23948sdkhjf

Søvnmangel, dårlige forhold og alkohol bag 'Atlantic's grundstødning

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Svensk havarirapport vidner om dårlige forhold og underbemanding på dengang danske 'Atlantic'

Den 21. september sidste år ankom det 1980-byggede general cargo-skib 'Atlantic' til Visby på den svenske ø Gotland tidligt om morgenen. Lasten var grus og småsten fra Oskarshamn. Den anden last af i alt fem, som 'Atlantis' var blevet chartret til. 

Efter ankomsten begyndte losningen kl. 6.00. Arbejdet skete med skibets egen kran og stod på i 12 timer. Da 'Atlantis' lagde fra kaj klokken 19.30 samme aften, var det for at nå Oskarshamn i løbet af natten. Sådan kom det imidlertid ikke til at gå. 

Det fremgår af havarirapporten fra den svenske Statens Havarikommission.

Både kaptajnen og overstyrmanden var på broen, da 'Atlantis' sejlede ud af Visby. Kort derefter forlod overstyrmanden broen for at hvile sig, og kaptajnen havde vagten indtil midnat. Her blev han afløst af overstyrmanden i en times tid, som han brugte på et bad og noget mad. Herefter vendte han tilbage til broen.

Overstyrmanden ville få en travl dag i Oskarshamn. Han skulle beregne lasten, som han skulle håndtere sammen med ballast. Derfor overtog kaptajnen broen igen efter sin pause, og overstyrmanden gik til køjs. 

Læs også: Havarirapport: Norsk fregat troede, at maltesisk tankskib var fastland

I løbet af natten var der ingen på udkigsposten. BNWAS'en, der skulle advarer resten af besætningen, hvis den vagthavende på broen mistede bevidstheden, var slukket. Ifølge kaptajnen havde besætningen arbejdet så hårdt med at lodse hele dagen, at de havde brug for hvile, inden de skulle laste igen i Oskarshamn næste morgen.

Kaptajnen styrere nord om Øland. Og så faldt han i søvn. Han vågnede først, da en lodsbåd kaldte ham over VHS'en kl. 04.07. Han bekræftede to gange, at alt var under "okay". Få minutter senere gik skibet på grund ved den svenske østkyst. 

Høj promille og søvnmangel

Der skete ikke nogen udslip i forbindelse med grundstødning, men både skibets navigatører og Venus Shipping, der dengang havde det færøisk flagede skib i sin flåde, får hårde ord med på vejen i den svenske havarirapport.

Både kaptajn og overstyrmand blev taget med på land, efter at de viste tegn på at have drukket. Udåndingstesten på kaptajnen fandt sted omtrent tre og en halv time efter grundstødningen og viste en promille på 1,76. En blodprøve fra overstyrmanden taget kl. 08.25 viste en promille på 1,94.

Læs også: 148 meter lang feeder beskadiget nord for Fyn

Træthed kan dog også have spillet en rolle i grundstødningen, fremgår det af rapporten. Fordi både kaptajn og styrmand var nødt til at deltage i lodsningsarbejdet, var det ikke muligt at overholde den hviletid, som ellers fremgik af vagtskemaet. Kaptajnen har forklaret til efterforskerne, at han de foregående dage havde sovet mellem tre og seks timer hvert døgn. Alene det oparbejdede søvnunderskud udgør ifølge havarikommissionen "en stor risiko for at falde i søvn".

Efterforskerne noterede sig også, at både skibets kahytter og opholdsområder var meget beskidte, hygiejnen var ringe og inventaret meget slidt. Der var ikke tilstrækkelige forsyninger af hverken mad eller vand til turen, og en tredjedel af maden om bord var for gammel. Ifølge kaptajnen havde han to gange informeret Venus Shipping om situationen uden at modtage noget svar. 

- Det kan ikke konkluderes, at disse betingelser bidrog til ulykken. Besætningens betingelser for at arbejde og yde på et tilfredsstillende niveau har dog været utilstrækkelige. Utilstrækkeligt arbejdsmiljø og kost har også en negativ påvirkning på niveauet af motivation og påvirker det overordnede velbefindende, skriver kommissionen. 

Havarikommissionen anbefaler i rapporten Venus Shipping at gennemgå sine bemandingsplaner sammen med rederiets kaptajner, og at der bliver fulgt op på rederiets procedurer for at sikre, at noget lignende ikke gentager sig. 

Læs også: Fuld russer får fire måneder bag svenske tremmer

Som Søfart tidligere har skrevet, gik 'Atlantic' på grund i Rønne Havn i april i år. I mellemtiden var 'Atlantic' blevet afhændet til et rederi i Guyana, Sydamerika.

