Det anbefaler Vækstteamet for Det Blå Danmark

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

En maritim montørordning og en udvidelse af DIS-registeret er med, når vækstteamet i morgen præsenterer sine anbefalinger til regeringen

En maritim montørordning samt en udvidelse af DIS-registeret til også at omfatte offshore-fartøjer er blandt de mest markante anbefalinger i Vækstteamet for Det Blå Danmarks anbefalinger som offenliggøres i morgen, men som Søfart har fået adgang til.

Læs her, hvad hvordan Vækstteamet vil realisere visionen om Danmark som et globalt maritimt kraftcenter.

Helt overordnet sigter Vækstteamets på at sikre Danmarks rolle som en førende skibsfartsnation, ved at tiltrække nye rederier, shipping- og managementvirksomheder til landet og gennem fastholdelse og tiltrækning af tonnage registreret i Dansk Internationalt Skibsregister

Ligeldes skal rammerne for, at Danmarks maritime industri kan fastholde sin førerposition som global leverandør af fremtidens maritime produkter og løsninger, sikres. Samtidig skal man udvikle maritime kompetencer og forskning mod fremtidens behov. Eksempelvis ved at understøtte innovation og nye maritime start-ups, bl.a. inden for digitalisering.  

Vækstteamet anbefaler bl.a:

- Der sker en udvidelse af DIS-skatteordningen, så besætninger på offshore-skibe omfattes med alle aktiviteter, og dansk arbejdskraft gøres konkurrencedygtig med andre lande, da vores nabolande giver adgang til sådanne ordninger for disse aktiviteter og skibe.

- Der skal arbejdes for at fremme kvalitetsskibsfart på lige konkurrencevilkår, heri ligger også at man ved nabotjek skal sikre, at den danske regulering er på linje med sammenlignelige nationer.

- Registreringsafgiften i forbindelse med indflagning af handelsskibe omlægges, så den i form og niveau svarer til sammenlignelige skibsfartsnationer med henblik på at gøre det mere attraktivt at flage ind i Danmark.

- Der udarbejdes en investeringsstrategi for at tiltrække kapital til Det Blå Danmark og andre danske styrkepositioner, og behovet for tiltrækning af udenlandske investorer med henblik på at styrke Danmarks position som globalt førende maritim nation undersøges.

- Finansieringsmulighederne for SMV’er og rederier fx i regi af Vækstfonden styrkes.

- Etablere ét point of contact for rederier og andre virksomheder, der ønsker at etablere sig i Danmark. Det skaber en strømlinet offentlig service, som kan sikre klarhed, transparens og forudsigelighed samt lettere kontakt til de danske myndigheder.

- I forbindelse med tiltrækning af udenlandske maritime investorer skal der sikres klare, forudsigelige og konkurrencedygtige skatteregler, samt hurtig og effektiv sagsbehandling, så der tilbydes et sikkert beslutningsgrundlag forud for etablering i Danmark. Der ses endvidere på mulighederne for at reducere beskatningen af TEN-T støtte. 

- Der indføres en maritim montørordning, der sikrer tilbageførsel af viden fra montør-, vedligeholdelses- og reparationsarbejder på skibe ved, at montørarbejde på skibe i udenlandsk farvand skattemæssigt sidestilles med søfolks arbejde.



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Fra Maersk Supply til simulationer

Efter 17 år i Maersk Supply Service landede Torben Solmer hos Force Technology i april. Her mødes den dybe teoretiske indsigt med det virkelige liv fra søen i virksomhedens simulatorer

Plus

Maersk Drilling lander nye kontrakter til lave rater i svagt marked

I et svært marked har Maersk Drilling fundet arbejde til flere rigge, men det er ikke på guldrandede kontrakter, påpeger analytiker

Plus

Klynkende søfolk skræmmer unge væk

Den maritime branche må ændre retorik, hvis den skal kunne tiltrække unge til det blå Danmark i fremtiden, mener Asser Amdisen, direktør for Stiftelsen Georg Stages Minde

Pon Power og Stena sammen om digitalisering og Big Data

Mærsk vil spare milliarder på digitalt kæmpeprojekt

Esvagt vil kun have høje kvinder

Rederiet mangler skibsassistenter, men kandidaterne skal være mindst 1,7 meter – 3 cm over kvinders gennemsnitlige højde. Højdekravet kan være ulovligt, vurderer ekspert

Online Avis Arkiv

Prøver igen: Lindø klar med udbud til 300-400 mio. kr.

