ved forskellige vindforhold, samt målinger på belastning af mast og stag. Med ovennævnte data, kan vingens potentiale verificeres og skroget kan tilpasses yderligere til at supportere vingen. Denne vingestørrelse er tiltænkt skibe som fx større Ø-færger og mindre feeder- eller krydstogtsskibe.

Blue Technology er grundlagt af Brian Boserup. Virksomheden har tilknyttet et advisory board bestående af: Henrik O. Madsen, fhv. CEO i DNV, Sofia Fürstenberg, Business Development Manager for Nor-Shipping, Niels Bjørn Mortensen, selvstændig rådgiver, Lars Robert Pedersen, vicegeneralsekretær i Bimco, Hans Otto Kristensen, skibsingeniør og indehaver af HOK Marineconsult, samt Søren Vinther Hansen, COO, Vessel Performance Solutions.

Kilde: Den Danske Maritime Fond/Blue Technology

Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (1)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Gigantfærge sat i produktion

Byggeriet af Molslinjens største hurtigfærge nogensinde er nu begyndt hos Austal Philippines

Plus

Flere kvinder søger ind på Simac: "Det er jo fantastisk positivt"

På Simac er antallet af kvindelige ansøgere i 2020 steget markant og i alt er 20,5 pct. af ansøgerne kvinder. Flere af de maritime uddannelser arbejder på at få flere kvinder til at søge ind

Plus

Rektor om nye ansøgertal: "Det er gået over alle forventninger"

Nye tal fra Uddannelses- og Forskningsministeriet viser, at der har været en stigning på 17 pct. i antallet af 1. prioritetsansøgninger til de maritime uddannelser i 2020. Rektorerne på flere maritime uddannelse er glade for tallene

Plus

Værft i Fåborg kan tabe prestigeordre

Ordren på miljøskibene Sif og Frigg er vundet uden de nødvendige tilladelser, mener folketingsmedlem

Ren brint skal skubbe EU mod klimamål

Plus

Brancheforening gransker ordre til værft i Fåborg

Danske Maritime vil have sikkerhed for, at det vindende værft har de nødvendige miljøtilladelser i orden, inden kontrakten på miljøskibene Sif og Frigg underskrives

Nyhedsbrev

8.593 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Plus

Dan-Bunkerings indtjening holder niveau trods fald i omsætning

Dan-Bunkerings omsætning faldt i regnskabsåret 2019/2020. Dog fastholdt selskabet indtjeningen, viser nyt regnskab

Online Avis Arkiv
Plus

Klaveness-selskab udnytter grøn finansiering til to nybygninger

Klaveness Combination Carriers vil bruge grøn finansiering til sine to nybygninger

Helsingør Havn brugte over 2,3 mio. kr. på mulig krydstogtkaj

Østerby Havn mangler tusindvis af svenske gæster

På Læsø lider Østerby Havn under corona-krisen. For de mange svenske lystbådsgæster må stadig ikke komme til havnen

Plus

Ny maritim organisation udfordrer klassiske fagforeninger

Den nyoprettede organisation, Maritime People Club, med Fritz Ganzhorn i spidsen som direktør er netop nu i gang med at hverve medlemmer blandt søfartens folk, der er ansat på individuelle kontrakter. De vil ikke ses som en fagforening og har ingen interesse i overenskomster eller rammevilkår. Her er det rådgivning til den enkelte, der betyder noget

Ny bestyrelsesformand i Total Danmark

Arnaud Le Foll bliver bestyrelsesformand for Total Danmark. Han er også direktør for Totals russiske forretning, skriver Shippingwatch

Styrelse giver grønt lys til afslutning af Nord Stream

Energistyrelsen giver selskab bag russisk gasledning til Tyskland lov til at anvende fartøjer med ankre

Affald fra skibe skal nu sorteres i Aarhus Havn

90 procent af skibenes affald i Aarhus skal sorteres i 2030

Plus

Rektor: "Man er ikke dømt til en karriere til søs"

Helle Bak Poulsen har siden februar været rektor på Marstal Navigationsskole på Ærø. Hun har gået på søfartsskole og sejlet med mange forskellige skibe, inden hun gik i land og blev søfartslærer

Plus

Kriseramte Kleven Verft begærer sig konkurs

Det norske værft Kleven har søgt om konkurs, skriver Dagens Næringsliv. Det påvirker omkring 400 ansatte

Plus

Fratrædende J. Laurtizen-topchef: "The job is done"

