23948sdkhjf

Søvnmangel, dårlige forhold og alkohol bag 'Atlantic's grundstødning

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Svensk havarirapport vidner om dårlige forhold og underbemanding på dengang danske 'Atlantic'

Den 21. september sidste år ankom det 1980-byggede general cargo-skib 'Atlantic' til Visby på den svenske ø Gotland tidligt om morgenen. Lasten var grus og småsten fra Oskarshamn. Den anden last af i alt fem, som 'Atlantis' var blevet chartret til. 

Efter ankomsten begyndte losningen kl. 6.00. Arbejdet skete med skibets egen kran og stod på i 12 timer. Da 'Atlantis' lagde fra kaj klokken 19.30 samme aften, var det for at nå Oskarshamn i løbet af natten. Sådan kom det imidlertid ikke til at gå. 

Det fremgår af havarirapporten fra den svenske Statens Havarikommission.

Både kaptajnen og overstyrmanden var på broen, da 'Atlantis' sejlede ud af Visby. Kort derefter forlod overstyrmanden broen for at hvile sig, og kaptajnen havde vagten indtil midnat. Her blev han afløst af overstyrmanden i en times tid, som han brugte på et bad og noget mad. Herefter vendte han tilbage til broen.

Overstyrmanden ville få en travl dag i Oskarshamn. Han skulle beregne lasten, som han skulle håndtere sammen med ballast. Derfor overtog kaptajnen broen igen efter sin pause, og overstyrmanden gik til køjs. 

Læs også: 148 meter lang feeder beskadiget nord for Fyn

I løbet af natten var der ingen på udkigsposten. BNWAS'en, der skulle advarer resten af besætningen, hvis den vagthavende på broen mistede bevidstheden, var slukket. Ifølge kaptajnen havde besætningen arbejdet så hårdt med at lodse hele dagen, at de havde brug for hvile, inden de skulle laste igen i Oskarshamn næste morgen.

Kaptajnen styrere nord om Øland. Og så faldt han i søvn. Han vågnede først, da en lodsbåd kaldte ham over VHS'en kl. 04.07. Han bekræftede to gange, at alt var under "okay". Få minutter senere gik skibet på grund ved den svenske østkyst. 

Høj promille og søvnmangel

Der skete ikke nogen udslip i forbindelse med grundstødning, men både skibets navigatører og Venus Shipping, der dengang havde det færøisk flagede skib i sin flåde, får hårde ord med på vejen i den svenske havarirapport.

Både kaptajn og overstyrmand blev taget med på land, efter at de viste tegn på at have drukket. Udåndingstesten på kaptajnen fandt sted omtrent tre og en halv time efter grundstødningen og viste en promille på 1,76. En blodprøve fra overstyrmanden taget kl. 08.25 viste en promille på 1,94.

Læs også: Fuld russer får fire måneder bag svenske tremmer

Træthed kan dog også have spillet en rolle i grundstødningen, fremgår det af rapporten. Fordi både kaptajn og styrmand var nødt til at deltage i lodsningsarbejdet, var det ikke muligt at overholde den hviletid, som ellers fremgik af vagtskemaet. Kaptajnen har forklaret til efterforskerne, at han de foregående dage havde sovet mellem tre og seks timer hvert døgn. Alene det oparbejdede søvnunderskud udgør ifølge havarikommissionen "en stor risiko for at falde i søvn".

Efterforskerne noterede sig også, at både skibets kahytter og opholdsområder var meget beskidte, hygiejnen var ringe og inventaret meget slidt. Der var ikke tilstrækkelige forsyninger af hverken mad eller vand til turen, og en tredjedel af maden om bord var for gammel. Ifølge kaptajnen havde han to gange informeret Venus Shipping om situationen uden at modtage noget svar. 

- Det kan ikke konkluderes, at disse betingelser bidrog til ulykken. Besætningens betingelser for at arbejde og yde på et tilfredsstillende niveau har dog været utilstrækkelige. Utilstrækkeligt arbejdsmiljø og kost har også en negativ påvirkning på niveauet af motivation og påvirker det overordnede velbefindende, skriver kommissionen. 

Havarikommissionen anbefaler i rapporten Venus Shipping at gennemgå sine bemandingsplaner sammen med rederiets kaptajner, og at der bliver fulgt op på rederiets procedurer for at sikre, at noget lignende ikke gentager sig. 

Læs også: Afskiber fundet skyldig i brand på 'MSC Flaminia'

Som Søfart tidligere har skrevet, gik 'Atlantic' på grund i Rønne Havn i april i år. I mellemtiden var 'Atlantic' blevet afhændet til et rederi i Guyana, Sydamerika.

