Virksomheder i kamp for Nordjyllands blå klynge

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

Maritime virksomheder i Nordjylland er på barrikaderne for MARCOD – Nyt udspil fra regeringen skaber usikkerhed om den fremtidige finansiering af det nordjyske klyngesamarbejde for maritime virksomheder

Det er noget af et fyrtårn, som nu går en uvis fremtid i møde som konsekvens af et nyt udspil fra regeringen.

Regeringens såkaldte Forenklingsudvalg har efterset den samlede danske erhvervsfremmeindsats.

På den baggrund foreslår regeringen nu en reduktion og centralisering af erhvervsklyngerne, hvilket betyder, at de i dag ca. 40 registrerede erhvervsklynger og innovationsnetværk i Danmark skal reduceres til 12-13 nationale klynger.

I praksis kommer det til at betyde, at det nordjyske klyngesekretariat, MARCOD, kan risikere at komme i klemme.

En stor del af MARCOD-sekretariatets arbejde er nemlig bevilget via Region Nordjylland. Og med regeringens nye udspil vil regionerne miste deres opgave med erhvervsfremme. Retten til at finansiere erhvervsfremmeinitiativer vil i regeringens initiativ blive lagt hos en central erhvervsfremmebestyrelse i Silkeborg. Denne centrale enhed vil skulle definere og finansiere nationale erhvervsfremmeinitiativer. Herudover vil også kommunerne få et ansvar for at finansiere og etablere mere lokalt forankrede erhvervsfremmeinitiativer.

På barrikaderne
Udsigten til at miste store dele af finansieringen til det nordjyske brancheudviklingscenter i Frederikshavn har fået de maritime virksomheder på barrikaderne.
Her betragter man MARCOD som fyrtårnet i den maritime branche i Nordjylland, og branchens ansigt udadtil.

– MARCOD udfører en vigtig opgave med at koordinere og facilitere en lang række projekter, som går på tværs af hele den maritime branche i Nordjylland. Det gør os allesammen stærkere, og det er med til at fasttømre billedet af Det Maritime Nordjylland som en vigtig og betydningsfuld erhvervsklynge. Den opgave kunne virksomhederne ikke udføre på egen hånd, fastslår Lars Henrik Hejlesen fra MAN Diesel & Turbo i Frederikshavn. Han er samtidig formand for Maritime Network Frederikshavn.

Retrofit-samarbejde
Lars Henrik Hejlesen påpeger samtidig, at selv en stor og global virksomhed som dansk/tyske MAN Diesel & Turbo i Frederikshavn profiterer på klyngesekretariatet.

Læs også: Maritim smed er Årets Lærling

– MARCOD har f.eks. initieret et retrofit-netværk med ca. ti virksomheder, som deler viden med hinanden, og hvor virksomhederne har arbejdet sammen om at udvikle specifikke produkter i fællesskab. Dette har været meget givende. Vi har også deltaget i flere forskellige ERFA-grupper om f.eks. arbejdsmiljøspørgsmål, som har haft relevans for flere forskellige virksomheder i den maritime branche, siger Lars Henrik Hejlesen.

Han fortsætter:

– Dermed får en virksomhed som MAN Diesel & Turbo adgang til de nyeste trends fra forskellige spillere i markedet, og via MARCOD kan vi i fællesskab markedsføre de løsninger, som udspringer fra de mange maritime virksomheder i regionen, som er aktive inden for retrofit-området.

Mister penge
For MARCODS administrerende direktør, Christine Lunde, er de barske realiteter, at hun kan se frem til at miste sin basisklyngefinansiering fra Region Nordjylland – og som vil forsvinde, når den nye struktur som forventet bliver vedtaget i Folketinget. Dog forventer hun, at centret er sikret de næste tre år med eksisterende bevillinger.

Læs også: MARCOD vil være bindeled til universitetet

– Jeg imødeser flere detaljer i selve lovforslaget og håber at blive positivt overrasket over at finde faktorer, der sikrer det regionale perspektiv i ligningen, og at der åbner sig nye muligheder og ambitioner for den regionale, maritime erhvervsudvikling i Nordjylland, som er en vigtig del af en af Danmarks stærkeste styrkepositioner, siger Christine Lunde til Søfart.

