23948sdkhjf

Minister forstår Fanøs bekymring for større havn i Esbjerg

| Af Ritzau/redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Esbjerg Havn får kun tilladelse til at udvide, hvis det ikke påvirker Vadehavet negativt, forsikrer miljøminister Jakob Ellemann-Jensen (V) forud for møde med tysk minister.

Vadehavets skrøbelige natur vil lide skade, hvis Esbjerg Havn får tilladelse til en storstilet udvidelse, som havnen har planer om.

Sådan lyder frygten på Fanø, hvor borgmester Sofie Valbjørn (AL) har sat alle sejl til for at forhindre udvidelsen.

Blandt andet har hun skrevet til miljøministrene for Tyskland og Holland, der fredag skal mødes med den danske miljøminister, Jakob Ellemann-Jensen (V), om beskyttelsen af Vadehavet.

Jakob Ellemann-Jensen skriver forud for mødet i en mail til Ritzau, at han godt forstår Fanøs bekymring på Vadehavets vegne.

Men han lader forstå, at han er tryg ved de procedurer, som havneudvidelsen skal godkendes efter.

- Jeg kan godt forstå, at man kan være bekymret, når der er planer om et stort projekt i et vigtigt naturområde, skriver han.

Jakob Ellemann-Jensen tilføjer, at Vadehavet er et unikt stykke natur og det eneste havområde i Danmark, der er udpeget som Unesco Verdensarv – og derfor skal vi selvfølgelig passe godt på det.

- Jeg ser dog ingen grund til at råbe vagt i gevær. For man kan kun få tilladelse til en udvidelse efter en række vurderinger, der slet ikke er foretaget endnu, skriver han.

I Esbjerg mener borgmester Jesper Frost Rasmussen (V), at den tyske minister har en klar interesse i at modarbejde udvidelsen af Esbjerg Havn.

- Det er naturligt, at den tyske minister gerne ser Esbjerg Havn løbe tør for plads, så de tyske havne får opgaverne med udskibning af vindmøller i stedet, siger han til TV Syd.

Miljøministeren nævner, at der blandt andet skal foretages en VVM-undersøgelse. Det står for Vurdering af Virkninger på Miljøet.

Ud over at Vadehavet er udpeget som Unesco Verdensarv, er det også udpeget som Natura 2000-område, der er en EU-betegnelse for, at det nyder særlig beskyttelse.

Og Ellemann er tryg ved, at der tages de nødvendige hensyn, hvis der bliver givet tilladelse til at udvide havnen, skriver han.

Esbjerg Havn har søgt om tilladelse til at opfylde et areal på en million kvadratmeter.

Der vil blive tale om en form for kunstig halvø, der vil reducere afstanden mellem havnen og Fanø med 40 procent.

Udvidelsen af Esbjerg Havn var egentlig ikke på dagsordenen til de tre ministres møde fredag. Men efter henvendelsen fra Fanøs borgmester har den tyske minister bebudet, at han vil tage emnet op.

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Københavns mæglere erobrer tørlastmarked

Tørlastbrokerne i København udgør nu en af de største hubs i Europa, og indflydelsen stiger. Maersk Brokers opkøb af Wonsild Dry skal ses i det lys

Fayard: Støtte til Søby Havn er ulovlig

Næste Global Maritime Forum bliver i Singapore

Plus

Store danske mæglere spiser de små

'Ellen' har fået sine sidste batterier

Samtlige 840 batterier er nu installeret i elfærgen 'Ellen'

Walney – the world’s largest offshore wind farm

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Afgørelse: Boreriggene i Frederikshavn er lovlige

SDK Shipping flytter ud på Østhavnen i Aalborg

Plus

Maritime virksomheder får hjælp til at styre gennem regeljunglen

Iværksætter har fået støtte fra Den Danske Maritime Fond til et nyt projekt, der skal hjælpe maritime virksomheder med at leve op til regler og krav

