23948sdkhjf

Reder efter fuld kaptajn: Vi må ændre holdning til søs

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Trods to ædru navigatører om bord sejlede den russiske kaptajn på Rix Parter i aftes igennem Storebælt i beruset tilstand. Det skal være ok at sige fra, lyder det fra Baltic Shipping Companys direktør Ronnie Hulstrøm.

- Vi må ændre den gammeldags holdning med, at det går nok, vi skal bare afsted.

Sådan lyder det fra Ronnie Hulstrøm, adm. direktør i Baltic Shipping Company (BSC), efter et af rederiets fartøjer, det 3700 t.dv. store general cargo-skib Rix Partner, i nat blev tilbageholdt ved Nyborg med en beruset kaptajn. 

Ronnie Hulstrøm forklarer til Søfart, at BSC blot har Rix Partner på kommercielt management og dermed ikke står for skibets tekniske drift og besætning. Ikke desto mindre gælder BSC's nultolerance over for alkohol om bord også på Rix Partner, og den pågældende kaptajn, en russisk mand, vil ikke komme til at sejle på BSC's skibe mere.

- Vi har en klar procedure for, at alkohol er bandlyst om bord, Men det har åbenbart ikke været nok, siger han og kalder episoden for "bundærgerlig og helt uhørt."

Skal beskytte whistleblowere

Det fremgår af AIS-data, at skibet har slingret ned gennem et af de mest trafikerede farvande i denne del af verden, men heldigvis blev ingen ramt. Det store spørgmål er nu, hvordan en kommerciel operatør som BSC vil sikre sig, at noget lignende ikke kommer til at gentage sig.

Læs også: 'Sola TS' advarede forgæves fregat inden kollision

Ronnie Hulstrøm mener, at det er svært at gardere sig 100 pct. imod, da det ikke er muligt at føre kontrol hver gang, et skib lægger fra land. Han efterlyser i stedet en holdningsændring blandt besætningen på skibe. Forsvarets Operationscenter oplyser til Søfart, at der var yderligere to navigatører om bord på Rix Partner, som begge var ædru, men ikke slog alarm. Sådan bør det ikke være, mener Ronnie Hulstrøm.

- Jeg tror, at det er et spørgsmål om at bakke op om de besætningsmedlemmer, der siger fra. At der er en beskyttelse af de mennesker, siger han og fortsætter:

- Hvis en matros ringer til rederiet og siger, at kaptajnen er stiv, skal matrosen jo ikke være bange for at miste sit arbejde eller for at blive udsat for chikane fra resten af besætningen. Den holdning skal ændres. 

Læs også: Hver fjerde sømand er deprimeret

Læs også: Fartøjer til løft af norsk fregat er ankommet

Opgør med macho-kultur

Dermed langer Ronnie Hulstrøm ud efter en mandsdomineret kultur om bord på skibe, som for nyligt er blevet belyst gennem en undersøgelse af søfolks trivsel. Her havde hver fjerde følt sig nedtrykt eller modløs i løbet af de seneste to uger, men af disse var det kun 21 pct. som havde snakket med en kollega om det.

- Vores branche er generelt mere "macho" end andre. Holdningen er, at man må mande sig op og komme videre, og der er frygt for at miste sit job, hvis man snakker om det, udtalte den 29-årige master mariner Dan Thompsen i forbindelse med undersøgelsen.

Ronnie Hulstrøm afviser, at det ville ændre noget at stille krav om, at alle besætningsmedlemmer skal være danske.

- Vi har jo det samme problem, uanset om det er en dansker, en tysker eller en russer. Det gælder på tværs af samfundslag og nationaliteter, at nogle mennesker ikke kan finde ud af at leve efter reglerne, siger han.

I første omgang vil han endnu engang indskærpe, at der er en streng nul alkohol-politik på skibe, der sejler for Baltic Shipping Company. Den anholdte kaptajn bliver nu afskediget og kan se fremt til en bøde fra politiet, men derudover får episonen ikke umiddelbart nogen konsekvenser, oplyser Ronnie Hulstrøm.

En anden kaptajn ankommer til det tilbageholdte Rix Partner i aften.

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (1)
Forsiden lige nu
Plus

Esbjerg Havns altmuligmand

Foga var egentlig et bindeled mellem Nordsøens fiskere og offshoreindustrien, men opgaverne er nu bredt ud, så man varetager alt fra seismik til fugletælling

Plus

GALLERI: Hurtigrutens nye ekspeditionsskibe tager form

Plus

Fra hippie i Troense til chef for Georg Stage

Plus

Nu kan Søby Havn udvide for 115 mio. kr.

