Esvagt vil kun have høje kvinder

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

Rederiet mangler skibsassistenter, men kandidaterne skal være mindst 1,7 meter – 3 cm over kvinders gennemsnitlige højde. Højdekravet kan være ulovligt, vurderer ekspert

10 nyuddannede elever fra skoleskibet George Stage søgte i august 2017 job som ubefarne skibsassistenter ved Esvagt. Med undtagelse af én, som ikke havde en ren straffeattest, kom alle drengene til samtale. De to kvindelige elever, Ida Scheelhase Langenskov og Sally Drachmann, hørte intet fra rederiet. Det skriver fagforeningen Søfartens Ledere.

Læs også: Stort dyk i Esvagts overskud i 2017

Esvagt mangler ellers 20 ubefarne skibsassistenter og forventer at få behov for i alt 200 ubefarne i 2018. Det fortalte Tina Halkjær Nielsen, rederiets chef for rekruttering og træning, til Søfart tidligere på måneden.

Ida og Sally fik ingen begrundelser fra Esvagt, og først efter at have gravet i sagen kom det frem, at afslaget kan hænge samme med rederiets - ikke officielt kendte – højdekrav. Det er på minimum 170 cm – cirka tre cm over kvinders gennemsnitlige højde.

Ekspert: Svært at anvende højdekrav på alle job
Højdekravet kan dog være ulovligt diskriminerende trods den neutrale udformning, vurderer cand.jur. Kirsten Precht, der er specialkonsulent i Institut for Menneskerettigheder og ekspert i bl.a. kønsdiskrimination på arbejdsmarkedet og ligestillingslovgivning i Danmark og EU.

- Når rederiet argumenterer ud fra forhold i relation til redningsaktioner, forudsætter jeg, at højdekravet muligvis kan være sagligt i forhold til visse job som skibsassistent i Esvagt. Men bruges højde som et krav, der stilles, hver eneste gang, man skal ansætte en skibsassistent, så vil det formentlig ikke være rimeligt, siger hun til Søfartens Ledere.

Kirsten Precht tvivler på, at rederiet kan komme med en tilstrækkelig god grund for at anvende højdekravet på hvert eneste job.

Esvagt: Højdekrav er en del af de fysiske krav
Esvagt ønsker ellers ikke at kommentere de to konkrete sager – og afslag – men bekræfter overfor Søfartens Ledere højdekravet.

- Det er rigtigt, at vi i Esvagt stiller en række fysiske krav til vores kandidater, herunder et krav om en minimumshøjde på min. 170 cm. Disse krav gælder uanset køn og bunder alene i sikkerhedshensyn. Vores ansatte skal have en vis fysik, når de med få minutters varsel sendes ud på det åbne hav i forbindelse med redningsaktioner. De skal kunne løfte en våd og tung person op i redningsbåden. Derudover skal de have en vis højde for at kunne montere redningsbåden på vores hejseværk. Det er helt afgørende for sikkerheden, at disse krav kan opfyldes. Det er klart, at mænd generelt har en stærkere fysik end kvinder, men vi mener ikke, at kravene udelukker kvinder fra at blive ansat i Esvagt, skriver Nick Vejlgaard Ørskov, til fagforeningen. 

Åben for dialog
I en pressemeddelelse understreger Nick Vejlgaard Ørskov også, at rederiet siden 2015 har stillet et fysisk krav til kandidater, der ansøger om at blive skibsassistent. Kravet blev indført efter en episode, hvor "manglende højde og fysik kunne havde medført en alvorlig hændelse".

- Vi indgår gerne i en dialog om, hvorledes vi fastholder et højt sikkerhedsniveau, samtidig med at vi giver et bredere felt af kandidater mulighed for at blive skibsassistent hos Esvagt. I den forbindelse skal det understreges, at kvindelige kandidater er meget velkomne i Esvagt, og at vi i dag har kvindelige søfarende ansat. Men helt generelt er der få kvinder til søs i Danmark, og vi bidrager gerne til at øge antallet, skriver Esvagt i meddelelsen.

Esvagt har i øjeblikket 165 ubefarne skibsassistenter ansat, hvoraf 3 er kvinder. Af de i alt 830 søfarende ansat, er 11 kvinder.

Mere om: diskrimination | Esvagt


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

"Man skal kunne tåle et blink"

Efter den seneste debat om sexchikane gik Søfart om bord på ’Crown Seaways’ for at tale med to kvindelige søfolk om emnet. Her reflekterer de over skillelinjerne mellem flirt og venlige tilnærmelser og den helt og aldeles uacceptable chikane

Mærsk henter kvindelig finansdirektør

Svenske Carolina Dybeck Happe bliver ny finansdirektør i Mærsk-koncernen med virkning fra senest 1. januar 2019.

