23948sdkhjf

Virksomheder i kamp for Nordjyllands blå klynge

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

Maritime virksomheder i Nordjylland er på barrikaderne for MARCOD – Nyt udspil fra regeringen skaber usikkerhed om den fremtidige finansiering af det nordjyske klyngesamarbejde for maritime virksomheder

Det er noget af et fyrtårn, som nu går en uvis fremtid i møde som konsekvens af et nyt udspil fra regeringen.

Regeringens såkaldte Forenklingsudvalg har efterset den samlede danske erhvervsfremmeindsats.

På den baggrund foreslår regeringen nu en reduktion og centralisering af erhvervsklyngerne, hvilket betyder, at de i dag ca. 40 registrerede erhvervsklynger og innovationsnetværk i Danmark skal reduceres til 12-13 nationale klynger.

I praksis kommer det til at betyde, at det nordjyske klyngesekretariat, MARCOD, kan risikere at komme i klemme.

En stor del af MARCOD-sekretariatets arbejde er nemlig bevilget via Region Nordjylland. Og med regeringens nye udspil vil regionerne miste deres opgave med erhvervsfremme. Retten til at finansiere erhvervsfremmeinitiativer vil i regeringens initiativ blive lagt hos en central erhvervsfremmebestyrelse i Silkeborg. Denne centrale enhed vil skulle definere og finansiere nationale erhvervsfremmeinitiativer. Herudover vil også kommunerne få et ansvar for at finansiere og etablere mere lokalt forankrede erhvervsfremmeinitiativer.

På barrikaderne
Udsigten til at miste store dele af finansieringen til det nordjyske brancheudviklingscenter i Frederikshavn har fået de maritime virksomheder på barrikaderne.
Her betragter man MARCOD som fyrtårnet i den maritime branche i Nordjylland, og branchens ansigt udadtil.

– MARCOD udfører en vigtig opgave med at koordinere og facilitere en lang række projekter, som går på tværs af hele den maritime branche i Nordjylland. Det gør os allesammen stærkere, og det er med til at fasttømre billedet af Det Maritime Nordjylland som en vigtig og betydningsfuld erhvervsklynge. Den opgave kunne virksomhederne ikke udføre på egen hånd, fastslår Lars Henrik Hejlesen fra MAN Diesel & Turbo i Frederikshavn. Han er samtidig formand for Maritime Network Frederikshavn.

Retrofit-samarbejde
Lars Henrik Hejlesen påpeger samtidig, at selv en stor og global virksomhed som dansk/tyske MAN Diesel & Turbo i Frederikshavn profiterer på klyngesekretariatet.

Læs også: Ny formand for Marcod klar til kamp

– MARCOD har f.eks. initieret et retrofit-netværk med ca. ti virksomheder, som deler viden med hinanden, og hvor virksomhederne har arbejdet sammen om at udvikle specifikke produkter i fællesskab. Dette har været meget givende. Vi har også deltaget i flere forskellige ERFA-grupper om f.eks. arbejdsmiljøspørgsmål, som har haft relevans for flere forskellige virksomheder i den maritime branche, siger Lars Henrik Hejlesen.

Han fortsætter:

– Dermed får en virksomhed som MAN Diesel & Turbo adgang til de nyeste trends fra forskellige spillere i markedet, og via MARCOD kan vi i fællesskab markedsføre de løsninger, som udspringer fra de mange maritime virksomheder i regionen, som er aktive inden for retrofit-området.

Mister penge
For MARCODS administrerende direktør, Christine Lunde, er de barske realiteter, at hun kan se frem til at miste sin basisklyngefinansiering fra Region Nordjylland – og som vil forsvinde, når den nye struktur som forventet bliver vedtaget i Folketinget. Dog forventer hun, at centret er sikret de næste tre år med eksisterende bevillinger.

Læs også: MARCOD vil være bindeled til universitetet

– Jeg imødeser flere detaljer i selve lovforslaget og håber at blive positivt overrasket over at finde faktorer, der sikrer det regionale perspektiv i ligningen, og at der åbner sig nye muligheder og ambitioner for den regionale, maritime erhvervsudvikling i Nordjylland, som er en vigtig del af en af Danmarks stærkeste styrkepositioner, siger Christine Lunde til Søfart.

