A.P. Møller var en opkomling i containerskibe i 1980, da det første skib i den spritnye L-klasse blev søsat.
Da Mærsk i 1975 for alvor gik ind i at sejle med containere, havde rederiet kun to skibe, der var særligt indrettet til containertransport. Blot seks år senere disponerede Mærsk over 25 containerskibe og var i færd med at bygge og hyre endn...
Hr. Møllers hemmelige våben: Verdens største totakts dieselmotor på en enkelt aksel
For Mærsk Mc-Kinney Møller var udviklingen af L-klassen dét hemmelige våben, der skulle gøre rederiet verdensførende i containerfart. Innovative løsninger betød, at skibet kunne stuve containere mere effektivt end nogensinde før - det blev samtidig udstyret med verdens største totakts-dieselmotor på én aksel
Kun tre år efter, at A-klassen blev taget i brug i 1975, begyndte udviklingen af anden generation af Mærsk containerskibe. Det førte til L-klassen, der blev designet til at sejle mellem Europa og Fjernøsten. Foto: A.P. Møller-Mærsk
Vil du have det hele med?
Prøv 30 dage for 0 kr.
Ingen binding eller kortoplysninger påkrævet.
Prøv nu
Køb et abonnement
Udforsk vores abonnementer, og vælg den løsning, der matcher dine behov.
Vælg dit abonnement