23948sdkhjf

Søvnmangel, dårlige forhold og alkohol bag 'Atlantic's grundstødning

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Svensk havarirapport vidner om dårlige forhold og underbemanding på dengang danske 'Atlantic'

Den 21. september sidste år ankom det 1980-byggede general cargo-skib 'Atlantic' til Visby på den svenske ø Gotland tidligt om morgenen. Lasten var grus og småsten fra Oskarshamn. Den anden last af i alt fem, som 'Atlantis' var blevet chartret til. 

Efter ankomsten begyndte losningen kl. 6.00. Arbejdet skete med skibets egen kran og stod på i 12 timer. Da 'Atlantis' lagde fra kaj klokken 19.30 samme aften, var det for at nå Oskarshamn i løbet af natten. Sådan kom det imidlertid ikke til at gå. 

Det fremgår af havarirapporten fra den svenske Statens Havarikommission.

Både kaptajnen og overstyrmanden var på broen, da 'Atlantis' sejlede ud af Visby. Kort derefter forlod overstyrmanden broen for at hvile sig, og kaptajnen havde vagten indtil midnat. Her blev han afløst af overstyrmanden i en times tid, som han brugte på et bad og noget mad. Herefter vendte han tilbage til broen.

Overstyrmanden ville få en travl dag i Oskarshamn. Han skulle beregne lasten, som han skulle håndtere sammen med ballast. Derfor overtog kaptajnen broen igen efter sin pause, og overstyrmanden gik til køjs. 

Læs også: Oliespild fra 'Grande America' ventes i land i weekenden

I løbet af natten var der ingen på udkigsposten. BNWAS'en, der skulle advarer resten af besætningen, hvis den vagthavende på broen mistede bevidstheden, var slukket. Ifølge kaptajnen havde besætningen arbejdet så hårdt med at lodse hele dagen, at de havde brug for hvile, inden de skulle laste igen i Oskarshamn næste morgen.

Kaptajnen styrere nord om Øland. Og så faldt han i søvn. Han vågnede først, da en lodsbåd kaldte ham over VHS'en kl. 04.07. Han bekræftede to gange, at alt var under "okay". Få minutter senere gik skibet på grund ved den svenske østkyst. 

Høj promille og søvnmangel

Der skete ikke nogen udslip i forbindelse med grundstødning, men både skibets navigatører og Venus Shipping, der dengang havde det færøisk flagede skib i sin flåde, får hårde ord med på vejen i den svenske havarirapport.

Både kaptajn og overstyrmand blev taget med på land, efter at de viste tegn på at have drukket. Udåndingstesten på kaptajnen fandt sted omtrent tre og en halv time efter grundstødningen og viste en promille på 1,76. En blodprøve fra overstyrmanden taget kl. 08.25 viste en promille på 1,94.

Læs også: IMO-chef vil have flere havari-rapporter

Træthed kan dog også have spillet en rolle i grundstødningen, fremgår det af rapporten. Fordi både kaptajn og styrmand var nødt til at deltage i lodsningsarbejdet, var det ikke muligt at overholde den hviletid, som ellers fremgik af vagtskemaet. Kaptajnen har forklaret til efterforskerne, at han de foregående dage havde sovet mellem tre og seks timer hvert døgn. Alene det oparbejdede søvnunderskud udgør ifølge havarikommissionen "en stor risiko for at falde i søvn".

Efterforskerne noterede sig også, at både skibets kahytter og opholdsområder var meget beskidte, hygiejnen var ringe og inventaret meget slidt. Der var ikke tilstrækkelige forsyninger af hverken mad eller vand til turen, og en tredjedel af maden om bord var for gammel. Ifølge kaptajnen havde han to gange informeret Venus Shipping om situationen uden at modtage noget svar. 

- Det kan ikke konkluderes, at disse betingelser bidrog til ulykken. Besætningens betingelser for at arbejde og yde på et tilfredsstillende niveau har dog været utilstrækkelige. Utilstrækkeligt arbejdsmiljø og kost har også en negativ påvirkning på niveauet af motivation og påvirker det overordnede velbefindende, skriver kommissionen. 

Havarikommissionen anbefaler i rapporten Venus Shipping at gennemgå sine bemandingsplaner sammen med rederiets kaptajner, og at der bliver fulgt op på rederiets procedurer for at sikre, at noget lignende ikke gentager sig. 

Læs også: 'Thorco Lineage'-kaptajn idømt et års betinget fængsel

Som Søfart tidligere har skrevet, gik 'Atlantic' på grund i Rønne Havn i april i år. I mellemtiden var 'Atlantic' blevet afhændet til et rederi i Guyana, Sydamerika.

Læs mere: Høj fart førte til grundstødning i Rønne

Mere om: havari | Venus Shipping
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Krydstogtskib slæbes mod havn: Pause i evakuering

Redningshelikoptere ophører med at fragte passagerer af krydstogtskibet Viking Sky, mens skibet føres i havn

Plus

Gammel Thyborøn-færge solgt til videre drift

’Kanalen II’ undgår ophugning efter videresalg til specialrederi og en fremtid som stores/supply-fartøj i Storebælt

1

Passagerer evakueres fra nødstedt krydstogtskib i Norge

Et krydstogtskib, der er fanget i hårdt vejr ud for Norges kyst, har sendt et nødopkald ud.

