Norden trodser lave rater i første kvartal

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

På trods af et usædvanligt ringe tankmarked og det sædvanlige dyk i tørlast kom Norden ud af årets første kvartal med overskud. Der er dog stadig en del usikkerheder forude, siger topchef Jan Rindbo i interview.

Med et justeret resultat på 8,8 mio. dollar i den samlede forretning holder Norden de gode takter fra 2017, som for første gang i fem år endte med et overskud. 

- Vi synes selv, at det har været en god start på året, siger Nordens adm. direktør Jan Rindbo til Søfart. 

Han hæfter sig særligt ved, tørlastdivisionen Dry Operator, der tæller korttidsindbefragtede skibe, klarede sig godt igennem kvartalet. Divisionen sejlede et justeret resultat på 3,1 mio. dollars hjem.

- Det er sket på trods af, at vi har investeret i at positionere skibene i Atlanterhavet, siger Jan Rindbo og forklarer, at det særligt er den sydamerikanske kornhøst, der lokker med højere rater i andet kvartal.

Gradvis bedring slår igennem

Også den ejede tørlastflåde i divisionen Dry Owner kom igennem årets første kvartal med overskud. Tørlastraterne tog et ordentligt dyk i forhold til fjerde kvartal 2017, men det er normalt for et første kvartal, og sammenlignet med første kvartal 2017 har raterne på supramax og panamax ligget 25-30 pct. højere i år.

Læs også: “Et enkelt tweet kan ændre meget”

- Så den gradvise bedring i markedet slår igennem, og der har været en langt højere bund i markedet, end hvad vi har set tidligere, siger Jan Rindbo.

Han vurderer, at tørlastmarkedet er ved at finde sig selv efter en stor pukkel af nybygninger er ved at være leveret. I Nordens tredje forretningsdivision, produkttank, har kvartalet dog udviklet sig knap så positivt. 

Vintermarkedet har været skuffende, og det sæsonmæssige opsving, der plejer at gøre sig gældende i første kvartal, er udeblevet. Endnu værre har det været i transporten af råolie, så de LR1 og LR2-nybygninger, der er blevet leveret i første kvartal, er gået ind i produkttank og har været med til at presse markedet endnu længere ned. 

Tank bekymrer

Når snakken falder på, hvad fremtiden har i vente for Norden, er det da også primært tank-forretningen, der giver anledning til bekymring. Selvom flådetilvæksten har været forholdvis lav med 0,5 pct. i første kvartal 2018, og beholdningen på lagre rundt omkring nærmer sig et mere normalt niveau, skal der muligvis mere til, før markedet bliver godt igen.

Læs også: Norden sælger ældste handy-tørlaster

- Det kan godt være, at lagrene ikke bare skal normaliseres, men faktisk lidt længere ned end det. Men så forventer vi også en ret god efterspørgsel, siger han og afviser at spå om, hvornår tankforretningen for alvor bliver lukrativ. 

Det gik dog ikke værre for Nordens tankforretning i årets første kvartal, end at den klarede sig igennem med skindet på næsen og et overskud på 0,3 mio. dollar.

Norden har valgt at fastholde den forventning til årets resultat på 10-50 mio. dollar, som blev sat ved præsentationen af årsregnskabet for 2017.

- Der er ikke noget afgørende, der har ændret sig siden da, og så er der stadig en del usikkerheder, siger Jan Rindbo og henviser til den nervøsitet, som indførelsen af højere toldsatser på en række varer mellem USA og Kina har givet på markedet. 

Dampskibsselskabet Norden A/S

mio. dollars

1. kvartal 2018

1. kvartal 2017

Omsætning

591,2

440,2

EBITDA

17,1

10,3

Afskrivninger og nedskrivninger

-10,5

-10,6

Resultat af primær drift (EBIT)

18,4

0,1

Periodens resultat

18,0

0,7

Justeret perioderesultat *

8,8

0,9

* Justeret perioderesultat er beregnet som "Periodens resultat" justeret for "Salgsavancer og tab skibe m.v." .



