23948sdkhjf

Virksomheder i kamp for Nordjyllands blå klynge

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

Maritime virksomheder i Nordjylland er på barrikaderne for MARCOD – Nyt udspil fra regeringen skaber usikkerhed om den fremtidige finansiering af det nordjyske klyngesamarbejde for maritime virksomheder

Det er noget af et fyrtårn, som nu går en uvis fremtid i møde som konsekvens af et nyt udspil fra regeringen.

Regeringens såkaldte Forenklingsudvalg har efterset den samlede danske erhvervsfremmeindsats.

På den baggrund foreslår regeringen nu en reduktion og centralisering af erhvervsklyngerne, hvilket betyder, at de i dag ca. 40 registrerede erhvervsklynger og innovationsnetværk i Danmark skal reduceres til 12-13 nationale klynger.

I praksis kommer det til at betyde, at det nordjyske klyngesekretariat, MARCOD, kan risikere at komme i klemme.

En stor del af MARCOD-sekretariatets arbejde er nemlig bevilget via Region Nordjylland. Og med regeringens nye udspil vil regionerne miste deres opgave med erhvervsfremme. Retten til at finansiere erhvervsfremmeinitiativer vil i regeringens initiativ blive lagt hos en central erhvervsfremmebestyrelse i Silkeborg. Denne centrale enhed vil skulle definere og finansiere nationale erhvervsfremmeinitiativer. Herudover vil også kommunerne få et ansvar for at finansiere og etablere mere lokalt forankrede erhvervsfremmeinitiativer.

På barrikaderne
Udsigten til at miste store dele af finansieringen til det nordjyske brancheudviklingscenter i Frederikshavn har fået de maritime virksomheder på barrikaderne.
Her betragter man MARCOD som fyrtårnet i den maritime branche i Nordjylland, og branchens ansigt udadtil.

– MARCOD udfører en vigtig opgave med at koordinere og facilitere en lang række projekter, som går på tværs af hele den maritime branche i Nordjylland. Det gør os allesammen stærkere, og det er med til at fasttømre billedet af Det Maritime Nordjylland som en vigtig og betydningsfuld erhvervsklynge. Den opgave kunne virksomhederne ikke udføre på egen hånd, fastslår Lars Henrik Hejlesen fra MAN Diesel & Turbo i Frederikshavn. Han er samtidig formand for Maritime Network Frederikshavn.

Retrofit-samarbejde
Lars Henrik Hejlesen påpeger samtidig, at selv en stor og global virksomhed som dansk/tyske MAN Diesel & Turbo i Frederikshavn profiterer på klyngesekretariatet.

Læs også: MAN Energy Solutions lykønsker to nyudlærte skibsmontører

– MARCOD har f.eks. initieret et retrofit-netværk med ca. ti virksomheder, som deler viden med hinanden, og hvor virksomhederne har arbejdet sammen om at udvikle specifikke produkter i fællesskab. Dette har været meget givende. Vi har også deltaget i flere forskellige ERFA-grupper om f.eks. arbejdsmiljøspørgsmål, som har haft relevans for flere forskellige virksomheder i den maritime branche, siger Lars Henrik Hejlesen.

Han fortsætter:

– Dermed får en virksomhed som MAN Diesel & Turbo adgang til de nyeste trends fra forskellige spillere i markedet, og via MARCOD kan vi i fællesskab markedsføre de løsninger, som udspringer fra de mange maritime virksomheder i regionen, som er aktive inden for retrofit-området.

Mister penge
For MARCODS administrerende direktør, Christine Lunde, er de barske realiteter, at hun kan se frem til at miste sin basisklyngefinansiering fra Region Nordjylland – og som vil forsvinde, når den nye struktur som forventet bliver vedtaget i Folketinget. Dog forventer hun, at centret er sikret de næste tre år med eksisterende bevillinger.

Læs også: Erhvervsfremmeudspillet skaber usikkerhed i Nordjylland

– Jeg imødeser flere detaljer i selve lovforslaget og håber at blive positivt overrasket over at finde faktorer, der sikrer det regionale perspektiv i ligningen, og at der åbner sig nye muligheder og ambitioner for den regionale, maritime erhvervsudvikling i Nordjylland, som er en vigtig del af en af Danmarks stærkeste styrkepositioner, siger Christine Lunde til Søfart.

Hun fortsætter:

– Vi har en maritim styrkeposition i Nordjylland. Den skal vi udnytte og fastholde. Derfor skal MARCOD fortsat ligge i Nordjylland med mulighed for regional medfinansiering, så vi på den nordjyske maritime klynges vegne fortsat kan adressere fælles udfordringer og finde fælles løsninger, for eksempel med hensyn til kvalificeret arbejdskraft.
Mere om: MARCOD
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus 1

Clipper har solgt skibene - forfølger fremtid som operatør

Som en konsekvens af flere års dårlig indtjening har rederiet Clipper i al diskretion frasolgt hele sin flåde af ejede skibe - fremtiden ligger i rollen som operatør, og selskabet disponerer i dag ca. 100 tørlastskibe

