23948sdkhjf

Gennembrud hos Ford i 1928 skabte nutidens Maersk Line

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Hvordan blev Mærsk egentlig et linjerederi? For at finde svaret skal man tilbage til 1928 og en specifik kontrakt med motorfabrikanten Ford Motor Company, der skulle have bildele transporteret fra USA til en ny samlefabrik i Japan

A.P. Møllers rederiaktiviteter blev grundlagt i 1904, men der skulle gå 24 år før man blev et decideret linjerederi.

I begyndelsen handlede det om trampfart, mæglervirksomhed og skibsbygning, men A.P. Møller mente, at der ville være en god forretning i at sejle gods rundt i verden efter en nøje tilrettelagt sejlplan.

Den første store aftale blev indgået med en række partnere langt væk fra Danmark.

Ford Motor Company havde en samlefabrik i Japan, og det lykkedes at få en aftale om transport af bildele fra USA.

Denne aftale om regelmæssige afskibninger af bildele dannede grundlaget for månedlige afsejlinger fra USAs østkyst.

Den første rute
Den første rejse begyndte mere præcist den 12. juli 1928 i Baltimore.

'Leise Mærsk’ anløb New York og Savannah inden skibet anløb Panama og derefter San Pedro - som dengang var havnen i Los Angeles.

I Japan anløb skibet Yokohama den 10. september, og fortsatte til Kobe og Moji før den videre færd til Manila og Iloilo i Philippinerne.

Trampskibe
’Leise Mærsk’ ankom retur til New York den 9. december.

I mellemtiden var rejse nummer to undervejs, og derfra var (næsten) regelmæssige, månedlige afgange - schedulerne var ikke så rigide i de dage.

Læs også: Analytiker: Mærsks største frygt lurer i horisonten

Initiativet var en succes. Til erstatning for de knapt så egnede trampskibe modtog Maersk Line sit første specialdesignede linjeskib fra Odense Staalskibsværft i 1930.

’Gertrude Mærsk’ var udstyret med faciliteter for almindelig tørlast: Vegetabiliske olier, silke og kølerum til frugt og grønt.

Tilsvarende skibe tilgik rederiet i de følgende år.

Fra 1934 indførtes afsejlinger hver 14. dag.

Læs også: Mærsk tjener penge i tredje kvartal

USA-Asien ruten blev udvidet med anløb i Shanghai og Hong Kong, men yderligere planer blev bremset af Anden Verdenskrig.

Linjefarten på Maersk Lines eneste rute blev genoptaget i 1946.

I løbet af det næste årti etablerede Mærsk egne kontorer i Japan, Thailand og Indonesien.

Kundebasen blev øget, og nye ruter i Asien, Japan-Mellemøsten og Japan-Vestafrika blev startet efterhånden som mulighederne bød sig.
Mere om: Maersk Line


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Kommentarer

Bo Leth Andersen
- I begyndelsen handlede det om tankskibe, mæglervirksomhed og skibsbygning,
Nej ikke tankskibe, men trampskibe, tørlastskibe i time- eller trip charter.
De første tankskibe kom vist også i 1928.

Nicolai Østergaard
Mange tak for kommentaren, Bo. Det var en tanketorsk, og det har du jo naturligvis helt ret i. Det rederi, der blev oprettet i 1928 var jo netop et fællesrederi for tank- og linjefart...

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Torm går kraftigt tilbage i presset marked

Kortere sejladser og lavere efterspørgsel gav tankrederiet Torm et underskud på 164 mio. kroner i tredje kvartal

Koldings borgmester taler for centralisering af havne

I Kolding kan borgmester Jørn Pedersen (V) fint leve med, at gods og arbejdspladser i Kolding Havn fremover finder vej til andre havne

Lejer: Plan for Vejle Havn er dødsstød

M.A.R.S. i Frederikshavn er magnet på ledige

Kolding Havn lukker: Direktør er chokeret og trist

I Kolding har et enstemmigt byråd besluttet af lukke erhvervshavnen, der netop har præsenteret en ny helhedsplan

Nyhedsbrev

Plus

Havneudvidelse har givet aktivitetsboom ved Vesterhavet

Online Avis Arkiv
Plus

Skou: Mærsks transformation i god gænge

Efter et tredje kvartal med pæn vækst på toplinjen og plus på bundlinjen, glæder Mærsks topchef sig over, at koncernens transformation er på skinner

Plus

Mærsk-søfolk får hurtigere internet

De søfarende hos Maersk Line får nu op til otte gange så hurtigt internet, og rederiet honorerer dermed et mangeårigt ønske fra de søfarende

Sådan klarede de mindre Mærsk-selskaber tredje kvartal

Team Tankers flytter mere men tjener mindre

Analytiker: Mærsks største frygt lurer i horisonten

Brexit-aftale skaber ro for rederier

Norsk krigsskib synker - kun radartårnet over vand

Flere trosser, der har holdt fregatten "KNM Helge Ingstad", er røget. Nu er kun radartårnet over vand.