Positionsbillede

Nyhedsbrev

Plus

Danmarks reservefærge rykker tæt på mål

Med en opstartsgaranti på 15 mio. kr. på finansloven er vejen nu banet for en reservefærge til de danske øer

Online Avis Arkiv

Skoleskibet ’Danmark’ skal sejle mere i danske farvande

Martec melder ud, at man i sommeren 2019 vil tilbyde sine elever et togt rundt i Danmark

2

Agersø-færge grundstødt fordi skibsfører faldt i søvn

Walney – the world’s largest offshore wind farm

Celsius køber endnu en produkttanker

Preparation is key in cable service

Plus

Konsolidering i Danmarks mæglerstand

Danmarks Skibsmæglerforening er gået fra 116 til 103 medlemmer på få år, siden de store danske mæglere spiser nogle af de små

Danske Rederier utilfredse med forlænget transportøransvar

Livbåde til bygninger

To nye bestyrelsesmedlemmer til Norden

Danish Cruise & Ferry Group får ny koordinator

Bunker Holding-direktør vinder pris

Direktør for Søfartsmuseum i VisitDenmarks bestyrelse

Plus

Endnu et Kina-værft ind i ro/pax

RO/PAX: Nu har Kina 17 ordrer på færger til vestlige kunder i bøgerne. TT-Line har netop meldt sig i feltet med nybygning til Østersøen

VIDEO
Efter whistleblower-video: Rederi idømt millionbøde

Optagelser fra et besætningsmedlem har ført til, at rederiet Navimax er blevet idømt en bøde på 13 mio. kroner i USA

Scandlines forbereder nyt sagsanlæg mod Femern A/S

Det er ikke i orden, at Femern A/S i tiden op til gårsdagens dom i EU-Domstolen sikrede sig ekstra lån med statsstøtte, lyder det fra Scandlines

EU-Domstolen skrotter godkendelse af Femern-finansiering

Det er ikke undersøgt grundigt nok, hvorvidt der er givet ulovlig statsstøtte til Femern-forbindelsen

Maersk Broker i opkøbsræs

Plus

Ny piratstrategi: Pirateri skal håndteres gennem internationale samarbejder

Dansk indsats mod maritim kriminalitet fokuserer på to regioner og bygger på deltagelse i internationale fora. Flere aspekter burde have været med, hvis man havde set den maritime kriminalitet i et bredere perspektiv, mener ekspert.

Plus

Strid mellem Danpilot og Næstved Havn om lodskrav

Christiansøfarten vinder sejlads til Christiansø

Plus

Tre kaptajner modtager fornem hæder

Plus

DEBAT: Grænseløst sammenhold nødvendigt

Maersk Supply henter ny CFO hos Svitzer

Esbjerg lægger hus til MSSM 2019

Ny formand for Samsø Linien

Glæde på Lindø over MHI-Vestas udvidelsen

Plus

KRONIK: Hvis du ikke sidder med ved bordet, ender du på menuen

Camps giver kendskab til den maritime industri

Michael Krabbe ny CFO i Bunker Holding

Plus

Mød skibsmæglernes ankermand

Danske havne tæt på de mest effektive i verden

Plus

Havneudvidelse har givet aktivitetsboom ved Vesterhavet

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Intern Salgsassistent

Robotmarked i vækst kræver dygtige partnere

Hvilke Siemens softwareversioner benyttes der i dag?

ABB bidrager til banebrydende fjernstyret færge

MARTEC udvider - plads til flere studerende og erhvervsprojekter

Glædelig jul og godt nytår

Intern Salgsassistent

Service og Reparationer af Dørsystemer

Hurtigere stål til travle producenter

Vi fejrer Hans Lauridsens 20+ års jubilæum

NCC Civil Egineering holder styr på certifikater, løfteudstyr og omkostninger med EasyCert

Process Engineering donerer igen i år penge til velgørende formål

Nyt VETEC dynamometer hos Carl Stahl A/S

JOFRA takker for et stærkt år

Det er ikke hver dag vi sælger en løfteklo som denne til en kunde →

Svingnings- og Chokdæmpere fra WILLBRANDT Gummiteknik

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

HF udvider vores Sales Support/Purchase

Technoflex ønsker alle en glædelig Jul samt Godt nytår

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Gasudslip i maskinrummet !

Ny energiledelsesuddannelse - med certifikatmulighed

Tyverisikret cykelparkering

Så kaster vi los med butterflyventilen GEMÜ 480 Victoria

PALFINGER MARINE - din globale service partner

Send til en kollega

0.237