Minister forstår Fanøs bekymring for større havn i Esbjerg

| Af Ritzau/redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Esbjerg Havn får kun tilladelse til at udvide, hvis det ikke påvirker Vadehavet negativt, forsikrer miljøminister Jakob Ellemann-Jensen (V) forud for møde med tysk minister.

Vadehavets skrøbelige natur vil lide skade, hvis Esbjerg Havn får tilladelse til en storstilet udvidelse, som havnen har planer om.

Sådan lyder frygten på Fanø, hvor borgmester Sofie Valbjørn (AL) har sat alle sejl til for at forhindre udvidelsen.

Blandt andet har hun skrevet til miljøministrene for Tyskland og Holland, der fredag skal mødes med den danske miljøminister, Jakob Ellemann-Jensen (V), om beskyttelsen af Vadehavet.

Jakob Ellemann-Jensen skriver forud for mødet i en mail til Ritzau, at han godt forstår Fanøs bekymring på Vadehavets vegne.

Men han lader forstå, at han er tryg ved de procedurer, som havneudvidelsen skal godkendes efter.

- Jeg kan godt forstå, at man kan være bekymret, når der er planer om et stort projekt i et vigtigt naturområde, skriver han.

Jakob Ellemann-Jensen tilføjer, at Vadehavet er et unikt stykke natur og det eneste havområde i Danmark, der er udpeget som Unesco Verdensarv – og derfor skal vi selvfølgelig passe godt på det.

- Jeg ser dog ingen grund til at råbe vagt i gevær. For man kan kun få tilladelse til en udvidelse efter en række vurderinger, der slet ikke er foretaget endnu, skriver han.

I Esbjerg mener borgmester Jesper Frost Rasmussen (V), at den tyske minister har en klar interesse i at modarbejde udvidelsen af Esbjerg Havn.

- Det er naturligt, at den tyske minister gerne ser Esbjerg Havn løbe tør for plads, så de tyske havne får opgaverne med udskibning af vindmøller i stedet, siger han til TV Syd.

Miljøministeren nævner, at der blandt andet skal foretages en VVM-undersøgelse. Det står for Vurdering af Virkninger på Miljøet.

Ud over at Vadehavet er udpeget som Unesco Verdensarv, er det også udpeget som Natura 2000-område, der er en EU-betegnelse for, at det nyder særlig beskyttelse.

Og Ellemann er tryg ved, at der tages de nødvendige hensyn, hvis der bliver givet tilladelse til at udvide havnen, skriver han.

Esbjerg Havn har søgt om tilladelse til at opfylde et areal på en million kvadratmeter.

Der vil blive tale om en form for kunstig halvø, der vil reducere afstanden mellem havnen og Fanø med 40 procent.

Udvidelsen af Esbjerg Havn var egentlig ikke på dagsordenen til de tre ministres møde fredag. Men efter henvendelsen fra Fanøs borgmester har den tyske minister bebudet, at han vil tage emnet op.



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

"Jeg elsker lange søpassager"

Efter en årrække på Torms tankskibe er Mathilde Olsen nu maskinmester på det nyrenoverede ’Georg Stage’. Hun opfordrer andre kvinder til at se muligheder i maskinrummet

Plus

Mad til søs
Mærsk-søfolk kritiserer maden

For ti år siden fyrede Maersk Line 200 hovmestre og ansatte billig asiatisk arbejdskraft. Det kan mærkes, forlyder det fra søen. Mærsk søger forbedring - men påpeger, at flertallet er glade

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Mangel på navigatører bekymrer

Der uddannes for få skibsførere i forhold til fremtidens behov, mener Søfartens Ledere

Plus

Mad til søs
Er din mad til søs god nok?

Moderne søfolk vil have sund og helst økologisk mad. Især de unge. Men følger rederierne med tiden? I en ny artikelserie sætter Søfart mad i fokus, og vi begynder hos en truet race - en dansk hovmester

Containerrater i højeste niveau i et år

Nyhedsbrev

Landstrøm: Der findes en standard – nu mangler blot velviljen

Manglen på internationale standarder er ikke en undskyldning for at afvise landstrøm, lyder det fra virksomheden Powercon efter debat i Aarhus.

Online Avis Arkiv

Mærsk deltager i københavnsk LGBT-festival

Deltagelse i Copenhagen Pride skal være med til at skabe trivsel i Mærsk, fortæller koncernens chef for diversitet og inklusion.

