Jubel over montørordning

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

Maritim montørordning har fundet vej til regeringens nye erhvervspakke - det er dog tvivlsomt, om ordningen vil blive godkendt af EU-Kommissionen

En maritim montørordning er nu en del af den erhvervs- og iværksætterpakke, som regeringen søndag aften indgået en med Dansk Folkeparti og Radikale Venstre.

Og det glæder ikke overraskende Danske Maritime, som længe har arbejdet for montørordningen.

- Det er årets vigtigste nyhed set med den maritim industris briller. Vi har som branche kæmpet i årevis for, at danske virksomheder, der sender maritime montører ud på skibe ude i verden for at installere eller servicere udstyr, får samme rammevilkår som sejlende søfolk, så de kan konkurrere på lige fod med de montører, der bor i andre lande med lavere skatter og lønninger, siger administrerende direktør Jenny N. Braat, Danske Maritime, i en pressemeddelelse.

Mere om den maritime montørordning

Det anbefaler Vækstteamet for Det Blå Danmark

Politisk opbakning til en udvidelse af DIS-ordningen og en montørordning

Danske Maritime tror fortsat på maritim montørordning

Minister i dialog med EU om montørordning

Erhvervsministeriet tvivler stærkt på montørordning

- Vi ser frem til i den kommende tid, i fortsat nært samarbejde med Erhvervsministeriet, at fortsætte med at afdække i forhold til EU, hvordan en maritim montørordning kan sættes sammen i forhold til statsstøttereglerne. Det føler jeg mig sikker på vil lykkes, fortsætter hun.

Sårbart erhverv

Maritime montører er typisk ingeniører, maskinmestre eller faglærte, som arbejder globalt og med kort varsel kan træde til og afhjælpe tekniske problemer eller udføre vedligehold på skibe over hele verden.

Der findes i dag ca. 3.000 maritime montører, og det relativt lave antal gør den danske maritime industri særligt sårbar, hvis flere virksomheder vælger at flytte disse funktioner ud af Danmark. Montørerne har betydning for potentielt tusindvis af danske maritime arbejdspladser – særligt fordi de bringer deres globalt indhentede viden, data og erfaringer om skibe og deres udstyr med sig hjem. Maritime montører er på den måde en vigtig fødekilde til den innovative og udviklingsbaserede del af den maritime industri, som Danmark er internationalt kendt for.

Den viden, som de maritime montører indhenter, bruges i dag direkte i innovationen og til udvikling af nye produkter og services i Danmark. Frygten er derfor, at den maritime industris innovation og udvikling som et næste trin i konkurrencen forsvinder, hvis montørernes opgaver forsvinder permanent ud af landet.

Læs også: Politisk forlig sikrer afgiftslettelser til rederier

Vækstteamet for Det Blå Danmark har blandt andet forslået at en maritim montørordning, som vil betyde, at danske maritime montører omfattes af en lignende ordning, som en dansk skibsbesætning er omfattet af, når de befinder sig i internationalt farvand. Det vil betyde, at danske montører kan konkurrere med udlandet, samtidig med at Danmark fortsat får glæde af den viden, som de maritime montører bringer med hjem.

Selektiv støtte imod EU-regler

Det er denne eller en lignende ordning, der nu - ifølge i regeringens erhvervspakke - vil blive arbejdet for at indføre i Danmark.

Det er dog tvivlsomt, om montørordningen vil blive godkendt af EU-Kommissionen, som ifølge Erhvervsministeriet har vurderet, at skatterabatten ikke er forenelig med reglerne om statsstøtte. Det skyldes, at der vil være tale om selektiv støtte - det vil sige støtte, der retter sig mod én sektor frem for andre. 

Læs også: Erhvervsministeriet tvivler stærkt på montørordning

For bare to uger siden tilkendegav erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) da også, at han langt fra er sikker på, at montørordningen kan realiseres.

- Jeg er meget positiv over for at indføre en maritim montørordning, men vores vurdering er, at EU-Kommissionen ikke vil godkende den. Og derfor ser det ikke særlig positivt ud i forhold til at få ordningen indført, sagde ministeren til Søfart

Aftaleteksten om montørordning, som kan læses på Finansministeriets hjemmeside, er:

"V.6 Montørordning Den danske maritime industri er på forkant i produktionen af avancerede og energieffektive løsninger til både danske og udenlandske skibe samt maritime virksomheder i hele verden. Centralt herfor er de skibstekniske medarbejdere – montører – som installerer og vedligeholder tekniske systemer og udstyr om bord på skibene. De maritime montører er underlagt særlige arbejdsvilkår, der fordrer, at de ofte sejler med om bord på skibene og udfører deres services, mens skibet er i drift. Der er som opfølgning på anbefalingen fra Det Blå Vækstteam iværksat en dialog med EUKommissionen om mulighederne for en maritim DIS montørordning eller en tilsvarende ordning, som styrker de maritime virksomheders globale konkurrenceevne En maritim montørordning eller en tilsvarende ordning vil skulle godkendes i henhold til EU's statsstøtteregler. Der afsættes en ramme på årligt 100 mio. kroner til indførelse af en montørordning. Rammen finansieres af en yderligere reduktion af erhvervsfremmeindsatsen udover de forudsatte 150 mio. kroner. Hvis drøftelser med EU-Kommissionen indebærer, at ordningerne ikke kan gennemføres, vil reduktionen af erhvervsfremmeindsatsen blive fastholdt på 150 mio. kroner"



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Partier vil udvide brugen af sociale klausuler

Plus

Fayard stiller krav om lærlinge

På det fynske værft bidrager man til den maritime fødekæde med et krav om, at 10 pct. af medarbejderne skal være lærlinge. Det gælder også virksomhedens leverandører.