Hun fortsætter:

– Vi har en maritim styrkeposition i Nordjylland. Den skal vi udnytte og fastholde. Derfor skal MARCOD fortsat ligge i Nordjylland med mulighed for regional medfinansiering, så vi på den nordjyske maritime klynges vegne fortsat kan adressere fælles udfordringer og finde fælles løsninger, for eksempel med hensyn til kvalificeret arbejdskraft.
Mere om: MARCOD


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Esvagt runder 20 år på Siri-feltet

Royal Arctic Line bestiller to nye bygdeskibe

Stena Line flytter færgehavn

Esbjerg-virksomhed køber Hanstholm Elektronik

Overtager 100 procent af aktierne og fordobler medarbejderstaben.

Mærsk-aktien skruet ned

Nyhedsbrev

Brobyggeri betyder udvidelse af havn

Online Avis Arkiv

Farlig dille: Unge springer ud foran færge

Kommune sætter forbudsskilte op for at stoppe livsfarlig leg.

Sommertravlhed på havne: Rekordmange lystsejlere får bøde

2

Minister: Skoleskibe er supervigtige

De unge strømmer til skoleskibene, og det nyrenoverede 'Georg Stage' vakte begejstring hos den nye uddannelsesminister, som bød eleverne velkommen og lover øget fokus på området

M/S Isefjord kom i mål med overskud

Scandlines masseaflyser afgange midt i ferietrafikken

Daglig farlig sejlads foran Molslinjen i Aarhus Havn

Næsten hver eneste dag må kaptajnen på Molslinjen tude i hornet ved ind- og udsejlingen til Aarhus Havn.

Plus

Danish Maritime Fair til udbryder: Vi holder øje med dig

Danish Maritime Fair vil holde øje med, hvorvidt manden bag en ny, konkurrerende messe ikke ulovligt gør brug af sin viden fra dengang han arbejdede for Danish Maritime Fair

Positionsbillede

Molslinjens godstransport bekymrer vognmænd

Forsvaret vinker farvel til russiske skibe i dansk farvand

Dansk skibsdesign til Canada

Plus

Sommerferie på Søfart

Atomdrevet russisk ubåd sejler i dansk farvand

En russisk ubåd sejler syd for Langeland. Den forventes at være ude af landet torsdag aften.

Mærsk drosler ned i efteråret

Færre Mærsk-skibe mellem Asien og Nordeuropa i lavsæson.

SDK Group runder milliarden

Det bedste resultat nogensinde for shippingvirksomhed fra Fredericia.

Gamle boreplatforme laver kunstige rev i Nordsøen

Derfor opfordrer et internationalt hold af forskere nu til at lade flere af dem blive.

Total sælger ud af Mærsks tidligere oliefelter

De første skibsmontører stævner ud fra Skjern

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Nyt maritimt topmøde i København

Dansker modtager IMO's International Maritime Prize

Ny bestyrelse i Erria

Plus

Funktionel belægning i 100 år

Plus

Norges maritime industri står sammen om elfærger

Mærsk-formand gør status: Har fuld tillid til strategi

Containerrater falder op til højsæson

Ny chef i A. Henriksen Shipping

Plus

Frygt for radioaktivt lager i Frederikshavn

Plus

Fra Lolland til maskinchef i DFDS

Forsvarsadvokat: OW Bunker-hovedsæde burde have vidst alt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Filterteknik A/S har fået en digital opfriskning

3 grunde til at overveje at låne penge i din virksomhed

Vind en Powertex Håndkædetalje WLL 1 ton

Tall Ships Races fejres hos TESS!

Bare rolig - Vi er her hele sommeren!

Selvom sommeren i den grad er over os, er der stadig gang i butikken hos os

Prysmian LAN, MAN & WAN kabler med højere CPR

4 tips til dig der skal have firmabil for første gang

Kontorhoteller er blevet in hos danske virksomheder

Nyt high flow filterhus i glasfiber

Prysmian lykønsker EU med den nye telekommunikationsramme

Maritime job market booming in Denmark

TESS-Tall-Ship-Tilbud!

Endnu en Prysmian fabrik modtager OHSAS certificering

Sådan gik det GTS-nettet i 2017

Energieksperter slutter sig til Synergi

Skab tillid med klima ikon

Lille speciallås stor fleksibilitet

Pålidelig vakuumforsyning til plasma nitrering

Hands-on introduktion til design og fremstilling af kompositmaterialer

Om en uge går det løs!

Prysmian investerer i dets offshore kapacitet

VM-konkurrence fra Scankab

NOS A/S leverer Modulift løfteåg

Vi har lige nu tre nye test-lastbiler under opbygning hos Fyns Karosseribyg...

Send til en kollega

0.177