Mads P. Zacho, som hidtil har været adm. direktør for J. Lauritzen, forlader posten som direktør og koncernen. J. Lauritzen splittes op i to og får ny ledelse. Et skridt, der var forventeligt, mener Mads P. Zacho, som er tilfreds med, at hans arbejdsopgave hos rederiet er løst

Plus 1

Lederne Søfart afviser kritik fra ny maritim organisation

Lederne Søfart afviser kritik fra Maritime People Club, der påstår, at Lederne Søfart har bragt "misinformationer" om den nye, maritime organisation. Maritime People Clubs direktør står ved kritikken men vil videre

Stena Line går i gang med byggeriet af nye superfærger

I Kina er byggeriet af Stena Lines to nye, store færger i gang. Færgerne blev bestilt i 2018 og er begge 30 pct. større og mere energieffektive end de tidligere færger.Det forventes, at leveringen sker i 2022, men det er ikke offentliggjort, hvilken rute, der er tale om

"Jeg læste det på Twitter tirsdag aften kl. 22.53 og tænkte: Åhh nej"

Småøernes Færgeselskaber er skeptisk over for regeringens sommerpakke, der blandt andet indebærer gratis færgebilletter til danske øer i sommeren. Men det giver flaskehalsproblemer i højsæsonen og færgerederierne skal kompenseres, lyder kritikken. Og så har politikerne ikke taget branchen med på råd

Ny kæmpekatamaran øger søkrigen på Skagerrak

Fjord Line har solgt katamaranen HSC Fjord Cat efter 16 års tjeneste og indsætter en ny på ruten Hirtshals-Kristiansand

Mærsk køber svensk logistikselskab for milliardbeløb

A.P. Møller-Maersk har købt den svenske logistikvirksomhed KGH Customs Services, oplyser selskabet

Plus

Rapport: Maritime uddannelser er for meget maskine og for lidt menneske

Ny rapport kortlægger de seks væsentligste årsager til, at kvinder ikke vil forfølge en karriere i søfarten. Det anbefales f.eks. at gøre mere for at ændre arbejdskulturen til søs

Plus

Sejlede verden rundt med Nordkaperen og rekrutterer nu nye Maersk-kadetter

Christina Stephanie Andersson står i dag for rekruttering af nye Maersk-kadetter i Svendborg. Hun er selv styrmand og har lånt Nordkaperen i 2,5 år

Svitzer Europe får ny COO fra Maersk Drilling

Danske Rederier udnævner vice-administrerende direktør

Tysk-kinesisk brændselscelle på vej ud i skibsfarten

Plus

Leder: Desperate søfolk! Hvem banker i bordet?

CEO: Løsningen på Maersk Drillings kvaler er olie og gas

DEBAT: Danske Havne tager helt fejl

Transmissions-gigant slår sig ned i Danmark

Ørsteds topchef siger farvel efter otte år i front

Lad os tænke folkesundhed bredere end krydstogt

Plus

Lods nummer 1 går fra borde – sådan da

Desmi-ejer køber værft i Aalborg

Aarhus' nye havnedirektør er tiltrådt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Gode ideer bliver til succesfulde produkter

Robot fjerner triviel flaskehals i corona test

Hvornår skal du kassere dit rundsling?

Vi har åbent som normalt - hele sommeren! -Fyns Kran Udstyr

Manuelle taljer fra TOHO hos Carl Stahl A/S

Vidste du, at du kan spare plads ved at stable beholdere?

ADR Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Mobil sikkerhed på byggepladser

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Ny kran, ude eller inde? Vi er klar - Fyns Kran Udstyr A/S

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

NOS A/S - din specialist i test og eftersyn.

HUSK! Vi har åbent som normalt hele sommeren!

Lej dit løftegrej hos Carl Stahl A/S

Hvad siger du til et gratis miljøtjek?

Er du leverandør til Banedanmark?

Sommerferie – men vi holder åbent

Busch Vakuumteknik Ønsker god sommerferie

Leverandørsamarbejde er en tillidssag for Lindab

Produktnyhed hos Carl Stahl A/S: Ergolash surringer

ISO 14001 Inspirationsseminar

NOS A/S – din faldsikrings specialist.

Nye og Brugte kranløsninger sælges af stålspecialisten

Vi bygger en Kran App - vil du hjælpe os?

Anna bygger outlet-butik til designmøbler

Send til en kollega

0.187