Mærsk tjener penge i tredje kvartal

Trods stigende brændstofpriser er Mærsk kommet ud af tredje kvartal med plus på kontoen

Plus

Mød skibsmæglernes ankermand

Handelskrig kan fjerne tusindvis af containere fra Mærsks skibe

Mærsk venter, at striden mellem Kina og USA vil mindske den globale containerhandel med op mod to procent

Plus

Helikopter-patrulje flyver helt tæt på skibstrafikken

En garvet helikopterpilot og en kemiingeniør har til opgave at beflyve Danmarks maritime motorveje og holde øje med den internationale skibstrafik

Plus 1

Molslinjens direktør æder millionbøde - og efterlyser saglig dialog

Molslinjens direktør Carsten Jensen svarer på spørgsmål om rederiets fejl og mangler på Bornholmerruten

Plus

DFDS udfordret på to fronter samtidigt i tredje kvartal

Det blev et rekordkvartal for DFDS med nyt marked i Middelhavet, men fortsat Brexit-usikkerhed i det gamle nordpå

EU nærmer sig vigtig frihandelsaftale med Japan

Tre Oslo-færger deltog i eftersøgning af mand over bord

Plus

Pirateriet i Nigeria har ændret karakter

DFDS’ nordeuropæiske marked higer efter Brexit-afklaring

Middelhavet præsterer som forudset i DFDS' tredje kvartal, mens Nordeuropa har lavere markedsvækst som følge af langtrukken britisk EU-exit

Plus

Desmi med til scrubber-fest efter IMO's heavy-forbud

Nørresundby-virksomheden Desmi mærker øget efterspørgsel på pumper, som er centrale komponenter i scrubbere

Maersk Drilling sælger oplagt rig

Plus

Danske Rederier: Forskellige strategier skal opfylde svovlkrav

Verdens største LNG-supplier klar

Plus

Navne: Christian Bonfils fylder 40

42-årig bliver første havnechef i Strandby Havn

Plus

Danske Rederier er glade for London-resultat

Fritz Ganzhorn fratræder

Michael Guldmann Petersen ny COO i Scandlines

Plus

Nyt salgssamarbejde på Esbjerg Havn

Royal Arctic Line udskifter bestyrelsesformand

Nyt bestyrelsesmedlem hos Mercy Ships Danmark

Maersk Tankers får nyt medlem i bestyrelsen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

TomTom Telematics er udnævnt til Europe’s største udbyder af flådestyringsløsninger for 4. år i træk

Buet glas til mange formål, i høj kvalitet

Marton Gazelle som er den 4 på stribe er kommet i hus ved Process Engineering A/S

Avanceret Energilagring - konference den 29. november 2018

Nyt certifikat fra Søfartsstyrelsen

Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse >>

Høj præcision og sikkerhed med RON dynamometre

NOS A/S leverer wirestropper

Månedens mest solgte produkt.

Hent jeres kantbukkede emner hos VPD bearbejdning

Technoflex Afbalancering

Process Engineering A/S kåret som en af Danmarks Bedste Arbejdspladser

Implementering af AMCS Intelligent Optimering software til ruteplanlægning gennemført hos CNC

Mange nye ansigter styrker Ajos

Siemens TIA-portal: Hvordan benytter jeg nye enheder med ældre versioner af TIA-portalen?

VIDEO: Hvordan renser du dine lastrum med højtryk i højden?

Nyt kompensator katalog fra WILLBRANDT Gummiteknik

Siemens Industrial Edge er det bedste fra begge verdener

Hør om Blå HF/HF-søfartsuddannelsen

TESS støtter sporten i Esbjerg

Systematisk arbejdsmiljøindsats betaler sig

HUSK: Køb faldsikringsudstyr godkendt til hele 150 kg hos Fyns Kran Udstyr ...

JUMO SafetyM Sikkerhedstemperaturbegrænsere og –vagte. Nu til ATEX zone

Geopal detektor for CO2 for montering under fenderliste

Ved du, at stiger skal have årlige eftersyn?

Send til en kollega

0.434