23948sdkhjf

Virksomheder i kamp for Nordjyllands blå klynge

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

Maritime virksomheder i Nordjylland er på barrikaderne for MARCOD – Nyt udspil fra regeringen skaber usikkerhed om den fremtidige finansiering af det nordjyske klyngesamarbejde for maritime virksomheder

Det er noget af et fyrtårn, som nu går en uvis fremtid i møde som konsekvens af et nyt udspil fra regeringen.

Regeringens såkaldte Forenklingsudvalg har efterset den samlede danske erhvervsfremmeindsats.

På den baggrund foreslår regeringen nu en reduktion og centralisering af erhvervsklyngerne, hvilket betyder, at de i dag ca. 40 registrerede erhvervsklynger og innovationsnetværk i Danmark skal reduceres til 12-13 nationale klynger.

I praksis kommer det til at betyde, at det nordjyske klyngesekretariat, MARCOD, kan risikere at komme i klemme.

En stor del af MARCOD-sekretariatets arbejde er nemlig bevilget via Region Nordjylland. Og med regeringens nye udspil vil regionerne miste deres opgave med erhvervsfremme. Retten til at finansiere erhvervsfremmeinitiativer vil i regeringens initiativ blive lagt hos en central erhvervsfremmebestyrelse i Silkeborg. Denne centrale enhed vil skulle definere og finansiere nationale erhvervsfremmeinitiativer. Herudover vil også kommunerne få et ansvar for at finansiere og etablere mere lokalt forankrede erhvervsfremmeinitiativer.

På barrikaderne
Udsigten til at miste store dele af finansieringen til det nordjyske brancheudviklingscenter i Frederikshavn har fået de maritime virksomheder på barrikaderne.
Her betragter man MARCOD som fyrtårnet i den maritime branche i Nordjylland, og branchens ansigt udadtil.

– MARCOD udfører en vigtig opgave med at koordinere og facilitere en lang række projekter, som går på tværs af hele den maritime branche i Nordjylland. Det gør os allesammen stærkere, og det er med til at fasttømre billedet af Det Maritime Nordjylland som en vigtig og betydningsfuld erhvervsklynge. Den opgave kunne virksomhederne ikke udføre på egen hånd, fastslår Lars Henrik Hejlesen fra MAN Diesel & Turbo i Frederikshavn. Han er samtidig formand for Maritime Network Frederikshavn.

Retrofit-samarbejde
Lars Henrik Hejlesen påpeger samtidig, at selv en stor og global virksomhed som dansk/tyske MAN Diesel & Turbo i Frederikshavn profiterer på klyngesekretariatet.

Læs også: MAN Energy Solutions lykønsker to nyudlærte skibsmontører

– MARCOD har f.eks. initieret et retrofit-netværk med ca. ti virksomheder, som deler viden med hinanden, og hvor virksomhederne har arbejdet sammen om at udvikle specifikke produkter i fællesskab. Dette har været meget givende. Vi har også deltaget i flere forskellige ERFA-grupper om f.eks. arbejdsmiljøspørgsmål, som har haft relevans for flere forskellige virksomheder i den maritime branche, siger Lars Henrik Hejlesen.

Han fortsætter:

– Dermed får en virksomhed som MAN Diesel & Turbo adgang til de nyeste trends fra forskellige spillere i markedet, og via MARCOD kan vi i fællesskab markedsføre de løsninger, som udspringer fra de mange maritime virksomheder i regionen, som er aktive inden for retrofit-området.

Mister penge
For MARCODS administrerende direktør, Christine Lunde, er de barske realiteter, at hun kan se frem til at miste sin basisklyngefinansiering fra Region Nordjylland – og som vil forsvinde, når den nye struktur som forventet bliver vedtaget i Folketinget. Dog forventer hun, at centret er sikret de næste tre år med eksisterende bevillinger.

Læs også: Erhvervsfremmeudspillet skaber usikkerhed i Nordjylland

– Jeg imødeser flere detaljer i selve lovforslaget og håber at blive positivt overrasket over at finde faktorer, der sikrer det regionale perspektiv i ligningen, og at der åbner sig nye muligheder og ambitioner for den regionale, maritime erhvervsudvikling i Nordjylland, som er en vigtig del af en af Danmarks stærkeste styrkepositioner, siger Christine Lunde til Søfart.