Plus

United Heavy satser på Nordøstpassagen

Det Lars Rolner-ejede projektlastrederi United Heavy Lift er et af de rederier, der bruger Nordøstpassagen fra Asien til Europa. Og rederiet mærker en markant øget efterspørgsel, siden varerne kan komme hurtigere frem end via Suez-kanalen

Plus

Ny piratstrategi: Pirateri skal håndteres gennem internationale samarbejder

Dansk indsats mod maritim kriminalitet fokuserer på to regioner og bygger på deltagelse i internationale fora. Flere aspekter burde have været med, hvis man havde set den maritime kriminalitet i et bredere perspektiv, mener ekspert.

Plus

"Det blå erhverv skal stadig være sexet"

Tommy Thomsen overtager efter årsskiftet roret som chef for Lauritzen Fonden. Den erfarne shippingmand peger på digitalisering og opgaven med at tiltrække flere unge til det maritime erhverv som nogle af de største udfordringer for branchen

Maersk Broker overtager Wonsild Dry

Se animation af 'Helge Ingstad'-kollision

Endelig et godstog igennem Esbjerg Havn

ABB: Autonomi betyder ikke ubemandet

Mærsk ved at vågne fra digital drøm med IBM

Australien overvejer scrubber-forbud

Hærværk indstiller færgen 'Bitten Clausen'

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Svendborg Søfartsskole får ny uddannelse

Uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers har givet grønt lys for, at det fra næste år bliver muligt at fortsætte uddannelsen fra ubefaren til befaren skibsassistent i Svendborg

Plus

Tre kaptajner modtager fornem hæder

200 hjemløse holdt julefrokost på Oslo-båden

Mærsks kreditvurdering lider under handelskrig

DFDS køber jord og hyrer toldere forud for Brexit-afstemning

EU godkender tre ophugningsværfter uden for EU

Plus

DEBAT: Grænseløst sammenhold nødvendigt

Maersk Supply henter ny CFO hos Svitzer

Esbjerg lægger hus til MSSM 2019

Glæde på Lindø over MHI-Vestas udvidelsen

Ny formand for Samsø Linien

Plus

KRONIK: Hvis du ikke sidder med ved bordet, ender du på menuen

Camps giver kendskab til den maritime industri

Michael Krabbe ny CFO i Bunker Holding

Plus

Mød skibsmæglernes ankermand

Danske havne tæt på de mest effektive i verden

Plus

Havneudvidelse har givet aktivitetsboom ved Vesterhavet

Plus

Danske Rederier: Forskellige strategier skal opfylde svovlkrav

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Service og Reparationer af Dørsystemer

Hurtigere stål til travle producenter

Vi fejrer Hans Lauridsens 20+ års jubilæum

NCC Civil Egineering holder styr på certifikater, løfteudstyr og omkostninger med EasyCert

Process Engineering donerer igen i år penge til velgørende formål

Nyt VETEC dynamometer hos Carl Stahl A/S

JOFRA takker for et stærkt år

Det er ikke hver dag vi sælger en løfteklo som denne til en kunde →

Svingnings- og Chokdæmpere fra WILLBRANDT Gummiteknik

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

HF udvider vores Sales Support/Purchase

Technoflex ønsker alle en glædelig Jul samt Godt nytår

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Gasudslip i maskinrummet !

Ny energiledelsesuddannelse - med certifikatmulighed

Tyverisikret cykelparkering

Så kaster vi los med butterflyventilen GEMÜ 480 Victoria

PALFINGER MARINE - din globale service partner

Ultrastærk elektrisk døråbner ECS 2100

Smart Automation - Nyt domicil

25 år med GEMÜ-flervejs-ventilblokke

Monteringstape velegnet til hybridbindinger

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Nyt højdynamisk servosystem fra Siemens

Lad os opfylde dine juleønsker

Send til en kollega

0.269