Minister forstår Fanøs bekymring for større havn i Esbjerg

| Af Ritzau/redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Esbjerg Havn får kun tilladelse til at udvide, hvis det ikke påvirker Vadehavet negativt, forsikrer miljøminister Jakob Ellemann-Jensen (V) forud for møde med tysk minister.

Vadehavets skrøbelige natur vil lide skade, hvis Esbjerg Havn får tilladelse til en storstilet udvidelse, som havnen har planer om.

Sådan lyder frygten på Fanø, hvor borgmester Sofie Valbjørn (AL) har sat alle sejl til for at forhindre udvidelsen.

Blandt andet har hun skrevet til miljøministrene for Tyskland og Holland, der fredag skal mødes med den danske miljøminister, Jakob Ellemann-Jensen (V), om beskyttelsen af Vadehavet.

Jakob Ellemann-Jensen skriver forud for mødet i en mail til Ritzau, at han godt forstår Fanøs bekymring på Vadehavets vegne.

Men han lader forstå, at han er tryg ved de procedurer, som havneudvidelsen skal godkendes efter.

- Jeg kan godt forstå, at man kan være bekymret, når der er planer om et stort projekt i et vigtigt naturområde, skriver han.

Jakob Ellemann-Jensen tilføjer, at Vadehavet er et unikt stykke natur og det eneste havområde i Danmark, der er udpeget som Unesco Verdensarv – og derfor skal vi selvfølgelig passe godt på det.

- Jeg ser dog ingen grund til at råbe vagt i gevær. For man kan kun få tilladelse til en udvidelse efter en række vurderinger, der slet ikke er foretaget endnu, skriver han.

I Esbjerg mener borgmester Jesper Frost Rasmussen (V), at den tyske minister har en klar interesse i at modarbejde udvidelsen af Esbjerg Havn.

- Det er naturligt, at den tyske minister gerne ser Esbjerg Havn løbe tør for plads, så de tyske havne får opgaverne med udskibning af vindmøller i stedet, siger han til TV Syd.

Miljøministeren nævner, at der blandt andet skal foretages en VVM-undersøgelse. Det står for Vurdering af Virkninger på Miljøet.

Ud over at Vadehavet er udpeget som Unesco Verdensarv, er det også udpeget som Natura 2000-område, der er en EU-betegnelse for, at det nyder særlig beskyttelse.

Og Ellemann er tryg ved, at der tages de nødvendige hensyn, hvis der bliver givet tilladelse til at udvide havnen, skriver han.

Esbjerg Havn har søgt om tilladelse til at opfylde et areal på en million kvadratmeter.

Der vil blive tale om en form for kunstig halvø, der vil reducere afstanden mellem havnen og Fanø med 40 procent.

Udvidelsen af Esbjerg Havn var egentlig ikke på dagsordenen til de tre ministres møde fredag. Men efter henvendelsen fra Fanøs borgmester har den tyske minister bebudet, at han vil tage emnet op.



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Dansk-Fransk elskede alt, hvad der kunne flyde

Rederiet Dansk-Fransk var i 1960 det femtestørste rederi i Danmark, og havde i 1970 flere skibe end Torm og Norden tilsammen - her havde man appetit på alt, hvad der kunne flyde og fik sin storhedstid i linjefarten til Vestafrika

Plus

Dansk motorgigant har vokseværk - vil bygge gigantisk totakter i Sydhavnen

MAN energy solutions på vej med stor udvidelse i Københavns Sydhavn, hvor ny totakter skal teste fremtidens grønnere skibsmotorteknologier

Endnu et Kosan-skib til DIS

Ex-danskbaseret operatør reducerer flåden

OFFSHORE: Den canadiske stat køber Viking Supply Ships tre isbrydende ankerhåndteringsfartøer

DFDS forlænger nyerhvervet ro/ro-skib

SHORTSEA: Tredje skib fra U.N. Ro-Ro skal kunne måle sig med fire af sine halv-rederi-søstre på Nordsøen

Nyhedsbrev

Mærsk vil sende boreforretning på børsen

Maersk Drilling skal noteres på fondsbørsen i København i løbet af 2019.

Online Avis Arkiv
Plus

Torm-CEO: VLCC'ere kannibaliserer markedet

Mærsk storsælger men taber på containere

Omsætningen i Hamburg Süd slår nu for alvor igennem i Mærsks regnskab for første halvår, hvor indtjeningen på containere dog er tynget af højere bunkerpriser.