Læs mere: Høj fart førte til grundstødning i Rønne

Mere om: havari | Venus Shipping
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Ny rapport slår fast: Fortsat store piratproblemer i Guineabugten

Maersk laver stikprøvekontroller efter containerbrand

Plus

Succesfuld Granly-direktør træder ud af den daglige koncern-ledelse

En ny generation er klar til at tage over efter 58-årige Keld Vogt, der i stedet rykker til bestyrelsen

Marcod udvider succesfuld ordning for lærlinge

Semco forlænger med skotsk rig-havn efter travlt 2018

Nyhedsbrev

Danish Maritime Fair indgår aftale med Bella Center

Online Avis Arkiv

Danske Havne advarer: Hårdt Brexit kan blive dyrt for fiskerihavnene

Behov for flere søfolk i 2040 trods autonome skibe

Plus

Så hurtigt kan man lukke en 175 år gammel erhvervshavn

Byrådsmedlemmet, der som den eneste stemte imod, kritiserer processen bag lukningen af Kolding Havn og kalder den forhastet

England et skridt nærmere hårdt Brexit

DSV byder 26,5 milliarder kroner for konkurrent

Plus

Eksperter undrer sig over hurtig havnelukning

Nyt mega-ro/ro-skib på prøvetur

Første foto af DFDS' nye generation af ro/ro-skibe til søs

1

Svensk projekt skal bekæmpe krænkelser til søs

#MeeToo-bølgen har ramt søfarten i Sverige, hvor opråbet #lättaankar fra 1150 kvindelige søfolk har givet genlyd i branchen. Nu vil forskere kortlægge metoder og strategier, der kan mindske risikoen for krænkelser til søs

IMO-chef åbner konference på 'Pearl Seaways'

'Maersk Honam' til Sydkorea på heavy lift-skib

Plus

Hvilke tank-tradelanes rykker i 2019?

Plus

"2019 bliver et episk tankår"

2020-svovlkravene ændrer gamet i produkttank

Plus

Handelsflåden viser muskler - Danmark er verdens hurtigst voksende flagstat

Maersk Line, Nordic Tankers og Navigare Capital er blandt de rederier, som var mest ivrige med at flage ind til Dannebrog i 2018

Yderligere to bugserskibe på vej til 'Yantian Express'

Koldings borgmester: Havnens virksomheder holder ikke byen oppe

Hans Jensen Lubricators udnævner CCO

Esvagt med til redningsaktion i Grådyb

VIDEO: 400.000 m2 havneudvidelse i fuld gang på Lindø

Tidligere hoteldirektør på plads hos DFDS

40 år hos C.C. Jensen

Plus

Orskov-familie hiver 9 mio. kr. ud i udbytte

Maersk Drilling får ny næstformand

Aalborg Havn får ny driftschef

Ny direktør i Uni-Tankers

Plus

Fra hippie i Troense til chef for Georg Stage

Julemirakel eller vintermarked?

Ny direktør fundet til Esbjerg Havn

Plus

Tre kaptajner modtager fornem hæder

Torm mister sin CFO

Mærsk-spidser blandt verdens mest indflydelsesrige i shipping

Se alle Medlemmernes egne nyheder

600 mio. kr. skal give et teknologisk boost

Undgå brand i maskinrummet!

Vores tekniske afdeling er specialister i at designe og fremstille løfteudstyr

Technoflex Afbalancering

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

LinkedIn, Twitter, Facebook og Instagram.

Endnu en nyhed i vores produktsortiment hos Carl Stahl A/S: Dynamometer med bluetooth forbindelse

Specialfremstilling af gummi/metal bøsninger

Spidex kobling

JUMO Vibrotemp

Hvordan kan de stigende krav til emissioner fra skibsfarten imødegås?

West Diesel leverer akut et generatoranlæg

Tid til nyt arbejdstøj?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

De nye Roxtec tætningskit gør det nemmere at installere Roxtec kabel- og rørgennemføringer

Åbent hus HF-søfart

Sædbank og sikkerhed

Hvad er stærkest: en bulldozer eller en gummiged?

Mullion SOLAS brandmandsudrustning sammen med MariTeam.

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Installationsvirksomheden Elinco vælger Roxtec tætningsløsninger af flere å...

Torsdag den 31. januar: Kom til Festival for selvstændige helt gratis

Electro Care ApS etablerer slagkraftig afdeling i Jylland i samarbejde med ...

Vores Lifting KnowHow sikrer dig den bedst mulige service og tekniske suppo...

Electro Care ApS etablerer slagkraftig afdeling i Jylland i samarbejde med ...

Send til en kollega

0.187