Plus

Torm i Afrika: Der blev slået rekorder, men til sidst overtog Mærsk det hele

I anden del om Torms linjeaktiviteter mellem USA og Afrika beskriver Michael Brauner Clausen, hvordan Torms linjeaktiviteter udviklede sig frem til 2002, hvor alle aktiviteterne blev overtaget af Maersk Sealand – derefter var det slut på en storslået epoke

Plus

Nyudviklet stabilisatorsystem modvirker stampebevægelser

Norske Wavefoil skal mindske bunkerforbruget og øge komforten på færøsk færge

Plus

Mærsk sender flere skibe til ophug i Alang

Containerskibene ’Thomas Mærsk’ og ’Clara Mærsk’ er solgt til ophugning i Alang. Dermed har Mærsk i alt sendt ni skibe til indiske beachingværfter siden 2016

Nyhedsbrev

Første X-Bow-cruiser med vand under kølen

Online Avis Arkiv
Plus

Nye ansigter hos Dan-Bunkering i Dubai

På jagt efter Nordsøens skibsvrag

Skibet ’Vina’, der er ejet af JD-Contractor, er sejlet ud på årets første ekspedition for Sea War Museum Jutland. Målet er at registrere skibsvrag i Nordsøen

Plus

MAN ombygger stort containerskib til LNG-drift

Efter Wes Amelie-projektet for to år siden, er LNG-retrofit af et stort totakts-maskineri nu på programmet i 2020

Plus

CMP angribes for udsagn om pladsmangel

Cowi-rapport peger på, at man kan halvere NOx-emissionerne ved etablering af landstrøm til krydstogtskibe i Københavns Nordhavn. CMP afviser, at Langeliniekaj har den fornødne plads - også selv om at selve anlægget kan placeres andetsteds

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
'Mette Maersk' får madolie i tanken

I et nyt forsøg skal 'Mette Maersk' sejle til Shanghai og retur på 20 pct. biobrændsel

General cargo-skib kæntrer i Iransk havn

EU-professor: Ny udsættelse af brexit kan ikke udelukkes

Selv om EU's ledere er blevet enige om nye brexit-datoer, betyder det ikke, at de holder, mener EU-professor

Esbjerg Havn gik tilbage i jubilæumsår

Hanstholm Havn slår Skagen og Thyborøn med et torskeskæg

Skibsinspektioner skaffede 160 mio kroner til snydte søfolk

Det internationale Transportarbejderforbunds skibsinspektioner skaffede i 2018 knap 24 mio. dollars i til udenlandske søfolk, der blev snydt for løn på skibe, skriver 3F.

Semco Maritime vinder Tyra-ordre

Spildt masterplan koster 2018-overskud i Kolding Havn

Trods en ny omsætningsrekord kom Kolding Havn ud af 2018 med det første underskud i nyere tid. Årsagen er byrådets beslutning om at lukke havnen, forklarer direktør

Aalborg Havn tjener stort på ejendomme

Nu vil Københavns borgmester have landstrøm

Plus

Aalborgs havnechef runder 60 år

Plus

DFDS’ nye nybygningsafdeling debuterede i Kina

Nybygningsdirektør: Vi har udpeget nogle vitale hovedsystemer på Jinling-serien, vi ønsker at være fuldstændig hånd i hanke med

Plus 1

Clipper har solgt skibene - forfølger fremtid som operatør

Som en konsekvens af flere års dårlig indtjening har rederiet Clipper i al diskretion frasolgt hele sin flåde af ejede skibe - fremtiden ligger i rollen som operatør, og selskabet disponerer i dag ca. 100 tørlastskibe

Plus

Handysize-skibene tjener ingen penge

Tidligere Samskip-CEO ny COO hos Wrist

Plus

National regulering vil betyde havnelukninger

Plus

Fregatten Jylland får ny kaptajn

Hollændere på vej ind i Mærsk-bestyrelse

Hvide Sande Shipyard åbner ny afdeling

Scandlines-CEO fylder rundt

RAL's COO stopper efter 25 år

VIDEO: Se hele hævningen af 'Helge Ingstad' på et kvarter

'Helge Ingstad' er kommet hjem til flådebasen

DFDS-direktør på plads i grøn alliance

Sikkerheds-CEO fylder rundt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Børneinstitutioner hitter som samlesæt

Der er fuld gang i den på vores stand på Transport 2019!

Siemens: Motorgear med reluktansmotor, bedre end IE4

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Roxtec' nye brandlaboratorium har mere end fordoblet kapaciteten

Innovationsfonden kan blive endnu bedre

Har I styr på virksomhedens IT-sikkerhed? | Gratis gå-hjem-møde i ISO 27001

Gummipakninger og tætninger til alle formål

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Hvide solceller til administrationsbygning

Grundfos køber WATS Test Data Management platform

Kemisk hærdet glas, når der skal bruges tyndt, stærkt og hårdt glas

NY silikone til fødevareindustrien og i drikkevandssektoren - Silikone LP NSF P1

Undgå driftsforstyrrelser i hydrauliske systemer!

Visualiserer dit BIM-design i VR - Twinmotion seminar d. 25/4

Gør som SCT transport! Køb løftegrejet online! Få samme muligheder på Transport 2019 eller lige her

Hvide facader med solceller

Prevas udvikler nyt software framework til testsystemer

PRODUKTFOKUS: Ergolash surringer

Sæsonen står for døren!

Sitop 6200 - ny serie af strømforsyninger fra Siemens

Bragende start på 2019!

Kunst og industri i harmoni

Hvide Sande Shipyard vælger Envotherm

Siemens udbyder kurser i digitaliseringsværktøjer

Send til en kollega

0.207