CBS' shippingstuderende får job uden kandidatgrad

Plus

Bunker Holding (op)dyrker talenterne

Med et nyt ambitiøst talentudviklingsprogram håber det hurtigt voksende bunkerselskab i Middelfart at fastholde de dygtigste medarbejdere

Plus

Maritim innovation skal løftes i flok

Efterfølgeren til Blue INNOship-projektet, ShippingLab, inviterer Det Blå Danmark til at byde ind på forskellige innovationstemaer

Nyhedsbrev

VIDEO
Det Blå Danmark laver musikvideo

Online Avis Arkiv
Plus

Fra Lolland til maskinchef i DFDS

Færgen-veteran fylder 60

Plus

Kaptajn på Kongeskibet: Sådan sejler man Danmarks mest berømte skib

Med en topfart på blot 13,5 knob er Kongeskibet 'Dannebrog' ikke just et muskelbundt

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
"Der er behov for hjemlig hygge på skibene"

Det Blå Danmark mangler kvinder til søs. Emma Karstensen, 22, maskinmesterstuderende på SIMAC, giver her sit bud på hvorfor

To iværksættere udvalgt til ny start-up hub i Svendborg

Svendborg skal være centrum for maritimt iværksætteri, lyder det fra folkene bag en ny maritim iværksætterbase i byen. De første virksomheder kan nu nyde godt at hjælp til vækst.

Plus

GPS og Force klæder lodser på til polarsejlads

EFTERUDDANNELSE: Kursus hos Force Technology forbereder Grønlandslodser til ny konsulentrolle udi sejlads efter polarkoden

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
"Der er en naturlig biologisk barriere"

Det Blå Danmark mangler kvinder til søs. Henrik Holck, Executive Vice President, People & Ships, DFDS, giver her sit bud på hvorfor

Stausholm får topjob i minegigant

Den tidligere Mærsk-direktør Jakob Stausholm bliver ny finansdirektør i Rio Tinto.

Plus

Fanø-skipper i Esbjerg med nybygning

PROFILEN: Kaptajn Palle Vestergaard Rasmussen har fra søen været med til at udvikle Maersk Supply Service’s nye subsea-forretningsområde – nu har han fået sin egen Stingray

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
"Der mangler kvindelige rollemodeller"

Det Blå Danmark mangler kvinder til søs. Jannie Moesgaard Dinesen, styrmand hos Maersk Line, giver sit bud på, hvad man kan gøre for at tiltrække flere kvinder

Plus

Nordjylland og Sydfyn vil samarbejde om ny skibsføreruddannelse

Danmarks to navigationsskoler i hhv. Marstal og Nordjylland vil samarbejde om at udbyde en helt ny skibsføreruddannelse

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
MARITIMT SYNSPUNKT: Hvorfor skal vi have flere kvinder til søs?

De sølle facts er, at der kun er 2 pct. kvinder til søs - En af forklaringerne er måske, at vi bliver betragtet som en indspist sektor, hvor vi føder os selv, forbliver i erhvervet og meget sjældent rekrutterer på tværs

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
"Vi er ikke gode nok til at sælge erhvervet til kvinderne"

Det Blå Danmark mangler kvinder til søs. Inger Klein Thorhauge, kaptajn hos Cunard Line, giver her sit bud på, hvad man kan gøre for at tiltrække kvinderne

Virksomheder i kamp for Nordjyllands blå klynge

Maritime virksomheder i Nordjylland er på barrikaderne for MARCOD – Nyt udspil fra regeringen skaber usikkerhed om den fremtidige finansiering af det nordjyske klyngesamarbejde for maritime virksomheder

Kolding Havn henter Lotte G. Lundberg

Maritim smed er Årets Lærling

Plus

Færgeansatte skal lære venlighed

Personalet på ø-færgerne kan nu komme på venlighedskursus

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Puder, potteplanter og profilering

Manglen på kvindelige søfarende er et stort problem for Det Blå Danmark, som med en ny kampagne vil forsøge at lokke flere kvinder til søs. På en konference hos Danske Rederier blev årsagerne endevendt - men løsningerne er svære at få øje på

Ny bestyrelse i MDC

Hoyer finder ny CEO hos Wärtsilä

Odfjell-topchef og Mærsk-barnebarn i Maersk Brokers bestyrelse

ADP henter ny salgschef

Navne: Nye udnævnelser hos Torm

Plus

Chikane: Behov for handling frem for undersøgelser

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Konfernce: De store projekter i Holstebro

Nyt katalog fra Elma - Instrumentbogen 2018-2019

Savner du et miljøvenligt alternativ indenfor smøremidler og korrosionsbeskyttelse?

Siemens SIRIUS ACT trykknapper - robuste, smarte og fleksible

Hvis du nogensinde har splejset et fibertov, ved du at det kræver færdigheder.

Sommerferien står for døren!

Iværksætter automatiserer årsregnskabet, så hun har mere tid til madpakker

Konference - Roskilde: De store projekter

Højtryks nåleventil med mikrometer håndtag

Magnetkoblinger

Se mere om én af de seneste kraner vi har leveret - denne gang med en unik eltalje

Bliv opdateret på byggebranchens udfordringer på BIM Forum d. 20. & 21. september

Kobbernitter garanterer fastgørelse i høj kvalitet.

Jyllands hurtigste til at oprulle surringsbånd er fundet

Lær at anvende Bluebeam Revu til oprettelse og redigering af PDF dokumenter på kursus d. 13/8

Geopal sikrer mennesker og materiel worldwide

Vores dygtige smede i Aalborg producerer hele tiden nye løfteåg.

Kompensatorer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Legat til afholdt seniormedarbejder

Sådan reduceres tidsforbruget for Motion-programmering!

Opnå sikkerhed med Roxtec og beskyt dine gennemføringer mod EMI/EMP

Har du en dokning af et skib i den nærmeste fremtid, hvor du er sikker på a...

Lær Revit Architecture trin for trin - deltag på 4-dages grundkursus fra d....

Konference: Kolding - De store projekter

Det er ikke altid størrelsen… 

Send til en kollega

0.28