23948sdkhjf

Norden trodser lave rater i første kvartal

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

På trods af et usædvanligt ringe tankmarked og det sædvanlige dyk i tørlast kom Norden ud af årets første kvartal med overskud. Der er dog stadig en del usikkerheder forude, siger topchef Jan Rindbo i interview.

Med et justeret resultat på 8,8 mio. dollar i den samlede forretning holder Norden de gode takter fra 2017, som for første gang i fem år endte med et overskud. 

- Vi synes selv, at det har været en god start på året, siger Nordens adm. direktør Jan Rindbo til Søfart. 

Han hæfter sig særligt ved, tørlastdivisionen Dry Operator, der tæller korttidsindbefragtede skibe, klarede sig godt igennem kvartalet. Divisionen sejlede et justeret resultat på 3,1 mio. dollars hjem.

- Det er sket på trods af, at vi har investeret i at positionere skibene i Atlanterhavet, siger Jan Rindbo og forklarer, at det særligt er den sydamerikanske kornhøst, der lokker med højere rater i andet kvartal.

Gradvis bedring slår igennem

Også den ejede tørlastflåde i divisionen Dry Owner kom igennem årets første kvartal med overskud. Tørlastraterne tog et ordentligt dyk i forhold til fjerde kvartal 2017, men det er normalt for et første kvartal, og sammenlignet med første kvartal 2017 har raterne på supramax og panamax ligget 25-30 pct. højere i år.

Læs også: Rindbo: Svovlregler er jokeren i tankmarkedet

- Så den gradvise bedring i markedet slår igennem, og der har været en langt højere bund i markedet, end hvad vi har set tidligere, siger Jan Rindbo.

Han vurderer, at tørlastmarkedet er ved at finde sig selv efter en stor pukkel af nybygninger er ved at være leveret. I Nordens tredje forretningsdivision, produkttank, har kvartalet dog udviklet sig knap så positivt. 

Vintermarkedet har været skuffende, og det sæsonmæssige opsving, der plejer at gøre sig gældende i første kvartal, er udeblevet. Endnu værre har det været i transporten af råolie, så de LR1 og LR2-nybygninger, der er blevet leveret i første kvartal, er gået ind i produkttank og har været med til at presse markedet endnu længere ned. 

Tank bekymrer

Når snakken falder på, hvad fremtiden har i vente for Norden, er det da også primært tank-forretningen, der giver anledning til bekymring. Selvom flådetilvæksten har været forholdvis lav med 0,5 pct. i første kvartal 2018, og beholdningen på lagre rundt omkring nærmer sig et mere normalt niveau, skal der muligvis mere til, før markedet bliver godt igen.

Læs også: Norden udvider flåden med to brugte MR-tankskibe

- Det kan godt være, at lagrene ikke bare skal normaliseres, men faktisk lidt længere ned end det. Men så forventer vi også en ret god efterspørgsel, siger han og afviser at spå om, hvornår tankforretningen for alvor bliver lukrativ. 

Det gik dog ikke værre for Nordens tankforretning i årets første kvartal, end at den klarede sig igennem med skindet på næsen og et overskud på 0,3 mio. dollar.

Norden har valgt at fastholde den forventning til årets resultat på 10-50 mio. dollar, som blev sat ved præsentationen af årsregnskabet for 2017.

- Der er ikke noget afgørende, der har ændret sig siden da, og så er der stadig en del usikkerheder, siger Jan Rindbo og henviser til den nervøsitet, som indførelsen af højere toldsatser på en række varer mellem USA og Kina har givet på markedet. 

Dampskibsselskabet Norden A/S

mio. dollars

1. kvartal 2018

1. kvartal 2017

Omsætning

591,2

440,2

EBITDA

17,1

10,3

Afskrivninger og nedskrivninger

-10,5

-10,6

Resultat af primær drift (EBIT)

18,4

0,1

Periodens resultat

18,0

0,7

Justeret perioderesultat *

8,8

0,9

* Justeret perioderesultat er beregnet som "Periodens resultat" justeret for "Salgsavancer og tab skibe m.v." .

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Nu kan Søby Havn udvide for 115 mio. kr.

