Fritekstsøgning
Artikler pr. år:
Indholdstyper
-
Sikke et år! DFDS smed oslobåden over bord, Svitzer flyttede hjemmefra og Mærsk-chartret skib stod for årets mest spektakulære havari
2024 var alt andet end kedeligt i søfartens verden. Søfart ser tilbage på maritime høj- og lavpunkter i et begivenhedsrigt år - og ønsker glædelig jul og godt nytår
-
Fra Baltimore til Amager: Her er årets værste havarier
Om det er teknikken, der svigter, naturen der raser eller om uheldet simpelthen bare er ude. Haverier er kommet for at blive. 2024 var ingen undtagelse
-
Året der gik i den danske færgesektor: Direktørskift og masser af nybygningsplaner
Nye direktører, ny færger og nye handler. Der har været nok nyt at tage fat på i den danske færgesektor anno 2024
-
2024-status: Farvel til flere markante topchefer og introduktion af flere nye dobbelte CEO'er
2024 bød på et farvel til en flere markante topchefer i dansk søfart og på et nyt begreb med to adm. direktører eller CEO'er. Søfart har samlet et udvalg af de vigtigste
-
Tidligere DFDS-direktør: Derfor er RoRo så fantastisk
Peder Gellert forklarer, hvordan RoRo-skibe er så særlige for skibsfarten og derfor blev en revolution for DFDS
-
Årets nybygninger: Masser af dual-fuel og 52 planlagte nybygninger til ét enkelt rederi
2024 har budt på færdige skibe og flere ordrer på dual-fuel metanolfremdrift, dual-fuel LNG nybygninger og ordrer på flere XL-ammoniaktankere til Maersk Tankers - måske med dual-fuel ammoniakmotorer
-
Det første RoRo-skib: At rulle øl og bacon om bord var en revolution for DFDS
DFDS var hele 100 år i 1966, da rederiet begyndte at rulle fragten ombord. Blot seks år senere var alt RoRo. Siden er skibene blot blevet større. Her er historien om, hvordan denne fragtform blev en revolution, og hvor grænsen går
-
Hr. Møllers hemmelige våben: Verdens største totakts dieselmotor på en enkelt aksel
For Mærsk Mc-Kinney Møller var udviklingen af L-klassen dét hemmelige våben, der skulle gøre rederiet verdensførende i containerfart. Innovative løsninger betød, at skibet kunne stuve containere mere effektivt end nogensinde før - det blev samtidig udstyret med verdens største totakts-dieselmotor på én aksel
-
DFDS afslører flere færger til Jersey-rute
DFDS låner to hurtigfærger fra sydligere himmelstrøg
-
Havnekonglomerat på indkøbstogt: Vil overtage gældsplaget vestkysthavn
Kommunerne Thisted og Fredericia skal tage stilling til selskabsdannelse i januar
-
Prominent eksdirektør får sæde i havnebestyrelse
Tidligere topdirektør i den maritime verden får plads i den nye bestyrelse for Aarhus Havn. Ingen af de nye medlemmer har dog erfaring med kommerciel havnedrift
-
Arbejdsulykke på ophuggervirksomhed - mand hentet af lægehelikopter
Arbejdsulykke på M.A.R.S. i Frederikshavn
-
Fuld produktion på Tyra-feltet forsinkes til januar
TotalEnergies har genetableret halvdelen af gasfelterne, men forsinkelser skubber den fulde produktion til slutningen af januar
-
Danmarks største containerhavn omdannes til aktieselskab
-
Lodserne har nedgraderet dybgangen: "Utilstedeligt lang ventetid," klager havnedirektør
Lodserne har nedgraderet dybgangen fra 7 meter til 6,4 meter, mens Vejle Havn på femte år afventer miljøgodkendelse
-
Hun skal stå i front for Mercy Ships Danmark
Danmark har stærke søfarts- og shipping virksomheder, og dét netværk vil den nye generalsekretær høste frugten af
-
Kinesisk skib i Kattegat kan snart lette anker og sejle videre
Skibet "Yi Peng 3" har ligget for anker i Kattegat, men kan snart sejle mod sin destination, siger minister
-
Så kom tallene: Her er Danmarks største reparationsværft
Ligger Danmarks største reparationsværft i Nord- eller Syddanmark? I dag kom det foreløbige svar på bordet
-
Rødbyhavn bliver centrum for 1.000 hektar industripark
Med Femern Bælt-tunnelen som katalysator melder Lolland Kommune sig på banen som muligt hjemsted for en af fem nye industriparker
-
Nu er de danske myndigheder ombord på 'Yi Peng 3'
Det kinesiske skib "Yi Peng 3" har ligget for anker i Kattegat, siden det passerede datakabler i Østersøen
-
I sommer forudså han et ”shipping-armageddon” – nu gør han klar til at kravle over toldmurerne
Direktør Erick Thürmer analyserer løbende verdenssituationen og navigerer derefter. I januar 2024 fyldte han lagret, nu gør han klar til toldtruslen
-
Dansk rederigigant oplevede uventet konkurrence fra råolietankere
Fra kemikalier til produkttank: En fleksibel flåde har givet tankgiganten Hafnia med dansk topledelse en fordel i et marked med vigende rater for produkttank
-
Branchedirektøren taler ud: Derfor stopper jeg
Næste år stopper Karsten Lauritzen som branchedirektør for DI Transport. I et afskedsinterview fortæller han om tiden i direktørstolen og den store beslutning om at stoppe
-
DFDS og Stena Line bytter færger i 2025
DFDS har chartret en Stena-færge, og det rykker lidt i begge rederiers planer for 2025