Rolls-Royce og Svitzer i nyt samarbejde med britiske havne

Bunker-giganter i strid efter motorstop på 'Thorco Lineage'

Plus

Mad til søs
Rederier: Vi mærker pres for øget madfokus

Esvagt, Mærsk, Norden og DFDS rapporterer om større fokus fra søfolkene på god og sund kost til søs

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Flere studerende ind på de maritime uddannelser

De maritime professionsuddannelser har samlet set vendt den negative udvikling og optager efter sommer flere studerende end i 2017. Der er dog stadig et stykke vej til niveauet fra 2016, viser nye tal. Danske Rederier glæder sig over udviklingen

Schlumberger skærer 100 stillinger i Esbjerg

DFDS's aktier hårdt ramt af tyrkisk uro efter opkøb

Det danske rederi DFDS købte i juni et stort, tyrkisk rederi. Med landets finansielle krise rammer det aktien.

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
MARTEC vil øge optaget

Nordjyllands store uddannelsescenter inden for søfart satser på at øge optaget på de maritime uddannelser

Plus

Endnu ikke dato på indsættelse

NYBYGNING: ’Kanalen II’ tager en allersidste tørn, mens den nye hybridfærges elektromotorer undersøges i Finland

Plus

Ny Thyborøn-færge skiller sig ud

NYBYGNING: Fartområdet på kanten af Nordsøen og høje kapacitetskrav gør ’Kanalen’ unik – ud over, at den er Danmarks første nybyggede hybride genvejsfærge

Plus

Få gratis højaktuelle tekniske input i efteråret

KONFERENCER: Emner som reduktion af drivhusgasser, dekommissionering og nyt ro/ro-tonnage programsat af Skibsteknisk Selskabs Fond

Positionsbillede

Plus

VM i rekordsommer i Aarhus’ bynære havn

FOTOREPORTAGE: Debut-sæsonen for Aarhus’ store sats med at binde byen og havnen sammen kunne ikke være bedre

Europa vil importere mere LNG fra USA

Nu kan 'SSL Kolkata' tømmes for fuel

Ørsted tjener 3,9 milliarder i første halvår

Mærsk og IBM sætter navn på fælles barn

Det blockchain-baserede system til at håndtere transaktioner med containere har nu 94 deltagende partnere verden over.

A.P. Møller Capital rejser 6,3 mia. kr. til Afrika-fond

Vækst stagnerer for Mærsk-konkurrent

Kinesisk rederi udsat for cyberangreb

Kina køber massivt op af europæiske havne

Mærsk Line tilbage i varmen i Nigeria

Kostbar dansk uddannelse af litauiske søofficerer i Litauen var spildt

Sommertravlhed på havne: Rekordmange lystsejlere får bøde

Nyt maritimt topmøde i København

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Plus

Funktionel belægning i 100 år

Dansker modtager IMO's International Maritime Prize

Ny bestyrelse i Erria

Ny chef i A. Henriksen Shipping

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Lad os foretage din prøvelastning med vores Waterbags

Nyt kompensator katalog fra WILLBRANDT Gummiteknik

Ønsker du stor brudstyrke for glas? Så leverer vi Hærdet glas

RS Components' aftale med Zerynth styrker IoT-udvikling på DesignSpark

Salg og udlejning går hånd i hånd

Kundespecifikke produkter

Er det muligt at teste materialer i et realistisk korrosivt miljø?

Trimble Roverløsninger

DMT gentager succesen

Militær viden og præcision kan (også) bruges i det civile

Kan du huske vores opslag om tre nye test-lastbiler?

Hydraulik løsninger igen

BS specialslanger udstiller instrumentering på Automatik 2018

Geopal søger teknisk sælger til eksternt salg

Legionella - udfordringer og løsninger

Hent jeres CNC fræsede emner hos VPD bearbejdning

Karl Thygesen & Søn Aps har certifikaterne på løftegrejet lige ved hånden med EasyCert  

RS Components lagerfører nu energibesparende SylSmart-belysning

Byens Ejendom afholder konference om emnet "Selvkørende biler"

Friktionshængsler – En simpel og stærk løsning!

Prysmian INSIGHT 2.udgave 2018 er nu online

Dansk Energirådgivning A/S etablerer kontor i Østdanmark

Automatik 2018

Derfor er SMVdanmark imod revisionspligt

Ströter Flangeencodere

Send til en kollega

0.189