Flydedok i Hirtshals er væltet om på siden

Der er et skib inde i den 82 meter lange flydedok

Analytikere: Svært at få god pris for Maersk Drilling

J. Lauritzen båret frem af både gas og tørlast

I modsætning til sidste år er J. Lauritzen i 2018 kommet ud af andet kvartal med et positivt driftsresultat.

Se billeder af skader fra beskidt bunker

Brancheorganisationen Intertanko udtrykker fortvivlelse over, at ingen myndigheder lader til at gøre noget ved problemet med beskidt bunker.

Sådan klarede resten af Mærsk andet kvartal

Plus

”Jeg er selvfølgelig ærgerlig over, at vi har et elendigt tankmarked”

Trods sidste uges nedjustering ser Nordens topchef Jan Rindbo lyspunkter, både i tank og tørlast

Plus

DFDS har uro på bagsmækken både i syd og nord

Det lyder måske naivt, men jeg er stadig af den overbevisning, at der kommer en løsning på Brexit-udfordringerne, siger DFDS-topchef Niels Smedegaard efter dagens regnskab.

Plus

Øresundsfærger skal være en turistattraktion

Som led i vækstplanen for HH Ferries vil CEO Johan Röstin arbejde på at tiltrække flere turister på færgerne mellem Helsingør og Helsingborg. Også miljøet står højt på agendaen hos rederichefen

Kommuner raser over Canal Tours

Torm taber 58 millioner i andet kvartal

Efter et tab i andet kvartal øgede Torm i løbet af juli sin kontraktdækning markant til væsentligt lavere rater.

SØFART TEMA 'Førerløse skibe'
Vard skal bygge autonomt skib for Yara

To døde efter VLCC-eksplosion

Analysehus: Containerrederier klokker i kapaciteten

Opkøb øger vækst hos DFDS

SHORTSEA: Tyrkisk kursfald øger usikkerheden, mens de nye aktiviteter samme sted booster omsætningen

DFDS nu oppe på seks mega-ro/ro-skibe fra Jinling

SHORTSEA: Endnu en option løftet i Kina, hvormed DFDS fra midten af 2020 råder over seks 6.700 lanemeter-skibe til Nordsøen og Middelhavet

Mærsk rygtes klar til at udskille Drilling

Ørsted tjener 3,9 milliarder i første halvår

Kinesisk rederi udsat for cyberangreb

Vækst stagnerer for Mærsk-konkurrent

Kina køber massivt op af europæiske havne

Mærsk Line tilbage i varmen i Nigeria

Kostbar dansk uddannelse af litauiske søofficerer i Litauen var spildt

Sommertravlhed på havne: Rekordmange lystsejlere får bøde

Nyt maritimt topmøde i København

Plus

Funktionel belægning i 100 år

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Dansker modtager IMO's International Maritime Prize

Ny bestyrelse i Erria

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Se vores nye hjemmeside Saybolt Danmark A/S

Det Ny Fluidware App

Electro Care ApS - Pumpeeftersyn - Serviceaftale

Spændende talere på BIM Forum 2018 d. 20/9 i København

Buhl & Bønsøe på Automatik 2018

Vi har leveret løftegrejet til det seneste indkøb fra Maximus Kran- & Specialtransport

Ny serie af termiske kameraer fra Fluke lagerføres nu hos RS Components

Trådløs håndholdt HMI – Pendant / Teach box

Kreative og innovative løsninger

Easylog NFC temperaturlogger

Ny brochure på gaden! Renewables & engineering

Indeklimaets Temadag 2018

Har du set Davit-kranerne fra amerikanske Thern?

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

Lad os foretage din prøvelastning med vores Waterbags

Nyt kompensator katalog fra WILLBRANDT Gummiteknik

Ønsker du stor brudstyrke for glas? Så leverer vi Hærdet glas

RS Components' aftale med Zerynth styrker IoT-udvikling på DesignSpark

Salg og udlejning går hånd i hånd

Kundespecifikke produkter

Er det muligt at teste materialer i et realistisk korrosivt miljø?

Trimble Roverløsninger

DMT gentager succesen

Militær viden og præcision kan (også) bruges i det civile

Kan du huske vores opslag om tre nye test-lastbiler?

Send til en kollega

0.444