Hanstholm Havn slår Skagen og Thyborøn med et torskeskæg

Maersk sælger sidste aktier i Total

Plus

Handysize-skibene tjener ingen penge

Banker freder Erria indtil nytår

Plus

Masser af dansk skibsdesign bag nye DFDS-skibe

OSK-Ship Tech satte de første konceptstreger til DFDS’ nye mega-skibe, mens Knud E. Hansen fulgte projektet til dørs på værftet

Nyhedsbrev

BW overtager Epic Gas

Online Avis Arkiv

Stena Bulk i stor scrubber-ordre

Sidste Blue Innoship-projekt sparer ti pct. brændstof

Plus

Stavnsbundet i Kolding: 50 mio kroner binder H. Daugaard til dødsdømt erhvervshavn

Med en stor investering i nye faciliteter kan transportvirksomheden H. Daugaard ikke bare forlade den lukningstruede Kolding Havn. Adm. direktør betvivler dog gennemførelse af lukning

Maersk forlænger med stor aluminiumskunde i Emiraterne

Plus

Vigtigt komma i historisk nybygningsprogram

Leveringen og indsættelsen af mega ro/ro-skibet ’Ephesus Seaways’ er milepælen i DFDS’ store flådesatsning

Plus

Indsats mod sexchikane til søs deler vandene

Lederne Søfart møder bred opbakning til initiativ mod seksuelle krænkelser, men får kold skulder af Danske Rederier og CO-Søfart/Metal Maritime

Plus

Meget større kapacitet uden meget mere power

DFDS’ nye mega-skibe er ligeså adrætte som de forlængende Blomsterbåde, men med 40 pct. større kapacitet

Container-indeks fortsætter fald frem mod kontraktforhandlinger

DFDS sikret lukrativ brexit-kontrakt trods udskydelse

Force nægtet tegninger til komfortundersøgelse af 'Express 1'

Plus 1

Sea Health overvejer tiltag mod sexchikane

Plus

Havnelukning kickstarter valgkamp i Kolding

Kolding Byråds beslutning om at lukke byens erhvervshavn var dråben for den lokale erhvervsmand Paw Kristensen, der har samlet over 2500 støtter til den nye lokalliste “Kolding - By og Havn i Balance"

Plus

Hong Kong bejler til Det Blå Danmark

En ministerdelegation fra Hong Kong besøgte i sidste uge Danmark som led i et maritimt fremstød, der har til formål at øge samarbejdet mellem de to parter

J. Lauritzen går med i ShippingLab

Plus

Ny svovlsensor skal ikke være bedre end god nok

Med Teknologisk Institut som primus motor har et nyt projektkonsortium sat sig for at udvikle en kosteffektiv sensor til at måle svovlemissioner. Det skal lette den økonomiske byrde for rederierne og dermed sikre en bred implementering

Plus

Stena sætter yderligere tre skibe under dansk flag

Varslet Stena-udflagning fra Sverige sidste år endte i favør af Dansk International Skibsregister

Plus

Kalundborg-mægler med vokseværk

Schultz Shipping er en af Danmarks store havnemæglere og har de senere år købt en række mindre spillere. Søfart tog forbi Kalundborg for at møde en klassisk skibsmægler

Tidligere Samskip-CEO ny COO hos Wrist

Plus

Fregatten Jylland får ny kaptajn

Plus

National regulering vil betyde havnelukninger

Hollændere på vej ind i Mærsk-bestyrelse

Hvide Sande Shipyard åbner ny afdeling

Scandlines-CEO fylder rundt

RAL's COO stopper efter 25 år

VIDEO: Se hele hævningen af 'Helge Ingstad' på et kvarter

'Helge Ingstad' er kommet hjem til flådebasen

DFDS-direktør på plads i grøn alliance

Sikkerheds-CEO fylder rundt

H. J. Lubricators øger salget i vanskeligt marked

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvide solceller til administrationsbygning

Grundfos køber WATS Test Data Management platform

Kemisk hærdet glas, når der skal bruges tyndt, stærkt og hårdt glas

NY silikone til fødevareindustrien og i drikkevandssektoren - Silikone LP NSF P1

Undgå driftsforstyrrelser i hydrauliske systemer!

Visualiserer dit BIM-design i VR - Twinmotion seminar d. 25/4

Gør som SCT transport! Køb løftegrejet online! Få samme muligheder på Transport 2019 eller lige her

Hvide facader med solceller

Prevas udvikler nyt software framework til testsystemer

PRODUKTFOKUS: Ergolash surringer

Sæsonen står for døren!

Sitop 6200 - ny serie af strømforsyninger fra Siemens

Bragende start på 2019!

Kunst og industri i harmoni

Hvide Sande Shipyard vælger Envotherm

Siemens udbyder kurser i digitaliseringsværktøjer

Hvordan bliver en standard til – og kan jeg få indflydelse på den?

Nødbruser fra DENIOS

ALBATROS ULTIMATE IMPULSE præmieret med iF Design Award 2019

En stærk partner igennem 25 år

Tag en rundtur på CKE-kortet; første stop er på landet

Gør som Grønhøj Vognmandsforretning Aps!

Indstøbning af kabler hos Gravlund Industrigummi A/S

Nye koordinationstabeller til 3VA-serien fra Siemens

Fastholdelse via vakuum - hvad er mest økonomisk?

Send til en kollega

0.294