Fanø søger udenlandsk hjælp i kamp mod Esbjerg Havn

| Af Redaktionen/jhm | Tip redaktionen om en historie

Et brev til miljøministre i Tyskland og Holland er Fanøs seneste tiltag i kampen mod udvidelsen af Esbjerg Havn-

En planlagt udvidelse af Esbjerg Havn er en alvorlig udfordring af det fælles politiske mål om at beskytte Vadehavet og dets omgivelser.

Læs også: Esbjerg skal tage skraldet fra offshore-ophugning i Frederikshavn

Sådan skriver Fanøs borgmester, Sofie Valbjørn (ALT) i et brev til miljøministrene i Tyskland og Holland.

Brevet er ø-kommunens seneste forsøg på at stikke en kæp i hjulet for nabobyen Esbjergs planer om at udbygge sin havn med ca. en mio. kvm og en km ny kajkant.

Anledningen til brevet er, at de to ministre skal mødes med deres danske kollega, Jakob Ellemann-Jensen (V) på fredag, oplyser Valbjørn. Det sker i regi af et samarbejde de tre lande imellem om at beskytte Vadehavet, der både har status af FN Verdensarv og Natura 2000-område.

- Vi er rigtig bekymrede for naturen i Vadehavet. Det er skrøbelig natur, og der er mange arter, som skal igennem og forbi Vadehavet, siger Sofie Valbjørn og fortsætter:

Læs også: Færgen-salg puster til drøm om nye Fanø-færger

- Vi mener, at de andre ministre kan have gavn af at vide på forhånd, at man ikke er lige så restriktiv i Danmark som i de andre lande.

Mener du ikke, at den danske regering passer godt nok på Vadehavet?

- I hvert fald ikke, hvis de godkender en udvidelse af Esbjerg Havn, svarer borgmesteren.

Esbjerg: De kan være helt rolige

Esbjergs borgmester, Jesper Frost Rasmussen (V), mener, at hans kollega i nabokommunen er for tidligt ude med sine bekymringer.

Læs også: Esbjerg Havns mennesker og historier i billedform

Esbjerg Kommune sætter om kort tid gang i en omfattende VVM-proces, oplyser borgmesteren. VVM står for Vurdering af Virkninger på Miljøet. Det skal blandt andet undersøges, om udvidelsen vil påvirke FN Verdensarv eller Natura 2000-områder, som er områder, der nyder særlig beskyttelse.

- Så de kan være helt rolige ved, at vi selvfølgelig er meget opmærksomme på den følsomme natur, der ligger side om side med Esbjerg Havn.

- Hvis der er nogen påvirkning af Vadehavet, så får man selvfølgelig ikke lov til at udvide havnen i den form, det er foreslået. Så må man kigge på, om man skal reducere projektet eller helt droppe det, siger Frost Rasmussen.

Ser ikke VVM som afgørende

Fanø Kommune har tidligere blandt andet skrevet til FN om sin bekymring over Esbjergs havneplaner. Generelt er ø-kommunen meget udfarende i sagen, mener Esbjergs borgmester.

Læs også: Kurs mod Esbjerg med Fanø om styrbord

- Jeg havde håbet, at vi kunne tale med hinanden i stedet for at tale om hinanden, siger Jesper Frost Rasmussen.

- Jeg håber, at Fanø vil være med til at afvente resultatet af VVM-processen og så gøre deres sag op på et faktuelt grundlag i stedet for som nu at rejse bekymringer mange steder, uden at det er belyst.

Men for Sofie Valbjørn er VVM-redegørelsen ikke afgørende.

- Uanset hvad VVM-redegørelsen viser, mener vi faktisk ikke, at havneudvidelsen skal finde sted, siger Fanø-borgmesteren og fortsætter:

- Man har også tidligere udvidet havnen. Og hvis man bliver ved med at tage små skiver af Vadehavet, så kan det godt være, at den enkelte VVM-redegørelse vil sige, at det kan gå an. Men så forholder man sig ikke til det store billede.

Mere om: Esbjerg Havn | Fanø


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Dansk-Fransk elskede alt, hvad der kunne flyde

Rederiet Dansk-Fransk var i 1960 det femtestørste rederi i Danmark, og havde i 1970 flere skibe end Torm og Norden tilsammen - her havde man appetit på alt, hvad der kunne flyde og fik sin storhedstid i linjefarten til Vestafrika

DFDS forlænger nyerhvervet ro/ro-skib

SHORTSEA: Tredje skib fra U.N. Ro-Ro skal kunne måle sig med fire af sine halv-rederi-søstre på Nordsøen

Endnu et Kosan-skib til DIS

Ex-danskbaseret operatør reducerer flåden

OFFSHORE: Den canadiske stat køber Viking Supply Ships tre isbrydende ankerhåndteringsfartøer

Plus

Dansk motorgigant har vokseværk - vil bygge gigantisk totakter i Sydhavnen

MAN energy solutions på vej med stor udvidelse i Københavns Sydhavn, hvor ny totakter skal teste fremtidens grønnere skibsmotorteknologier

Nyhedsbrev

Flydedok i Hirtshals er væltet om på siden

Der er et skib inde i den 82 meter lange flydedok

Online Avis Arkiv

Se billeder af skader fra beskidt bunker

Brancheorganisationen Intertanko udtrykker fortvivlelse over, at ingen myndigheder lader til at gøre noget ved problemet med beskidt bunker.