Scandlines udvider kapaciteten over Øresund

Plus

"Alle unge skulle sejle med skoleskib"

Stiftelsen Georg Stages Minde drømmer om at fordoble antallet af elever på skoleskibet

Byrådspolitikere vil kæmpe for Flådestation Frederikshavn

Plus

Lauritzens farvel til konglomeratet

Shippingveteran og fondsdirektør Bent Østergaard afvikler snart de sidste rester fra epoken, hvor rederierne J. Lauritzen og DFDS var midtpunkterne i et magtfuldt shipping- og industrikonglomerat

Hanjin-formand eftersøgt af politiet

'Bornholm' på grund i Randers Fjord

Plus

Matrosen skal være et forbillede

Plus

Minister går i rette med Søfartsstyrelsen: Skibe skal have kontrolbesøg efter ulykker

Søfartsstyrelsen skal nu ændre praksis for behandling af dødsulykker til søs i Danmark. Styrelsen skal fremover gå ombord og undersøge de konkrete forhold

Nyt cyberangreb i shipping

Nok en rig til Grenaa Havn

Endnu en kæmpe er netop ankommet til havnen i Grenaa, hvor tre nye ben nu tårner sig nu op fra havnebassinet

Plus

Ny opblomstring efter tre årtier med hurtigfærger

ANALYSE: Udenlandske kontraheringer på hurtigfærger i kølvandet på danske ordrer giver indtryk af en opblomstring af det snart 30 år gamle tonnagesegment

Inspektion sikrede tanker-besætning flere måneders løn

Esvagt blandt de største i Storbritannien

Plus

Finske værfter råber på danske leverandører

Man Diesel med i italiensk flådefornyelse

NAVAL-MARKEDET: High speed-motorer fra Man Diesel & Turbo godkendt til militært brug efter ordre til det italienske søværn

Maersk Line trækker Hamburg Süd-job til København

Plus

Lauritzen Fonden: Ingen planer om nye shipping-investeringer

Shipping er fraværende i den portefølje af innovative start up-virksomheder som den pengestærke Lauritzen Fonden investerer i. Hvorfor egentlig?

Færge stoppet af tekniske vanskeligheder

Hvor hurtigt nedbrydes skibsvrag i Nordsøen?

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

VIDEO
Tørlast-kollision ved Brasilien

1

Borgmestre: Forsvarsforliget tager nye arbejdspladser fra os

Aftale styrker maritimt samarbejde mellem Danmark og Japan

Ny partner i T.K.B. Shipping i Hellerup

Dødsulykker til søs: Minister banker styrelse på plads

Færgeterminal flytter en million til Molslinjen

Grønt lys til Fredericia Shippings kæmpeprojekt

Damco udvider i Cambodia

Vidne Scandinavian Star-sag kritiserer politi for fejlcitering

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Mød Larko Magnet på Elmia Subcontractor

Pro-Safe A/S sælger også BRIG RIB.

GPS Tyverisikring og overvågning

DENIOS - Opbevaring af Trykflasker!

Udsigten til en protektionistisk politik bekymrer den amerikanske bilbranche.

El-sikkerhed og rigtig beklædning

Hvordan ser an prøvebelastning af en 55T traverskran ud?

Nationale og internationale specialister indenfor industriel IoT og automation samles til seminar

Nye velkomstpakker til kunder med Sparegaranti

Den voksende efterspørgsel på ingeniørassistance skaber nye jobs hos BK Engineering

Byd Richard velkommen som CKEs nye servicetekniker

Flyt 400 tons vertikalt med et Skidding System fra Holmatro®

Hør hvordan du kan effektivisere din dokumenthåndtering på Meridian seminar d. 26/10

GPS Tyverisikring og overvågning

Ledige pladser: Tolkning og indsigt i ISO 9001:2015

Eksklusivt hos RS Components: Ny generation af Barth mini-PLC'er - nu kompatibel med Arduino

Flere medarbejdere ved Process Engineering Aarhus

Har du set alle vores tilbudskampagner?

Lad os klare det lovpligtige eftersyn af løfteudstyr, kraner, faldsikring, surringsmateriel m.m.

WILLBRANDT Gummitechnik kan i år fejre 125 års jubilæum

Flere typer Tromler og Tønder fra DENIOS!

Mere end 90 % af virksomhederne i Brasilien oplever forsinkede betalinger.

Du kan stadig nå det: Kursus i dansk miljølovgivning for miljøauditorer og ...

Så går det løs!

Glycom, Esbjerg valgte Geopal gasalarmer

Send til en kollega

0.202