Hun fortsætter:

– Vi har en maritim styrkeposition i Nordjylland. Den skal vi udnytte og fastholde. Derfor skal MARCOD fortsat ligge i Nordjylland med mulighed for regional medfinansiering, så vi på den nordjyske maritime klynges vegne fortsat kan adressere fælles udfordringer og finde fælles løsninger, for eksempel med hensyn til kvalificeret arbejdskraft.
Mere om: MARCOD
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Peter Madsen Rederi skal fjerne sten for millioner

Plus

Folketinget sender søværnet på langfart

Danske orlogsskibe skal hvert år udstationeres i NATO-flådestyrker. Den første mission er bevogtning af Frankrigs hangarskib, der deltager i flyoperationer over Syrien og Irak. Det civile mål er sikrere sejlruter

Tredje bugserskib ankommet til brændende containerskib

Mærsk-konkurrent opgraderer på Asien-Europa og forlænger alliance

Medie: Maersk sælger snart dele af Hamburg Süd

Nyhedsbrev

Plus

Rollemodeller står øverst på ønskelisten

Online Avis Arkiv
Plus 1

Sådan vil Det Blå Danmark tiltrække kvinder

En forsker, en oberst og en kommunikationsrådgiver kom med bud på, hvordan Det Blå Danmark får flere kvinder til søs, da branchen forleden afholdt workshop på DFDS-færgen 'Crown Seaways'. Et fleksibelt arbejdsliv kan være nøglen, lød et af rådene til branchen

Ny rapport: Guinea-bugten er farlig

Plus

"Vi er ikke fordrukne sømænd - eller kvinder"

Plus

Succesfuld Granly-direktør træder ud af den daglige koncern-ledelse

En ny generation er klar til at tage over efter 58-årige Keld Vogt, der i stedet rykker til bestyrelsen

Maersk laver stikprøvekontroller efter containerbrand

Semco forlænger med skotsk rig-havn efter travlt 2018

Danish Maritime Fair indgår aftale med Bella Center

Marcod udvider succesfuld ordning for lærlinge

Danske Havne advarer: Hårdt Brexit kan blive dyrt for fiskerihavnene

Plus

Eksperter undrer sig over hurtig havnelukning

Plus

Så hurtigt kan man lukke en 175 år gammel erhvervshavn

Byrådsmedlemmet, der som den eneste stemte imod, kritiserer processen bag lukningen af Kolding Havn og kalder den forhastet

Behov for flere søfolk i 2040 trods autonome skibe

Plus

Handelsflåden viser muskler - Danmark er verdens hurtigst voksende flagstat

Maersk Line, Nordic Tankers og Navigare Capital er blandt de rederier, som var mest ivrige med at flage ind til Dannebrog i 2018

England et skridt nærmere hårdt Brexit

DSV byder 26,5 milliarder kroner for konkurrent

1

Svensk projekt skal bekæmpe krænkelser til søs

#MeeToo-bølgen har ramt søfarten i Sverige, hvor opråbet #lättaankar fra 1150 kvindelige søfolk har givet genlyd i branchen. Nu vil forskere kortlægge metoder og strategier, der kan mindske risikoen for krænkelser til søs

Plus

Hvilke tank-tradelanes rykker i 2019?

IMO-chef åbner konference på 'Pearl Seaways'

Hans Jensen Lubricators udnævner CCO

Tidligere hoteldirektør på plads hos DFDS

40 år hos C.C. Jensen

Plus

Orskov-familie hiver 9 mio. kr. ud i udbytte

Maersk Drilling får ny næstformand

Aalborg Havn får ny driftschef

Ny direktør i Uni-Tankers

Plus

Fra hippie i Troense til chef for Georg Stage

Julemirakel eller vintermarked?

Ny direktør fundet til Esbjerg Havn

Plus

Tre kaptajner modtager fornem hæder

Torm mister sin CFO

Se alle Medlemmernes egne nyheder

2019 IHF Handball World Championship

Nu skyder vi fødselsdagsåret i gang

Boat Show

Faldsikring på den nemme måde - Fyns Kran Udstyr A/S

Certex Peter Harbo og Certex Danmark fusionerer

600 mio. kr. skal give et teknologisk boost

Undgå brand i maskinrummet!

Vores tekniske afdeling er specialister i at designe og fremstille løfteudstyr

Technoflex Afbalancering

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

LinkedIn, Twitter, Facebook og Instagram.

Endnu en nyhed i vores produktsortiment hos Carl Stahl A/S: Dynamometer med bluetooth forbindelse

Specialfremstilling af gummi/metal bøsninger

Spidex kobling

JUMO Vibrotemp

Hvordan kan de stigende krav til emissioner fra skibsfarten imødegås?

West Diesel leverer akut et generatoranlæg

Tid til nyt arbejdstøj?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

De nye Roxtec tætningskit gør det nemmere at installere Roxtec kabel- og rørgennemføringer

Åbent hus HF-søfart

Sædbank og sikkerhed

Hvad er stærkest: en bulldozer eller en gummiged?

Mullion SOLAS brandmandsudrustning sammen med MariTeam.

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Send til en kollega

0.169