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

'Alexander Maersk' arresteret i Tunesien

En række kunder, der er utilfredse over deres regning efter branden på 'Maersk Honam', har fået 'Alexander Maersk' arresteret i Tunesien, skriver ShippingWatch

Nakskov Havn skal udbygges for 57 mio kroner

Maersk Supply i stor FSO-operation

Erria udvider med køb og salg af brugte containere

Fuld russer får fire måneder bag svenske tremmer

Nyhedsbrev

DFDS udnævner ny chef for innovation og teknologi

Online Avis Arkiv

Nu sejler 'Stena Vinga' på Frederikshavn-Gøteborg

VIDEO: Sådan blev 'El Faro's forlis efterforsket

Plus

Søværnet giver travlhed hos Orskov

Ny helikopterhangar på den sidste af fire skibe i Thetis-klassen samt hovedeftersyn på støtteskibet Absalon har sat sit tydelige præg på 2018 hos Orskov Yard

Betjening af Christiansø i udbud

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
'Samskip Endeavour’ sejlede på brugt madolie

Plus

Ultralyd fjerner miljøfarlig begroning på skroget

Seago Line ændrer navn i ny Mærsk-organisation

Mærsk slår Damco sammen med Maersk Line

Logistikvirksomheden Damco bliver lagt ind under Maersk Line fra årsskiftet, hvorefter Damco vil være en ren speditørvirksomhed

Jarlov: Manglende standarder kan have seriøse konsekvenser

Plus

Esvagt vil vokse på nye markeder

Offshorerederiets nye topchef, Peter Lytzen, har rettet kikkerten mod nye geografier inden for vindområdet

'Express 1' ramte fender i Rønne Havn

Plus

Kalundborg Havn fuld af selvtillid - går efter Sjællands containere

Plus

Sådan vil søfartens nye minister styrke Det Blå Danmark

INTERVIEW: At styrke Danmarks maritime erhverv kommer til at stå øverst på erhvervsminister Rasmus Jarlovs (K) agenda

Ørsted sælger halvdelen af Hornsea 1 for 37 milliarder

Et delvist frasalg af Hornsea 1, der er under opførelse, indbringer Ørsted 37,5 mia. kroner

Havareret nordmand slæbt væk fra Hirtshals

Jens Holger Nielsen stopper som CEO i Samskip

International rådgivning på højt niveau

Maersk Line indfører nyt bunker-tillæg et år før nye krav

I et forsøg på at hente en del af de øgede omkostninger til brændstof, når IMO's svovlkrav træder i kraft i 2020, har Maersk Line lavet et nyt brændstoftillæg. Det træder i kraft allerede 1. januar 2019

DFDS åbner IT-udviklingscenter i Istanbul

Hver dag er ny under overfladen

Maersk Line sænker prisen frem mod svagt efterår

Tommy Thomsen ny CEO i Lauritzen Fonden

Aarhus Havn rykker ét skridt nærmere enorm udvidelse

Mange arbejdspladser i spil ved havmølleparken Kriegers Flak

VIDEO: Tankskib rammer bro under tyfon

International rådgivning på højt niveau

Maersk Line sløjfer loop fra Asien til Nordeuropa

Trump truer med at indføre told på al import fra Kina

'Maersk Integrator' får kontrakt med ny alliance

Plus

Frederikshavn Havn midt i et rig-eventyr

Ny formand for Marcod klar til kamp

Semco får ny direktør i Norge

Rater i ro forud for mulig stigning

Plus 2

Mad til søs
Danske søfolk savner dansk hovmester

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Dette billede er taget ugens løb, hvor vi gjorde klar til endnu en prøvebelastning med Waterbags

Skab tillid med klima ikon

Ajos oplyser byggepladsen

Indeklima og sundhed - både i boligen og på arbejdspladsen

Dentex kobling

DM Motors A/S lander største ordre indenfor Marinen.

Mød os på WindEnergy i Hamborg 25-28. sept

Gå ikke glip af verdens største WindEnergy messe!

Southco’s katalog er fyldt med lækre kvalitets produkter - Bestil det her og bliv inspireret!

Få viden og inspiration på verdens største WindEnergy messe!

IBIX på tur i Humlebæk

Mesterbådbyggeren fra ”Waging am See”

Technoflex specialværksed

Prysmian koncern 2018 halvårsregnskab

Det Ny Fluidware App

Process Engineering A/S er blevet certificeret!

Lille maskine stor effekt

Toolox - For godt til at være sandt

Maritime Career day Frederikshavn d. 20. september

Produkter til sandblæsning

Mangler I en kreativ og innovativ samarbejdspartner?

Tagintegrerede solceller i klassiske teglstens tage

Kom til verdens største WindEnergy messe!

Mirit Glas fører Hærdet glas med ekstra stor brudstyrke!

Kompensatorer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Send til en kollega

0.273