23948sdkhjf

Afskiber fundet skyldig i brand på 'MSC Flaminia'

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Stolt Tank Containers har sammen med en kunde fået skylden for en brand på containerskibet 'MSC Flaminia', som kostede tre livet i 2012. Skuffende, siger Stolt Tank Container.

Seks år efter, at en brand på det 300 meter lange containerskib 'MSC Flaminia' kostede tre besætningsmedlemmer livet og totalskadede skibet, har de amerikanske myndigheder nu placeret ansvaret for tragedien. 

Det skriver Tradewinds

Branden opstod efter en eksplosion i en tankcontainer fra Stolt Tank Containers – et datterselskab til den norske shippingkoncern Stolt-Nielsen. I containeren var kemikaliet  divinylbenzene (DVB), som selvantændte efter at temperaturen i containeren steg.

Dommen lægger nu 45 pct. af ansvaret på Stolt Tank Containers, der håndterede fragten fra producenten Deltech og bookede plads til de tre tankcontainere med DVB på 'MSC Flaminia'. Deltech har fået 55 pct. af ansvaret for den 280 mio. dollar store regning, der er tilbage efter ulykken.

- Vi er skuffede og uenige i dommen, der siger, at skylden udelukkende ligger hos vores kunde, Deltech, og os, Stolt Tank Containers, i vores egenskab af afskiber af den pågældende last af farligt gods, udtaler Stolt Tank Containers til Tradewinds. 

Læs også: Havarirapport: Norsk fregat troede, at maltesisk tankskib var fastland

Dommen fastslår, at Stolt Tank Containers lå inde med omfattende informationer om, hvor varmefølsomt kemikaliet DVB var, men alligevel undlod Stolt Tank Containers at videregive denne viden til MSC.  

Stolt Tank Containers får også kritik for, at DVB'et blev lastet i containerne tidligere end nødvendigt, og at containerne blev sendt til terminalen i New Orleans vel vidende, at containerne sandsynligvis ville komme til at stå på terminalen i adskillige dage før afgang. 

Både MSC, skibet tyske ejer Conti og den tekniske manager NSB Niederelbe er blevet frifundet fra ansvar. 

Mere om: brand | farligt gods | havari
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Succesfuld Granly-direktør træder ud af den daglige koncern-ledelse

En ny generation er klar til at tage over efter 58-årige Keld Vogt, der i stedet rykker til bestyrelsen

Maersk laver stikprøvekontroller efter containerbrand

Marcod udvider succesfuld ordning for lærlinge

Nyt mega-ro/ro-skib på prøvetur

Første foto af DFDS' nye generation af ro/ro-skibe til søs

Semco forlænger med skotsk rig-havn efter travlt 2018

Nyhedsbrev

Danish Maritime Fair indgår aftale med Bella Center

Online Avis Arkiv

Danske Havne advarer: Hårdt Brexit kan blive dyrt for fiskerihavnene

Behov for flere søfolk i 2040 trods autonome skibe

England et skridt nærmere hårdt Brexit

DSV byder 26,5 milliarder kroner for konkurrent

1

Svensk projekt skal bekæmpe krænkelser til søs

#MeeToo-bølgen har ramt søfarten i Sverige, hvor opråbet #lättaankar fra 1150 kvindelige søfolk har givet genlyd i branchen. Nu vil forskere kortlægge metoder og strategier, der kan mindske risikoen for krænkelser til søs

IMO-chef åbner konference på 'Pearl Seaways'

Plus

Eksperter undrer sig over hurtig havnelukning

Plus

Så hurtigt kan man lukke en 175 år gammel erhvervshavn

Byrådsmedlemmet, der som den eneste stemte imod, kritiserer processen bag lukningen af Kolding Havn og kalder den forhastet

Plus

"2019 bliver et episk tankår"

2020-svovlkravene ændrer gamet i produkttank

Plus

Hvilke tank-tradelanes rykker i 2019?

'Maersk Honam' til Sydkorea på heavy lift-skib

Koldings borgmester: Havnens virksomheder holder ikke byen oppe

Plus

Handelsflåden viser muskler - Danmark er verdens hurtigst voksende flagstat

Maersk Line, Nordic Tankers og Navigare Capital er blandt de rederier, som var mest ivrige med at flage ind til Dannebrog i 2018

Yderligere to bugserskibe på vej til 'Yantian Express'

Hans Jensen Lubricators udnævner CCO

VIDEO: 400.000 m2 havneudvidelse i fuld gang på Lindø

Esvagt med til redningsaktion i Grådyb

Esvagt forlænger samarbejde med oliegigant

Tidligere hoteldirektør på plads hos DFDS

40 år hos C.C. Jensen

Plus

Orskov-familie hiver 9 mio. kr. ud i udbytte

Maersk Drilling får ny næstformand

Aalborg Havn får ny driftschef

Ny direktør i Uni-Tankers

Plus

Fra hippie i Troense til chef for Georg Stage

Julemirakel eller vintermarked?

Ny direktør fundet til Esbjerg Havn

Plus

Tre kaptajner modtager fornem hæder

Torm mister sin CFO

Mærsk-spidser blandt verdens mest indflydelsesrige i shipping

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Undgå brand i maskinrummet!

Vores tekniske afdeling er specialister i at designe og fremstille løfteudstyr

Technoflex Afbalancering

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

LinkedIn, Twitter, Facebook og Instagram.

Endnu en nyhed i vores produktsortiment hos Carl Stahl A/S: Dynamometer med bluetooth forbindelse

Specialfremstilling af gummi/metal bøsninger

Spidex kobling

JUMO Vibrotemp

Hvordan kan de stigende krav til emissioner fra skibsfarten imødegås?

West Diesel leverer akut et generatoranlæg

Tid til nyt arbejdstøj?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

De nye Roxtec tætningskit gør det nemmere at installere Roxtec kabel- og rørgennemføringer

Åbent hus HF-søfart

Sædbank og sikkerhed

Hvad er stærkest: en bulldozer eller en gummiged?

Mullion SOLAS brandmandsudrustning sammen med MariTeam.

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Installationsvirksomheden Elinco vælger Roxtec tætningsløsninger af flere årsager

Torsdag den 31. januar: Kom til Festival for selvstændige helt gratis

Electro Care ApS etablerer slagkraftig afdeling i Jylland i samarbejde med ...

Vores Lifting KnowHow sikrer dig den bedst mulige service og tekniske suppo...

Electro Care ApS etablerer slagkraftig afdeling i Jylland i samarbejde med ...

Kompatibilitet imellem hardware og software fra Siemens

Send til en kollega

0.168