23948sdkhjf

Gennembrud hos Ford i 1928 skabte nutidens Maersk Line

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Hvordan blev Mærsk egentlig et linjerederi? For at finde svaret skal man tilbage til 1928 og en specifik kontrakt med motorfabrikanten Ford Motor Company, der skulle have bildele transporteret fra USA til en ny samlefabrik i Japan

A.P. Møllers rederiaktiviteter blev grundlagt i 1904, men der skulle gå 24 år før man blev et decideret linjerederi.

I begyndelsen handlede det om trampfart, mæglervirksomhed og skibsbygning, men A.P. Møller mente, at der ville være en god forretning i at sejle gods rundt i verden efter en nøje tilrettelagt sejlplan.

Den første store aftale blev indgået med en række partnere langt væk fra Danmark.

Ford Motor Company havde en samlefabrik i Japan, og det lykkedes at få en aftale om transport af bildele fra USA.

Denne aftale om regelmæssige afskibninger af bildele dannede grundlaget for månedlige afsejlinger fra USAs østkyst.

Den første rute
Den første rejse begyndte mere præcist den 12. juli 1928 i Baltimore.

'Leise Mærsk’ anløb New York og Savannah inden skibet anløb Panama og derefter San Pedro - som dengang var havnen i Los Angeles.

I Japan anløb skibet Yokohama den 10. september, og fortsatte til Kobe og Moji før den videre færd til Manila og Iloilo i Philippinerne.

Trampskibe
’Leise Mærsk’ ankom retur til New York den 9. december.

I mellemtiden var rejse nummer to undervejs, og derfra var (næsten) regelmæssige, månedlige afgange - schedulerne var ikke så rigide i de dage.

Læs også: BILLEDSERIE: Se 'Maersk Honam' på vej mod værft i Sydkorea

Initiativet var en succes. Til erstatning for de knapt så egnede trampskibe modtog Maersk Line sit første specialdesignede linjeskib fra Odense Staalskibsværft i 1930.

’Gertrude Mærsk’ var udstyret med faciliteter for almindelig tørlast: Vegetabiliske olier, silke og kølerum til frugt og grønt.

Tilsvarende skibe tilgik rederiet i de følgende år.

Fra 1934 indførtes afsejlinger hver 14. dag.

Læs også: Mærsk sender containere ad flodvejen i Indien

USA-Asien ruten blev udvidet med anløb i Shanghai og Hong Kong, men yderligere planer blev bremset af Anden Verdenskrig.

Linjefarten på Maersk Lines eneste rute blev genoptaget i 1946.

I løbet af det næste årti etablerede Mærsk egne kontorer i Japan, Thailand og Indonesien.

Kundebasen blev øget, og nye ruter i Asien, Japan-Mellemøsten og Japan-Vestafrika blev startet efterhånden som mulighederne bød sig.
Mere om: Maersk Line
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (2)
Forsiden lige nu

Positionsbillede

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Fiskeri baner vej til handelsflåden

Daniel Røjkjær Sørensen har været fisker i over ti år, men bruger nu en uddannelse på Skagen Skipperskole som springbræt til et stabilt job i handelsflåden. Mange fiskere gør som ham

Marinemaleren Benjamin Olsen på Marstal Søfartsmuseum

Dampskibsselskabet Vendila knyttede Benjamin Olsen til den danske søfartsmetropol Marstal. Nu kan en række af malerens værker ses i byens søfartsmuseum

Svendborg-iværksættere pitchede sig ind hos erfarne erhvervsfolk

Efter nervepirrende pitch foran et panel af erfarne erhvervsfolk blev to maritime iværksættervirksomheder optaget i Maritim Startup Hub i Svendborg

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Chef for våben og 22 mand på flådefartøj

Er du tekniknørd med en mellemlang uddannelse, kan du blive våben- og elektronikteknisk officer i Søværnet. Holder du ud, kan du ende som Anders Leed Sommer, der som 28-årig er chef for våben, teknik og 22 mand på fregatten ’Iver Huitfeldt’

Viking Sky - Lavt olietryk var årsag til black-out

Krydstogtskibet Viking Sky, der havde 1373 personer om bord, gik i stå på grund af lavt olietryk

Nyhedsbrev

8.295 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Speciel karriere i ’det grå rederi’

Søfart gik om bord på fregatten ’Peter Willemoes’ for at møde dem, der skal sejle de store krigere i fremtiden.

Online Avis Arkiv
Plus

Fire gutter under uddannelse på 'Peter Willemoes'

Nyt dansk tankrederi har fået første skib i flåden

Den indbefragtede 'Ierax' kommer til Cornerstone Maritime i maj

Lindø's overskud rundbarberet i 2018

Mærsk advarer om statsstøtte til nybygninger

1

DFDS holder hånden under Lauritzen Fonden - igen

CMP i Malmø del af ny containerrute

Ingen ny havnelov før valget

Svitzer-mandskab strejker i Holland

Det er slut med at arbejde gratis, lyder det fra de ansatte i Svitzer-selskabet Euromed

Så meget tjente Mærsk-familien i 2018

Forsea halverer CO2-udledning i første kvartal

Niels Smedegaard kandidat til formandspost i Norwegian

EU-lande giver grønt lys til handelsforhandlinger med USA

Sydfynsk rederi konkurs

Sable Express ApS med et skib i flåden er gået konkurs, skriver Fyens Amtsavis

ADP havde store udsving i kerneprodukterne i 2018

"Vores sidste coaster under Dannebrog"

Venus Shipping solgte sin sidste coaster under dansk flag i 2018 efter 14 år på dansk flag - i dag foretrækker skibsreder Tom Kristensen St. Vincents-flag

Ny containerterminal i Island rettet mod nordøstpassagen

Maersk Supply køber nyt system til energistyring

DFDS-chef ny i Monjasas bestyrelse

Nyt projekt skal samle erfaringer fra E-ferry

80 år: Jan Erlund

Ny formand i Kolding Havn

Plus

DEBAT: Klar rollefordeling i havnesektoren, tak

Valero sagsøgt for at sælge beskidt bunker

Nye positioner i Terntank

Plus

DNV GL klar med online inspektioner

Fire bud på årsagen til motorstop på 'Viking Sky'

Plus

Aalborgs havnechef runder 60 år

Plus

Handysize-skibene tjener ingen penge

Plus

National regulering vil betyde havnelukninger

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny svingkran efter påske?

User Management Component i Siemens TIA-portal V15

Gratis webinar: Få et større overskud ved hjælp af en cloud-baseret løsning til ruteoptimering

Gates er ny leverandør hos Hoyer Transmissions

Skadet propeller aksel fra Læsøfærgen Margrete Læsø er sendt til MarineShaft for opretning

Grumsen Equipment A/S har fået ny hjemmeside!

Filterteknik A/S er blevet AAA-ratet

Technoflex Koblinger

We took the best from NAVADAN HPC Series and made it even better!

Standarder og lovgivning – hvordan hænger det sammen?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Sikkerhed i polarområderne.

Jysk Emballage Rens vælger også Envotherm.

Brug regnvandet til noget fornuftigt

Ajos vokser ved at være på Bauma

Process Engineering A/S inviterede de studerende indenfor

Digitalinstrumenter

Super stretch

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Dette er blot én af de seneste kranløsninger vi har leveret

Spidex kobling

Klar til Industri 4.0: ny lamelvakuumpumpe med trykregulering

Formstøbte membraner og bælge fra Gravlund Industrigummi

Test af beskyttelse mod vandindtrængning

Er dit produkt cybersikkert?

Send til en kollega

0.206