Mærsk vil sende boreforretning på børsen

Maersk Drilling skal noteres på fondsbørsen i København i løbet af 2019.

Plus

Torm-CEO: VLCC'ere kannibaliserer markedet

Mærsk storsælger men taber på containere

Omsætningen i Hamburg Süd slår nu for alvor igennem i Mærsks regnskab for første halvår, hvor indtjeningen på containere dog er tynget af højere bunkerpriser.

J. Lauritzen båret frem af både gas og tørlast

I modsætning til sidste år er J. Lauritzen i 2018 kommet ud af andet kvartal med et positivt driftsresultat.

Analytikere: Svært at få god pris for Maersk Drilling

Sådan klarede resten af Mærsk andet kvartal

Plus

”Jeg er selvfølgelig ærgerlig over, at vi har et elendigt tankmarked”

Trods sidste uges nedjustering ser Nordens topchef Jan Rindbo lyspunkter, både i tank og tørlast

Plus

DFDS har uro på bagsmækken både i syd og nord

Det lyder måske naivt, men jeg er stadig af den overbevisning, at der kommer en løsning på Brexit-udfordringerne, siger DFDS-topchef Niels Smedegaard efter dagens regnskab.

Torm taber 58 millioner i andet kvartal

Efter et tab i andet kvartal øgede Torm i løbet af juli sin kontraktdækning markant til væsentligt lavere rater.

SØFART TEMA 'Førerløse skibe'
Vard skal bygge autonomt skib for Yara

To døde efter VLCC-eksplosion

Plus

Øresundsfærger skal være en turistattraktion

Som led i vækstplanen for HH Ferries vil CEO Johan Röstin arbejde på at tiltrække flere turister på færgerne mellem Helsingør og Helsingborg. Også miljøet står højt på agendaen hos rederichefen

Kommuner raser over Canal Tours

Analysehus: Containerrederier klokker i kapaciteten

Opkøb øger vækst hos DFDS

SHORTSEA: Tyrkisk kursfald øger usikkerheden, mens de nye aktiviteter samme sted booster omsætningen

DFDS nu oppe på seks mega-ro/ro-skibe fra Jinling

SHORTSEA: Endnu en option løftet i Kina, hvormed DFDS fra midten af 2020 råder over seks 6.700 lanemeter-skibe til Nordsøen og Middelhavet

Mærsk rygtes klar til at udskille Drilling

Ørsted tjener 3,9 milliarder i første halvår

Kinesisk rederi udsat for cyberangreb

Vækst stagnerer for Mærsk-konkurrent

Kina køber massivt op af europæiske havne

Mærsk Line tilbage i varmen i Nigeria

Kostbar dansk uddannelse af litauiske søofficerer i Litauen var spildt

Sommertravlhed på havne: Rekordmange lystsejlere får bøde

Nyt maritimt topmøde i København

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Plus

Funktionel belægning i 100 år

Dansker modtager IMO's International Maritime Prize

Ny bestyrelse i Erria

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Se vores nye hjemmeside Saybolt Danmark A/S

Det Ny Fluidware App

Electro Care ApS - Pumpeeftersyn - Serviceaftale

Spændende talere på BIM Forum 2018 d. 20/9 i København

Buhl & Bønsøe på Automatik 2018

Vi har leveret løftegrejet til det seneste indkøb fra Maximus Kran- & Specialtransport

Ny serie af termiske kameraer fra Fluke lagerføres nu hos RS Components

Trådløs håndholdt HMI – Pendant / Teach box

Kreative og innovative løsninger

Easylog NFC temperaturlogger

Ny brochure på gaden! Renewables & engineering

Indeklimaets Temadag 2018

Har du set Davit-kranerne fra amerikanske Thern?

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

Lad os foretage din prøvelastning med vores Waterbags

Nyt kompensator katalog fra WILLBRANDT Gummiteknik

Ønsker du stor brudstyrke for glas? Så leverer vi Hærdet glas

RS Components' aftale med Zerynth styrker IoT-udvikling på DesignSpark

Salg og udlejning går hånd i hånd

Kundespecifikke produkter

Er det muligt at teste materialer i et realistisk korrosivt miljø?

Trimble Roverløsninger

DMT gentager succesen

Militær viden og præcision kan (også) bruges i det civile

Kan du huske vores opslag om tre nye test-lastbiler?

Send til en kollega

0.205