Plus

Danmarks reservefærge rykker tæt på mål

Med en opstartsgaranti på 15 mio. kr. på finansloven er vejen nu banet for en reservefærge til de danske øer

Skoleskibet ’Danmark’ skal sejle mere i danske farvande

Martec melder ud, at man i sommeren 2019 vil tilbyde sine elever et togt rundt i Danmark

Plus

Konsolidering i Danmarks mæglerstand

Danmarks Skibsmæglerforening er gået fra 116 til 103 medlemmer på få år, siden de store danske mæglere spiser nogle af de små

To nye bestyrelsesmedlemmer til Norden

Nyhedsbrev

Danske Rederier utilfredse med forlænget transportøransvar

Online Avis Arkiv

Danish Cruise & Ferry Group får ny koordinator

Celsius køber endnu en produkttanker

Preparation is key in cable service

2

Agersø-færge grundstødt fordi skibsfører faldt i søvn

Livbåde til bygninger

Direktør for Søfartsmuseum i VisitDenmarks bestyrelse

Plus

Endnu et Kina-værft ind i ro/pax

RO/PAX: Nu har Kina 17 ordrer på færger til vestlige kunder i bøgerne. TT-Line har netop meldt sig i feltet med nybygning til Østersøen

VIDEO
Efter whistleblower-video: Rederi idømt millionbøde

Optagelser fra et besætningsmedlem har ført til, at rederiet Navimax er blevet idømt en bøde på 13 mio. kroner i USA

Bunker Holding-direktør vinder pris

Scandlines forbereder nyt sagsanlæg mod Femern A/S

Det er ikke i orden, at Femern A/S i tiden op til gårsdagens dom i EU-Domstolen sikrede sig ekstra lån med statsstøtte, lyder det fra Scandlines

Walney – the world’s largest offshore wind farm

EU-Domstolen skrotter godkendelse af Femern-finansiering

Det er ikke undersøgt grundigt nok, hvorvidt der er givet ulovlig statsstøtte til Femern-forbindelsen

Maersk Broker i opkøbsræs

Plus

Strid mellem Danpilot og Næstved Havn om lodskrav

Christiansøfarten vinder sejlads til Christiansø

Maersk Drilling får påtale i Norge

Ny lov sender svovlsyndere i gabestokken

Et enigt Folketing har vedtaget en ny lov, der gør det muligt at offentliggøre svovlsyndere. Danske Rederier bakker op.

Plus

Ny piratstrategi: Pirateri skal håndteres gennem internationale samarbejder

Dansk indsats mod maritim kriminalitet fokuserer på to regioner og bygger på deltagelse i internationale fora. Flere aspekter burde have været med, hvis man havde set den maritime kriminalitet i et bredere perspektiv, mener ekspert.

Mærsk-chef åben for e-fuel

Plus

Københavns mæglere erobrer tørlastmarked

Tørlastbrokerne i København udgør nu en af de største hubs i Europa, og indflydelsen stiger. Maersk Brokers opkøb af Wonsild Dry skal ses i det lys

Plus

Tre kaptajner modtager fornem hæder

Plus

DEBAT: Grænseløst sammenhold nødvendigt

Maersk Supply henter ny CFO hos Svitzer

Esbjerg lægger hus til MSSM 2019

Ny formand for Samsø Linien

Glæde på Lindø over MHI-Vestas udvidelsen

Plus

KRONIK: Hvis du ikke sidder med ved bordet, ender du på menuen

Camps giver kendskab til den maritime industri

Michael Krabbe ny CFO i Bunker Holding

Plus

Mød skibsmæglernes ankermand

Danske havne tæt på de mest effektive i verden

Plus

Havneudvidelse har givet aktivitetsboom ved Vesterhavet

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Intern Salgsassistent

Robotmarked i vækst kræver dygtige partnere

Hvilke Siemens softwareversioner benyttes der i dag?

ABB bidrager til banebrydende fjernstyret færge

MARTEC udvider - plads til flere studerende og erhvervsprojekter

Glædelig jul og godt nytår

Intern Salgsassistent

Service og Reparationer af Dørsystemer

Hurtigere stål til travle producenter

Vi fejrer Hans Lauridsens 20+ års jubilæum

NCC Civil Egineering holder styr på certifikater, løfteudstyr og omkostninger med EasyCert

Process Engineering donerer igen i år penge til velgørende formål

Nyt VETEC dynamometer hos Carl Stahl A/S

JOFRA takker for et stærkt år

Det er ikke hver dag vi sælger en løfteklo som denne til en kunde →

Svingnings- og Chokdæmpere fra WILLBRANDT Gummiteknik

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

HF udvider vores Sales Support/Purchase

Technoflex ønsker alle en glædelig Jul samt Godt nytår

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Gasudslip i maskinrummet !

Ny energiledelsesuddannelse - med certifikatmulighed

Tyverisikret cykelparkering

Så kaster vi los med butterflyventilen GEMÜ 480 Victoria

PALFINGER MARINE - din globale service partner

Send til en kollega

0.305