Hun fortsætter:

– Vi har en maritim styrkeposition i Nordjylland. Den skal vi udnytte og fastholde. Derfor skal MARCOD fortsat ligge i Nordjylland med mulighed for regional medfinansiering, så vi på den nordjyske maritime klynges vegne fortsat kan adressere fælles udfordringer og finde fælles løsninger, for eksempel med hensyn til kvalificeret arbejdskraft.
Mere om: MARCOD
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Fragtskib stødt på grund ved Assens

Forsvundet fransk ubåd fundet i Middelhavet efter 51 år

Plus

Fremsynet iværksætter med skibsmaling dinglende fra cykelstyret

Hempel beskæftiger i dag flere end 6.500 medarbejdere over hele verden og stod blandt andet bag udviklingen af Mærsks ikoniske, blå farve. Det hele begyndte med J.C. Hempel på kajen i København

Plus

Danmarks værfter havde stor appetit på advokater

Den danske værftsbranche har været vant til at klare sig globalt længe før de fleste andre brancher blev globale - komplicerede kontrakter og enorme beløb på højkant har krævet masser af advokatbistand

Plus

Sådan blev Danmark verdensmester i skibsautomation

Nyhedsbrev

8.325 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Oliekrise blev begyndelsen på æra med maritimt genbrug

PJ Diesel blev stiftet i 1978, da indkøbschef fik lys idé til cirkulær forretningsmodel

Online Avis Arkiv

Pårørende og overlevende fra Estonia-ulykke taber retssag

Efter konkursen: Syv skibe skal sælges

Plus

GALLERI: Her er det bedste fra dansk skibsdesign

Tre danske skibsdesignvirksomheder med mange årtier på bagen har overlevet flere oliekriser, finanskriser og vinder kæmpeordrer på nye skibe. Men branchen lider under for få nye skibsingeniører

Færre piratangreb i farvandet ud for Nigeria

Plus

Mærkværdigt tilfælde fik Hans Jensen ind i skibsbranchen

Hans Jensen Lubricators blev egentlig stiftet som leverandør af vandingsanlæg til gartnerier, men en henvendelse fra B&W fik fabrikanten på andre tanker. I dag er den danske virksomhed kendt over hele verden for sine cylindersmøresystemer

Sommerferie på Søfart

J. Lauritzen-selskab åbner nyt kontor I Dubai

Plus

Færgeforlis viste redningsflåders værdi

Plus

Sådan slap de maritime underleverandører fri af værfternes skygge

Faaborg-rederi konkurs

Efter levering: Ny forsinkelse rammer elfærgen ’Ellen’

Bagmandspolitiet tager Dan-Bunkering-sag tilbage

SØIK bliver igen sat på sag om dansk firmas leverancer af jetbrændstof brugt af russisk militær i Syrien

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Plus 1

Legendariske B&W Dengang en fabrik midt i København forsynede hele verden med skibsmotorer

Sejlskibe i modvind: Tall Ships Races har problemer med besøgstallet

Vinden har drillet voldsomt i optakten - og får formentlig også negativ betydning for det samlede besøgstal

Planetgear sikrer fri skibspassage ved ny bro

Her er årets shipping-dimittender fra Rybners

Plus

Så skete det endelig: 'Ellen' er leveret

Kaptajn på iransk olietanker i Gibraltar er anholdt

Mærsk-familie køber vindmøllefirma

Russiske krigsskibe og ubåd sejler gennem Storebælt

Et af verdens første digitale skibsregistre godt på vej

1

Mærsk Oil skyllede tonsvis af kemikalier ud i Nordsøen

OW Bunker-kurator stævnet med krav på halv milliard

Ny finansdirektør i DFDS kommer fra Nilfisk

Michael Fenger direktør for Norvic Europe

1

Er der virkelig brug for udenlandsk arbejdskraft i Det Blå Danmark?

Søren Skou: Mærsk skal være lige så stor på land

Her er søfartens nye minister

Team Maritime kører igen Sjælsø Rundt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Leder du efter et internationalt første job ?

Kabelslået grommet

Weir Flow Control skifter navn til Trillium Flow Technologies

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

Aktuatorer i rustfrit stål

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

PB 540 RIB SWJ - Et nyt medlem i Palfinger familien

Rundsling

Sommerferien er over os

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

TECHNOFLEX hydraulik testnippel

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Sommer hos Technoflex

Forsyningsskibet Kroonborg er udstyrret med livredningsudstyr og davit systemer fra Palfinger Marine

5 ting du bør vide om CPR

Modulift spredeåg med lastovervågning – den første i verden!

Stor ordre til stålspecialisten til ny kunde i Holland

Roxtec og Solar-samarbejde er godt nyt for offshoreindustrien

Roxtec Denmark Aps og Solar A/S indgår nyt samarbejde

Send til en kollega

0.174