Plus 1

Patruljeskibe skal døgn­bevogte Femern-byggeri

Ny aftale mellem Danmark og Tyskland vil bane vejen for det hidtil mest ambitiøse maritime afvisningsberedskab under anlæggelsen af en fast forbindelse

Det sidste handelsskib anløber Sønderborg Havn

Jubel over montørordning

Plus

Til søs: Danmark ventede 23 år på nye fregatter

Fra 1988 og 23 år frem havde søfartsnationen Danmark ingen fregatter - men i slutningen af 1990’erne erkendte politikerne, at korvetterne ikke var store nok og med fregatterne af Ivar Huitfeldt-klassen råder nationen over tre velbevæbnede krigsmaskiner

Nyhedsbrev

Skoleskib er ét stort puslespil

Online Avis Arkiv

Udvidelse af sømandsskat får smilene frem i søfartstunge kommuner

Dronningen fejrede 150 år med danske sømandskirker

Plus

Profilen: "Coastershipping uddør med os"

I gamle dage var der et rederi i hver en dansk by, mens hundredvis af danske coastere lå i Østersøen. Og når de kom i havn, ville kaptajnen drikke snaps med mægleren. Det beretter Jens Elkjær, som gik på pension sidste uge efter 41 år hos H. Folmer og Co.

Plus

Debat: Tilbydes: Narrativer Ønskes: lærings- og forebyggelsespotentiale

Den Maritime Havarikommission bør have maritime kompetencer tilknyttet i stil med Sø- og Handelsretten

1.500 tons plastikrør lastet og transporteret

Plus

Den danske flåde - fra Østersøen og til det åbne hav - og tilbage igen

I 1989 bestod den danske flåde af 50 orlogsfartøjer - sådan er det ikke længere! Søren Nørby fra Forsvarsakademiet gennemgår de gigantiske omvæltninger, som den danske flåde har gennemgået i de seneste årtier

Færgerederier slår på den grønne tromme

Dansk bidrag til antipirateri styrkes

Kaptajn på Norgesfærgen ’trak nødbremsen’

Plus

Den første tur med ’Selandia’

Den 12. februar 1912 afsejlede 'Selandia' fra København med kurs mod Bangkok på sin første tur. Det markerede en ny tid i den danske og internationale søfart. En tid hvor motorskibene kom til at dominere. En tid som vi i dag - mere end 100 år senere - fortsat lever i

Tørlastskib trukket fri i Nordsøen

Migranter på DFDS-skib sendt hjem med fly

Plus

Med appelsiner og whisky i lasten

Der var næsten ingen grænser for, hvilke varer de danske coastere kunne transportere, og hvilke havne de kunne anløbe - Niels Storringgaard husker tilbage på epoken, hvor den danske coasterflåde var blandt verden

Danmark ser ECDIS efter i sømmene

Pirater kidnapper seks fra containerskib

Esvagt vil kun have høje kvinder

Rederiet mangler skibsassistenter, men kandidaterne skal være mindst 1,7 meter – 3 cm over kvinders gennemsnitlige højde. Højdekravet kan være ulovligt, vurderer ekspert

Plus

Minister går i rette med Søfartsstyrelsen: Skibe skal have kontrolbesøg efter ulykker

Søfartsstyrelsen skal nu ændre praksis for behandling af dødsulykker til søs i Danmark. Styrelsen skal fremover gå ombord og undersøge de konkrete forhold

Næssundfærgen - nu med hus på dækket

'Bornholm' på grund i Randers Fjord

Færge påsejler kaj på Odden på grund af stærk vind

Det blev en dreng!

Hvor hurtigt nedbrydes skibsvrag i Nordsøen?

Grundstødning udløser bøde

Færre piratangreb på verdenshavene

Dødsulykker til søs: Minister banker styrelse på plads

Færge stoppet af tekniske vanskeligheder

Vidne Scandinavian Star-sag kritiserer politi for fejlcitering

VIDEO
Tørlast-kollision ved Brasilien

Strejke truer HH Ferries

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ajos skaffer specialkran til byggeri i København

Kranservice: se hvorfor Muehlhan vælger Fyns Kran Udstyr

GPS Tyverisikring og overvågning

Væskefiltrering – med effektivitet og dokumentation i fokus

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Emotron Softstarter

Den eneste sande grønne kilowatt-time er den, der aldrig bliver brugt

DENIOS - Behandling af farlige medier

IBIX besøger Bagenkop Havn

Vores dygtige serviceteknikkere monterer hver uge nye kraner hos vores kunder i hele Danmark

Nyansættelse

Spidex kobling

Eftermiddagsmøde om nye standarder på svejseområdet

Larko Magnet har indtaget Elmia

Glasrør og glasstænger hos Mirit Glas

ExportBoost Deutschland - den direkte vej mod eksport til Tyskland.

Har du behov for kompensering i konstruktionen?

GPS Tyverisikring og overvågning

Den nye BlueMobil eco adBlue®

ultrafilter ELMIA subcontractor

AFRETNING OG SKÆRPNING, håndholdt afretning med Afretterrør, Diamantafrette...

Du kan få styr på bemandingen i dag!

Bravida deltager på Maskinmestrenes Erhvervskonference - Ajour 2017

Har du været forbi vores afdeling i Esbjerg?

Væskefiltrering - til alle opgaver og filterhuse

Send til en kollega

0.632