Læs mere: Høj fart førte til grundstødning i Rønne

Mere om: havari | Venus Shipping


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Lejer: Plan for Vejle Havn er dødsstød

Koldings borgmester taler for centralisering af havne

I Kolding kan borgmester Jørn Pedersen (V) fint leve med, at gods og arbejdspladser i Kolding Havn fremover finder vej til andre havne

Kolding Havn lukker: Direktør er chokeret og trist

I Kolding har et enstemmigt byråd besluttet af lukke erhvervshavnen, der netop har præsenteret en ny helhedsplan

M.A.R.S. i Frederikshavn er magnet på ledige

Torm går kraftigt tilbage i presset marked

Kortere sejladser og lavere efterspørgsel gav tankrederiet Torm et underskud på 164 mio. kroner i tredje kvartal

Nyhedsbrev

Plus

Havneudvidelse har givet aktivitetsboom ved Vesterhavet

Online Avis Arkiv

Analytiker: Mærsks største frygt lurer i horisonten

Plus

Skou: Mærsks transformation i god gænge

Efter et tredje kvartal med pæn vækst på toplinjen og plus på bundlinjen, glæder Mærsks topchef sig over, at koncernens transformation er på skinner

Brexit-aftale skaber ro for rederier

Sådan klarede de mindre Mærsk-selskaber tredje kvartal

Plus

Mærsk-søfolk får hurtigere internet

De søfarende hos Maersk Line får nu op til otte gange så hurtigt internet, og rederiet honorerer dermed et mangeårigt ønske fra de søfarende

Team Tankers flytter mere men tjener mindre

Mærsk tjener penge i tredje kvartal

Trods stigende brændstofpriser er Mærsk kommet ud af tredje kvartal med plus på kontoen

Norsk krigsskib synker - kun radartårnet over vand

Flere trosser, der har holdt fregatten "KNM Helge Ingstad", er røget. Nu er kun radartårnet over vand.

Plus

Mød skibsmæglernes ankermand

Handelskrig kan fjerne tusindvis af containere fra Mærsks skibe

Mærsk venter, at striden mellem Kina og USA vil mindske den globale containerhandel med op mod to procent

Plus

Helikopter-patrulje flyver helt tæt på skibstrafikken

En garvet helikopterpilot og en kemiingeniør har til opgave at beflyve Danmarks maritime motorveje og holde øje med den internationale skibstrafik

Plus

Pirateriet i Nigeria har ændret karakter

Plus 1

Molslinjens direktør æder millionbøde - og efterlyser saglig dialog

Molslinjens direktør Carsten Jensen svarer på spørgsmål om rederiets fejl og mangler på Bornholmerruten

EU nærmer sig vigtig frihandelsaftale med Japan

Plus

Desmi med til scrubber-fest efter IMO's heavy-forbud

Nørresundby-virksomheden Desmi mærker øget efterspørgsel på pumper, som er centrale komponenter i scrubbere

Plus

DFDS udfordret på to fronter samtidigt i tredje kvartal

Det blev et rekordkvartal for DFDS med nyt marked i Middelhavet, men fortsat Brexit-usikkerhed i det gamle nordpå

Tre Oslo-færger deltog i eftersøgning af mand over bord

DFDS’ nordeuropæiske marked higer efter Brexit-afklaring

Middelhavet præsterer som forudset i DFDS' tredje kvartal, mens Nordeuropa har lavere markedsvækst som følge af langtrukken britisk EU-exit

Maersk Drilling sælger oplagt rig

Plus

Danske Rederier: Forskellige strategier skal opfylde svovlkrav

Verdens største LNG-supplier klar

Plus

Navne: Christian Bonfils fylder 40

42-årig bliver første havnechef i Strandby Havn

Plus

Danske Rederier er glade for London-resultat

Fritz Ganzhorn fratræder

Michael Guldmann Petersen ny COO i Scandlines

Plus

Nyt salgssamarbejde på Esbjerg Havn

Royal Arctic Line udskifter bestyrelsesformand

Nyt bestyrelsesmedlem hos Mercy Ships Danmark

Maersk Tankers får nyt medlem i bestyrelsen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

TomTom Telematics er udnævnt til Europe’s største udbyder af flådestyringsløsninger for 4. år i træk

Buet glas til mange formål, i høj kvalitet

Marton Gazelle som er den 4 på stribe er kommet i hus ved Process Engineering A/S

Avanceret Energilagring - konference den 29. november 2018

Nyt certifikat fra Søfartsstyrelsen

Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse >>

Høj præcision og sikkerhed med RON dynamometre

NOS A/S leverer wirestropper

Månedens mest solgte produkt.

Hent jeres kantbukkede emner hos VPD bearbejdning

Technoflex Afbalancering

Process Engineering A/S kåret som en af Danmarks Bedste Arbejdspladser

Implementering af AMCS Intelligent Optimering software til ruteplanlægning gennemført hos CNC

Mange nye ansigter styrker Ajos

Siemens TIA-portal: Hvordan benytter jeg nye enheder med ældre versioner af TIA-portalen?

VIDEO: Hvordan renser du dine lastrum med højtryk i højden?

Nyt kompensator katalog fra WILLBRANDT Gummiteknik

Siemens Industrial Edge er det bedste fra begge verdener

Hør om Blå HF/HF-søfartsuddannelsen

TESS støtter sporten i Esbjerg

Systematisk arbejdsmiljøindsats betaler sig

HUSK: Køb faldsikringsudstyr godkendt til hele 150 kg hos Fyns Kran Udstyr ...

JUMO SafetyM Sikkerhedstemperaturbegrænsere og –vagte. Nu til ATEX zone

Geopal detektor for CO2 for montering under fenderliste

Ved du, at stiger skal have årlige eftersyn?

Send til en kollega

0.267